Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 05 jun 2021 06:36

Pilatus skrev:
Anders skrev:Hur förhåller det här sig till det som rör människans värld, t.ex. kärlek?

Som jag förstår Kant så skulle man kunna säga att empirister och rationalister är för ensidiga. Jag tror att det var detta Kant insåg och fick honom att beskriva att all kunskap (jag bortser här från hans a prioro) om världen utgår från observationer som vi gör begripliga med teori, att våra sinnesdata kan göras begripliga med enkla förståndsverktyg. För att spetsa till det, allt vetande kräver observation och teori.

Men det är kanske mindre vanligt att vi teoretiserar kärleken. De bästa implicita teorierna om kärlek finner vi i den klassiska litteraturen. Ett förslag är att rådfråga bibliotekarien. Lyriken är värdefull om man vill få ett koncentrat. Pröva Sapfo och Catullus. När vi finner en person som vi tycker om att vara tillsammans med, mycket, så beror det på att en kärleksfull relation har uppstått.



jodå...
Kant han skrev - nästintill i allt han skrev om just Kärleken.
Vilken kärlek kan man tänka?
Givet att (hur han kunde veta detta innan någon forskat kring detta vet vi ju inte - men självreflekterande tänkande brukar ha en mirakulös förmåga att gå till botten med saker...) hans skriverier sitter samman. Hans böcker är en enhet som han delade upp för att kunna mer precist behandla de olika delarna som utgör den helhet som är människans förmåga till tanke.
Under tankelivet sitter vårt känsloliv.
När vårt känsloliv styr vårt tankeliv blir det ofta mycket omoraliska handlingar som skapas och görs: vi känner vi måste ha sex med..., vi känner vi är orättvist behandlade för att z fick en vacker klänning vi aldrig kommer att få så vi tar z av daga och klipper sönder hennes klänning och eldar upp delarna, vi känner att vi hatar grannen för han har råd med större hus än vi och eldar upp hans hus eller förför hans fru. --- ja...
Ja - vad?
Jo, våra känslor är till stor del negativa. Varför? Jo forskningen visar oss att om vi hör 100 bra saker men en enda negativ - minns vi den negativa. Varför? Det är så vi överlevt. Det negativa är något som vi ofta behöver minnas för att inte det ska kunna ske igen - men har en backlash när vi inte är medvetna om att vi har denna funktionen.

Så --- vi kan se ett mönster: som vi känner, så tänker vi, som vi tänker så handlar vi. Därmed är avund (jag vill ha det z har), hat (jag kan inte få det z har men vill ha det - z måste bort) och andra negativa känslor norm - när vi tänker på dem, sedan agerar på dem vad händer? Blir relationer, världen och samvaron bättre?
Nej.
Så Kant visar hur vi tänker (första kritiken) för att göra bla vetenskap och förstå världen och oss själva, på bas av våra känslor (andra kritiken) som gör att vi handlar (och hur vi kan handla bättre - urskillnadskrafterna tredje kritiken).

Var är kärleken då?
Jo Kant visar i andra kritiken och de böcker som hänger samman med det praktiska förnuftet (bla Grundläggande) hur vi kan älska oss själva, andra och till och med Gud. Vem är Gud? ---- när människan har en horisont mot mystik, det det vi inte kan se - då... när vi känner dess effekt - sträcker sig vår horisont av möjligt abstrakt och teoretiskt tänkande för att söka - fotfäste. Mao utveckling av kognition.

Så Kärlek för Kant var att vara en god rättskaffens ärlig människa. Kärlek är att göra gott mot andra, vilja dem väl och kunna se vad som är gott - och vad som inte är gott bortom våra känslor om "oh det är så synd om...".
Sann Kärlek för Kant är moral baserat på en högre förmåga att ha en god vilja - mot, för och till andra och sig själv och Gud (horisonten som sträcker sig bortom vårt synfält).
Håller med honom!

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 05 jun 2021 07:48

Liksom den individuella människans navel i sig måste verka meningslös, då den ju endast kan förstås ur hennes förhistoria, ur hennes historia före födelsen, som en 'rest' som pekar utöver henne själv, till hennes härkomst från modersorganismen som hon en gång var innesluten i - precis på samma sätt kan samvetet uppfattas som något meningsfullt först med hänvisning till ett transcendent ursprung.

Gud & det omedvetna Viktor E. Frankl

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Pilatus » 05 jun 2021 10:31

iris skrev:
Pilatus skrev:Men det är kanske mindre vanligt att vi teoretiserar kärleken. De bästa implicita teorierna om kärlek finner vi i den klassiska litteraturen. Ett förslag är att rådfråga bibliotekarien. Lyriken är värdefull om man vill få ett koncentrat. Pröva Sapfo och Catullus. När vi finner en person som vi tycker om att vara tillsammans med, mycket, så beror det på att en kärleksfull relation har uppstått.

Kant han skrev - nästintill i allt han skrev om just Kärleken.

Säkert iris, men läs gärna Sigrid Undsets Kristin Lavransdotter som är en mer sinnlig och levande berättelse om kärleken. Det var en bedömning som även Concordia Catholica kunde hålla med om då Sigrid Undset besökte dem i samband med att hon fick ta emot Nobelpriset (1928). :)
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 05 jun 2021 13:25

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Men det är kanske mindre vanligt att vi teoretiserar kärleken. De bästa implicita teorierna om kärlek finner vi i den klassiska litteraturen. Ett förslag är att rådfråga bibliotekarien. Lyriken är värdefull om man vill få ett koncentrat. Pröva Sapfo och Catullus. När vi finner en person som vi tycker om att vara tillsammans med, mycket, så beror det på att en kärleksfull relation har uppstått.

Kant han skrev - nästintill i allt han skrev om just Kärleken.

Säkert iris, men läs gärna Sigrid Undsets Kristin Lavransdotter som är en mer sinnlig och levande berättelse om kärleken. Det var en bedömning som även Concordia Catholica kunde hålla med om då Sigrid Undset besökte dem i samband med att hon fick ta emot Nobelpriset (1928). :)


nu ska vi inte vara sådana...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 14:24

Pollen skrev:
Det du skriver om Kant och kärlek antyder att han i grunden ansluter sig till ett urgammalt bibliskt synsätt, nämligen att största av allt är kärlek, 1 Kor 13:13, särskilt kärlek till Gud.

Vore kul att veta om han också ansluter sig till tanken att bara genom kärlek till Gud kan en människa genuint älska sig själv och andra.
Definitivt ingen absolut sanning!


Han såg Gud som det yttersta upphovet till moral, därmed kärlek till nästan och sig själv. Den briljanta deduktionen finns att läsa i den andra Kritiken - om det praktiska förnuftet.
Vad kan kärlek till ett osynligt onåbart oändligt väsen göra med ens själviskhet - självcentrering?
Vad kan en sådan kärlek göra med självhävdelse och ägandebehov?
Vad kan avsaknaden av sådana primitiva överlevnads instinkter göra med någon människa i förhållande till andra?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav xion » 07 jun 2021 16:08

Vad har kärlek med sanning att göra, kan man undra.
I inledningen till en av sina sånger säger Barbro Hörberg att i kinesiska språket finns den massor av ord för kärlek.
I svenskan finns det bara ett ord for alltihop. Inte undra på att det är svårt att förstå vad man menar.

Sann kärlek, vad är det?
Ibland känner jag något som jag vill kalla för kärlek. Men den kan vara svår att förklara. Kärlek mellan man och kvinna är kanske enklare men risken är att man förväxlar den med förälskelse, vilket är något annat. Kanske är kärlek att ge utan att ställa upp förväntningar på vad man vill ha i gengäld.
Kärlek måste alltid vara att kunna ge förbehållslöst.

Poesins kärlek handlar mestadels om förhållandet man/kvinna

Dan Anderssons variant är mera universell;

Det sägs att en helig i tron, en profet
vars röst ljuder långt som en malm en cymbal
men som kärlekens hemlighet dock icke vet
han hör till de fåvitskas tal

I kärlek den stingande tistel blir skön
och majregn vattnar förtorkade land
en ros kan dofta en äng bliva grön
mitt i öknens brännande sand

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 16:26

xion skrev:Vad har kärlek med sanning att göra, kan man undra.
I inledningen till en av sina sånger säger Barbro Hörberg att i kinesiska språket finns den massor av ord för kärlek.
I svenskan finns det bara ett ord for alltihop. Inte undra på att det är svårt att förstå vad man menar.

Sann kärlek, vad är det?
Ibland känner jag något som jag vill kalla för kärlek. Men den kan vara svår att förklara. Kärlek mellan man och kvinna är kanske enklare men risken är att man förväxlar den med förälskelse, vilket är något annat. Kanske är kärlek att ge utan att ställa upp förväntningar på vad man vill ha i gengäld.
Kärlek måste alltid vara att kunna ge förbehållslöst.

Poesins kärlek handlar mestadels om förhållandet man/kvinna

Dan Anderssons variant är mera universell;

Det sägs att en helig i tron, en profet
vars röst ljuder långt som en malm en cymbal
men som kärlekens hemlighet dock icke vet
han hör till de fåvitskas tal

I kärlek den stingande tistel blir skön
och majregn vattnar förtorkade land
en ros kan dofta en äng bliva grön
mitt i öknens brännande sand


Det Sanna, mest absoluta i oss. Det renaste och vackraste som - som du sa - vi knappt kan sätta ord på, men alla känner igen. Då när vi är mest oss själva.
Till och med djur känner i djupet av sig när man verkligen -ordlöst och helt oförbehållsamt - älskar. Eftersom den känslan är som livet.
Är liv, ljus.
Vi brukade sjunga den: sig solens strålar närma och allt blir återfött.
Johannes skrev: Gud är Kärlek.

Alla människor i alla kulturer överallt känner till detta på samma sätt. Alla önskar det men få - upplever detta i ett liv som en bestående och tillväxande kraft mellan två - som växer ut till andra, mot andra.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anne » 07 jun 2021 16:35

Fint formulerat, iris :)
xion: Kolla min senaste post i Lekstugan "roliga och tankvärda klipp". Jag försöker förmedla hur förälskad jag blir i allihop. Som att jag bara är kärlek, andas ut kärlek och inhalerar kärlek.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav xion » 07 jun 2021 16:57

iris skrev:
xion skrev:Vad har kärlek med sanning att göra, kan man undra.
I inledningen till en av sina sånger säger Barbro Hörberg att i kinesiska språket finns den massor av ord för kärlek.
I svenskan finns det bara ett ord for alltihop. Inte undra på att det är svårt att förstå vad man menar.

Sann kärlek, vad är det?
Ibland känner jag något som jag vill kalla för kärlek. Men den kan vara svår att förklara. Kärlek mellan man och kvinna är kanske enklare men risken är att man förväxlar den med förälskelse, vilket är något annat. Kanske är kärlek att ge utan att ställa upp förväntningar på vad man vill ha i gengäld.
Kärlek måste alltid vara att kunna ge förbehållslöst.

Poesins kärlek handlar mestadels om förhållandet man/kvinna

Dan Anderssons variant är mera universell;

Det sägs att en helig i tron, en profet
vars röst ljuder långt som en malm en cymbal
men som kärlekens hemlighet dock icke vet
han hör till de fåvitskas tal

I kärlek den stingande tistel blir skön
och majregn vattnar förtorkade land
en ros kan dofta en äng bliva grön
mitt i öknens brännande sand


Det Sanna, mest absoluta i oss. Det renaste och vackraste som - som du sa - vi knappt kan sätta ord på, men alla känner igen. Då när vi är mest oss själva.
Till och med djur känner i djupet av sig när man verkligen -ordlöst och helt oförbehållsamt - älskar. Eftersom den känslan är som livet.
Är liv, ljus.
Vi brukade sjunga den: sig solens strålar närma och allt blir återfött.
Johannes skrev: Gud är Kärlek.

Alla människor i alla kulturer överallt känner till detta på samma sätt. Alla önskar det men få - upplever detta i ett liv som en bestående och tillväxande kraft mellan två - som växer ut till andra, mot andra.


Ja, där har vi ännu ett ord med oklar betydelse, - älska...
Förälskad har jag varit många gånger, men så vitt jag kan komma ihåg har jag aldrig sagt "Jag älskar dig" till en annan människa.
Helt enkelt för att jag inte vet vad ordet betyder. Eftersom jag känner mig osäker på betydelsen skulle det innebära att jag ljög.
Lite löjligt kanske. Många jag känt har frikostigt sagt sig älska otaliga kvinnor. Troligtvis för att på så vis "få omkull" dom. Och så vitt jag har kunnat se med stor framgång också. Kvinnor är lättlurade. Som ni förstår har jag därför inte fått ikull speciellt många.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 17:24

lynx skrev:Fint formulerat, iris :)
xion: Kolla min senaste post i Lekstugan "roliga och tankvärda klipp". Jag försöker förmedla hur förälskad jag blir i allihop. Som att jag bara är kärlek, andas ut kärlek och inhalerar kärlek.


:lol: know it, been there...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 18:59

xion skrev:
Ja, där har vi ännu ett ord med oklar betydelse, - älska...
Förälskad har jag varit många gånger, men så vitt jag kan komma ihåg har jag aldrig sagt "Jag älskar dig" till en annan människa.
Helt enkelt för att jag inte vet vad ordet betyder. Eftersom jag känner mig osäker på betydelsen skulle det innebära att jag ljög.
Lite löjligt kanske. Många jag känt har frikostigt sagt sig älska otaliga kvinnor. Troligtvis för att på så vis "få omkull" dom. Och så vitt jag har kunnat se med stor framgång också. Kvinnor är lättlurade. Som ni förstår har jag därför inte fått ikull speciellt många.


Men alla människor vet. Kärlek - älska är när du ger hela dig. Oreserverat - som man gör till sitt barn. Du kan knappast se en sådan där liten som är kött av ditt kött och som helt litar på dig oförblommat och inte älska.
Vi vet.
Alla vet också med en partner. När - eller om man gör det är det inte passion, inte förälskelse, inte betagenhet, inte intresse - det är samma känsla som med det lilla värnlösa barnet - man vill ge sitt liv för den andre. Har man aldrig känt så saknar ju något.
Man är på någon yta av sig själv. Och reserverar sig mot den andre. Omedvetet - sådant säger man inte bara, inte som kvinna (i alla fall inte jag) faller man för sådant heller när detta inte är fullständigt ömsesidigt vilket är något som stadigt men långsamt växer fram på den känslan som fanns från början.
Det är ju när man tyst ser på den andre och bara att se denne fyller en med en outsäglig värme. Fyller hela dig... så känns det ju.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 19:00

Pollen skrev:

En giltig deduktion förutsätter självklara premisser, eller evidensbaserat giltiga premisser.
Problemet här är att bibeln inte ger en självklar redogörelse för vad god moral är. GT och NT ger olika besked i frågan, vilka var för sig inte heller ger tydliga besked.

Augustinus (354-430) ska ha sagt, typ: Älska Gud och gör vad du vill.
Som om kärleken till Gud medför att det enda du faktiskt vill göra är det som Gud påbjuder.
Men, som sagt, vad vill Gud?

Dessutom: Gud är inte den enda guden.
Vi får inte glömma att Kant - stor filosof som han ännu är - ändå verkade för över 200 år sedan i en helt annan intellektuell och andlig miljö.


Har du läst argumentet?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anne » 07 jun 2021 19:09

Jag ser det mer som... om du tänker dig yin och yang. Och inom varje människa finns det kvinnliga (yin) emottagandet och det manliga (yang) givandet. In och ut liksom som andningen och själva startknappen till processen sätter Skaparen igång, inom kristendomen genom den helige ande. Cirkeln som omger oss är evig utan början eller slut. I mötet i kärlekens tecken uppstår en liggande åtta, vilket är en rejäl evighetssymbol. I kors-ningen där bor Gud. Jag är ingen erotikmotståndare och fysiska kärleksföreningar (in och ut) med fysisk beröring är väl jättefint, men min uppfattning är att man gör en dundertabbe om man bortser från det andliga - det egentliga målet med in och ut. Njut av andningen. Tillåt dig själv lite andningsövningar :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Anne » 07 jun 2021 19:17

iris skrev:
lynx skrev:Fint formulerat, iris :)
xion: Kolla min senaste post i Lekstugan "roliga och tankvärda klipp". Jag försöker förmedla hur förälskad jag blir i allihop. Som att jag bara är kärlek, andas ut kärlek och inhalerar kärlek.


:lol: know it, been there...


:) Glad för din skull. Vi kanske ska förmedla det hela så gott vi kan? Ledsen att jag varit otrevlig mot dig när allt känts hopplöst (krig, skit och elände osv.) och jag har haft mörka ringar under ögonen. xion tror att kvinnor är "lättlurade". Jag kan nog vara tillräckligt naiv för att det kan stämma in på mig. Men du är *anne mig inte lättlurad, iris :) Skriver jag under på. Min namnteckning är så slarvig att det ser ut som jag skriver amen.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 07 jun 2021 20:03

Pollen skrev:
iris skrev:
Pollen skrev:

En giltig deduktion förutsätter självklara premisser, eller evidensbaserat giltiga premisser.
Problemet här är att bibeln inte ger en självklar redogörelse för vad god moral är. GT och NT ger olika besked i frågan, vilka var för sig inte heller ger tydliga besked.

Augustinus (354-430) ska ha sagt, typ: Älska Gud och gör vad du vill.
Som om kärleken till Gud medför att det enda du faktiskt vill göra är det som Gud påbjuder.
Men, som sagt, vad vill Gud?

Dessutom: Gud är inte den enda guden.
Vi får inte glömma att Kant - stor filosof som han ännu är - ändå verkade för över 200 år sedan i en helt annan intellektuell och andlig miljö.


Har du läst argumentet?


Argumentet för vad?



Kritik av det praktiska förnuftet: Om det högsta goda och det praktiska förnuftets postulat.

Han börjar ju med att skriva: Begreppet det högsta innehåller en dubbeltydighet som kan leda till onödiga strider om man uppmärksammar den. Det högsta kan betyda det översta (supremum) eller också det fulländade (consummatum). Den första är den betingelsen som själv är obetingad, dvs inte underordnad någon annan betingelse (orginarium): det andra är det hela, som inte är del av ett större helt av samma art (perfectissimum). Att dygden (som värdighet att vara lycklig) är den översta betingelsen för allt det som kan förefalla oss önskvärt, alltså också för all vår stävan efter lycklisaghet har visats i den tidigare framställningen; dygden är med andra ord det översta goda.

Sedan följer en deduktion på två sidor - helt som vanligt när det gäller Kant --- och han avslutar tre sidor senare detta ovanstående argument efter att ha härlett allt från den sk verkligheten --- med:

... den översta orsaken ska nu inte blott innehålla grunden till naturens överensstämmelse med en lag för ett förnuftigt väsens vilja, utan också till naturens överensstämmelse med förnuftiga väsens moraliska sinnelag.
osv osv...
Nu är ett väsen som har förmåga att handla efter föreställningen om lagar, ett förnuftigt väsen, en intelligens: och ett sådant väsens kausalitet (dvs frambringandet av något)är, om den bestämmes av denna föreställning om lagar, dess vilja. Alltså är naturens översta orsak, som måste förutsättas om det högsta goda ska förverkligas, ett väsen som genom förstånd och vilja orsakar eller frambringar naturen, och det är Gud.
:shock:


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 72 och 0 gäster