Alkemi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Alkemi

Inläggav David H » 03 dec 2025 11:06

Vad är er uppfattning om alkemi? Är det något som bara hör till det förgångna, eller är det också relevant för vår samtid? I så fall hur?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Alkemi

Inläggav Anders » 03 dec 2025 12:49

Det beror väl på vad man lägger i begreppet. Tror inte alltför många blandar och donar för att få till guld, de har nog de flesta fått klart för sig är ganska utsiktslöst. Dessutom är guld som färg fruktansvärt ful. Osmaklig.

Däremot så var det ju många stora tänkare, som Newton, Brahe och Strindberg som grejat med alkemi. Det speglar väl en slags längtan efter något magiskt i tillvaron. Lite rationalitet, lite gå utanför boxen. Tycker det finns något lite alkemiskt över AI, den förundran och den skräck den skapar. För min del som är alltför jordnära är det bara en wikipedia på stereoider, en mycker bra sådan.

Men jag gillar lite grann det slags sökande som alkemin på nåt sätt exemplifierar. Lite kanske jag söker det i mitt läsande. Nån slags den vises sten i hur folk borde bete sig, kanske.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 dec 2025 13:06

Stoppade in frågan "vad kan sägas vara modern alkemi" i chatgpt, gemini, copilot, claude och grok, fick rätt likartade svar

Typ materialteknik som nanoteknik, AI, Jung...
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 03 dec 2025 15:33

David H skrev:Vad är er uppfattning om alkemi? Är det något som bara hör till det förgångna, eller är det också relevant för vår samtid? I så fall hur?

Jag tror stenhårt på ”alkemi”… När jag var liten så var jag helt normal, jag kanske var för normal, en rationell prototyp. Men i sena tonåren kunde jag inte förneka att vissa helt ologiska samband kunde ge mig sanningen om olika saker. Idag alla saker. Det är användbart på vissa sätt. Men hela anledningen till att det finns något positivt med det är att jag överhuvudtaget inte bryr mig om det.

Vega

Inläggav Vega » 03 dec 2025 15:46

Arkimedes princip var fundamental långt innan Arkimedes..
Radioaktiva ämnen var radioaktiva långt innan folk officiellt dog av det. Nu menar man att svart inte är en färg och om det stämmer så har det alltid varit så.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 dec 2025 22:58

Alkemi handlar väl om att förvandla något mindre värdefullt till något med större värde. Det är väl så vi gör när vi genom glömskan filtrerar bort allt "oädelt" från våra minnen så att bara kontentan av minnet, lärdomen, återstår.
Algotezza aka Algotezza

Maat

Inläggav Maat » 03 dec 2025 23:06

Alkemi

Rolig rubrik, det hör man inte ofta om numera.

Guld, är det inget fel på, bara på hur det används av plumpta amatörer utan minsta känsla för elegans och design.

"Less is more" stämmer precis på hur man använder guld.

Guld skall används för att framhäva "detaljer", inte för att dominera.
Det krävs en otrolig "finkänslighet".
Guld är en av de saker jag ägnat mig åt.

MEN

Alltså DAGENS Alkemi är väl ganska uppenbart s.k. "alternativa fakta" ett finare "kreativt" namn för - feta och fräcka lögner-.

Hela den västliga civilisationen tycks i dag frossa i orgier av "alkemi" i form av påhittade berättelser som man anstränger sig enormt, för att försöka förvandla till sanning.

Alltså nu, modern Alkemi är "Läran om hur man förvandlar lögn till sanning".

Och lyckas man med DET trolleriet, så kan man "skära guld med täljkniv" SÅ i dag fungerar alkemin...

I dag handlar inte alkemi om att omvandla oädla metaller till guld, utan nu har man gått ännu längre och lyckas förvandla - tom luft - till Guld... och det är ju en bedrift.

(För den som inte är insatt i vad som pågår i samhället kan jag väl förtydliga att jag tänker på vad politikerna ägnar sig åt, de förskingrar dagligen hundra miljarder och kommer undan med det, utan minsta problem, eftersom de grundlurat alla att tro att deras lögner är "sanning".

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2025 11:58

Maat skrev:Alkemi

Guld, är det inget fel på, bara på hur det används av plumpta amatörer utan minsta känsla för elegans och design.

MEN

Alltså DAGENS Alkemi är väl ganska uppenbart s.k. "alternativa fakta" ett finare "kreativt" namn för - feta och fräcka lögner-.

Hela den västliga civilisationen tycks i dag frossa i orgier av "alkemi" i form av påhittade berättelser som man anstränger sig enormt, för att försöka förvandla till sanning.

Och lyckas man med DET trolleriet, så kan man "skära guld med täljkniv" SÅ i dag fungerar alkemin...

I dag handlar inte alkemi om att omvandla oädla metaller till guld, utan nu har man gått ännu längre och lyckas förvandla - tom luft - till Guld... och det är ju en bedrift.

(För den som inte är insatt i vad som pågår i samhället kan jag väl förtydliga att jag tänker på vad politikerna ägnar sig åt, de förskingrar dagligen hundra miljarder och kommer undan med det, utan minsta problem, eftersom de grundlurat alla att tro att deras lögner är "sanning".

Och den östliga och den vänsterinriktatde är immun mot det? Ingen kultur någonsin har nog varit fri från det som Niccolo föreskrev i sin manual. Sokrates fick ju tömma giftbägaren.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 dec 2025 12:42

Maat skrev:Alkemi

MEN

Är människor som inte tillhör "makteliten" ärligare och mindre benägna att ljuga? "Makt korrumperar..." Om någon av oss fick politisk makt skulle vi då vara ärligare och mindre benägna att ljuga och "skära guld med täljknivar"?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 04 dec 2025 16:01

Maat skrev:Guld, är det inget fel på, bara på hur det används av plumpta amatörer utan minsta känsla för elegans och design.

Jag frågade min kusin, vi träffas inte så ofta, vad han samlar på, då drar han fram ett stort guldhalsband. Guld sjunker inte i värde, säger han, samt att, man i Dubai kan köpa guldtackor i automat.

Pengar KAN vara en trygghet. Och är det för många. Men det finns förvånansvärt många välbeställda människor som inte känner någon trygghet alls.

Vega

Inläggav Vega » 04 dec 2025 18:17

Algotezza skrev:Är määmniskor som inte tillhör "makteliten" ärligare och mindre benägna att ljuga? "Makt korrumperar..." Om någon av oss fick politisk makt skulle vi då vara ärligare och mindre benägna att ljuga och "skära guld med täljknivar"?

Jag tror att vissa människor har en svaghet för konspirationer. Det är väldigt tillfredsställande att ha överlistat en konspiratör.

Maat

Inläggav Maat » 07 dec 2025 01:31

DET DÄR är ju intressant.

"Är människor som inte tillhör "makteliten" ärligare och mindre benägna att ljuga? "Makt korrumperar..." Om någon av oss fick politisk makt skulle vi då vara ärligare och mindre benägna att ljuga och "skära guld med täljknivar"?

Jag har nämligen forskat på just det, utgående från tidpunkten för 2600 år sedan, och kan meddela... - Att det är ett spektrum... av olika individuella drivkrafter, önskningar, tvingade behov och målsättningar, sträckande sig från TOTALT... ointresse... till fradga-tuggande galenskap med vansinnigt stirrande blick och ylande mot månen.

(Ett exempel på det sistnämnda är Frankrikes President Macron, jag har en bild från ett TV-tal där hans ögon håller på att tränga ut och han ser ut som något man inte vill möta i en gränd en mörk natt.
Varulv i allra högsta grad.)

Från någon som föredrar att sitta och lukta på blommor under en ek... till ett blodtörstigt avgrundsmonster.

SÅ ser variationen ut och allt mellan dessa två ytterligheter.

(Själv är jag en vemodig romantiker som bodde på en Herrgård där jag brukade promenera under ekar och njuta av blommorna och aldrig har jag önskat mig något mer, än att få göra det i hundra miljoner år.)

Det fungerar på det sättet att det är en kategori människor som har ett tvingade psykiskt behov, vad man i dag skulle kalla en "Diagnos", ett tvångsmässigt behov av att påverka och styra omvärlden så att den blir som de vill ha den, lyckas de med detta får de ett psykiskt s.k. "Rus" de blir "höga" de är alltså drogmissbrukare och drogen de missbrukar är makt...

Misslyckas de däremot drabbas de av depression och svårt lidande som tvingar dem att outtröttligt och envist fortsätta försöka driva igenom det de vill, så länge de lever och de kan aldrig... ge upp - därför är de ett direkt hot mot mänskligheten - de slutar inte "komma igen" så länge de andas.

Det är därför dessa sjuka missbrukare tagit makten över världen och styr enväldigt.

Eftersom de drivs av ett - sjukdomstillstånd - håller de i och orkar längre än friska människor som inte drivs av galenskap, och med tiden tar därför galningarna över alla nivåer av samhället.

Vilken typ av maktmissbruk de nyttjar är beroende på deras tekniska förutsättningar i samhället.

I skolan är det exempelvis "mobbing" som utövas när en makt missbrukade åttaåring förtrycker någon annan i klassen och njuter storligen av upplevelsen.

På familjenivå kan det vara olika tyranner som dominerar den övriga familjen och därifrån går det ut i samhället steg för steg på maktstegen, ju högre position och mer inflytande du har lyckats skaffa dig, desto mer omfattande blir ditt maktmissbruk därför att du då har möjlighet att utveckla och utnyttja det.

Har du kontakter med andra mäktiga och inflytelserika aktörer och institutioner så väljer du en karriär som utlovar möjligheten att erövra mer makt och ju mer du får desto mer vill du ha.

Det är HÄR... POLITIKERNA och det politiska systemet kommer in i bilden.

DETTA är en karriärmöjlighet som står öppen för nästan vem som helst och därför är detta en väg till makt som de maktmissbrukande väljer i hög utsträckning, det är en mycket enklare väg än att försöka bli dollar miljardär.

Inom politiken ser vi sedan precis samma spektrum av variationer, där de som inte är maktmissbrukare stannar på kommunal nivå och får underordnade poster med lite inflytande, medan ju högre upp du kommer på stegen, desto större andel missbrukare i procent återfinns.

Kommer du sedan upp på Riksdags och Regeringsnivå är det omkring 80-90 % missbrukare i genomsnitt.

De som sedan lämnar politiken frivilligt utan att ha tvingats bort av olika orsaker, är vanligtvis inte missbrukare, då en missbrukare heller dör än ger upp sin makt och kämpar bokstavligen "in i kaklet" och ger upp först när högafflarna och snarorna håller på att slå in dörren.

Tja i stort sett är det så det ser ut, kortfattat uttryckt.

Vega

Inläggav Vega » 08 dec 2025 21:40

Konkurrens är tveeggat svärd. Ett sätt att mäta sig eller ett sätt att trycka ner.. Oavsett så tjänar man på att lära sig.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 18 dec 2025 22:27

Samtal med chat gpt om hur olika materiers egenskaper, kan överföras till språk, medvetande och tänkande:

https://chatgpt.com/share/68f48c52-1c44 ... 2dd967f3d4
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 15 jan 2026 11:31

Maat skrev:DET DÄR är ju intressant.

"Är människor som inte tillhör "makteliten" ärligare och mindre benägna att ljuga? "Makt korrumperar..." Om någon av oss fick politisk makt skulle vi då vara ärligare och mindre benägna att ljuga och "skära guld med täljknivar"?

Jag har nämligen forskat på just det, utgående från tidpunkten för 2600 år sedan, och kan meddela... - Att det är ett spektrum... av olika individuella drivkrafter, önskningar, tvingade behov och målsättningar, sträckande sig från TOTALT... ointresse... till fradga-tuggande galenskap med vansinnigt stirrande blick och ylande mot månen.

(Ett exempel på det sistnämnda är Frankrikes President Macron, jag har en bild från ett TV-tal där hans ögon håller på att tränga ut och han ser ut som något man inte vill möta i en gränd en mörk natt.
Varulv i allra högsta grad.)

Från någon som föredrar att sitta och lukta på blommor under en ek... till ett blodtörstigt avgrundsmonster.

SÅ ser variationen ut och allt mellan dessa två ytterligheter.

(Själv är jag en vemodig romantiker som bodde på en Herrgård där jag brukade promenera under ekar och njuta av blommorna och aldrig har jag önskat mig något mer, än att få göra det i hundra miljoner år.)

Det fungerar på det sättet att det är en kategori människor som har ett tvingade psykiskt behov, vad man i dag skulle kalla en "Diagnos", ett tvångsmässigt behov av att påverka och styra omvärlden så att den blir som de vill ha den, lyckas de med detta får de ett psykiskt s.k. "Rus" de blir "höga" de är alltså drogmissbrukare och drogen de missbrukar är makt...

Misslyckas de däremot drabbas de av depression och svårt lidande som tvingar dem att outtröttligt och envist fortsätta försöka driva igenom det de vill, så länge de lever och de kan aldrig... ge upp - därför är de ett direkt hot mot mänskligheten - de slutar inte "komma igen" så länge de andas.

Det är därför dessa sjuka missbrukare tagit makten över världen och styr enväldigt.

Eftersom de drivs av ett - sjukdomstillstånd - håller de i och orkar längre än friska människor som inte drivs av galenskap, och med tiden tar därför galningarna över alla nivåer av samhället.

Vilken typ av maktmissbruk de nyttjar är beroende på deras tekniska förutsättningar i samhället.

I skolan är det exempelvis "mobbing" som utövas när en makt missbrukade åttaåring förtrycker någon annan i klassen och njuter storligen av upplevelsen.

På familjenivå kan det vara olika tyranner som dominerar den övriga familjen och därifrån går det ut i samhället steg för steg på maktstegen, ju högre position och mer inflytande du har lyckats skaffa dig, desto mer omfattande blir ditt maktmissbruk därför att du då har möjlighet att utveckla och utnyttja det.

Har du kontakter med andra mäktiga och inflytelserika aktörer och institutioner så väljer du en karriär som utlovar möjligheten att erövra mer makt och ju mer du får desto mer vill du ha.

Det är HÄR... POLITIKERNA och det politiska systemet kommer in i bilden.

DETTA är en karriärmöjlighet som står öppen för nästan vem som helst och därför är detta en väg till makt som de maktmissbrukande väljer i hög utsträckning, det är en mycket enklare väg än att försöka bli dollar miljardär.

Inom politiken ser vi sedan precis samma spektrum av variationer, där de som inte är maktmissbrukare stannar på kommunal nivå och får underordnade poster med lite inflytande, medan ju högre upp du kommer på stegen, desto större andel missbrukare i procent återfinns.

Kommer du sedan upp på Riksdags och Regeringsnivå är det omkring 80-90 % missbrukare i genomsnitt.

De som sedan lämnar politiken frivilligt utan att ha tvingats bort av olika orsaker, är vanligtvis inte missbrukare, då en missbrukare heller dör än ger upp sin makt och kämpar bokstavligen "in i kaklet" och ger upp först när högafflarna och snarorna håller på att slå in dörren.

Tja i stort sett är det så det ser ut, kortfattat uttryckt.

Intressant! Har någon bok skrivits, läsbar för lekmän som beskriver detta?
4 november 2017

Återgå till "Filosofi"