"I sig konkret"
Moderator: Moderatorgruppen
"I sig konkret"
Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Algotezza aka Algotezza
Re: "I sig konkret"
Algotezza skrev:Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Tänker att det är något som är tydligt, något som det är lätt att fatta vad det är för något. Kärleken är inte i sig särskilt konkret, den motorsåg man håller i handen är det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Anders skrev:Algotezza skrev:Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Tänker att det är något som är tydligt, något som det är lätt att fatta vad det är för något. Kärleken är inte i sig särskilt konkret, den motorsåg man håller i handen är det.
Det beror väl på vad man har erfarenhet av, har upplevt och eller känner till och har kunskap om. Konkret för en är det inte alltid för en annan.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Jag tvivlar på om man kan säga så, konkret betyder väl typ lättillgängligt (osäker), i sig betyder väl typ för sig själv. Vem upplever då att det är konkret?
Vega skrev:Algotezza skrev:Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Jag tvivlar på om man kan säga så, konkret betyder väl typ lättillgängligt (osäker), i sig betyder väl typ för sig själv. Vem upplever då att det är konkret?
Som jag skrev så skiftar det vad vi finner konkret och realistiskt och vad vi avfärdar som fantasier eller substanslösa språkspel.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Som jag skrev så skiftar det vad vi finner konkret och realistiskt och vad vi avfärdar som fantasier eller substanslösa språkspel.
Vad vi finner konkret..? Språket avgör om något är konkret eller inte, och språk följer regler som är definierade på förhand. En felaktig beskrivning kan omöjligt vara konkret, oavsett vad den ger för associationer.
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tvivlar på om man kan säga så, konkret betyder väl typ lättillgängligt (osäker), i sig betyder väl typ för sig själv. Vem upplever då att det är konkret?
Vad vi finner konkret..? Språket avgör om något är konkret eller inte, och språk följer regler som är definierade på förhand. En felaktig beskrivning kan omöjligt vara konkret, oavsett vad den ger för associationer.
Det är väl språkanvändarna som avgör frågan...?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:
Jag har nog missuppfattat vad ’konkret’ betyder..
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Vad vi finner konkret..? Språket avgör om något är konkret eller inte, och språk följer regler som är definierade på förhand. En felaktig beskrivning kan omöjligt vara konkret, oavsett vad den ger för associationer.
Ofta betyder konkret helt enkelt något materiellt, tillgängligt och upplevbart för alla med normalt fungerande sinnen.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:
Ofta betyder konkret helt enkelt något materiellt, tillgängligt och upplevbart för alla med normalt fungerande sinnen.
Det låter väldigt allmänt.. motsatsen till abstrakt.
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Jag har nog missuppfattat vad ’konkret’ betyder..
Det låter väldigt allmänt.. motsatsen till abstrakt.
Exakt så!
Algotezza aka Algotezza
Termen "i sig" kan inte användas om något konkret som jag ser det.
xion skrev:Algotezza skrev:Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Varför inte det?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:xion skrev:Algotezza skrev:Rubrikens ord finns i en annan tråd där jag hämtat densamma. Vad betyder det att något "i sig är konkret"? Och om det inte är konkret vad är det då? Finns det en gräns alla håller med om finns mellan det som "i sig är konkret" och det som inte är det? Är alla överens om var den gränsen går? Annars är det bara godtycke och subjektivitet det handlar om. Eller vad som är giltigt i den kultur- och tanketradition man själv tillhör och som man värderar som rimlig och giltig.
Varför inte det?
Därför att konkret betyder verklig/påtaglig, åtkomlig för våra sinnen.
Om något är påtagligt så har det automatiskt fått egenskaper och är därmed något "för oss" och inte "i sig själv."
xion skrev:Algotezza skrev:xion skrev:
Varför inte det?
Därför att konkret betyder verklig/påtaglig, åtkomlig för våra sinnen.
Om något är påtagligt så har det automatiskt fått egenskaper och är därmed något "för oss" och inte "i sig själv."
Så världen omkring oss är inte konkret förrän vi upplevt den? Vad är den innan dess?
Algotezza aka Algotezza