"Alla är sinnesjuka,
men den som kan analysera sina villfarelser, kallas en filosof"
Citat och ordspråk
Moderator: Moderatorgruppen
- DemonicDirector
- Kontakt:
Citat och ordspråk
Släng in filosofiska Citat och ordspråk.
The meaning of life is to exist,
to exist is to have meaning,
to have meaning is to obtain the truth,
to obtain the truth is to live life."
to exist is to have meaning,
to have meaning is to obtain the truth,
to obtain the truth is to live life."
Re: Citat och ordspråk
Gud är alla dårars förmyndare.
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)
''En filosof utan uppriktighet är bara en politiker ''
''Människor använder talet bara för att dölja tankarna''
- François-Marie Arouet de Voltaire
''Människor använder talet bara för att dölja tankarna''
- François-Marie Arouet de Voltaire
And art made tongue-tied by authority,
And folly doctor-like controlling skill,
And simple truth miscall'd simplicity,
And captive good attending captain ill:
-Shakespeare sonett LXVI
And folly doctor-like controlling skill,
And simple truth miscall'd simplicity,
And captive good attending captain ill:
-Shakespeare sonett LXVI
Hellre en rövare i ...en,
än en ...e i röven
Minnet sviktar, nån som vet?
Den var i alla fall rätt rolig (när det hände), men jag vet inte längre på vilket vis.
Min mamma ringde från Tyskland, Sveriges piratparti är jävligt populär på teve där, det finns nu piratpartier i 20 olika länder - vi har nog inte fattat riktigt vad stort det är. Jag bara måste prata om det även i den här tråden också. Nu behöver jag prata om piratpartiet i nån annan tråd också.
än en ...e i röven
Den var i alla fall rätt rolig (när det hände), men jag vet inte längre på vilket vis.
Min mamma ringde från Tyskland, Sveriges piratparti är jävligt populär på teve där, det finns nu piratpartier i 20 olika länder - vi har nog inte fattat riktigt vad stort det är. Jag bara måste prata om det även i den här tråden också. Nu behöver jag prata om piratpartiet i nån annan tråd också.
Zokrates skrev:Jörgen skrev:Hellre en rövare i ...en,
än en ...e i röven
Hellre en rövare i Polen än en polare i röven, men det kanske inte är så kul för dem som gillar polare i röven, Algotezza får svara på det?
Polare eller pollare i röven?
På Söderslätt dör jag levde (led) mitt liv som tonåring i en håla tristare än trist (värre än Säffle och Eslöv), Östra Klagstorp, fanns mellan denna byahåla och byahålan närmast till väster en husrad som kallades för röven. Hade dock inga polare där.
Östra Klagstorp har bara fostrat en verklig kändis , Hans Larsson, som bodde på en gård där, professor i filosofi (tror jag han var) i Lund på tidigt 1900-tal. Han skrev en bok om byarna på Söderslätt, Hemmabyarna.
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Hejsan!
Ett fint ordastäv är detta:
”Strävan att tillfredsställa de egna intressena åstadkommer ingenting samhälleligt gott, men det kan mycket väl tänkas att strävan att uppfylla samhälleliga intressen skulle kunna uträtta en hel del gott för den enskilde.”
Fred Hirsch, amerikansk sociolog och ekonom
MVH
bigj
Ett fint ordastäv är detta:
”Strävan att tillfredsställa de egna intressena åstadkommer ingenting samhälleligt gott, men det kan mycket väl tänkas att strävan att uppfylla samhälleliga intressen skulle kunna uträtta en hel del gott för den enskilde.”
Fred Hirsch, amerikansk sociolog och ekonom
MVH
bigj
Den goda sidans försvarare
Mina favoriter som är av oseriös natur;
"Att fejka en fylla är som att pierca ollonet med en hörnsoffa"
- okänd.
"I intend to live forever, or die trying."
- Groucho Marx
"To attach the electrodes of knowledge to the nipples of ignorance"
- Dick Solomon
och seriösa:
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends."
- Martin Luther King, Jr.
"Ickevåld är inte ickehandling. Det är inte diskussion. Det är inte för de timida och svaga... Ickevåld är hårt arbete. Det är viljan att offra. Det är tålamodet att vinna."
Cesar Chavez
"Makt kommer i två former. Den ene fås genom rädsla för straff och den andre genom handlingar av kärlek. Makt baserad på kärlek är tusen gånger mer effektivt och permanent än makten från rädsla för straff."
- Kommer inte ihåg
"Om människan bara kunde inse att det är omänskligt att följa orättfärdiga lagar, så skulle ingen människas tyrrani kunna fängsla henne."
Mahatma Gandhi
"Ickevåld fungerar inte alltid - men våld fungerar aldrig."
Madge Michaels-Cyrus
"Sometimes the best way to look at yourself is through someone else eyes. If youre lucky you like what you see"
- JD i Scrubs
"Att fejka en fylla är som att pierca ollonet med en hörnsoffa"
- okänd.
"I intend to live forever, or die trying."
- Groucho Marx
"To attach the electrodes of knowledge to the nipples of ignorance"
- Dick Solomon
och seriösa:
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends."
- Martin Luther King, Jr.
"Ickevåld är inte ickehandling. Det är inte diskussion. Det är inte för de timida och svaga... Ickevåld är hårt arbete. Det är viljan att offra. Det är tålamodet att vinna."
Cesar Chavez
"Makt kommer i två former. Den ene fås genom rädsla för straff och den andre genom handlingar av kärlek. Makt baserad på kärlek är tusen gånger mer effektivt och permanent än makten från rädsla för straff."
- Kommer inte ihåg
"Om människan bara kunde inse att det är omänskligt att följa orättfärdiga lagar, så skulle ingen människas tyrrani kunna fängsla henne."
Mahatma Gandhi
"Ickevåld fungerar inte alltid - men våld fungerar aldrig."
Madge Michaels-Cyrus
"Sometimes the best way to look at yourself is through someone else eyes. If youre lucky you like what you see"
- JD i Scrubs