Nihilism?

Moderator: Moderatorgruppen

fealkoa

Nihilism?

Inläggav fealkoa » 18 aug 2006 14:40

Nihilism, vad är det? är det samma som anarkism egentligen?

Får inte riktigt grepp på begreppet. Tacksam för upplysningar.
Låt den som är helt utan synd kasta första stenen.

fealkoa

Re: Nihilism?

Inläggav fealkoa » 21 aug 2006 13:51

Ingen som har några upplysningar alltså... ja ja...man får hanka sig fram.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 21 aug 2006 14:06

Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

fealkoa

Inläggav fealkoa » 21 aug 2006 15:58

archaxe skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nihilism

Börja hanka där.

Du har säkert en god tanke med ditt inlägg, men jag skulle vilja ha ett levande svar som tål att diskuteras. Wikipedia kan jag ju inte diskutera med.

Givetvis har jag googlat begreppet och hankat mig fram. Men men, man får väl tacka ändå för en gedigen insats från din sida.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 21 aug 2006 17:27

fealkoa skrev:Nihilism, vad är det? är det samma som anarkism egentligen?

Som jag ser det:

Anarkism och Nihilism har gemensamt att de inte erkänner några auktoriteters eller hierarkiers giltighet i ett samhälle.

Men anarkister gör inte nödvändigtvis uppbrott mot andra konventioner i samhället, så det går utmärkt att exempelvis vara en anarko-primitivist, kristen anarkist eller syndikalist; och alltså kombinera det praktiska verktyget anarki med en ideologisk övertygelse; såsom exempelvis naturalism.

Nihilism är inte så mycket ett politiskt verktyg utan mer en filosofisk metod eller ett filosofiskt problem. Det är en metod så till vida att man låter bli att basera ens tankar på några konventioner (såsom att låta bli att ta hänsyn till vad som står i bibeln eller vad som anses tabu av ens samtid). Men när man väl börjat ifrågasätta konventioner (såsom gud, den etik som råder i ens omnejd, eller de auktoritära föreställningar som de flesta tar för givna (=såsom att alkohol är okej, medan haschrökare är svaga, illvilliga eller förtappade)) så hamnar man lätt i ett problem; ett läge där man tvingas ifrågasätta allting och inte kan anse att någon ideologi är mer värd än någon annan; samt att inget agerande är mer värt än något annat; att det inte finns något värt att sträva efter.

Det går inte att vara nihilist och säga att "det är viktigt att vi gör uppbrott mot civilisationen för att istället återgå till naturen," exempelvis. Då är man ju ingen nihilist. Det går däremot utmärkt för en anarkist.

De har alltså gemensamt att varken nihilisten och anarkisten ställer upp på att underordna sig despotism, byråkrati eller klasssamhällen. Men nihilisten slutar inte där, utan går vidare till att inte vilja underordna sig något annat heller.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 21 aug 2006 17:32

Du har säkert en god tanke med ditt inlägg, men jag skulle vilja ha ett levande svar som tål att diskuteras. Wikipedia kan jag ju inte diskutera med.

Nej, men du kan få reda på skillnaderna (och likheterna) mellan nihilism och anarkism genom att läsa vad som står på wikipedia, och det var väl det du efterfrågade i ditt ursprungliga inlägg? Vad finns det att diskutera?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

fealkoa

Inläggav fealkoa » 21 aug 2006 17:50

Ok Rising, nu blev allting lite klarare tror jag minsann. Skillnaden är ganska markant fast med vissa likheter, gjorde mig lite förvirrad.

Det finns en teori om att Nihilismen har odlat fram Anarkismen, men med din förklaring känns det nästan som det borde vara tvärtom? I och med att Nihilismen tar det ett steg längre så att säga. Anarkismen har ett mål samtidigt som Nihilismen känns helt mållös om man bortser från vad själva filosofin strävar efter.

fealkoa

Inläggav fealkoa » 21 aug 2006 17:56

archaxe skrev:

Nej, men du kan få reda på skillnaderna (och likheterna) mellan nihilism och anarkism genom att läsa vad som står på wikipedia, och det var väl det du efterfrågade i ditt ursprungliga inlägg? Vad finns det att diskutera?

Det har du alldeles rätt i, att man kan få reda på skillnaderna. Wikipedia är grymt bra på det sättet. Fast, ibland har jag ett behov av att utveckla. Speciellt i detta läge då jag inte riktigt greppade skillnaderna fullt ut.

Rock on Archaxe, du är en människa som strävar efter dom enkla och konkreta lösningarna och det beundrar jag. För mig är det oftast inte riktigt lika enkelt.

Återgå till "Filosofi"