Presenterar transhumanismen ett alternativ till bestraffning

Moderator: Moderatorgruppen

Vittnet

Presenterar transhumanismen ett alternativ till bestraffning

Inläggav Vittnet » 09 feb 2011 12:00

Ursäkta min ignorans men jag ställer frågorna ändå ?

Den transhumanistiska deklarationen ställer sig bakom välmående för alla varelser.

Frågorna som ställs är

1. Fängelse innebär lidande för den förövande brottslingen i o m frihetsberövande ? Vad är alternativet till fängelsestraff?

2. Har jag missuppfattat tesen såsom att brottslighet inte kommer att existera i framtida samhälle där man "programmerat" individer att inte begå brott? Eller är samhället så utformat på ett sådant vis brott inte "är nödvändigt"?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 feb 2011 13:57

Världen är dynamisk, saker förändras i takt mot varandra,

Brott har sina orsaker och förändras antagligen med ändrade samhällsmönster.

om brott kommer existera, det beror på samhället och vad som klassas som brott,
hur benägna vi är på att döma andra och hur stor tolerans  och förståelse ett samhälle har.

Människan kan göra andra skada, men i ett samhälle/värld som försöker se till alla individers bästa,
så minskas risken för att brott ska begås.

kulturell manipulation kommer att upplevas stressande,
det inre tycker en sak och ens beteende gör ett annat. Man blir konfliktfylld som i sig kommer skapa samhällsproblem i form av lidande som kan utlösa våld.

Jag tror inte på clockwork orange metoden.
och jag tror inte att människan kommer leva i en värld utan konflikter.
Kanske kan potentialen till att göra brott minskas till en nivå där man går ner mot noll,
Teknologi i sig kommer skapa frustration och känsla av meningslöshet om vi börjar dyrka teknologin som en gud.
teknologi tror jag måste ses som ett verktyg som kan användas till positiva saker.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 feb 2011 14:17

Så min tro är att beroende på hur vi mentalt och fysiskt använder teknologi så kommer det gynna människan eller inte.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 09 feb 2011 15:38

Här kommer Justin snart att briljera! Känns bara onödigt att själv skriva något. :)

Men genom att människor görs tåligare inför det som tidigare kallades brottslighet så existerar inga brottslingar, och inget straff behövs. Folk är så kinkiga nu för tiden. En stålkäke kan man alltid byta ut om någon skulle få för sig att vilja ge mig en käftsmäll. Och har man sitt medvetande nedladdat på en hårdisk i säkert förvar någonstans så blir situationen inte lika känslig. Går säkert att lösa på ett sådant sätt så att kriminaliteten tar ut sig självt. Mest troligt genom en kultur genomsyrad utav altruism, och att vi inte ser på brottslingar som något annat än dysfunktionella enheter som får uppdateras genom adekvat behandling. Genom kunskap om hjärnans processer så blir dessa justeringar möjliga. Våldsparameterjusteringar i stället för straff.

En kultur där våld och stöld blir lika intressant som att ställa sig på torget på ett ben och ropa koko.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 09 feb 2011 15:40

Vittnet:

På din fråga no 1 hade jag ett lite knapphändigt presenterat förslag med min förra användare Loke.

Istället för dagens fängelse kunde valmöjligheten finnas till isolerade ekotorp med högteknologisk övervakning?

http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=5268&postdays=0&postorder=asc&start=0

Kunde vara intressant med lite fördjupande infallsvinklar ur dagslägets forumdynamik.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 feb 2011 17:42

Andreas skrev:Kunde vara intressant med lite fördjupande infallsvinklar ur dagslägets forumdynamik.

japp den intellektuella skalan går från mig upp till dig :)

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 10 feb 2011 08:28

Marko skrev:
Andreas skrev:Kunde vara intressant med lite fördjupande infallsvinklar ur dagslägets forumdynamik.

För de som ser en intellektuell skala som viktig på forumet hoppas jag framstå som något slags slamdjur som mumlar och gurglar runt och förhoppningsvis en gång ibland lyckas sänka en eller annan flytmina. Och på så vis kunna vända fokus tillbaks till ämnen. Även inne i högminerade områden som detta.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 feb 2011 14:09

Andreas skrev:
Marko skrev:

För de som ser en intellektuell skala som viktig på forumet hoppas jag framstå som något slags slamdjur som mumlar och gurglar runt och förhoppningsvis en gång ibland lyckas sänka en eller annan flytmina. Och på så vis kunna vända fokus tillbaks till ämnen. Även inne i högminerade områden som detta.

Absolut, jag väntar på att vittnet eller någon annan fortsätter att fylla på debatten med sina ideer,

annars var min post till dig en ordlek,
från mig - upp till dig (att avgöra var värderingarna ligger.) ;o

Vittnet

Inläggav Vittnet » 10 feb 2011 21:22

Andreas; Intressant inlägg.

Den första delen var poppis under 1800 - talet i Sverige i o m cellfängelsereformen. Där tystnad och isolering skulle medföra att fången tänkte igenom sitt straff och livssituation.

Så egentligen såsom jag kan tolka ditt resonemang är att det inte ett straff i sig om en individ inte lyckats leva efter samhällets normer utan blir placerad efter sina förutsättningar på fångkolonin. Dock måste man ta med aspekten att det sker mot någons vilja vilket KAN medföra lidande.

Nästa fråga tordes vara kan någon annan definiera lidande än den som lider ? bättre vetande.

Återgå till "Filosofi"