Förenklingsfilosofier

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Förenklingsfilosofier

Inläggav Smisk » 07 jul 2023 11:21

Jag har stött på en del filosofier som är populära nu, minimalism, essentialism och slow living.
Så här beskriver Bing AI dem:

Minimalism är ett sätt att förenkla sitt liv genom att minska på överflödiga saker och fokusera på det som är viktigt och ger glädje. Minimalism kan handla om att ha färre ägodelar, men också om att välja bort aktiviteter, relationer eller tankar som distraherar från ens värderingar och mål1.

Essentialism är ett sätt att prioritera det som är väsentligt i sitt liv och eliminera det som inte är det. Essentialism handlar om att göra medvetna val och säga nej till det som inte bidrar till ens syfte eller vision. Essentialism kan hjälpa till att skapa mer tid, energi och fokus för det som verkligen betyder något2.

Slow living är ett sätt att leva mer lugnt och balanserat genom att vara mer närvarande och uppmärksam på nuet. Slow living handlar om att uppskatta de små sakerna i livet, som naturen, relationer eller kreativitet. Slow living kan innebära att man praktiserar tålamod, rutiner, mindfulness eller hobbies som får en att må bra3.


Jag uppfattar dessa delvis som sätt att tänka och välja vad som är viktigt i livet. De använder tankar som är i linje med österländska filosofiska traditioner som Zen och Taoism.

Vad tänker ni kring dessa?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Förenklingsfilosofier

Inläggav Smisk » 07 jul 2023 11:31

Jag bad Bing AI svara på hur man hittar de saker som är essentiella:

"Bestäm vad du värderar mest i ditt liv. Det kan vara bra att börja med att reflektera över vad som ger dig mening, glädje och tillfredsställelse i ditt liv. Vad är dina mål, passioner och drömmar? Vad är dina styrkor, talanger och intressen? Vad är dina värderingar, principer och övertygelser? Genom att identifiera vad du värderar mest kan du få en klarare bild av vad som är essentiellt för dig1.

Bestäm vilka åtaganden som är viktigast för dig. Det kan också vara bra att se över vilka åtaganden du har i ditt liv, både professionellt och personligt. Vilka åtaganden bidrar till din välmående, utveckling och lycka? Vilka åtaganden tar energi, tid och fokus från det som är viktigt för dig? Genom att prioritera de åtaganden som är i linje med dina värderingar och mål kan du skapa mer utrymme för det som är essentiellt för dig1.

Utvärdera hur du använder din tid. Det kan även vara bra att analysera hur du spenderar din tid under en typisk dag eller vecka. Hur mycket tid lägger du på det som är essentiellt för dig? Hur mycket tid lägger du på det som är oväsentligt eller distraherande? Genom att spåra din tid kan du få en bättre uppfattning om hur du kan optimera din tidshantering och fokusera mer på det som är essentiellt för dig2.

Bli av med röran i alla områden av ditt liv. Det kan också vara bra att rensa ut allt som skapar röra, stress eller oreda i ditt liv. Det kan handla om materiella saker, men också om mentala saker, som tankar, känslor eller relationer. Genom att bli av med det som inte längre tjänar dig eller ger dig glädje kan du skapa mer plats, lugn och klarhet för det som är essentiellt för dig3.

Tillbringa mer tid med de människor som betyder något för dig. Det kan även vara bra att omge dig med de människor som stöttar dig, inspirerar dig och får dig att må bra. Det kan vara familj, vänner, kollegor eller andra personer som delar dina värderingar och intressen. Genom att tillbringa mer tid med de människor som betyder något för dig kan du stärka din känsla av samhörighet, kärlek och mening4.

Ta tid att vara ensam. Det kan också vara bra att ta tid att vara ensam ibland och koppla av från allt brus och stress i världen. Det kan vara en chans att reflektera över ditt liv, dina känslor och dina behov. Det kan också vara en chans att njuta av din egen sällskap, göra något kreativt eller bara vara i nuet. Genom att ta tid att vara ensam kan du återhämta dig, ladda om och lyssna på din inre röst"

Tartaros
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 jul 2012 01:55

Re: Förenklingsfilosofier

Inläggav Tartaros » 07 jul 2023 23:17

Smisk skrev:Jag har stött på en del filosofier som är populära nu, minimalism, essentialism och slow living.
Så här beskriver Bing AI dem:

Minimalism är ett sätt att förenkla sitt liv genom att minska på överflödiga saker och fokusera på det som är viktigt och ger glädje. Minimalism kan handla om att ha färre ägodelar, men också om att välja bort aktiviteter, relationer eller tankar som distraherar från ens värderingar och mål1.

Essentialism är ett sätt att prioritera det som är väsentligt i sitt liv och eliminera det som inte är det. Essentialism handlar om att göra medvetna val och säga nej till det som inte bidrar till ens syfte eller vision. Essentialism kan hjälpa till att skapa mer tid, energi och fokus för det som verkligen betyder något2.

Slow living är ett sätt att leva mer lugnt och balanserat genom att vara mer närvarande och uppmärksam på nuet. Slow living handlar om att uppskatta de små sakerna i livet, som naturen, relationer eller kreativitet. Slow living kan innebära att man praktiserar tålamod, rutiner, mindfulness eller hobbies som får en att må bra3.


Jag uppfattar dessa delvis som sätt att tänka och välja vad som är viktigt i livet. De använder tankar som är i linje med österländska filosofiska traditioner som Zen och Taoism.

Vad tänker ni kring dessa?


Jag tänker att du är ute och cyklar. Du använder "filosofi" som lära eller levnadsval.. men "filosofi" i egentlig bemärkelse sysslar inte med sådant. Om du talar om essens så handlar det om avgränsningar och egenskaper, vad som är sant eller falskt. Och hur vi har kunskap om det.

Som jag sagt tidigare, Österländsk "filosofi" är inte filosofi i västerländsk mening och att kalla det för det är bara att förvirra. Det är helt olika saker. Det är vad vi skulle benämna mystik eller religion..levnadslära..osv. Den akademiska filosofin handlar om något annat och det är det som är "filosofi"..och nej det har inte jag bestämt. Läs de klassiska filosoferna, Platon, Aristoteles, sextusen empiriskas..osv...se på och lyssna inte på Bing.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Förenklingsfilosofier

Inläggav Mlw » 08 jul 2023 05:38

Tartaros skrev:Jag tänker att du är ute och cyklar. Du använder "filosofi" som lära eller levnadsval.. men "filosofi" i egentlig bemärkelse sysslar inte med sådant. Om du talar om essens så handlar det om avgränsningar och egenskaper, vad som är sant eller falskt. Och hur vi har kunskap om det.

Som jag sagt tidigare, Österländsk "filosofi" är inte filosofi i västerländsk mening och att kalla det för det är bara att förvirra. Det är helt olika saker. Det är vad vi skulle benämna mystik eller religion..levnadslära..osv. Den akademiska filosofin handlar om något annat och det är det som är "filosofi"..och nej det har inte jag bestämt. Läs de klassiska filosoferna, Platon, Aristoteles, sextusen empiriskas..osv...se på och lyssna inte på Bing.

Man kan hävda att det här är vad som gjort västerländsk filosofi så steril, nämligen att den blivit helt 'sekulär' och avskild från teologi och livsfilosofi. Det här var något som den franciskanske teologen Peter John Olivi (ca. 1248–1298) oroade sig över, nämligen att den nyupptäckta aristoteliska filosofin ej underordnades den kristna sanningen. Han fruktade att världen nu skulle komma att förstås i strikt naturalistiska termer och att det snart inte kommer finnas plats för Gud och det kontemplativa livet: "Jag häpnar över att hedningen Aristoteles och araben Averroës, likväl som andra okristna filosofer, högaktas och hyllas och tillerkänns så stor auktoritet, speciellt när det gäller sakral teologi" (jfr. Rist, Augustine Deformed, s. 140).

Enligt Olivi handlar aristotelisk filosofi om världsliga men ej andliga ting. Visserligen är aristotelisk filosofi inte helt fel. Problemet var att den tycktes svår att förena med den augustinska helhetsfilosofin, trots Aquinos enorma insats. Därmed gick den andliga och världsliga helheten med tiden förlorad och bröts till slut sönder i den kartesiska världssyn som förgiftar våra själar än idag. Richard H. Schlagel menar att modern filosofi misslyckats kapitalt. Se The Waning of the Light: The Eclipse of Philosophy (The Review of Metaphysics 57, Sept 2003, 105-133).

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Förenklingsfilosofier

Inläggav David H » 08 jul 2023 12:05

Smisk skrev:Jag har stött på en del filosofier som är populära nu, minimalism, essentialism och slow living.
Så här beskriver Bing AI dem:

Minimalism är ett sätt att förenkla sitt liv genom att minska på överflödiga saker och fokusera på det som är viktigt och ger glädje. Minimalism kan handla om att ha färre ägodelar, men också om att välja bort aktiviteter, relationer eller tankar som distraherar från ens värderingar och mål1.

Essentialism är ett sätt att prioritera det som är väsentligt i sitt liv och eliminera det som inte är det. Essentialism handlar om att göra medvetna val och säga nej till det som inte bidrar till ens syfte eller vision. Essentialism kan hjälpa till att skapa mer tid, energi och fokus för det som verkligen betyder något2.

Slow living är ett sätt att leva mer lugnt och balanserat genom att vara mer närvarande och uppmärksam på nuet. Slow living handlar om att uppskatta de små sakerna i livet, som naturen, relationer eller kreativitet. Slow living kan innebära att man praktiserar tålamod, rutiner, mindfulness eller hobbies som får en att må bra3.


Jag uppfattar dessa delvis som sätt att tänka och välja vad som är viktigt i livet. De använder tankar som är i linje med österländska filosofiska traditioner som Zen och Taoism.

Vad tänker ni kring dessa?


Jag tänker att det är vettiga inriktningar, men jag är lite tveksam till varför det ska kallas "förenkling", då "förenkling" väcker en del andra associationer, och jag inte ser det som ett självklart "enklare" sätt att leva. Livet med färre ägodelar och mindre av så kallat "självförverkligande" tänker jag kan vara en naturlig konsekvens när jaget/egot får mindre fokus, och medvetandet befinner sig i en mer kollektiv helhet. Jagets preferenser anpassar sig efter preferenserna för det kollektiva när jaget förstår sin position och beroendeställning inom kollektivet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Tartaros
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 jul 2012 01:55

Re: Förenklingsfilosofier

Inläggav Tartaros » 08 jul 2023 12:35

Mlw skrev:
Tartaros skrev:Jag tänker att du är ute och cyklar. Du använder "filosofi" som lära eller levnadsval.. men "filosofi" i egentlig bemärkelse sysslar inte med sådant. Om du talar om essens så handlar det om avgränsningar och egenskaper, vad som är sant eller falskt. Och hur vi har kunskap om det.

Som jag sagt tidigare, Österländsk "filosofi" är inte filosofi i västerländsk mening och att kalla det för det är bara att förvirra. Det är helt olika saker. Det är vad vi skulle benämna mystik eller religion..levnadslära..osv. Den akademiska filosofin handlar om något annat och det är det som är "filosofi"..och nej det har inte jag bestämt. Läs de klassiska filosoferna, Platon, Aristoteles, sextusen empiriskas..osv...se på och lyssna inte på Bing.

Man kan hävda att det här är vad som gjort västerländsk filosofi så steril, nämligen att den blivit helt 'sekulär' och avskild från teologi och livsfilosofi. Det här var något som den franciskanske teologen Peter John Olivi (ca. 1248–1298) oroade sig över, nämligen att den nyupptäckta aristoteliska filosofin ej underordnades den kristna sanningen. Han fruktade att världen nu skulle komma att förstås i strikt naturalistiska termer och att det snart inte kommer finnas plats för Gud och det kontemplativa livet: "Jag häpnar över att hedningen Aristoteles och araben Averroës, likväl som andra okristna filosofer, högaktas och hyllas och tillerkänns så stor auktoritet, speciellt när det gäller sakral teologi" (jfr. Rist, Augustine Deformed, s. 140).

Enligt Olivi handlar aristotelisk filosofi om världsliga men ej andliga ting. Visserligen är aristotelisk filosofi inte helt fel. Problemet var att den tycktes svår att förena med den augustinska helhetsfilosofin, trots Aquinos enorma insats. Därmed gick den andliga och världsliga helheten med tiden förlorad och bröts till slut sönder i den kartesiska världssyn som förgiftar våra själar än idag. Richard H. Schlagel menar att modern filosofi misslyckats kapitalt. Se The Waning of the Light: The Eclipse of Philosophy (The Review of Metaphysics 57, Sept 2003, 105-133).


Nej det är ju just det, filosofi och teologi har inget med varandra att göra. Religion och filosofi är varandras motsatser. Det Descartes mästerligt lyckas göra är ju att ta i från kyrkan filosofin och vetenskapen. Att teologi ens finns kvar vid vissa universitet 2023 är ju helt ofattbart. Den akademiska "västerländska" filosofin dvs egentlig "filosofi" är ju inte ett dugg "steril". Dessvärre så har folk generellt väldigt liten kunskap om vad filosofi är och vad den sysslar med. Det handlar inte om religiöst flum eller levnadsval..osv.. utan om just en ödmjukhet inför kunskapen och dess förutsättningar.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster