rekoj skrev:Men handlar postmodernism inom konst och arkitektur om att driva någon tes?
Ja, på så vis att konstbegreppet utvidgades. Det kunde vara vad det bestämdes till. Konst ersattes med någon text som kunde se litet filosofisk ut. Det är i och för sig legitimt att experimentera och ifrågasätta, det hade konsten länge sysslat med.
rekoj skrev:Någon form av påstående som det går att argumentera för eller emot? Att konsten ger uttryck för något...visst det kan jag hålla med om. Att man kan gilla eller ogilla den konsten... visst det ser jag inte heller någon konstighet i, och man kan också ge skäl till varför man gillar eller ogillar det.
Man kunde inte ha några sådana krav, var och en fick friheten att tolka, tycka, förbjuda eller delta i konstverket, bli en del av det. Om det är konstruktivt? Nej, inte ett dugg, bara kravlöst.
rekoj skrev:Om det var så att enligt postmodernismen så är Raoul Wallenberg endast värd att tillägnas hundskit, visst då har man något som man kan argumentera emot...men jag har inte uppfattat att det finns något "postmodernistiskt manifest" eller dylikt som skulle påstått något sådant.
Jag vet inte, jag är inte objektiv, det var min tolkning av konstnärens gestaltning, att hon skvätt ut några kluttar lera, det fick bli vad det blev. Håglöst, helt utan konstnärlig spänst, ogestaltat och totalt fritt att tolka. Som hundskitar utspridda på gatan. Den som fann något magiskt i det fick förstås gärna göra det och betala ordentligt.
Constantin Brancusi vållade på sin tid stor uppståndelse då Moderna Museet köpte verket Den nyfödde. Kanske var han litet krävande för sin tid, men han knöt an till en konsttradition och det är inte alls svårt att förstå estetiken i den mycket starkt förenklade formen. Brancusi ställde krav på betraktaren. Postmodernismens slöa begrepp är något helt annat som jag inte tror historien kommer att finna behag i.
Nou născut !.jpg
rekoj skrev:Att postmodernismen ger uttryck för specifika saker inom konst, arkitektur etc, förnekar jag inte, jag bara ifrågasätter att det skulle handla om att driva någon teori. Men det beror väl förstås på vad man menar med "teori". När jag tänker teori, är jag benägen att tänka vetenskaplig teori, i poppersk anda, och där ser jag ingen direkt parallell till postmodernism.
Ja, man får leta efter något hållbart. Men jag förknippar postmodernism med ett utvidgat konstbegrepp, allmän relativism, allt går an och en total estetisk slapphet. Moderna kåkar i Stockholm handlade mycket om blanka fasader. Hela stadskärnan rensades bort. Många svenska städer gick samma öde till mötes. De gamla osunda och omoderna kåkarna skulle ersättas med något nytt. Det lät ju bra, men blev det bra? En hel del arkitekter föreslog att en del av de gamla miljöerna hade värden för stadens människor, det hade varit fullt möjligt att restaurera. Där det gjordes har jag inte funnit att någon klagat. Och kontinuitet i stadsmiljön är kanske en konservativ syn, men den fungerar. Att riva ner allt gammalt och tro att det nya är bra för att det är nytt och blankt kanske inte är så hållbart som alla numera talar om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.