Hej!
Eftersom jag i grund och botten inte tror på gud utan mer på människan och hennes förmågor skulle det vara intressant att veta om det finns några filosofier/ideologier/religioner/etc som fokuseras enbart eller till stor del på människans viljekraft. Har inte lyckats hitta så mycket om ämnet så relevant information skulle uppskattas, likaså era åsikter såklart.
För mig känns det som att, även om det är något trivialiserat, allt man behöver i livet för att uppnå det man vill är rejält med viljekraft. Huruvida det är viktigt att man lyckas eller inte behöver inte vara självklart eftersom livet i sig inte har något slutligt mål. Det viktiga är att man har mål och viljekraften att utföra dem vare sig man uppnår de eller inte.
Viljekraft
Moderator: Moderatorgruppen
*kikar i bokhyllan* Det beror lite på hur man är lagd. Själv gillar jag Uneståhl bäst, tex "Integrerad mental träning" och "Mental tuffhetsträning". Han kör ju mycket med avslappningsövningar och självhypnos - alltså att ligga och tänka på målbilder, men det är ganska intressanta och givande resonemang också. Fast jag tycker ändå att det verkar lite omständigt och kikar ständigt efter effektivare sätt. Det är nog ändå mitt bästa boktips.
Sen finns det böcker som är mer praktiskt utformad för idrottare, tex Willi Railos "Bäst när det gäller", och Johan Plates "Kropp och knopp", lättsamma. För de som studerar idrottspsykologi finns den tyngre "Idrottspsykologi" (Hassmén/Hassmén/Plate) som seriöst försöker förankra ämnet på den psykologiska kartan och göra det rumsrent.
Det finns ju också andra inspirerande böcker från idrottshållet som handlar om coaching, utveckling och prestationer. Där tycker jag Pia Nilssons (golf) "Bli din egen bästa coach" är trevlig. Göran Kropp 8000+. Pensgaards "På väg mot perfekt prestation" är ok. Man kanske ska nämna Sven Nylanders "Fjärde mannen" också.
Sådana här ämnen blir väldigt lätt tramsiga och tacksamma för engagerade föreläsare som säger "tänk positivt" och "ingenting är omöjligt" och håvar in stora gage på det. Och många försöker överföra lyckade recept från idrotten till arbetsliv och vardag. Få lyckas tycker jag.
Min uppfattning är ändå att om man vet vad man vill så finns verktygen för att skaffa viljekraft att få det gjort.
Sen finns det böcker som är mer praktiskt utformad för idrottare, tex Willi Railos "Bäst när det gäller", och Johan Plates "Kropp och knopp", lättsamma. För de som studerar idrottspsykologi finns den tyngre "Idrottspsykologi" (Hassmén/Hassmén/Plate) som seriöst försöker förankra ämnet på den psykologiska kartan och göra det rumsrent.
Det finns ju också andra inspirerande böcker från idrottshållet som handlar om coaching, utveckling och prestationer. Där tycker jag Pia Nilssons (golf) "Bli din egen bästa coach" är trevlig. Göran Kropp 8000+. Pensgaards "På väg mot perfekt prestation" är ok. Man kanske ska nämna Sven Nylanders "Fjärde mannen" också.
Sådana här ämnen blir väldigt lätt tramsiga och tacksamma för engagerade föreläsare som säger "tänk positivt" och "ingenting är omöjligt" och håvar in stora gage på det. Och många försöker överföra lyckade recept från idrotten till arbetsliv och vardag. Få lyckas tycker jag.
Min uppfattning är ändå att om man vet vad man vill så finns verktygen för att skaffa viljekraft att få det gjort.