Ingenting betyder någonting.

Moderator: Moderatorgruppen

Goze
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 feb 2020 22:18

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav Goze » 06 aug 2021 17:08

klorofyll skrev:
Goze skrev:Men det faktum att allt är meningslöst är befriande,

Det tyder på att du har övermänskliga krav på dig..

Goze skrev:eftersom det är helt upp till dig vad du gör med ditt liv. Vad du väljer att kämpa för. Ingen kan bestämma ditt öde i någon form. Du är helt på egna fötter i den här världen. Du kan få hjälp för vissa svårigheter och tips, men det är i slutändan du som styr ditt liv.


Frågan man ska ställa sig är: Vad bryr jag mig om...? Det behöver inte vara ekonomisk framgång, det behöver inte vara något du behöver försvara, det behöver inte vara dig själv eller andra människor. Det kan vara principer... Så är det för mig.

Livet är extremt meningsfullt.

De som påstår det är en av alla optimister, som utgör 99.99% av de som för nörvarande lever. Optimister blundar för all negativitet och menar att livet är bra för att försvara sin drivkraft att föröka sig för att få utlopp för meningslösheten på en annan människa som de kan göra vad de vill med. Livet är inte värt att leva, tvärtom överväger allt lidande det positiva. Tillvaron består för det mest av negativitet, det är fakta.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav klorofyll » 06 aug 2021 17:27

Ge ett exempel på vad optimister blundar inför?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav klorofyll » 06 aug 2021 17:29

Jag har ingen drivkraft till att föröka mig..

Goze
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 feb 2020 22:18

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav Goze » 06 aug 2021 20:01

klorofyll skrev:Ge ett exempel på vad optimister blundar inför?

Regn, storm, is och halka på bilvägar och trottoarer, blåst, åska, blixtnedslag, strömavbrott, bråk, tjafs, onödiga telefonsamtal från försäljare och kundservicegranskare, tjafs, dåliga kollegor på jobbet, förseningar av resor, oenigheter, sorg, psykisk smärta, förkylningar, sjukdomar, jobbiga och störande insekter, besvikelse, konflikter, dispyter med personer som inte gör rätt för sig eller inte kan reglerna.

Tycker du verkligen att livet är bra?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav förstår mig själv » 06 aug 2021 23:31

Gäller att ha en god grundkänsla, då blir man knappt påverkad av dessa negativiteter om de alls uppstår.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav klorofyll » 07 aug 2021 02:19

Goze skrev:
klorofyll skrev:Ge ett exempel på vad optimister blundar inför?

Regn, storm,

Min vän spelar det, som musik, som bakgrundsljud och finner det lugnande...

Goze skrev:bråk, tjafs, onödiga telefonsamtal från försäljare och kundservicegranskare, tjafs, dåliga kollegor på jobbet, förkylningar, sjukdomar, jobbiga och störande insekter,

Måste man engagera sig?


Goze skrev:förseningar av resor, oenigheter, sorg, psykisk smärta, besvikelse, konflikter, dispyter med personer som inte gör rätt för sig eller inte kan reglerna.

Måste man bry sig?

xion
Inlägg: 3216
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav xion » 07 aug 2021 06:44

Goze skrev:Utöver vårt naturliga driv till att föröka oss, så finns det ingen anledning till att leva.

Men det faktum att allt är meningslöst är befriande, eftersom det är helt upp till dig vad du gör med ditt liv. Vad du väljer att kämpa för. Ingen kan bestämma ditt öde i någon form. Du är helt på egna fötter i den här världen. Du kan få hjälp för vissa svårigheter och tips, men det är i slutändan du som styr ditt liv.


Att se livet som meningslöst måste väl vara det mest meningslösa.
Livet är som det är. Man vänjer sig (som Kjell Höglund sjunger)
Det är bara att gilla läget.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav 531bts » 08 aug 2021 17:03

Så länge människan identifierar sig med sin personliga logik i förhållande till meningsbegreppet, är hon ständigt
otillfredsställd dvs att de artificiella meningar hon för tillfället hyser, sällan eller aldrig kan nå tillfredsställelse. Då är omgivningen o medmänniskor antingen hinder eller konkurrenter för självförverkligande. Ständig brist på förståelse, gemenskap utifrån det allmängiltiga. Klart som f-n att man som motvallskärring, gnäller o skyller naturen/livet som bristfälligt o orsak till otillfredsställelsen o inte det egna tänkandet o förståndet.
Som man förstår naturen/livet förhåller man sig till det i tanke, tal o gärning. Det man sår, skördar man. Varsågod!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav Anders » 09 aug 2021 11:15

Meningen är, bestämma vilken produktiv insats just du med mina gener och hjärna bäst kan göra kontors/fabtikstid vardagar, efter samhällets behov, sen slöa och göra det som behagar dig, utan att det stör andra. Det duger för alla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav 531bts » 10 aug 2021 09:16

Mening i allmängiltig betydelse kan endast härledas till en levande varelses behov. Mening är en process som kan delas in i tre led:
behov - tillvägagångssätt - tillfredsställelse.
Denna allmängiltiga rörelse är i första hand knuten till de kroppsbevarande behoven, för människan tillkommer parallellt, det teoretiska perspektivet iom den typiskt mänskliga abstrakta tankeförmågan med sammanhängande heltäckande språk. Det är orsak till att hon oundvikligen gör minnesbaserade mentala reflektioner, bedömningar av erfarenheterna behov - tillvägagångssätt - tillfredsställelse. Hon förstår o förhåller sig i bästa fall till hela processen som mening. Hela begreppet "mening" har sin grund i dessa erfarenheter.
Vad som blir problematiskt för människan är när meningsbegreppet utgår från idén om ett unikt, obestämt o anonymt "jag". När den mänskliga identiteten inte är avgjord, inordnad i det naturliga o allmängiltiga. Hon är hänvisad till att i konkurrens med andra "jag", skapa mening. Det finns ingen allmängiltig mening med verkligheten o det mänskliga livet. Desperat blir hon uppmuntrad av tidigare födda att förverkliga sitt "själv". Vilket för ett barn måste betyda att hon inte är någon eller blir verklig förrän hon deltar i denna galenskap.

xion
Inlägg: 3216
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav xion » 17 aug 2021 09:21

531bts skrev:Mening i allmängiltig betydelse kan endast härledas till en levande varelses behov. Mening är en process som kan delas in i tre led:
behov - tillvägagångssätt - tillfredsställelse.
Denna allmängiltiga rörelse är i första hand knuten till de kroppsbevarande behoven, för människan tillkommer parallellt, det teoretiska perspektivet iom den typiskt mänskliga abstrakta tankeförmågan med sammanhängande heltäckande språk. Det är orsak till att hon oundvikligen gör minnesbaserade mentala reflektioner, bedömningar av erfarenheterna behov - tillvägagångssätt - tillfredsställelse. Hon förstår o förhåller sig i bästa fall till hela processen som mening. Hela begreppet har sin grund i dessa erfarenheter.
Vad som blir problematiskt för människan är när meningsbegreppet utgår från idén om ett unikt, obestämt o anonymt "jag". När den mänskliga identiteten inte är avgjord, inordnad i det naturliga o allmängiltiga. Hon är hänvisad till att i konkurrens med andra "jag" skapa mening. Det finns ingen allmängiltig mening med verkligheten o det mänskliga livet. Desperat blir hon uppmuntrad av tidigare födda att förverkliga sitt "själv". Vilket för ett barn måste betyda att hon inte är någon eller blir verklig förrän hon deltar i denna galenskap.


Mmmm..
Lite funderingar under min morgonpromenad,
Meningslösheten kanske är bra i vissa lägen. För om allt positivt som händer upplevs som meningslöst, så borde det samma gälla för allt negativt.
På så vis kan inget skada en i grunden.
Livet består av händelser. En del upplever vi som positiva andra som negativa. Vi fyller våra liv med upplevelser.
När jag går där på min runda så tänker jag att hälften av jordbruksmarken jag passerar används till att föda upp hästar. Hästar används inte till föda i någon större utsträckning. Dom bara springer runt på travbanor eller för ridning. Alltså enbart för vår upplevelse.
Det mesta som vi människor arbetar med om dagarna syftar till att skapa upplevelser av olika slag. En mindre del syftar till att tillfredsställa våra behov av föda och skydd mot väder och vind.
Upplevelser behöver vi för att livet inte ska kännas tomt och meningslöst.
Vi behöver våra behov och vår längtan.
I stort sett består livet av just detta. Vi känner ett behov av något som vi därefter tillfredsställer.
Livets "bröd och vin" som DA skriver i dikten "Till min längtan"

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav Melasu » 21 aug 2021 23:53

Jag kopplar i varje fall detta till medvetandeproblemet, i anknytning till begreppet vilja. För jag skulle vilja säga att det är till medvetandet man vänder sig i fråga om mening. Mening kan knappast finnas i vad vi vanligtvis menar med fysiska objekt och svårt att se hur det kan finnas i förutsägelser man kan göra om världen genom mätningar och modellbyggen. Det som är intressant oavsett vad nu den riktiga förklaringen på medvetandeproblemet är, är att vi idag inte kan vända oss endast till denna vetenskap gällande t.ex. politik och relationsproblem. Vi måste nämligen också utgå ifrån oss själva. Som sidospår här skulle man kanske kunna tänka sig politiska lösningar då man laddar ner människors vilja/medvetande på en hårddisk och låter en dator räkna ut vad som är den bästa politiken. Men detta är science fiction, åtminstone idag, och något liknande kanske aldrig kan realiseras. Låt den fysikaliska vetenskapen reducera så mycket den bara kan av medvetandet till mätresultat, systembeskrivningar och förutsägelser, men det behövs åtminstone ett språk om vilja/medvetande som inte idag är förankrat i den moderna (fysikaliska) vetenskapen av det skälen att annars är begreppet mening helt förlorat. Det är varken väldefinierat eller mätbart i sig inom vetenskapen idag, vad jag känner till i varje fall, och man kan därigenom förledas att tro att det inte har någon relevans. Det betyder att det som inte har förankrats i ett biologistiskt synsätt ändå kan behöva sin egen utredning ifrån sitt perspektiv, till perspektiven, om det går, förenas. För visst har saker och ting mening, men bara i relation till medvetandet. Får tillägga att detta är det synsätt jag kommit fram till, och jag ser fram emot att revidera det.

Not. Såg att 531bts definierat mening, men vad är det egentligen för mening med att uppfylla sina behov. I naturen finns djur som (enligt modern syn) är determinerade att vidmakthålla sina kroppar och föröka sig, men i sig är det helt meningslöst om det inte relateras till en betraktare. Det riskerar att bli en artificiell nöddefinition av mening.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav 531bts » 02 sep 2021 11:55

Mening är ett begrepp. Det finns alltså endast som en teori/tanke i människans huvud. Teorin/tanken kommer från erfarenheterna av:
1. behov
2. tillvägagångssätt
3. tillfredsställelse
Människan kan till skillnad från djur se, minnas o kommunicera detta, dvs hon har ett teoretiskt perspektiv på hela förloppet.
Ngn annan grund för begreppet finns inte.
Alla andra "meningar" varje individ har utifrån personlig logik, utöver de allmängiltiga o kroppsbevarande, kan vara vad som helst.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav Algotezza » 02 sep 2021 12:25

531bts skrev:Mening är ett begrepp. Det finns alltså endast som en teori/tanke i människans huvud. Teorin/tanken kommer från erfarenheterna av:
1. behov
2. tillvägagångssätt
3. tillfredsställelse
Människan kan till skillnad från djur se, minnas o kommunicera detta, dvs hon har ett teoretiskt perspektiv på hela förloppet.
Ngn annan grund för begreppet finns inte.
Alla andra "meningar" varje individ har utifrån personlig logik, utöver de allmängiltiga o kroppsbevarande, kan vara vad som helst.


Ja, det är en betydelse av begreppet mening.

Begreppet mening liksom andra ord och begrepp finns i våra huvuden, i vår begreppsvärld, i vårt ordförråd/vokabulär. Det är väl ganska självklart, eller...?

Mening kan också handla om mönster, att finna mönster. Att finna mönster, lagbundenheter och samband i tillvaron ger mening och trygghet. Ibland finns det inget mönster etc. "där ute" och då skapar och "ser" vi det i vårt hvuvud. Ibland finns mönster "där ute" som vi försöker förstå och tolka.

Detta har min lärare på Philosophicum i Lund skrivit en bok om. Peter Gärdenfors Den meningssökande människan.
Algotezza aka Algotezza

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav 531bts » 02 sep 2021 17:10

Ja, alla begrepp finns självklart bara i människors hjärnor. Vad som inte ter sig lika självklart är att betrakta vår förmåga att bilda begrepp till 100% är beroende av den omgivande verkligheten o vårt absoluta beroende av den. Att begreppsapparaten måste utgå från det förhållandet för att öht vara användbart o möjlig att kommunicera, för att inte leva i galenskap.
Mening grundar sig inte i ngt annat än det varje levande varelse av naturen är tvungen att lära sig erfara:
1 kroppsbevarande behov
2 tillvägagångssätt
3 tillfredsställelse.
Pga människans "fria" tankeförmåga kan hon helt bortse från meningens ursprung och ifrån egna preferenser o motviljor, göra tankekonstruktioner o vanor av vad som helst. Hon kan skapa artificiella "privata" behov o finna det meningsfullt att förverkliga dom. Men dessa konstgjorda, ofta självförverkligande behov följer samma process som de allmängiltiga kroppsbevarande behoven. Konsekvenser för psyke o miljö skiljer sig dock åt.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster