Terrorism - Islam, OK?
Moderator: Moderatorgruppen
Terrorism - Islam, OK?
Är terrorism okej?
Om ja? är det alltid okej?
Om nej? - varför?
Alltså motivera ditt svar.
Vilken människosyn ligger bakom ert ställningstagande?
Vilka filosofer har uttryckt sig angående terrorism och vad har de sagt?
Vad säger Islam och Koranen om det hela och varför är det just dom som utövar terrorism mest?
För att undvika försök till "filosofiska kontringar" om vad terrorism är kan jag lika gärna ge en definition:
Terrorism enligt Svenska Akademiens Ordbok:
ETYMOLOGI: [ liksom d. terrorism , t. terrorismus , eng. terrorism av fr. terrorisme ; till TERROR . -- Jfr TERRORISTISK ]
om (system byggt på) användande av våldshandlingar för att sprida skräck o. därmed utöva makt; äv. o. numera i sht om användande av våldshandlingar för att uppnå vissa politiska mål; äv. oeg. l. bildl.; jfr SKRÄCK-VÄLDE
Om nej? - varför?
Vad säger Islam och Koranen om det hela och varför är det just dom som utövar terrorism mest?
För att undvika försök till "filosofiska kontringar" om vad terrorism är kan jag lika gärna ge en definition:
ETYMOLOGI: [ liksom d. terrorism , t. terrorismus , eng. terrorism av fr. terrorisme ; till TERROR . -- Jfr TERRORISTISK ]
om (system byggt på) användande av våldshandlingar för att sprida skräck o. därmed utöva makt; äv. o. numera i sht om användande av våldshandlingar för att uppnå vissa politiska mål; äv. oeg. l. bildl.; jfr SKRÄCK-VÄLDE
don´t walk infront of me, I may not follow
don´t walk behind me, I may not lead
walk beside me, and be my friend
Bara en lätt fråga. Går du i min klass i praktisk filosofi och ska skriva en uppsats om terrorism i just det delmoment vi nu går igenom?
Är dessa dina frågeställningar?
Om så är fallet så tänker jag inte svara och även om fallet inte föreligger så så kommer jag heller inte svara. Anledningen är att jag knappt har börjat på min egen uppsats och kommer antagligen inte orka skriva mer än nödvändigt om dessa tillsynes onödiga hårklyverier.
Om så är fallet så tänker jag inte svara och även om fallet inte föreligger så så kommer jag heller inte svara. Anledningen är att jag knappt har börjat på min egen uppsats och kommer antagligen inte orka skriva mer än nödvändigt om dessa tillsynes onödiga hårklyverier.
Lars skrev:Bara en lätt fråga. Går du i min klass i praktisk filosofi och ska skriva en uppsats om terrorism i just det delmoment vi nu går igenom?
Om det inte spelar någon roll varför skriva här då överhuvudtaget? jag är bara intresserad av seriösa svar och spekulationer.
Och nej jag går inte i din klass så du behöver inte oroa dig.
don´t walk infront of me, I may not follow
Jag förstår inte heller hur du kommit fram till slutsatsen att den vanligaste formen av terrorism utförs av människor med starka kopplingar till koranen. Den definition av terrorism som du bifogar utesluter inte det som vissa kallar statsterrorism. Pratar vi skräckvälde och antal döda är det nog lättare att hitta terrorister som antingen ser sig som kristna alternativt ateister.bruze skrev:Vad säger Islam och Koranen om det hela och varför är det just dom som utövar terrorism mest?
/luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
Lasarus skrev:OM man använder den ovan nämda definitionen av terror och terrorism så är nog frågan om inte exempelvis dödsstraff är en form av terrorism.
Absolut. Dessutom borde all form av krigföring räknas som terrorism enligt den... dvs att USA står för större delen av terrorismen i världen...
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"
Re: Terrorism - Islam, OK?
bruze skrev:Är terrorism okej?
Om nej? - varför?
Terrorism är en taktik. Att genom skada och hot om skada, få som man vill.
Som utilitarian kan jag inte säga att terrormetoder, eller några andra metoder för den delen, är generellt av ondo.
Det vore som att säga att det är generellt fel att döda, vilket rent spontant kanske låter vettigt, men inte om man tänker efter. Självklart är det rätt att döda om det t.ex. rör sig om dödshjälp, abort, en seriös avrättning, självmord, att avliva ett sjukt husdjur, i krig eller självförsvar.
Den sortens terrorism som är på tapeten, dvs att heja på sin religion, en världsbild som inte ens är sann, och därvid skada alla som enligt den religionen är "onda", är förstås generellt av ondo. Det bör poängteras att intolerans är en viktig del i den islamistiska terrorismen.
Vad Koranen säger angående terror är att "jihad" är heligt krig som bör föras mot de otrogna, och att den som dör i striden belönas rikligt i himmelriket.
Re: Terrorism - Islam, OK?
Makterna skrev:Vad Koranen säger angående terror är att "jihad" är heligt krig som bör föras mot de otrogna, och att den som dör i striden belönas rikligt i himmelriket.
Detta ställer jag mig skeptisk till. Som jag har förstått det (jag har inte läst Koranen själv), omnämns inte jihad som "heligt krig" i Koranen utan snarare som "inre kamp", alltså kampen mot det onda inom en själv. Ordet är tvetydigt och omfattar båda betydelserna, men just i Koranen används det som inre kamp. Om du har något citat från Koranen som bestrider detta skulle jag gärna vilja läsa det (även om tvetydigheten antagligen försvinner i en översättning).
I övrigt håller jag med om de utilitaristiska aspekterna av terrorism, även om jag inte skulle påstå att en religiös världsbild är en falsk världsbild.
Makterna skrev:
Krig får enligt Koranen blott föras i syfte att direkt försvara sig - Exempelvis när någon inkräktar på din mark, bränner ditt hus, tar din fruga och dräper dina ungar. Eller om någon knackar på din dörr med ett kors i ena handen och ett svärd i andra. Icke eljest. Ett krig (försvarskrig) kan ses som heligt endast då det handlar om religionskrig.
Den som dör i ett heligt krig belönas enligt koranen, ja. Kriget måste emellertid vara rättfärdigat. Det ska samtidigt inte vara eftersträvansvärt att dö.
bruze skrev:
Nej, terror är lika mycket tillåten som det är tillåtet att öppna exitdörren på ett flygplan under en lugn flygtur. Inte alls således. Att hävda att det är muslimerma som "utövar terrorism mest" tyder på att man fått verkligheten om bakfoten. Börjar vi snacka organiserad statsterrorism blir bilden snabbt en annan.
Vad Koranen säger angående terror är att "jihad" är heligt krig som bör föras mot de otrogna, och att den som dör i striden belönas rikligt i himmelriket.
Krig får enligt Koranen blott föras i syfte att direkt försvara sig - Exempelvis när någon inkräktar på din mark, bränner ditt hus, tar din fruga och dräper dina ungar. Eller om någon knackar på din dörr med ett kors i ena handen och ett svärd i andra. Icke eljest. Ett krig (försvarskrig) kan ses som heligt endast då det handlar om religionskrig.
Den som dör i ett heligt krig belönas enligt koranen, ja. Kriget måste emellertid vara rättfärdigat. Det ska samtidigt inte vara eftersträvansvärt att dö.
bruze skrev:
Nej, terror är lika mycket tillåten som det är tillåtet att öppna exitdörren på ett flygplan under en lugn flygtur. Inte alls således. Att hävda att det är muslimerma som "utövar terrorism mest" tyder på att man fått verkligheten om bakfoten. Börjar vi snacka organiserad statsterrorism blir bilden snabbt en annan.
Tractatus skrev:Vad Koranen säger angående terror är att "jihad" är heligt krig som bör föras mot de otrogna, och att den som dör i striden belönas rikligt i himmelriket.
Om nu Koranen inte uppmuntrar oprovocerade anfallskrig, vad spelar det för roll? Muslimerna ser ju kriget mot USA och Israel och västvärlden som ett "försvarskrig" eftersom Danmark har pressfrihet vilket är ett "angrepp" på de intoleranta, och Israel har ju ockuperat "deras" land vilket av vanliga muslimers uttalade tolkning legitimerar allt från allmän brottslighet riktad mot väst, till ren terrorverksamhet.
Det är politiskt korrekt att inte låtsas om uppenbara sanningar såsom att muslimer ofta sympatiserar med terrorister, och påstå att "inget av det där står i Koranen" (vilket förstås är svårt att bevisa), men det vore intressant att se er islamvänner bortförklara att förebilden Muhammed var pedofil (hursomhelst hade han i Koranen sex med 9-11-åringar)? Detta vet jag står i Koranen.
Det är politiskt korrekt att inte låtsas om uppenbara sanningar såsom att muslimer ofta sympatiserar med terrorister, och påstå att "inget av det där står i Koranen" (vilket förstås är svårt att bevisa), men det vore intressant att se er islamvänner bortförklara att förebilden Muhammed var pedofil (hursomhelst hade han i Koranen sex med 9-11-åringar)? Detta vet jag står i Koranen.
Koranen uppmuntar inte krig. Vad folk sedan åtar sig är en annan historia. Om någon ber dej att köpa päron och du köper äpplen. Vem klandrar du då?
Och var i hela fridens namn kan du läsa att han hade sex med 9-11-åringar? Du vet fel. Du vet inte hut. Visa mig det gärna, tack. Var saklig, annars kan inte inte en kultiverad diskussion föras.
Med risk att få SÄPO på mig..
Terrorister brukar ibland också kallas för frihetskämpar. Jag är kluven. I Vitryssland är man terrorist om man säger att diktaturen är skit. Så även i många andra länder. Sedan så är jag absolut inte för terror såsom kidnappa idrottsmän ex. Munchen, eller spränga skolbussar.
Terrorism brukar vara de svagas vapen. Men som sagt det hela är inte enkelt. Samhället är oftat välldigt reglerande. Jag skulle ex. inte utesluta att det kan finnas bättre samhällsmodeller än demokrati i framtiden, även om man har svårt att tänka sig det.
Hej SÄPO... jag är inte farlig
Terrorism brukar vara de svagas vapen. Men som sagt det hela är inte enkelt. Samhället är oftat välldigt reglerande. Jag skulle ex. inte utesluta att det kan finnas bättre samhällsmodeller än demokrati i framtiden, även om man har svårt att tänka sig det.
Hej SÄPO... jag är inte farlig
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)
Makterna skrev:Det är politiskt korrekt att inte låtsas om uppenbara sanningar såsom att muslimer ofta sympatiserar med terrorister, och påstå att "inget av det där står i Koranen" (vilket förstås är svårt att bevisa), men det vore intressant att se er islamvänner bortförklara att förebilden Muhammed var pedofil (hursomhelst hade han i Koranen sex med 9-11-åringar)? Detta vet jag står i Koranen.
Problemet var väl snarare att du påstod att det stod saker i Koranen som du inte kan referera till eller försvara när någon med mer på fötterna säger emot dig.
Hur många muslimer umgås du med? Vad har du för primärkällor när du säger att "muslimer ofta sympatiserar med terrorister" och vad är det som gör det till en "uppenbar sanning"? Om du inte har några argument utöver detta är en diskussion med dig ganska onödig i mina ögon.