Sveriges HETASTE filosof??

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Sveriges HETASTE filosof??

Inläggav * KYREUS * » 23 okt 2005 15:39

Detta är en efterlysning till värderade kollegor på filosofi-forum:

- Vem är Sveriges HETASTE filosof i dessa dagar?

Anledningen tilll frågan är den att jag i vinter tänkte försöka fånga upp vad som rör sig i den "filosofiska samtiden" här hemma. Nu är ju filosofi inte som tex musik något för topplistor mm. Så när jag skriver Sveriges hetaste filosof, menar jag naturligtvis mycket. Tex ni yngre som kanske studerar på någon filosofisk institution, märker säkert om någon svenska filosof är mycket omdiskuterad - eller kanske uppfattad som sk kontroversiell.

Tacksam för alla tips! med vänlig hälsning,

Nyfikne *Kadmos
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

fosolif

Inläggav fosolif » 23 okt 2005 18:41

Tännsjö syns och hörs ju en del;) De flesta anser ju att han är en aningen kontroversiell;)

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till Fosolif!

Inläggav * KYREUS * » 24 okt 2005 09:28

Har du - eller någon annan som läser detta - bra "starttips" när det gäller Tännsjö? Någon skrift som typiskt speglar dennes - filosofi??

Tacksam för all hjälp! *Kadmos
Tro inte; sök!

Stefan

Inläggav Stefan » 24 okt 2005 12:08

Han skriver lite varstans. Här finns en del av vad han skrivit.

http://www.philosophy.su.se/personal/tannsjo.htm

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- Till Stefan!

Inläggav * KYREUS * » 24 okt 2005 12:15

Bäste Stefan! Tack för din utförliga hänvisning när det gäller Tännsjö. En följdfråga:
- Råkar du har läst något bra pro^con sk EUTHANASI, dvs dödshjälp. Då från en filosofisk utgångspunkt. Jag skall nämligen speciellt granska den frågan under anno - 2006.

Varmt tack för din hjälp, Kadmos (=alltså prästen CHRISTER KYREUS, från Svenska Kyrkan - stationerad i Trelleborg).
Tro inte; sök!

Stefan

Inläggav Stefan » 24 okt 2005 12:39

Varsågod, det var mycket lite besvär. Nej, jag har tyvärr inte läst nåt om dödshjälp, som verkar vara på tapeten just nu. Tännsjö var på TV för några dar sen och uttalade sig om det. Han var ovanligt bra, faktiskt.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 24 okt 2005 15:49

Du skall understundom dräpa. (Prisma Bokförlag, 2001)
Är namnet på en av de böcker där Tännsjö bland annat argumenterar för eutanasi. Pc Jersild är en annan förespråkare. De närmar sig däremot problemet från olika håll.

Om jag minns rätt så är ett av Tännsjös 'starkaste' argument att läkare idag medvetet men oavsiktligt dödar patienter regelbundet. Dilemmat är följande. Den döende människan lider av så svåra fysiska smärtor att endast en så stark dos smärtstillande kan göra henne smärtfri att hennes liv, på grund av giftet(ex. morfinet) kommer förkortas avsevärt. Att ordinera denna dos anses inte vara brottsligt så länge avsikten är att ta bort smärta och inte förkorta livet. Tännsjö tycker diskussionen om läkarens avsikt är hårklyverier och förespråkar därför aktiv dödshjälp.

Jag frågade nyligen en läkare inom den palliativa vården (livets slutskede, palliativ = lindrande) om en 'adekvat' dos smärtstillande kunde förkorta livet. Han svarade bestämt nej, har även hört från annat håll att smärtstillande, korrekt använt, inte förkortar livet - tvärtom. Att Opiaterna har en livsförkortande (andningsdepression, belastning på levern, bla) effekt är däremot en vanlig föreställning, även bland sjukvårdspersonal.

Serien 'etiska vägmärken' behandlade dödshjälp för ett tag sedan, går att få tag på från Fritzes förlag.

lycka till
/luipa

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 24 okt 2005 15:58

Ja tennsjö är väl den enda som gjort sig "känd" i vidare kretsar. Tycker frågan om dödshjälp e rätt trist iof.

Själv håller jag på släkten och säger Lars Bergström :)
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Luipa!

Inläggav * KYREUS * » 24 okt 2005 16:42

Frågan är som du antyder - delikat. Om allt går enligt planerna kommer jag att i sommar (= 2 006) åka till Holland och granska frågan. Förmodligen till Rotterdam och Amsterdam. Holland har ju "kommit långt" som vissa uttrycker saken, när den gäller Euthanasin. Jag kommer då också om tiden räcker till, rapportera från resan - just här på FilosofiForum.

Med vänlig hälsning, teologen och mikrofilosofen
CHRISTER KYREUS

>>> alias ´>>>> K A D M O Z
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 24 okt 2005 21:21

Hej Kadmos

Spännande resa må jag säga. Rapportera gärna på/till detta forum, ser redan framemot titeln på den blivande tråden.

Skall du även besöka Schweiz *kuku* och den där 'tömma bägaren'-kliniken?
/luipa

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Luipa!

Inläggav * KYREUS * » 25 okt 2005 09:01

Om jag skall till Schweiz - också? Till "Tömma-Bägare-Kliniken"? Det skulle jag gärna vilja om tiden tillåter. Vi får se vad nästa vår ger. Det är så mykcet på gång här hemma också, som kräver åtgärd och bevakning. Men något slags rapport kommer här på detta Forum längre fram under 2 006.

PRECOGNITION: - Vilka är de största problemen i sammanhanget,
de största "hoten", ifall man släpper
sk euthanasi - helt fri???

(Över den frågan reflekterar jag redan nu)

* K * A * D * M * O * Z
Tro inte; sök!

Viola
Avslutat konto

Nygammal hetta

Inläggav Viola » 25 okt 2005 14:20

Kadmos skrev:- Vem är Sveriges HETASTE filosof i dessa dagar?

Het och het i positiv, komparativ eller superlativ beror
på intressesfären kanske.
Men en gammal uppvärmd filosof i dessa dagar är
Hedenius, som har varit populär att analysera från olika
utgångspunkter.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Viola!

Inläggav * KYREUS * » 25 okt 2005 19:06

Ang HEDENIUS - vet Du, bästa Viola, ifall han har skrivit något om Euthanasi? Tacksam för alla tips,

Teologen och mikrofilosofen Kyreus, alias *Kadmos
Tro inte; sök!

SimonW

Tomas Anderberg

Inläggav SimonW » 25 okt 2005 20:31

Jag håller på institutionen och säger Tomas Anderberg, han kanske inte är den som sitiker ut hakan mest och har mest radikala ideer men jag tycker han ser sammbande inom etiken som få andra gör. Hans bok "den männskliga naturen" rekomenderas.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 25 okt 2005 20:58

Jo Tännsjö är nog den HETASTE filosofen i sverige, så tillvida att han är bäst på att sälja sig själv. Jag blir alltid misstänkt i mot folk som skriver otroligt mycket på kort tid. Han var dock mycket trevlig att ha som lärare, mycket pedagogisk. I de flesta böcker som jag läst av honom så talar han ungefär om samma sak ur lite olika synvinkel. Han är hedonistisk utilitarist, och det är det som självklart är dominerande i hans böcker.
Tännsjö är lite väl mycket business, på hans hemsida finns länkar till vart man kan köpa böcker och artiklar. det tyckeer jag är lite snålt. Jämför med Peter Pagins sida, där har han lagt ut uppsatser gratis, helt suveränt!

Återgå till "Filosofi"