Vad är kreativitet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2023 17:15

Smisk skrev:En fråga blir då; hur förhåller sig en AIs kreativitet till något levande som är kreativt?

En person som fått tillfälle att leva till vuxen ålder har en bank av minnen, av erfarenheter och kunnande som kan gestaltas mer levande och mindre AI-plastigt. Men det kan snabbt ändras då AI utvecklas i mycket snabb takt. Det är säkert möjligt att lägga in en faktor av sentiment i AI-svaren som är beroende av sammanhanget. Snart nog kommer vi bli mer lurade av AI-robotar än av de kriminella som nöjer sig med våra bankkonton. De har potential att bli de perfekta spionerna.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Smisk » 24 nov 2023 18:19

Pilatus skrev:
Smisk skrev:En fråga blir då; hur förhåller sig en AIs kreativitet till något levande som är kreativt?

En person som fått tillfälle att leva till vuxen ålder har en bank av minnen, av erfarenheter och kunnande som kan gestaltas mer levande och mindre AI-plastigt. Men det kan snabbt ändras då AI utvecklas i mycket snabb takt. Det är säkert möjligt att lägga in en faktor av sentiment i AI-svaren som är beroende av sammanhanget. Snart nog kommer vi bli mer lurade av AI-robotar än av de kriminella som nöjer sig med våra bankkonton. De har potential att bli de perfekta spionerna.


Jag tycker både grafik och musik från AI känns otroligt kreativ nu faktiskt.
Chat GPT är lite hit and miss med sina texter dock :)

Testa denna om du inte gjort det:
https://perchance.org/ai-character-generator

Jag kanske har lagt in den tidigare, minns inte.

Jag tycker jag förstår lite om hur detta fungerar men mycket är oklart tänker jag.
Men en sak jag tänker mig är att detta inte på något sätt, alltså till 0%, handlar om den "levande kreativitet" jag förknippar med kreativiteten som kommer från oss människor. Den är istället ett välgjort system (ett komplext index) som mappar saker människor kreativt skapat så att den kan uttrycka DEN kreativiteten. Det blir en teknisk "metakreativitet", alltså en teknik som använder de saker vi lärt tekniken är vad vi känner är kreativt så att dessa förmedlas med den.

Hur väl stämmer då dessa sätt att uttrycka kreativitet med hur vår biologi/hjärna/medvetande gör en liknande typ av sak?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Pilatus » 25 nov 2023 20:00

Tack Smisk, det var ju en användbar bildgenerator.

AI Pilatus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Anders » 25 nov 2023 22:50

Pilatus skrev:Tack Smisk, det var ju en användbar bildgenerator.

AI Pilatus.jpg

Ser du ut så ungefär?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Pilatus » 25 nov 2023 23:42

Anders skrev:
Pilatus skrev:Tack Smisk, det var ju en användbar bildgenerator.

Ser du ut så ungefär?

Jag har glasögon och mustasch och är betydligt mer gråhårig. Det där är mer en figur som jag tänkte mig en slags magnat de l'entreprise. Det är jag inte, bara en lek med olika karaktärer som kan framställas med programmet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Anders » 26 nov 2023 09:02

Testade lite, men bilden blev alltför smickrande. 60 yo swedish man with blond hair and weak chin and squint eyes kom dock åtimistone i häraden
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Smisk » 27 nov 2023 10:59

Anders skrev:Testade lite, men bilden blev alltför smickrande. 60 yo swedish man with blond hair and weak chin and squint eyes kom dock åtimistone i häraden


Beroende på vilket filter man använder så blir det lätt lite överdrivet "vackert" :)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Smisk » 27 nov 2023 11:05

Jag frågade Bing AI vad förhållandet är mellan AIns kreativitet och människors:

"Det är en intressant och komplex fråga som inte har ett enkelt svar. Kreativitet är en förmåga som kan definieras på olika sätt, beroende på vem man frågar och vilket sammanhang man befinner sig i. En möjlig definition är att kreativitet är processen att skapa något nytt och värdefullt, som inte bara är en imitation eller en variation av något som redan finns1.

Enligt denna definition kan både människor och AI vara kreativa, men på olika sätt och med olika begränsningar. Människor har en naturlig förmåga att hitta mening, skönhet och känslor i saker, och att använda sin fantasi och intuition för att skapa originella och innovativa verk. Människor kan också kombinera kunskap och erfarenheter från olika domäner och perspektiv, och anpassa sig till olika situationer och målgrupper. Människor har dock också sina svagheter, som brist på objektivitet, rationalitet och minne, samt påverkan av kognitiva biaser, sociala normer och emotionella tillstånd2.

AI, å andra sidan, har en enorm förmåga att bearbeta, analysera och generera stora mängder av data, och att hitta mönster, korrelationer och lösningar som människor kanske inte kan se. AI kan också lära sig från exempel och feedback, och förbättra sin prestation över tid. AI kan skapa verk som är stilistiskt lika eller kompletterande till de som den har tränats på, och som kan vara estetiskt tilltalande eller funktionella. AI har dock svårt att förstå den djupare meningen, kontexten och syftet med det den skapar, och att uttrycka eller framkalla känslor. AI kan inte heller dekompartmentalisera sitt lärande, eller skapa kreativa kopplingar mellan olika koncept som inte är direkt relaterade3.

Så, kreativitet mellan människans förmågor och en AIs förhåller sig både som en komplementär och en konkurrerande relation. Å ena sidan kan människor och AI samarbeta och dra nytta av varandras styrkor och svagheter, och skapa mer diversifierade, kvalitativa och originella verk. Å andra sidan kan människor och AI också utmana och överträffa varandra, och skapa mer komplexa, effektiva och överraskande verk. Det är dock viktigt att komma ihåg att kreativitet inte är ett absolut eller statiskt begrepp, utan ett relativt och dynamiskt ett, som beror på många faktorer, som kultur, tid, publik, domän och värderingar4. Därför kan det vara mer meningsfullt att fråga sig inte bara vad som är skillnaden mellan kreativitet så som en AI skapar bilder, musik och texter jämfört med en människa, utan också vad som är likheten, värdet och potentialen."


Vad IT system är bra på är att skapa ett index som förhåller saker till varandra tänker jag.
Dessa aspekter av AI som skapar bilder, musik och konstnärliga texter förhåller människors erfarenheter och förmåga till skönhet, mening och värde till systemets möjligheter att generera nya varianter.

En fråga är som sagt då om det på något sätt är så vår egen kreativitet fungerar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Pilatus » 27 nov 2023 20:44

Smisk skrev:En fråga är som sagt då om det på något sätt är så vår egen kreativitet fungerar?

Kreativitet behöver inte vara förnyande stordåd, eller märkvärdigheter. De flesta som anses vara kreativa kommer på någon idé som de odlar, ibland för länge. Det finns många konstnärer, formgivare och arkitekter som under sitt verksamma liv hållit sig till ett tema som blivit deras signum. Picasso var ett undantag, han lyckades ta upp andras stilar, jobba med dem under en period för att sedan byta. Ibland blev det det mycket bra. Han var snabb fann till sist en metod som passade hans dagliga kommentarer till sitt liv. Ibland hade han ett antal människor som hjälpte honom.
Även Andy Warhol hade hjälpare för sin produktion av screentryck. Han var förstås mycket kreativ. Men dessa superkreativa personer var säkert inte lätta att leva med. De blev ett slags vampyrer som förbrukade material, idéer (egna och andras) och människor.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Algotezza » 28 nov 2023 10:01

Jag hade en AI-baserad musikgenerator som utgick från loopar men idag finns sådana där man kan beskriva i ord vad man vill ha för musik. Jag använder AI för att ha n bildilliustrataioner till texter eller bilder till låtar på Soundcloud men jag joxar alltid till dem en smula för de är ofta i sig lite tråkiga och o-levande, ibland lite "slemmiga" eller hur det skall uttryckas.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2023 12:48

Kreativitet förknippar jag med originalitet, att komma på något nytt, kanske en universell tanke som ingen tänkt förut, en praktisk lösning som ingen har kommit på innan.
Jag har svårt att komma på något. Möjligen en sak, har varit snuvig en tid och istället för dyra pappersnäsdukar kom jag på att använda en toarulle istället. Mer praktiskt och billigare.
Sen kommer jag inte på mer.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Smisk » 28 nov 2023 13:06

hakkapeliitta skrev:Kreativitet förknippar jag med originalitet, att komma på något nytt, kanske en universell tanke som ingen tänkt förut, en praktisk lösning som ingen har kommit på innan.
Jag har svårt att komma på något. Möjligen en sak, har varit snuvig en tid och istället för dyra pappersnäsdukar kom jag på att använda en toarulle istället. Mer praktiskt och billigare.
Sen kommer jag inte på mer.


Jag håller med dig. Intressant att jag använder toarullar till samma sak men av motsatt skäl, att jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa pappersnäsdukar. ;)

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Vertumnus » 28 nov 2023 13:14

Smisk skrev:
hakkapeliitta skrev:Kreativitet förknippar jag med originalitet, att komma på något nytt, kanske en universell tanke som ingen tänkt förut, en praktisk lösning som ingen har kommit på innan.
Jag har svårt att komma på något. Möjligen en sak, har varit snuvig en tid och istället för dyra pappersnäsdukar kom jag på att använda en toarulle istället. Mer praktiskt och billigare.
Sen kommer jag inte på mer.


Jag håller med dig. Intressant att jag använder toarullar till samma sak men av motsatt skäl, att jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa pappersnäsdukar. ;)


Vad hände med den gammla hederliga snorfanan? :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Algotezza » 28 nov 2023 14:11

Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
hakkapeliitta skrev:Kreativitet förknippar jag med originalitet, att komma på något nytt, kanske en universell tanke som ingen tänkt förut, en praktisk lösning som ingen har kommit på innan.
Jag har svårt att komma på något. Möjligen en sak, har varit snuvig en tid och istället för dyra pappersnäsdukar kom jag på att använda en toarulle istället. Mer praktiskt och billigare.
Sen kommer jag inte på mer.


Jag håller med dig. Intressant att jag använder toarullar till samma sak men av motsatt skäl, att jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa pappersnäsdukar. ;)


Vad hände med den gammla hederliga snorfanan? :)


Återbrukades efter tvätten. Ströks ibland. Putz Weg ur samtiden. Trots att den återbrukades...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är kreativitet?

Inläggav Smisk » 28 nov 2023 15:45

Vertumnus skrev:Jag håller med dig. Intressant att jag använder toarullar till samma sak men av motsatt skäl, att jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa pappersnäsdukar. ;)


Vad hände med den gammla hederliga snorfanan? :)[/quote]

Bing svarar på vad en snorfana är:

"En snorfana är ett slangord för en näsduk. Ordet kommer från Stockholmsslang på 1950-talet1. En snorfana används för att torka eller snyta sig i näsan, speciellt när man är förkyld eller har allergi. En snorfana kan vara av tyg eller papper, och kan ha olika färger och mönster. En snorfana är inte samma sak som en renfana, som är en växt i familjen korgblommiga"

:)

En sådan har aldrig använts av mig vad jag minns.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster