HJÄLP!
Illusion eller inte?
Moderator: Moderatorgruppen
Illusion eller inte?
Jag vet absolut inte ifall ni som skriver existerar. Vet bara att jag själv lever. Hur vet jag att ni finns? - Ni kanske bara finns i mitt huvud. Det kanske bara är jag som existerar i denna "värld" och att jag uppfattar er som människor, ni kanske är något helt annat. Eller så är ni människor en illusion i mitt huvud. Nu kanske ni tycker jag är konstig... men detta är en skrämmande teori för mig. Jag kanske är ensam?
HJÄLP!
HJÄLP!
Finns denna sidan - Finns jag?
Lycklig den som är en illusion... Då blir all skit som händer mig ditt fel istället för mitt
Tack snälla. Och sen kan vi spika upp dig på ett kors också; för våra synders skull, fast de egentligen är dina...
Annars hoppas jag mest att du är nöjd med, och trivs med, din illusion. Då spelar det liksom ingen roll om den består av oss eller av egna fantasier. Om inte, kanske du ska tänka på något annat.
Jag brukar bli glad av att tänka på min dotter. Hon är nog världens bästa illusion, och om det är du som gett upphov också till henne, är du min eviga hjälte.
Tack, tack, tack
Tack snälla. Och sen kan vi spika upp dig på ett kors också; för våra synders skull, fast de egentligen är dina...
Annars hoppas jag mest att du är nöjd med, och trivs med, din illusion. Då spelar det liksom ingen roll om den består av oss eller av egna fantasier. Om inte, kanske du ska tänka på något annat.
Jag brukar bli glad av att tänka på min dotter. Hon är nog världens bästa illusion, och om det är du som gett upphov också till henne, är du min eviga hjälte.
Tack, tack, tack
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...
-
-Illusion-
- Kontakt:
-|-
Vad glad jag blir, något som tror som mig, eller är det en avspegling på vad jag tror på, jag tror starkt på detta
JAG TÄNKER, ALLTSÅ EXISTERAR JAG
De flesta människor verkar tro på att det är hjärnan som tänker. Att man som ateist gör det är helt förståeligt, men att en person som tror på en själ eller liknande gör det är mycket märkligt. Om kroppen dör, vilken hjärnan är en del av så skulle ju det innebära att jaget inte skulle kunna tänka förrän det antagit en ny kropp…
JAG TÄNKER, ALLTSÅ EXISTERAR JAG
De flesta människor verkar tro på att det är hjärnan som tänker. Att man som ateist gör det är helt förståeligt, men att en person som tror på en själ eller liknande gör det är mycket märkligt. Om kroppen dör, vilken hjärnan är en del av så skulle ju det innebära att jaget inte skulle kunna tänka förrän det antagit en ny kropp…
- freddemalte
Re: Illusion eller inte?
Fridaej skrev:Jag vet absolut inte ifall ni som skriver existerar. Vet bara att jag själv lever. Hur vet jag att ni finns? - Ni kanske bara finns i mitt huvud. Det kanske bara är jag som existerar i denna "värld" och att jag uppfattar er som människor, ni kanske är något helt annat. Eller så är ni människor en illusion i mitt huvud. Nu kanske ni tycker jag är konstig... men detta är en skrämmande teori för mig. Jag kanske är ensam?
HJÄLP!
Det du uttrycker kallas för solipsism och verkar vara väldigt svårt att med hållbara och relevanta argument avfärda
Observera att den som "teori för världens beskaffenhet" de facto är betydligt "renare" som teori än de två vanligaste alternativen (vetenskapen och religionen). Ty båda dessa kräver transcendens utanför den egen absoluta erfarenhet, något som inte solipsismen kräver eftersom den just hänvisar till enbart din erfarenhet (läs: upplevelse).
Vad avser jag då för transcendens?
Vetenskapen förslår ju att det finns en objektivt sann värld "utanför" vår direkta erfarenhet som vi detekterar med våra sinnen etc. I denna "adderar" man sedan olika fenomen som vi faktiskt inte har upplevt. T.ex. Andromidagalaxen, elektronen, supersträngen etc.
Religionen gör samma sak fast på ett annat sätt. Här adderas Gud, änglar, skapelseberättelser, anekdoter och andra företeelser som inte finns i den direkta erfarenheten etc.
Att tanken är skrämmande - ja det håller jag med om och det är nog inte sunt att gå omkring och "tro på" solipsismen (ha den som livåskådning), men det fråntar ju inte solipsismen dess möjlighet för att vara sann (dvs världen kan ju vara beskaffad på ett sätt som vi inte önskar)!
http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism
Fredrik