Subjektivitet och objektivitet

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav David H » 21 jan 2024 00:05

Smisk skrev:
Jag tänker mig ofta att när jag pratar med min kompis jag nämnde så är det jag, han och objektet vi pratar om som jag tänker mig som en eld vi sitter vid. Vi lägger på våra olika vedbitar på elden som håller oss bägge varma så att säga.

Det jag ofta upplever händer online är att denna dialog inte är syftet utan en monolog som påminner lite om just att man sitter i sin bil och spammar åsikter om hur andra borde och inte borde köra i trafiken. Om man skulle pratat med personerna med sin "riktiga person" så skulle man aldrig tänka, känna eller säga dessa saker. Därför kan man lätt delvis möta en tröttsam monolog som varken förstår eller vill förstå och skapa en dialog.

Det är bakgrunden till att jag tänker mig att man måste definiera begrepp som subjektivitet och objektivitet tydligt i dem fall där klarhet krävs för att komma fram till en dialog.

Därför lägger jag till begreppen inre och yttre som perspektiv och vi kan ta bort subjektiv och objektiv helt och använda värderande, personligt, icke-personligt eller universellt beroende på sammanhang.


I praktiken kan det väl ofta mynna ut i något som liknar detta om att "spamma åsikter". Det är nog något som ligger i människans natur. Vi upprepar ofta åsikter utan att reflektera över att det kan vara något problematiskt med dessa åsikter, och utan att invänta någon feedback från andra. Att sen som en utomstående försöka inflika något i samtal med en "åsiktsspammare" - kan såklart vara väldigt svårt. Men jag skulle inte säga att det är omöjligt. Jag är benägen att säga att det alltid är svårt att få en person att tänka i nya banor, men att det aldrig är omöjligt.
Och jag skulle vara lite försiktig att göra skillnad mellan olika människor i detta avseende, att det inte är bara vissa som är åsiktsspammare, utan det snarare är regel än undantag - och något som man måste lära sig att hantera.

Angående detta med subjektiv och objektiv tänker jag på nytt att det är viktigt att det inte hamnar på pekpinnenivå. Det går inte att förvänta sig att andra ska använda begreppen på exakt samma sätt som man själv använder begreppen, eller som man själv tycker är rätt sätt att använda begreppen.
När man ändå vill ha klarhet kring begreppsanvändningen kan ett tips vara att stämma av med personen man pratar med om hur den använder dessa begrepp i viss situation. Till exempel kan man fråga "menar du här att något är objektivt eftersom det inte involverar personligt tyckande?" eller "menar du att något är objektivt för att det handlar om något yttre som inte involverar det inre?". Genom att ställa frågor kan man nå klarhet utan att pressa någon annan att gå med på viss begreppsdefinition.
Detta tänker jag också är framgångsrecept för begriplig och meningsfull dialog.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav David H » 21 jan 2024 00:09

Anders skrev:
Algotezza skrev:Det mest subjektiva är det som bars ett enda subjekt har tillgång till och det mest objektiva är det som vi antar måste finnas men som ingen har direkt tillgång till. Allt annat befinner sig på skalan mellan dessa. Om ni tycker att dessa ytterpunkter verkar fåniga och ologiska är min poäng att subjektivt - intersubjektivt - objektivt befinner sig på en kontinuerlig, glidande skala. Var vi placerar något på denna skala beror på person perspektiv. Sammanhang, tid, plats, tillstånd, hos oss själva och det vi skall bedöma.

Jag känner ofta att jag ”når en punkt” på den skalan då det ”blir objektivt”. Då jag slutar se det något som min personliga uppfattning. Det har jag fått äta upp mer än en gång.


Intressanta synpunkter från er båda, tycker jag. Är nog också benägen att hålla med. För mig förefaller det som det finns viss gråzon mellan vad som lämpligen anses objektivt och vad som lämpligen anses subjektivt, och den gråzonen kan vara intressant att studera.
Vi kan involvera termen "intersubjektivitet" i detta, men jag tänker inte att det helt och hållet löser dessa frågor...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav David H » 21 jan 2024 00:15

Pilatus skrev:
David H skrev:En relativ tydlighet kring begreppen kan vi få genom att exempelvis studera dess etymologiska ursprung, (t ex subject = sub- jacere = under- kasta), och kolla upp definitioner i uppslagsverk, fråga AI efter svar etc, och detta må bidra till viktig grund för förståelse, men tar oss inte hela vägen

Det måste framgå av sammanhanget vad vi avser med subjekt eftersom termen kan användas i olika sammanhang.

Vanligen tänker vi på subjektet som en tänkande och handlande individ såsom bärare av ett medvetande. Eller då vi söker subjektet i en språklig sats; den som utför något och predikatet vad denne utför.


Att ta hänsyn till sammanhang håller jag med om är viktigt, men utöver sammanhang tänker jag också att det är viktigt att ta hänsyn till person. Förstår man både vem det är som talar, och i vilket sammanhang orden yttras, har man kommit en bra bit på vägen till samförstånd...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Algotezza » 21 jan 2024 09:23

David H skrev:
Pilatus skrev:
David H skrev:En relativ tydlighet kring begreppen kan vi få genom att exempelvis studera dess etymologiska ursprung, (t ex subject = sub- jacere = under- kasta), och kolla upp definitioner i uppslagsverk, fråga AI efter svar etc, och detta må bidra till viktig grund för förståelse, men tar oss inte hela vägen

Det måste framgå av sammanhanget vad vi avser med subjekt eftersom termen kan användas i olika sammanhang.

Vanligen tänker vi på subjektet som en tänkande och handlande individ såsom bärare av ett medvetande. Eller då vi söker subjektet i en språklig sats; den som utför något och predikatet vad denne utför.


Att ta hänsyn till sammanhang håller jag med om är viktigt, men utöver sammanhang tänker jag också att det är viktigt att ta hänsyn till person. Förstår man både vem det är som talar, och i vilket sammanhang orden yttras, har man kommit en bra bit på vägen till samförstånd...



Att ta hänsyn till när vi tolkar andras utsagor eller handlingar är personen och dess kunskap, ålder, kön, förmågor och erfarenheter, etnicitet, kultur, situation eller sammanhang samt avsikt, som i och för sig kan vara svår att utröna. Skiftar någon av dessa, blir tolkningen något annorlunda. Det är också lämpligt att vara medveten om dessa faktorer när det gäller en själv också, eftersom dessa avgör hur vi tolkar. Verklig tolkning på djupet om vi vi förstå varandra är som synes en ganska komplex historia.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Anders » 21 jan 2024 09:38

Mm, en sak är hur man själv tolkar den man förnimmer med sina sinnen, en annan är hur mycket man skall lita på då andra kommer med utsagor. I ord eller skrift. Om vad de har upplevt eller läst. Där blir det genast svårare

En annan sak är då,an själv skall relatera till detaljer från minnet. Där blir det också svårare. Än om man skall relatera till något i nutid.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Algotezza » 21 jan 2024 09:51

Anders skrev:Mm, en sak är hur man själv tolkar den man förnimmer med sina sinnen, en annan är hur mycket man skall lita på då andra kommer med utsagor. I ord eller skrift. Om vad de har upplevt eller läst. Där blir det genast svårare

En annan sak är då,an själv skall relatera till detaljer från minnet. Där blir det också svårare. Än om man skall relatera till något i nutid.



Till vardags duger sannolikheter och gissningar. Mänsklig kommunikation fungerar ändå om den sker i dialogform för man kan alltid försöka förklara och precisera, korrigera unterwegs.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Smisk » 22 jan 2024 11:01

David H skrev:I praktiken kan det väl ofta mynna ut i något som liknar detta om att "spamma åsikter". Det är nog något som ligger i människans natur. Vi upprepar ofta åsikter utan att reflektera över att det kan vara något problematiskt med dessa åsikter, och utan att invänta någon feedback från andra. Att sen som en utomstående försöka inflika något i samtal med en "åsiktsspammare" - kan såklart vara väldigt svårt. Men jag skulle inte säga att det är omöjligt. Jag är benägen att säga att det alltid är svårt att få en person att tänka i nya banor, men att det aldrig är omöjligt.
Och jag skulle vara lite försiktig att göra skillnad mellan olika människor i detta avseende, att det inte är bara vissa som är åsiktsspammare, utan det snarare är regel än undantag - och något som man måste lära sig att hantera.

Angående detta med subjektiv och objektiv tänker jag på nytt att det är viktigt att det inte hamnar på pekpinnenivå. Det går inte att förvänta sig att andra ska använda begreppen på exakt samma sätt som man själv använder begreppen, eller som man själv tycker är rätt sätt att använda begreppen.
När man ändå vill ha klarhet kring begreppsanvändningen kan ett tips vara att stämma av med personen man pratar med om hur den använder dessa begrepp i viss situation. Till exempel kan man fråga "menar du här att något är objektivt eftersom det inte involverar personligt tyckande?" eller "menar du att något är objektivt för att det handlar om något yttre som inte involverar det inre?". Genom att ställa frågor kan man nå klarhet utan att pressa någon annan att gå med på viss begreppsdefinition.
Detta tänker jag också är framgångsrecept för begriplig och meningsfull dialog.


Håller med helt i allt detta.

För filosofiska reflektioner krävs att man skapar klarhet och därför krävs det att man specificerar och ställer frågor och försöker utveckla vad man tänker och menar. Samtidigt som du är inne på så får man undvika pekpinnenivån och att få ett sterilt begreppstänkande där begrepp endast och alltid måste betyda en specifik sak.

En sak som händer är dock som sagt att man oftast hamnar i ett spel, en tävling, där deltagarna vill upprätthålla spelet så att det leder dem till vinst. Åsikter och uppmärksamhet är resurser i detta spel och utfallet leder tyvärr ofta till nonsens. :)

Du är dock inte en som leder saker till nonsens, istället tillför du nyanseringar och kvalitativa reflektioner som öppnar dialogen till nya riktningar tycker jag.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav David H » 18 mar 2024 14:21

Testade att ställa denna fråga till ChatGPT:

Är det en fråga om perspektiv huruvida något kan kallas för subjektivt eller objektivt? Till exempel, att vad som kallas för objektivt, kan från annat perspektiv kallas subjektivt? Kan du vidare motivera ditt svar utifrån ordens etymologiska betydelse som knyter an till ordens respektive prefix ”sub-” och ”ob-”?

Svaret jag fick:

Ja, det är definitivt en fråga om perspektiv när det gäller att definiera något som subjektivt eller objektivt. Begreppen subjektivt och objektivt är relativa och kan tolkas olika beroende på vilket perspektiv eller referensram som används. Det som betraktas som objektivt från ett visst perspektiv kan betraktas som subjektivt från ett annat perspektiv, och vice versa.

För att motivera detta utifrån ordens etymologiska betydelse kan vi titta på prefixen "sub-" och "ob-". "Sub-" kommer från latin och betyder "under" eller "nära". När vi talar om något som subjektivt, kan det tolkas som att det ligger under eller nära det individuella subjektet, det vill säga en personlig upplevelse eller tolkning av verkligheten.

Å andra sidan kommer "ob-" också från latin och betyder "mot" eller "bort från". När vi talar om något som objektivt, kan det tolkas som att det är mer distanserat från det individuella subjektet och mer riktat mot en extern verklighet eller verklighet som är oberoende av individuella upplevelser eller tolkningar.

Genom att förstå de etymologiska betydelserna av prefixen "sub-" och "ob-", kan vi se att begreppen subjektivt och objektivt innebär olika relationer till det individuella subjektet och den externa verkligheten. Detta visar på hur perspektiv kan påverka hur vi tolkar och kategoriserar något som subjektivt eller objektivt, och hur dessa begrepp är relativa och beroende av det perspektiv vi intar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav David H » 22 mar 2024 11:45

Fortsatta samtal med ChatGPT

Ifrågasätter associationen mellan det subjektiva och det individuella:

Du skrev ”när vi talar om något som subjektivt, kan det tolkas som att det ligger under eller nära det individuella subjektet” och jag förstår inte varför du använder dig av formuleringen ”det individuella” i den meningen. Vad finns det för syfte med att påstå att subjektet är individuellt? Kan inte subjektet lika gärna vara kollektivt? Och om subjektet kan vara både individuellt och kollektivt, varför specificera just det individuella?

ChatGPT skrev:Det är en viktig poäng du tar upp angående användningen av termen "individuellt" i samband med begreppet subjektivt. Jag ska försöka förtydliga och korrigera min tidigare formulering.

När vi använder termen "subjektivt" syftar vi ofta på upplevelser, åsikter och tolkningar som är personliga och relaterade till det individuella subjektet. Med andra ord, det som är subjektivt är unikt för varje individ och baseras på deras personliga perspektiv och erfarenheter.

Det är dock viktigt att påpeka att subjektet inte nödvändigtvis behöver vara strikt individuellt. Subjektet kan också vara kollektivt, särskilt när det handlar om gemensamma upplevelser, värderingar och tolkningar som delas av en grupp människor eller en kultur. Subjektivitet kan vara både individuell och kollektiv beroende på kontext och referensram.

Därför är det inte korrekt att enbart associera det subjektiva med det individuella, och jag ber om ursäkt om det gav en felaktig bild av begreppet. Subjektivitet kan vara både individuell och kollektiv, och det är viktigt att vara medveten om den bredare innebörden av begreppet och dess flexibilitet beroende på situationen.

Tack för att du påpekade detta och hjälpte till att klargöra begreppet subjektivt i en mer nyanserad och inkluderande kontext. Det är viktigt att vara öppen för olika tolkningar och förståelser av begreppen för att undvika att fastna i snäva och begränsande definitioner.


Kommentar: I princip tycker jag ChatGPT ger mig rätt här, men fortsätter ändå att använda sig av uttrycket "det individuella subjektet" utan närmare motivering. Omformulerar fråga:

Du skrev ”när vi talar om något som subjektivt, kan det tolkas som att det ligger under eller nära det individuella subjektet” och jag ifrågasätter varför du använder dig av formuleringen ”det individuella” i den meningen. Är inte det individuella bara en konnotation och inte en denotation till begreppet subjektiv? Om svaret på den frågan är ja, innebär det att det är inkorrekt att nämna ”det individuella” som en del av definitionen till begreppet subjektiv? Och vore det inte då mer korrekt att skriva: ”när vi talar om något som subjektivt, kan det tolkas som att det ligger under eller nära subjektet”?

ChatGPT skrev:Ja, du har en poäng angående användningen av termen "det individuella" i samband med begreppet subjektivt. Det individuella kan ses som en konnotation snarare än en nödvändig del av definitionen till begreppet subjektiv. Det är viktigt att vara noggrann med språkbruket och undvika att lägga till onödiga eller vilseledande element i definitioner.

Att skriva "när vi talar om något som subjektivt, kan det tolkas som att det ligger under eller nära subjektet" är en mer preciserad och korrekt formulering som undviker att införliva "det individuella" som en del av definitionen. Det ger en klarare bild av begreppet subjektivt utan att introducera onödig komplexitet eller förvirring.

Det är viktigt att vara tydlig och exakt i definitioner och förklaringar av begrepp för att undvika missförstånd och för att kommunicera på ett klart och korrekt sätt. Tack för att du påpekade detta och bidrog till att förbättra precisionen i formuleringen kring begreppet subjektivt.


Min kommentar: Här svarar ChatGPT, det jag ville höra. Men får jag det svaret för att det är vad jag vill höra, eller för att jag faktiskt har rätt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Smisk » 22 mar 2024 11:59

David H skrev:Min kommentar: Här svarar ChatGPT, det jag ville höra. Men får jag det svaret för att det är vad jag vill höra, eller för att jag faktiskt har rätt?


Det finns lite olika rätt och fel beroende på vad man menar, hur man använder begreppen, perspektiv och syfte mm.
Den svarar genom att påpeka olika saker och samtidigt bekräfta dig som frågare så att den samtidigt kan vara hjälpsam och trevlig och inkludera olika saker du skulle kunna mena med det du säger utan att trampa dig på tårna om du skulle mana något annat. Det är lätt för dig att ändra dig mitt i och svårt för AIn att veta exakt vad du menar. Den är dock väldigt bra på det tycker jag.
Den är gjord för att vara en partner oavsett vad du säger.

Det är som sagt viktigt att skilja mellan vad man syftar på med begreppen subjektiv och objektiv så att man vet om man talar om någon ontologisk eller axiologisk status. Talar man om subjektets tillstånd som existens eller om hur subjektet värderar saker? Talar man om objektivitet som något oberoende av någons inre eller oberoende av någons värderingar?

Jag föreslår därför att man alltid säger "det inre" respektive "det yttre" och "det värderande" respektive "det ovärderade" eller något liknande. Detta är bra i dem fall där vi behöver klargöra att vi skiljer dem åt, så som när vi filosoferar om dessa sakers natur.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav David H » 22 mar 2024 12:28

Smisk skrev:
Det är som sagt viktigt att skilja mellan vad man syftar på med begreppen subjektiv och objektiv så att man vet om man talar om någon ontologisk eller axiologisk status. Talar man om subjektets tillstånd som existens eller om hur subjektet värderar saker? Talar man om objektivitet som något oberoende av någons inre eller oberoende av någons värderingar?

Jag föreslår därför att man alltid säger "det inre" respektive "det yttre" och "det värderande" respektive "det ovärderade" eller något liknande. Detta är bra i dem fall där vi behöver klargöra att vi skiljer dem åt, så som när vi filosoferar om dessa sakers natur.


Subjektiv och objektiv är relativa och perspektivberoende begrepp, uppfattar jag att ChatGPT håller med mig om. Om man inte tar hänsyn till detta uppstår lätt förvirring, men istället för att då överge begreppen förespråkar jag då att istället att ta hänsyn till perspektiv/kontext, och då kan koncepten bli både tydligt hanterbara och användbara. Istället för att fixera sig vid viss position gäller det att hänga med i svängarna... Problemet är inte i sig att begreppen är ombytliga, problemet handlar snarare om att vi har svårighet att hänga med i dess rörelser...och då borde vårt fokus handla mer om att bli bättre på att hänga med i rörelserna.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Smisk » 22 mar 2024 13:22

David H skrev:Subjektiv och objektiv är relativa och perspektivberoende begrepp, uppfattar jag att ChatGPT håller med mig om. Om man inte tar hänsyn till detta uppstår lätt förvirring, men istället för att då överge begreppen förespråkar jag då att istället att ta hänsyn till perspektiv/kontext, och då kan koncepten bli både tydligt hanterbara och användbara. Istället för att fixera sig vid viss position gäller det att hänga med i svängarna... Problemet är inte i sig att begreppen är ombytliga, problemet handlar snarare om att vi har svårighet att hänga med i dess rörelser...och då borde vårt fokus handla mer om att bli bättre på att hänga med i rörelserna.


Jag håller nog inte riktigt med där. Det är ganska lätt att definiera dessa saker men jag är med på att det krävs att man pekar ut vilket perspektiv man syftar på. Det är inte så oklart vad som menas med inre/yttre och värderande/ovärderande tycker jag. Blandar man dem däremot får man i efterhand tala om vad man menade.

Värderingar däremot påverkas av olika faktorer så som perspektiv.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav David H » 22 mar 2024 17:40

Smisk skrev:
David H skrev:Subjektiv och objektiv är relativa och perspektivberoende begrepp, uppfattar jag att ChatGPT håller med mig om. Om man inte tar hänsyn till detta uppstår lätt förvirring, men istället för att då överge begreppen förespråkar jag då att istället att ta hänsyn till perspektiv/kontext, och då kan koncepten bli både tydligt hanterbara och användbara. Istället för att fixera sig vid viss position gäller det att hänga med i svängarna... Problemet är inte i sig att begreppen är ombytliga, problemet handlar snarare om att vi har svårighet att hänga med i dess rörelser...och då borde vårt fokus handla mer om att bli bättre på att hänga med i rörelserna.


Jag håller nog inte riktigt med där. Det är ganska lätt att definiera dessa saker men jag är med på att det krävs att man pekar ut vilket perspektiv man syftar på. Det är inte så oklart vad som menas med inre/yttre och värderande/ovärderande tycker jag. Blandar man dem däremot får man i efterhand tala om vad man menade.

Värderingar däremot påverkas av olika faktorer så som perspektiv.


Begreppen subjektiv och objektiv är inte nödvändigtvis svårdefinierade, och det behöver inte råda någon oklarhet kring begreppen. Men för att begreppen ska vara tydliga och klara krävs positionsmedvetenhet, tänker jag. Och bara för att begreppen är rörLiga behöver de inte uppfattas som röriga eller oklara. Och samma tänker jag också gäller begrepp som ”inre” och ”yttre”.

Att i efterhand tala om vad man menade kan ibland vara bra. Men det beror väl på om den man talat med förstått eller inte förstått. Om det blivit missförstånd eller uppstått oklarheter kring något, kan det vara bra att prata om det och försöka reda ut. Detsamma gäller all kommunikation tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Hubert
Inlägg: 214
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Hubert » 23 mar 2024 18:24

Inre och yttre uppfattar jag som förlegade kategorier.
Banalt uppfattar jag att i det inre finns t ex hjärta och cancerceller, eufori och smärta. Lika banalt sol och måne och solnedgångar i det yttre.
Numera kan vi göra hjärta, celler, smärta och eufori till objekt för vår föreställning - för hjärtat reflekterar inte över sig själv, och inte de andra heller; vi har vårt förnuft till att utföra reflekterandet.
Genom att göra det allra personligaste till objekt - t ex eufori och smärta - till objekt, så blir de till något yttre.
Vi vet att det går att framkalla eufori på konstgjord väg med kemikalier och lindra smärta på samma vis. Så det finns ingen relevans längre för att tala om inre och yttre.

Inre och yttre har bara legitimitet i en upplevelsefundamentalistisk tankevärld som tillhör bronsåldern.

Smisk skrev:Jag håller nog inte riktigt med där. Det är ganska lätt att definiera dessa saker men jag är med på att det krävs att man pekar ut vilket perspektiv man syftar på. Det är inte så oklart vad som menas med inre/yttre och värderande/ovärderande tycker jag. Blandar man dem däremot får man i efterhand tala om vad man menade.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Subjektivitet och objektivitet

Inläggav Anders » 24 mar 2024 09:37

Hubert skrev:Inre och yttre uppfattar jag som förlegade kategorier.
Banalt uppfattar jag att i det inre finns t ex hjärta och cancerceller, eufori och smärta. Lika banalt sol och måne och solnedgångar i det yttre.
Numera kan vi göra hjärta, celler, smärta och eufori till objekt för vår föreställning - för hjärtat reflekterar inte över sig själv, och inte de andra heller; vi har vårt förnuft till att utföra reflekterandet.
Genom att göra det allra personligaste till objekt - t ex eufori och smärta - till objekt, så blir de till något yttre.
Vi vet att det går att framkalla eufori på konstgjord väg med kemikalier och lindra smärta på samma vis. Så det finns ingen relevans längre för att tala om inre och yttre.

Inre och yttre har bara legitimitet i en upplevelsefundamentalistisk tankevärld som tillhör bronsåldern.

Smisk skrev:Jag håller nog inte riktigt med där. Det är ganska lätt att definiera dessa saker men jag är med på att det krävs att man pekar ut vilket perspektiv man syftar på. Det är inte så oklart vad som menas med inre/yttre och värderande/ovärderande tycker jag. Blandar man dem däremot får man i efterhand tala om vad man menade.

Varför har vi då en ständigt en unik varseblivning?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster