Alltså vi vet vilka substanser som tobaksrök innehåller, vi vet tillräckligt mycket om vår kropp för att veta hur substanserna påverkar oss. Detta utan att vi tar ställning till tobaksrökningens värde eller livets värde.
Ingen rekommenderar oss att inte dricka vatten, varför?
Vi vet vattens egenskaper och tillräckligt om kroppen och hur vatten påverkar oss - oavsett hur vi värderar vatten eller kroppen eller livet.
Vad som är fallet, hur något ÄR har betydelse för vad vi rekommenderar eller proklamerar.
På ett grundläggande plan så måste vi veta ATT något vi värderar faktiskt existerar, dvs ÄR.
Jag citerar dig från 26/4 "Min uppfattning är dock att värde inte har något med "är" att göra alls".
Det är föråldrat att se värde och sanning, eller värde och fakta som oförenliga storheter.
När vi talar om BÖR eller PLIKT/MÅSTE är viktiga frågan Vad legitimerar BÖR, PLIKT/MÅSTE?
3Mos19:19 säger Du skall inte bära kläder som är vävda av två slags garn.
Kapitel 19 avslutas med vers 37: Ni skall hålla alla mina bud och stadgar och följa dem. Jag är Herren.
Denna plikt legitimeras av Herren.
Smisk skrev:Hubert skrev:Ditt exempel visar att bör har med är att göra.
Vi VET att rökning skadar hälsan, rökning ÄR skadligt för hälsan.
Dessutom låter BÖR mera som rekommendation än PLIKT/MÅSTE som inte ger utrymme för val.
Vi kan beskriva saker som har värde i termer av är. Det betyder inte att det är fakta att saker har värde utan fakta att vi kan beskriva det så. Vi kan säga "liv är värdefullt" och sedan säga att "är har med bör att göra" eftersom vi kopplat samman dessa.
Vi vet att rökning skadat hälsan och att livet och hälsan är värdefulla för oss och allt detta är grundat i hur vi erfar och själva tilldelar värde till livet här. Att vi gör det är för att vi kan erfara kvalitativa erfarenheter och föreställa oss olika varianter av dem vi kan jämföra. Vi kan föreställa oss känslor och saker kopplade till god hälsa och dålig hälsa eftersom våra erfarenheter av hur det är att ha god och dålig hälsa har kvalitéer för oss vi efter att vi erfarit dem kan tilldela värde på en skala. Det är vi som utför dessa värderingar, dem är inte "saker i världen" eller "fakta i världen" utan handlingar vi skapar för att handlingarna har värde för oss.
Hur skulle vi på något annat sätt kunna veta något om värde?
Det enda sättet att förhålla sig till värdet av plikter, alltså till hur vida vi bör, skall, måste utföra dem, är att vi kan erfara kvalitéer, föreställa oss påverkbarhet av dem och välja något framför något annat i vårat beteende relativt dem.