Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 20:04

lynx skrev:
iris skrev:
lynx skrev:Fint formulerat, iris :)
xion: Kolla min senaste post i Lekstugan "roliga och tankvärda klipp". Jag försöker förmedla hur förälskad jag blir i allihop. Som att jag bara är kärlek, andas ut kärlek och inhalerar kärlek.


:lol: know it, been there...


:) Glad för din skull. Vi kanske ska förmedla det hela så gott vi kan? Ledsen att jag varit otrevlig mot dig när allt känts hopplöst (krig, skit och elände osv.) och jag har haft mörka ringar under ögonen. xion tror att kvinnor är "lättlurade". Jag kan nog vara tillräckligt naiv för att det kan stämma in på mig. Men du är *anne mig inte lättlurad, iris :) Skriver jag under på. Min namnteckning är så slarvig att det ser ut som jag skriver amen.


:)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 22:55

Pollen skrev:
Det här är inget svar på min invändning att ditt påstående inte är okej; att Kant visar deduktivt att han har rätt i fråga om sanning, kärlek och moral.

"En giltig deduktion förutsätter självklara premisser, eller evidensbaserat giltiga premisser", om jag får citera mig själv.


säger du det?
vi tycker ofta så mycket

xion
Inlägg: 3152
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav xion » 08 jun 2021 04:34

Ibland tycker jag mig få ögonblick av klarsyn.
Den som ej känner kärlekens hemlighet, han hör till de fåvitskas tal. Så står det i dikten.
Man glömmer lätt att kärlek bara är ett ord avsett för kommunikation.
Om kärleken skulle ha någon hemlighet så finns den i varje människas upplevelse. Ordet i sig saknar innehåll.
Ett ord som vill beskriva eller förmedla en känsla kan inte bo någon annanstans än i upplevelsen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anne » 08 jun 2021 06:00

Men xion! Som jag har uppfattat det har du barn. Har du verkligen inte ens kärlek för dem? Jag menar inte att skuldbelägga dig. Jag blir bara så förvånad. Hade du bara siktet inställt på att få omkull dina barns mor? Förklara gärna! Jag lyssnar. Alla ord har en mening.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anders » 08 jun 2021 07:12

xion skrev:Ibland tycker jag mig få ögonblick av klarsyn.
Den som ej känner kärlekens hemlighet, han hör till de fåvitskas tal. Så står det i dikten.
Man glömmer lätt att kärlek bara är ett ord avsett för kommunikation.
Om kärleken skulle ha någon hemlighet så finns den i varje människas upplevelse. Ordet i sig saknar innehåll.
Ett ord som vill beskriva eller förmedla en känsla kan inte bo någon annanstans än i upplevelsen.

Ord som ”glädje”, ”sorg” och ”ilska” är ord som beskriver känslor. Ganska lätta att ta till sig. Är ”kärlek” ett ord beskriver känsla? Betydligt svårare att koppla till en känsla. Är jag arg så är jag pretty much arg. Även om ilskan kan ha lite olika karaktär och orsak. Men då jag ser en solnedgång som är vacker, känner jag då kärlek?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anne » 08 jun 2021 07:20

Kan du sätta ord på vad du känner vid den vackra solnedgången?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Algotezza » 08 jun 2021 10:30

Kärlek finns mellan subjekt. Den yttrar sig som en känsla men är mer än en känsla. Det som håller samman livet, ja, kosmos. Motsaten till kärlek är indifferens.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anders » 08 jun 2021 11:52

lynx skrev:Kan du sätta ord på vad du känner vid den vackra solnedgången?

Tror inte det. Det blir bara platta ord som "nån slags positiv, varm känsla".

Kan du sätta ord på vad kärlek är?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anne » 08 jun 2021 12:33

Jag har inte energin att göra en lång utläggning, bäste du. Vänd dig till iris så kan du nog få en utförligare förklaring :) Kärleken har som solen många strålar. Kortfattat skulle jag beskriva det viktigaste som ett tillstånd.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 08 jun 2021 14:38

xion skrev:Ibland tycker jag mig få ögonblick av klarsyn.
Den som ej känner kärlekens hemlighet, han hör till de fåvitskas tal. Så står det i dikten.
Man glömmer lätt att kärlek bara är ett ord avsett för kommunikation.
Om kärleken skulle ha någon hemlighet så finns den i varje människas upplevelse. Ordet i sig saknar innehåll.
Ett ord som vill beskriva eller förmedla en känsla kan inte bo någon annanstans än i upplevelsen.


nej ordet är det vi fyller med innehåll när vi älskar - det vill säga detta lilla ord (ett abstrakt ord för ingen kan kärlek och äta upp den, eller bygga hus av det, eller köra med det) men vi kan i kärlek göra allt detta (också) när vi är älskande.
Älskar är något vi gör mao - handlingar.
Kärlek är dess känsla klädd i ord.

xion
Inlägg: 3152
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav xion » 09 jun 2021 05:54

lynx skrev:Men xion! Som jag har uppfattat det har du barn. Har du verkligen inte ens kärlek för dem? Jag menar inte att skuldbelägga dig. Jag blir bara så förvånad. Hade du bara siktet inställt på att få omkull dina barns mor? Förklara gärna! Jag lyssnar. Alla ord har en mening.


Jodå, alla ord har en mening. Orden överför tankar mellan människor.
Vissa ord kan ha många betydelser vilket ibland kan försvåra förståelsen.
Kärlek beskriver en känsla, precis som glädje, hat eller avund.
När jag ser en vacker kvinna (som jag inte är bekant med) kan många känslor väckas; beundran, intresse, lust t.ex.
Den känsla vi kallar kärlek kan vi få inför mycket; barn, människor, mat, vår natur, vårt land, både levande och döda ting.
Vad vi lägger i ordet är subjektivt och vars och ens ensak. Verkligheten är som den är i vilket fall.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 09 jun 2021 07:15

xion skrev:
lynx skrev:Men xion! Som jag har uppfattat det har du barn. Har du verkligen inte ens kärlek för dem? Jag menar inte att skuldbelägga dig. Jag blir bara så förvånad. Hade du bara siktet inställt på att få omkull dina barns mor? Förklara gärna! Jag lyssnar. Alla ord har en mening.


Jodå, alla ord har en mening. Orden överför tankar mellan människor.
Vissa ord kan ha många betydelser vilket ibland kan försvåra förståelsen.
Kärlek beskriver en känsla, precis som glädje, hat eller avund.
När jag ser en vacker kvinna (som jag inte är bekant med) kan många känslor väckas; beundran, intresse, lust t.ex.
Den känsla vi kallar kärlek kan vi få inför mycket; barn, människor, mat, vår natur, vårt land, både levande och döda ting.
Vad vi lägger i ordet är subjektivt och vars och ens ensak. Verkligheten är som den är i vilket fall.


vacker kvinna = beundran, intresse, lust t.ex
hmmm
när jag ser en snygg man händer följande hos mig: avvaktan, skepticism, reflektion och i den exakta ordning då jag vet hur fyllda individer som klassas som snygga eller vackra oftast ser sig själva via andras: beundran, intresse och lust och jag finner självupptagenhet, egocentrisk och ett förhöjt sätt att se sig själv som starkt avtändande.
:lol:
Visar det sig däremot att den snygge har haft turen att vara fullständigt omedveten om sitt yttre och har satsat på sitt eget inre - då brukar detta hos mig framkalla exakt det du beskriver - beundran för en själ som förmått åsidosätta andras ytliga intresse i dem, därmed intresse för hur denne fungerar och vad som döljer sig bakom den vackra ytan - och --- därmed också lust till att lära känna den individen - närmare

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 09 jun 2021 08:25

Algotezza skrev:Kärlek finns mellan subjekt. Den yttrar sig som en känsla men är mer än en känsla. Det som håller samman livet, ja, kosmos. Motsaten till kärlek är indifferens.


visa ord - ord för visa - en visa av ord - ord och inga visor

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Algotezza » 09 jun 2021 19:46

iris skrev:
Algotezza skrev:Kärlek finns mellan subjekt. Den yttrar sig som en känsla men är mer än en känsla. Det som håller samman livet, ja, kosmos. Motsaten till kärlek är indifferens.


visa ord - ord för visa - en visa av ord - ord och inga visor


Hög visa - låg visa - kärleksvisa - kärlek till vishet filosofi - amor fati
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anders » 09 jun 2021 20:44

För att bli lite trökig utan att byta ämne - har förmågan till att känna kärlek något med personlig läggning att göra?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster