Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 16 sep 2021 14:09

Matematiken liksom det heltäckande mänskliga språket, kan beskriva vad som helst, det som naturen uttrycker av sig själv, likaväl som människors hittepå.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 16 sep 2021 19:02

Marksa skrev:
531bts skrev:Sanning: allt som av naturen uttrycker sig av sig själv, innan människans manipulation o kommentarer.


Menar du då att människan är av naturen, men inte en del av densamma?


Självklart är människan en del av naturen. Den "fria" tankeförmågan ger henne valmöjligheten att antingen använda den förmågan i förhållande till det självklara o allmängiltiga som uttrycks av naturen som referens, eller hennes personliga reaktioner på samma verklighet som referens. Att som tänkande varelse inbilla sig att hon är oberoende o unik i förhållande till omgivning, andra levande varelser o medmänniskor.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 17 sep 2021 07:22

Pilatus skrev:
531bts skrev:Matematik är ett slags språk som beskriver, men är ingen sanning i sig.

Det är ett regelsystem med symboler. Att 2 + 2 = 4 enligt aritmetiken har alltid varit absolut sant eftersom det kan bevisas. :)

Precis som det mänskliga språket:
överenskomna symboler som kan fogas samman till sanna eller falska svar.
Bevis måste kunna härledas till en allmängiltig referens. För de ljudsymboler det mänskliga språket utgör, är det de erfarenheter varje individ gör av deltagandet i skapelsen.
Matematiken har överenskomna skriftsymboler o användningsregler för att beskriva/beräkna antingen faktiska verklighetsanknutna problemställningar eller fiktiva, påhittade o spännande siffer-rebusar som inte har ngn motsvarighet ngn annanstans än i människans huvud.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2021 10:17

531bts skrev:Matematik är ett slags språk som beskriver, men är ingen sanning i sig.



Varför inte det då? Vad menar du med sanning?
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 17 sep 2021 10:41

Matematik är ett utmärkt verktyg som kan beräkna o beskriva det som är sant eller falskt.
Sanning: allt det som av naturen uttrycks av sig själv, innan människans manipulation o kommentarer.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2021 10:59

531bts skrev:Matematik är ett utmärkt verktyg som kan beräkna o beskriva det som är sant eller falskt.
Sanning: allt det som av naturen uttrycks av sig själv, innan människans manipulation o kommentarer.


Så sanningen är icke-språklig, ingenting som uttrycks i verbala utsagor? Är du inne på Jesu ord om sig själv som vägen, sanningen och livet? Den personifierade sanningen... eller? Jag försöker bara förstå vad du är ute efter.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 17 sep 2021 11:12

Inget av det du rabblar upp. Skapelsen /naturen uttrycker sig inte i ord den uttrycker sig i rörelse/aktivitet, den rörelsen/aktiviteten ingår människan i o har, tack vare sin tankeförmåga o heltäckande språk möjlighet att förstå i sin helhet.
Erfarenheten av att ta emot skapelsen som den uttrycker sig av sig själv o i sin förlängning vetenskapens rön utgör grunden för den möjligheten.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2021 11:28

531bts skrev:Inget av det du rabblar upp. Skapelsen /naturen uttrycker sig inte i ord den uttrycker sig i rörelse/aktivitet, den rörelsen/aktiviteten ingår människan i o har, tack vare sin tankeförmåga o heltäckande språk möjlighet att förstå i sin helhet.
Erfarenheten av att ta emot skapelsen som den uttrycker sig av sig själv o i sin förlängning vetenskapens rön utgör grunden för den möjligheten.


OK. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med Sanning: allt det som av naturen uttrycks av sig själv, innan människans manipulation o kommentarer.

Av det du skriver får jag intrycket att allt blir falskt/felaktigt när människan kommer in i bilden. Det står lite i motsättning till det du skriver ovan: Erfarenheten av att ta emot skapelsen som den uttrycker sig av sig själv o i sin förlängning vetenskapens rön utgör grunden för den möjligheten (att förstå naturen i sin helhet [mitt tillägg].


I detta citat får jag intrycket att mänsklig verksamhet inte behöver förvanska den sanning som av naturen uttrycks av sig själv.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 17 sep 2021 13:17

Att ta emot skapelsen som den är, gör dig inte till en grönsak. Människan ingår i den o är "tvingad" av sina kroppsbevarande behov att delta i den. Hon måste verka i den efter behov o förstånd, oundvikligt, om hon vill leva. Det kan hon välja att göra antingen utifrån personliga reaktioner o identifikation som utgångspunkt eller förhålla sig till verkligheten så som den uttrycker sig av sig själv som utgångspunkt o referens. Väljer hon det första är det inte sällan konsekvenserna blir obehagliga överraskningar för individen, medmänniskor o miljö.
Tar man hänsyn till verkligheten som ett levande medvetet o allmängiltigt uttryck, verkar man utifrån en helhetssyn, mer att hålla reda på, men fler möjligheter att verka med samförstånd, samarbete o gemenskap samt gynnsammare konsekvenser för individ, medmänniskor o miljö.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Pilatus » 17 sep 2021 13:43

Algotezza skrev:
531bts skrev:Inget av det du rabblar upp. Skapelsen /naturen uttrycker sig inte i ord den uttrycker sig i rörelse/aktivitet, den rörelsen/aktiviteten ingår människan i o har, tack vare sin tankeförmåga o heltäckande språk möjlighet att förstå i sin helhet.
Erfarenheten av att ta emot skapelsen som den uttrycker sig av sig själv o i sin förlängning vetenskapens rön utgör grunden för den möjligheten.


OK. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med Sanning: allt det som av naturen uttrycks av sig själv, innan människans manipulation o kommentarer.

Av det du skriver får jag intrycket att allt blir falskt/felaktigt när människan kommer in i bilden. Det står lite i motsättning till det du skriver ovan: Erfarenheten av att ta emot skapelsen som den uttrycker sig av sig själv o i sin förlängning vetenskapens rön utgör grunden för den möjligheten (att förstå naturen i sin helhet [mitt tillägg].


I detta citat får jag intrycket att mänsklig verksamhet inte behöver förvanska den sanning som av naturen uttrycks av sig själv.

Hur avgör 531bts att det han talar om har med absolut sanning att skaffa?

Inte heller kan vi avgöra om våra observationer av naturen är absoluta i någon begriplig mening.

Myter, religioner kan inte prövas med någon vetenskaplig metod. De är i vetenskapligt avseende meningslösa.

Återstår axiomatiska system, geometri, aritmetik och logik och motsvarande. Orsaken är enkel, sådana satser kan bevisas, är de formellt rätt uppställda motsäger de inte sig själva och kan inte heller falsifieras.
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav förstår mig själv » 17 sep 2021 21:02

531bts skrev:Att ta emot skapelsen som den är, gör dig inte till en grönsak. Människan ingår i den o är "tvingad" av sina kroppsbevarande behov att delta i den. Hon måste verka i den efter behov o förstånd, oundvikligt, om hon vill leva. Det kan hon välja att göra antingen utifrån personliga reaktioner o identifikation som utgångspunkt eller förhålla sig till verkligheten så som den uttrycker sig av sig själv som utgångspunkt o referens. Väljer hon det första är det inte sällan konsekvenserna blir obehagliga överraskningar för individen, medmänniskor o miljö.
Tar man hänsyn till verkligheten som ett levande medvetet o allmängiltigt uttryck, verkar man utifrån en helhetssyn, mer att hålla reda på, men fler möjligheter att verka med samförstånd, samarbete o gemenskap samt gynnsammare konsekvenser för individ, medmänniskor o miljö.

Förstår inte varför man inte skulle ”agera ” utifrån personliga reaktioner tex.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 18 sep 2021 20:35

förstår mig själv skrev:
531bts skrev:Att ta emot skapelsen som den är, gör dig inte till en grönsak. Människan ingår i den o är "tvingad" av sina kroppsbevarande behov att delta i den. Hon måste verka i den efter behov o förstånd, oundvikligt, om hon vill leva. Det kan hon välja att göra antingen utifrån personliga reaktioner o identifikation som utgångspunkt eller förhålla sig till verkligheten så som den uttrycker sig av sig själv som utgångspunkt o referens. Väljer hon det första är det inte sällan konsekvenserna blir obehagliga överraskningar för individen, medmänniskor o miljö.
Tar man hänsyn till verkligheten som ett levande medvetet o allmängiltigt uttryck, verkar man utifrån en helhetssyn, mer att hålla reda på, men fler möjligheter att verka med samförstånd, samarbete o gemenskap samt gynnsammare konsekvenser för individ, medmänniskor o miljö.

Förstår inte varför man inte skulle ”agera ” utifrån personliga reaktioner tex.


Personligt agerande är oundvikligt. De kan vara grundade på kunskap, förståelse insikt, medan personliga re-aktioner är grundade på personlig logik dvs minnesbaserade preferenser o motviljor. Personlig logik utgår mao från en mycket begränsad värdegrund o del av skapelsen: "mig själv".
Det sättet att förhålla sig till medmänniskor o omvärld kan gå bra om man lyckas förtränga, förverkliga eller få utlopp för de preferenser o motviljor man identifierar som sitt "jag". För det mesta tillbringar man dock sitt liv i disharmoni o konflikt med negativa konsekvenser för en själv, medmänniskor o omgivning.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav 531bts » 19 sep 2021 14:03

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
531bts skrev:Inget av det du rabblar upp. Skapelsen /naturen uttrycker sig inte i ord den uttrycker sig i rörelse/aktivitet, den rörelsen/aktiviteten ingår människan i o har, tack vare sin tankeförmåga o heltäckande språk möjlighet att förstå i sin helhet.
Erfarenheten av att ta emot skapelsen som den uttrycker sig av sig själv o i sin förlängning vetenskapens rön utgör grunden för den möjligheten.


OK. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med Sanning: allt det som av naturen uttrycks av sig själv, innan människans manipulation o kommentarer.

Av det du skriver får jag intrycket att allt blir falskt/felaktigt när människan kommer in i bilden. Det står lite i motsättning till det du skriver ovan: Erfarenheten av att ta emot skapelsen som den uttrycker sig av sig själv o i sin förlängning vetenskapens rön utgör grunden för den möjligheten (att förstå naturen i sin helhet [mitt tillägg].


I detta citat får jag intrycket att mänsklig verksamhet inte behöver förvanska den sanning som av naturen uttrycks av sig själv.

Hur avgör 531bts att det han talar om har med absolut sanning att skaffa?

Inte heller kan vi avgöra om våra observationer av naturen är absoluta i någon begriplig mening.

Myter, religioner kan inte prövas med någon vetenskaplig metod. De är i vetenskapligt avseende meningslösa.

Återstår axiomatiska system, geometri, aritmetik och logik och motsvarande. Orsaken är enkel, sådana satser kan bevisas, är de formellt rätt uppställda motsäger de inte sig själva och kan inte heller falsifieras.


Det finns ingen definitiv, slutgiltig övergripande absolut sanning i skapelsens uttryck. Det finns absoluta del-sanningar. Vilket vetenskapen förstått o klokt avgränsat den i olika discipliner: fysik, kemi, biologi mm. På så sätt blir frågeställning, infallsvinkel o resultat av praktisk forskning/experiment relevant för den del av verkligheten man söker entydiga o praktiskt prövade svar, om man så vill " bevis”. Upprepar sig resultatet av observationen/experimentet på samma sätt vid varje tillfälle, betraktas det av vetenskapen som sant. Vetenskapen har vinnlagt sig om att redogöra för sina frågeställningar, metodik o resultat sakligt o fritt från personliga tyckanden o åsikter vilket med framgång gjort vetenskapen universell: en fysiker från Europa kan obehindrat föra sakliga samtal om del-sanningen fysik, med en fysiker från Asien. Att överföra vetenskapens metodik för att leda i bevis om en övergripande, fullständig, oberoende sanning är ett tankefel. Objektet för vetenskapens studier är segmenterade observationer av verkligheten, vilken är i ständig förändring. Vissa förändringar är repetativa o kan då beräknas, mätas, beskrivas o förutses. Den ständiga förändringen i skapelsen kan aldrig sammanfattas med hänvisning till en specifik del av den ständiga förändringen o formuleras som ett bevis på en för hela verkligheten absolut sanning. Varje mätbar o beskrivbar observation av verklighetens rörelse o aktivitet är sann vid varje observations tillfälle om man låter den uttrycka sig ostört.
Vetenskapen har genom sin dissekering av verkligheten, inte lyckats hitta den absoluta byggstenen, orsaken till skapelsen vilket var intentionen i begynnelsen. Förutom fysiker har man lämnat den frågeställningen till förmån för "nytto"-forskning o teknologisk utveckling.
Jag menar att det inte finns någon absolut sanning i verklighetens/skapelsens aktivitet eftersom aktivitet/rörelse alltid är relativ. Däremot kan jag göra antagandet att orsaken till verkligheten/skapelsen är absolut. En osynlig, icke mätbar orsak vars enda möjlighet att erfara den är genom orsakens funktion o aktivitet. Ngt bevis i vetenskaplig betydelse går naturligtvis inte att hänvisa till. Ett antagande/tro som vilar på att något kan inte uppstå ur inget o att något kan bli något annat men inte bli ingenting. För mig som utgår från antagandet/tron på att orsaken är en levande, om sig själv o sina delar medveten varelse dvs det urgamla begreppet för Gud, är det inte svårt, utan helt omöjligt att hänvisa till ett bevis annat än till den ordning universum o det biologiska skiktet på jorden uttrycker.
Frågan är då istället: vad talar emot det antagandet?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2021 14:38

531bts skrev:Det finns absoluta del-sanningar. Vilket vetenskapen förstått o klokt avgränsat den i olika discipliner: fysik, kemi, biologi mm. På så sätt blir frågeställning, infallsvinkel o resultat av praktisk forskning/experiment relevant för den del av verkligheten man söker entydiga o praktiskt prövade svar, om man så vill " bevis”. Upprepar sig resultatet av observationen/experimentet på samma sätt vid varje tillfälle, betraktas det av vetenskapen som sant.

Man talar snarare om teorier. Så länge de inte kan visas vara falska så får de gälla som en standard och skoleleverna får läsa om vad vad forskningen kommit fram till. Inom matematiken är det litet stramare och satser kan bevisas.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Algotezza » 20 sep 2021 08:39

Vad menas egentligen med en absolut sanning? En sanning som är oföränderlig och gäller överallt i alla tider? Vilken nytta har vi av sådana sanningar om de nu finns och inte bara är logiska och matematiska sanningar? Kan en utsaga som vilar på empria vara en absolut sanning?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster