Är detta forum främst tänkt för ämnet filosofi, eller för filosofiska tankar i största allmänhet?
Om man inte läst ett ord filosofi som ämne, men grubblat på hur saker hänger ihop, har man kommit rätt då, eller finns det bättre forum?
Ja, ja. Jag erkänner. Alla Hegel och Heidegger får mig att vilja krypa ut härifrån med svansen mellan benen.
Filosofi - som ämne?
Moderator: Moderatorgruppen
Filosofi - som ämne?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
- Avantgardet
Ja, vad vet jag? Som jag ser det så är det lite svårt att artbestämma filosofin. Som litterär genre så handlar den om en massa frågor av olika slag, som i sig kan kategoriseras, som vad den annars skulle vara har jag svårt att säga. Hegel och Heidegger rekomenderar jag båda varmt, främst för att det är riktigt actionfylld läsning, det är god litteratur på många sätt och vis. Om man gillar att tänka, taget i största allmänhet (jag har också svårt att se hur man skulle kunna låta bli att tänka), så är risken stor att man skulle gilla dem, om man bortser från den här vanliga invändningen att de skulle vara krångliga. Krångligt brukar för mig innebära det enkla faktum att jag är obekant med det hela, att jag inte begriper mig på det och därför föds mer eller mindre naturligt instinkten hos mig att övervinna detta hinder, alltså sätta mig in i det hela och begripa det. Det kan ju lätt gå överstyr om man bär på missbruksbeteende, men so what, det håller mig någorlunda nykter. För mycket av den ena blir dock enahanda, och för mycket av det andra blir det samma, men inte som i detsamma varandes det identiskt utan annorlunda men ändock enahanda. Själv ser jag dock inte filosofin som strikt avgränsad, den genomkorsar ju också allt annat, precis som allt annat genomkorsar den. Den är historisk också den. Frågan är vad som är dess (filosofins) syfte. Förhoppningsvis kan vi väl få så många perspektiv som möjligt på den frågan, vet inte vad mer man kan hoppas på. Kanske är det onödigt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Jag har försökt läsa filosofi privat men alltid fastnat då den ofta hamnar i facket religion (min åsikt). Många filosofer söker besvara frågan - Finns gud? Det har ofta stört mig för att jag söker inte svar från ovan - utan svar här i det som vi kan förstå, se och röra.
För mig handlar det mycket om moral och etik. Och mycket om hur man ska se på världen runt omkring sig.
Hoppas min tolkning av inlägget stämmer någorlunda överens med vad som var meningen.
För mig handlar det mycket om moral och etik. Och mycket om hur man ska se på världen runt omkring sig.
Hoppas min tolkning av inlägget stämmer någorlunda överens med vad som var meningen.
Ett problem som många som börjar läsa filosofi "på riktigt" ofta stöter på är alla ovana begrepp (ontologi, deduktion etc). Jag rekommenderar dig därför att ha en filosofisk ordbok till hands (A.R.Laceys är okej) om du får för dig att pröva på någon valfri tysk.
Taoist: Du kanske skulle pröva på något från en senare period än 1700-talet?
Taoist: Du kanske skulle pröva på något från en senare period än 1700-talet?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND