Ett viktigt mål för en människa är ju (väl) att må bra. Filosofi tycks dra åt sig många människors intresse/uppmärksamhet. Men en del frågor väcker vemod och tankarna kan skapa ångest och nedstämdhet. Så jag ville bara uppmärksamma alla på att inte ta något för allvarligt, vi västerlänningar är tyvärr väldigt duktiga på det. Och när man känner att en tanke skapar ångest kanske det är bäst att avbryta tankeprocessen innan det blir för svårt. En del frågor har inte logiska svar, såsom vi gärna vill, och att logiskt fundera över ologiska saker är dömt att misslyckas.
Jag själv råkade fastna i ett "tankeloop" men genom att meditera över att släppa taget av tankarna är jag nu på god väg tillbaka.
Peace out
Skadlig filosofi
Moderator: Moderatorgruppen
Skadlig filosofi
Lösningen på alla problem: det inte finns några problem.
Re: Skadlig filosofi
N-ray skrev: Och när man känner att en tanke skapar ångest kanske det är bäst att avbryta tankeprocessen innan det blir för svårt. En del frågor har inte logiska svar, såsom vi gärna vill, och att logiskt fundera över ologiska saker är dömt att misslyckas.
Peace out
Hur gör man för att avsluta en tankeprocess?
Och hur "väljer" man att INTE fundera logiskt även över ologiska saker?
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?
Damien skrev:Hur gör man för att avsluta en tankeprocess?
Jag gjorde det genom att meditera över att släppa taget, och jag mediterar över att istället tänka på roliga saker som har hänt mig på senaste.
När jag är ute och går ensam så brukar jag kolla på bilarna och gissa bilmärke och modell (inte ett enda rätt hittills :( ). Det finns många saker att rikta uppmärksamheten på.
Damien skrev:Och hur "väljer" man att INTE fundera logiskt även över ologiska saker?
Man avslutar tankeprocessen som berör det ologiska ämnet i fråga.
Lösningen på alla problem: det inte finns några problem.
N-ray skrev:Ett viktigt mål för en människa är ju (väl) att må bra. Filosofi tycks dra åt sig många människors intresse/uppmärksamhet. Men en del frågor väcker vemod och tankarna kan skapa ångest och nedstämdhet. Så jag ville bara uppmärksamma alla på att inte ta något för allvarligt, vi västerlänningar är tyvärr väldigt duktiga på det. Och när man känner att en tanke skapar ångest kanske det är bäst att avbryta tankeprocessen innan det blir för svårt. En del frågor har inte logiska svar, såsom vi gärna vill, och att logiskt fundera över ologiska saker är dömt att misslyckas.
Jag själv råkade fastna i ett "tankeloop" men genom att meditera över att släppa taget av tankarna är jag nu på god väg tillbaka.
Peace out
Man kan be eller onanera eller bådadera. Löser de flesta problem.
A
Algotezza aka Algotezza
- Avantgardet
Algotezza skrev:N-ray skrev:Ett viktigt mål för en människa är ju (väl) att må bra. Filosofi tycks dra åt sig många människors intresse/uppmärksamhet. Men en del frågor väcker vemod och tankarna kan skapa ångest och nedstämdhet. Så jag ville bara uppmärksamma alla på att inte ta något för allvarligt, vi västerlänningar är tyvärr väldigt duktiga på det. Och när man känner att en tanke skapar ångest kanske det är bäst att avbryta tankeprocessen innan det blir för svårt. En del frågor har inte logiska svar, såsom vi gärna vill, och att logiskt fundera över ologiska saker är dömt att misslyckas.
Peace out
A
Jag brukar alltid hävda att om man får ångest av en tanke så har man inte tänkt klart. Onanera och be på samma gång är en höjdare. Vakttornet hade en fin artikel om onanimissbruk, aldrig blivit så upphetsad som när jag läste den.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Algotezza skrev:N-ray skrev:Ett viktigt mål för en människa är ju (väl) att må bra. Filosofi tycks dra åt sig många människors intresse/uppmärksamhet. Men en del frågor väcker vemod och tankarna kan skapa ångest och nedstämdhet. Så jag ville bara uppmärksamma alla på att inte ta något för allvarligt, vi västerlänningar är tyvärr väldigt duktiga på det. Och när man känner att en tanke skapar ångest kanske det är bäst att avbryta tankeprocessen innan det blir för svårt. En del frågor har inte logiska svar, såsom vi gärna vill, och att logiskt fundera över ologiska saker är dömt att misslyckas.
Peace out
A
Jag brukar alltid hävda att om man får ångest av en tanke så har man inte tänkt klart. Onanera och be på samma gång är en höjdare. Vakttornet hade en fin artikel om onanimissbruk, aldrig blivit så upphetsad som när jag läste den.
Man kan be till vem man vill, bara inte till sitt svullna ego för det är det som ber för att svullna ner eller vad det heter, i ett svagt ögonblick av ödmjukhet.
Jag brukar också skriva ner oläsliga tirader av gnäll och verbala uppkastningar för att bli av med skittankar. Läser dem inte sen. Eller lägger dem på detta forum.
Onani kan per definition aldrig missbrukas, rätt använd.
A
Algotezza aka Algotezza