hakkapeliitta skrev:rekoj skrev:Gällande tråden om slump exempelvis, tycker iaf inte jag att någon presenterat begreppet slump på ett helt tillfredsställande sätt.
Vad tycker du fattas i definitionen/tråden?
Jag tycker Pilatus senaste inlägg var en bra sammanfattning. Finns inte så mycket mer att diskutera. Pilatus medgav till sist att vi kanske inte har tillräcklig information om varje händelse och det är bristen på information som nödsakar oss till att ta till begreppet slump.
Tro det eller ej men då fick jag sinnesro!
Något som jag saknar är en tydlig definition av slump som konkret/verkligt fenomen. En definition som inte lutar sig tillbaka på metafysik. Det tror jag exempelvis kan förena Smisks och Pilatus olika perspektiv.
När biologer och fysiker pratar om slump handlar det som regel inte om att de avser göra några metafysiska anspråk, utan deras användning av begreppet har sin förankring i empirisk forskning. Och det kan skapa förvirring när begreppet inte används på det sätt som det officiellt definieras.
Det du nämner om att begreppet slump tas till när det finns brist på information bland en grupp människor ("vi"), tycker jag kan vara en bra start för att definiera konkret slump utan att blanda in metafysik. Så bra där. Men det räcker inte riktigt, menar jag. Konkret slump är beroende av vilken information som finns tillgänglig bland personer som är involverade i viss specifik situation, men det handlar också om vilka utsikter finns till att införskaffa sig sådan information, samt vilka kunskapskrav / vad för intresse / involverade parter har. Om jag får försöka skissa på något som sammanfattar dessa kriterier, kanske det kan bli nåt i stil med:
Skiss till definition1) Ingen involverad person besitter information som kan förutsäga specifikt utfall.
2) Ingen vet någon praktiskt genomförbar (testbar, verifierbar) metod för att förutsäga specifikt utfall i givna situationen / under givna förutsättningar.
3) Involverade personer söker inte aktivt hitta någon annan förklaring till vad som orsakar utfallet / Det upplevs inte meningsfullt att försöka hitta någon sådan förklaring. (Obs, viktig normativ aspekt!)
Exempel på hur denna definition skulle kunna tillämpas i praktikenExempel 1
Ange orsak till ett tärningkasts utfall, om vem som ska få börja i ett spel:
a) Ingen av personerna i sammanhanget besitter information om hur tärningen ska falla.
b) Ingen vet någon praktiskt genomförbar metod att för att förutsäga tärningens utfall i den givna situationen.
c) Ingen försöker aktivt komma på alternativ förklaring till vad som orsakar tärningens utfall / Det upplevs inte meningsfullt att söka någon sådan förklaring till detta.
Sammanfattning: Kriterierna a + b + c uppfylls samtliga, alltså kan vi säga att det är slumpen som avgör tärningens utfall
Exempel 2
Att ange orsak till varför ett visst tecken hamnat på en viss plats i en långt kodat meddelande
a) Ingen av personerna ser något mönster i teckenföljden, och ser därför inte någon orsak till att det tecknet hamnat just där
b) Ingen person kommer på någon praktiskt genomförbar metod som förklarar varför detta tecken befinner sig på denna plats.
c) Det upplevs troligtvis
inte meningslöst att försöka hitta en förklaring till varför detta tecken är just på denna plats. Om det är en kod som är skapad av människor, bör koden också kunna dechiffreras av människor, och en dechiffrerad kod gör att tecknets placering kan få en förklaring.
Sammanfattning: Kriterierna a + b uppfylls, men c uppfylls (troligtvis) inte, Vi säger alltså inte att det är slumpen som avgör utfallet.