Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav freddemalte » 01 apr 2011 21:02

Hej Sefket

Vad är det för skillnad på sanning och absolut sanning?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav freddemalte » 01 apr 2011 22:01

Hej Sefket

Ok, så om vi antar att det är absolut sant att det finns en absolut sanning, så antar ja att du anser att det går att ge ett absolut sant svar på din fråga om det finns en absolut sanning - eller har du ett annat mål / avsikt med din fråga? Ty om du har tänkt dig att det ska gå att utreda huruvida det finns en absolut sanning, vad är det då du behöver för informatin för att komma fram till ett svar på din fråga? Hur vet du att den informatin som du behöver är absolut sann, så att du kan dra rätt slutsatser?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Kotten
Inlägg: 176
Blev medlem: 29 jan 2007 13:04
Ort: Linköping

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Kotten » 01 apr 2011 22:04

Sefket Ramovic skrev:
freddemalte skrev:Hej Sefket
Vad är det för skillnad på sanning och absolut sanning?
Vänligen Fredrik

Det kan te sig som en obetydlig sak, men jag skall söka förklara! :)
I dagligt tal säger man "relativt"

- jag är så smart
- jag är så snygg
- jag är så underbar

I dagtligt tal säger man "subjektivt"

- min fru är bäst i hela världen
- mitt jobb är det bästa av alla
- mina ögonfransar är vackrast i hela världen

I dagligt tal säger man "objektivt"

- igår såg jag en katt, den var orange-brun
- två plus två måste vara fyra
- perfekta cirklar måste bestå av irrationella tal

Däremot det som är "absolut" gäller för alla ALLTID!!!

.... tex sa Jesus "Jag är sanningen... följ mig!"

Vilket innebär att varje ord ha sa, allting han gjorde, var sanning... inte objektivt, inte relativt, inte subjektivt!

En absolut sanning... är alltså absolut... där finns inget subjektivt... inget objektivt... inget relativt...

Så du menar alltså genom exemplet att Jesus, Muhammed och Buddha är absolut sanning? Medan exempelvis Tor och Oden bara är objektiva sanningar? ^^(Jag tror att helt objektiva och absoluta sanningar är synonymer) Om du såg en orangebrun katt igår som tillhörde en drömvärld så är det ju inte längre en objektiv sanning.

Jag är med på hur du tänker! Det finns säkert absoluta sanningar tror jag men det är nog omöjligt att ta reda på detta eftersom vi aldrig kan veta om potentiella existenser. Så eftersom vi aldrig kan veta om det finns några sådana i dina exempel om formlöshet och oändlighet kan jag också känna att det vore helt befängt med någon annan förklaring, men samtidigt så kanske det bara är så att jag eller vi saknar slutledningsförmågan men det borde ju finnas absoluta sanningar.

Det jag tycker är så svårt är hur man ska förhålla sig till så abstrakta fenomen(absoluta sanningar i metaexistenser) att man ska se på en potentiell drömvärld eller matrix eller efterliv som nonsens eller om man ska klura på det men utan att (som det verkar) kunna nå fram till en slutsats. Eftersom du läser en textrad nu kan du veta att något existerar det borde väl vara den mest giltiga av sanningar baserat på logik.

Jag tror att man bara se sanningar med ett överperpsketiv från sin egen existens och de spelregler man sätter upp.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 01 apr 2011 23:15

Sefket Ramovic

Det som inte finns existerar. Något kan inte existera i något. Något som existerar kan inte enbart existera i ett objekt. Det blir en spridning. Något kan existera i några, aldrig i något. Det som finns är statiskt, relationerna, förhållandena är statiska, oändliga. Men det som existerar är inte statiskt. Om man isolerar och betraktar ett objekt så är det alltid i rörelse, om man överblickar allt så står det still, detta har ingenting med existens att göra, för det handlar bara om vad som finns, och det som finns är alltid i rörelse men i evighetsperspektivet står det som finns still i förhållande till varandra, så även om man uppfattar att allt står still i ett evighetsperspektiv så betyder det inte att man uppfattar allt eftersom existensen inte går att uppfatta från en oberoende observatörspunkt.

Användarvisningsbild
Otis
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 dec 2010 12:55

Inläggav Otis » 02 apr 2011 14:56

Jag tror att det måste finnas en absolut sanning om livet och universums uppkomst.
       Men någon/något måste ju ha den oändliga kunskapen, samt  förmågan att förklara denna sanning på ett för oss dödliga begripligt sätt. Vi människor bär ju hela tiden på massa inbillade sanningar i stort och smått, religiösa, politiska och kulturella. Tror att de flesta människor skulle få väldigt svårt med att ta till sig något som en absolut sanning, speciellt om den inte överensstämmer med den egna.

Men vilken underbar dag det vore, när vi får allt beskrivet för oss, se alla fanatiker bryta ihop.     /O
Lagom är bäst.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 02 apr 2011 15:10

Sanningen är enkel, omedelbar. Verkligen befriande att kunna konstatera den omedelbara sanningen som förmedlas i ögonblicket av närvaro. Detta, nu, finns ej mer utöver.
Endast religiösa och andra neurotiker tvivlar på sanningen eftersom de lider av paranoia.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 02 apr 2011 16:42

De naturliga händelserna ljuger inte, våra sinnen berättar inte exakt vad som sker i hela rummet.
vi tolkar information och det blir sant utefter vad som tas emot och vad som är mest troligt. (brist på data)

människan har lärt sig att vi lever i en värld av lack of data. Där finns utrymmet för lögn eller fantasi.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 03 apr 2011 01:55

Sefket Ramovic skrev:
kort skrev:Sefket Ramovic

Det som inte finns existerar. Något kan inte existera i något. Något som existerar kan inte enbart existera i ett objekt. Det blir en spridning. Något kan existera i några, aldrig i något. Det som finns är statiskt, relationerna, förhållandena är statiska, oändliga. Men det som existerar är inte statiskt. Om man isolerar och betraktar ett objekt så är det alltid i rörelse, om man överblickar allt så står det still, detta har ingenting med existens att göra, för det handlar bara om vad som finns, och det som finns är alltid i rörelse men i evighetsperspektivet står det som finns still i förhållande till varandra, så även om man uppfattar att allt står still i ett evighetsperspektiv så betyder det inte att man uppfattar allt eftersom existensen inte går att uppfatta från en oberoende observatörspunkt.


Det som finns saknar relativ position... alltså är positionslöst i relation till något annat...

Förklaringen till hur rörelse och stillhet kan samexistera är perfekta cirklars struktur, där de dynamiska siffrorna blir oändliga då de saknar relativ position.

Allting blir således stilla UTAN att dra till några logiska kullerbyttor, vilket man måste göra med ett rationellt perspektiv.

Förresten mitt finger är ett potentiellt absolut...

Mvh
Sefket R.
"Är allting en och samma?", jag menar inte att det inte är det, för det kan mycket väl vara så, men jag vill påstå/hävda att en sådan position även skulle medföra ett starkt beroende av allting runt omkring.

Vem bestämmer vad som är rätt? Är det den som står först i kön och får höra maktens viskning först? Invesmentbanken Goldman Sachs har betalat en del pengar för att få inhysa sina datorer med vilka de utför aktietransaktioner allra närmast New York-börsen. Detta gör att deras ordrar registreras på börsen någon millisekund innan konkurenternas, vilket medför att de har ett starkt övertag. Det är rent orättvist och borde inte få ske, tyvärr går det nog inte att stoppa, och pengarna fortsätter att tala.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 03 apr 2011 04:35

Jag skulle tänka mig att rummet i sig är absolut, det är bara materia och energi som rör sig i det absoluta rummet.
Ingenting skulle kunna vara absolut, det är bara materia och energier som fyller upp detta ingenting.
Information skulle kunna vara absolut och evigt.. samverkan mellan materia och energi kan vara absolut och evigt (naturlag)
Egentligen kan allt vara sanning, även lögnen. Om vi kan analysera och först helheten så blir allt som sker sant.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 03 apr 2011 13:18

Sefket Ramovic

Tack själv!

Jag vill alla väl och jag tänker att alla vill mig väl!

I skolan lärde man ju sig att elektronerna cirkulerade runt atomkärnan i olika banor, jag minns inte riktigt hur det var men jag har för mig att elektronerna kunde bli joniserade eller något, vad jag vill komma till är i alla fall att när elektronerna hoppade mellan olika banor runt kärnan så var det som om de teleporterades mellan banorna för de befann sig aldrig mellan två banor, de gick inte att observera dem mellan banorna, naturligt vore ju att elektronerna åkte mellan banorna. Jag tror detta har mycket att göra med kvantmekanik och de perfekta cirklarna du talar om...

Sefket Ramovic skrev:Men att vi ändå råkar befinna oss på denna plats, trots att allting är positionslöst, beror på att vi är en slags resenärer, för denna position där jag och du är, är ganska omöjlig att vara på av sig självt, då allt är stilla. Denna process sker dock på en nivå som jag inte tror varken du eller jag kan förstå! Vi färdas i en viss riktning...

Vad menar du med positonslöst? En position måste väl bestämmas med kordinater utefter någon måttstock..? Om det inte fanns någon makt - jag bara gissar alltså för jag vet inte riktigt vad jag pratar om - så kanske man kan säga att allt är positionslöst, om det fanns en makt så kan jag tänka mig att allt bestämdes av den och att livet var en typ av resa, men jag tror inte att det är så, jag tror att det finns oändligt många makter, den fria viljan t.ex. medför ju att varje individ har makt. Och jag tror inte att kordinatsystemet är så enkelt så att det bara har två dimensioner (dvs en x-axel och en y-axel) utan jag tror att dimensionerna är oändliga.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Finns en absolut sanning?

Inläggav Algotezza » 03 apr 2011 18:35

Absoluta sanningar finner vi sannolikt på metaplanet eller meta-meta- osv.

om vi finner dem alls...
allt som verbaliseras relativiseras...
abslota sanningar förblir  absoluta så länge de inte verbaliseras... (var denna sanning absolut?)...
Eller finns de på paraplanet - bredvid-planet...
/AlltgottEzzen
Göran Egevad egevad@gmail.com

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 04 apr 2011 15:46

Sefket Ramovic skrev:Marko skrev:
Egentligen kan allt vara sanning, även lögnen. Om vi kan analysera och först helheten så blir allt som sker sant...

Det andliga är inte alls möjligt att förstå sig på rent logiskt, eller intuitivt för den delen heller. Däremot kanske genom tredje ögat. Fast hur som helst, allting säger mig att det som är ont är fullständigt falskt, sjävviskt, galet sjukt... för att få dig en bild av det onda, se filmen Exorsisten...


Om vi formar en individ till att göra saker mot sin vilja, ljuger denne eller är det ett beteende ?
det är sant att personen agerar och det är sant att någon har format den personen. det är inte lögn att personen agerar mot sin vilja. jag ser inte så mycket falskt i detta.. (det finns inte så mycket falskt eftersom vi förstår situationen bättre)

Exorcisten sång jag när jag var 16år, den var lite skrämmande. Men jag tyckte inte den var otäck. (jag är lite fascinerad av demonologi och hur människan skapar/använder dessa varelser)
Det finns en värld av ondska som människan kan använda sig av och föra över till vår värld.
människan kan vara grymt ond. Kommer ihåg en film om en amerikansk familj som fängslade en grannes flicka och torterade henne i en källare. En sann historia och den enda film jag inte klarat av att se igenom..

Det onda kan vi se när vi tittar på offer från krigen... makt är mycket av ondo.

en annan tanke jag har är ett pusslande av ider.
Information kan befinna sig på det tvådimensionella planet.
Detta skulle innebära att den inte färdas i tid och rum. utan existerar i realtid överallt.
Detta skulle kunna betyda att det är absolut och oföränderlig... fast det är ju bara en teori eller ide.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 04 apr 2011 22:24

Sefket Ramovic skrev:
Marko skrev:
Sefket Ramovic skrev:Marko skrev:
Egentligen kan allt vara sanning, även lögnen. Om vi kan analysera och först helheten så blir allt som sker sant...

Det andliga är inte alls möjligt att förstå sig på rent logiskt, eller intuitivt för den delen heller. Däremot kanske genom tredje ögat. Fast hur som helst, allting säger mig att det som är ont är fullständigt falskt, sjävviskt, galet sjukt... för att få dig en bild av det onda, se filmen Exorsisten...


Om vi formar en individ till att göra saker mot sin vilja, ljuger denne eller är det ett beteende ?
det är sant att personen agerar och det är sant att någon har format den personen. det är inte lögn att personen agerar mot sin vilja. jag ser inte så mycket falskt i detta.. (det finns inte så mycket falskt eftersom vi förstår situationen bättre)

Exorcisten sång jag när jag var 16år, den var lite skrämmande. Men jag tyckte inte den var otäck. (jag är lite fascinerad av demonologi och hur människan skapar/använder dessa varelser)
Det finns en värld av ondska som människan kan använda sig av och föra över till vår värld.
människan kan vara grymt ond. Kommer ihåg en film om en amerikansk familj som fängslade en grannes flicka och torterade henne i en källare. En sann historia och den enda film jag inte klarat av att se igenom..

Det onda kan vi se när vi tittar på offer från krigen... makt är mycket av ondo.

en annan tanke jag har är ett pusslande av ider.
Information kan befinna sig på det tvådimensionella planet.
Detta skulle innebära att den inte färdas i tid och rum. utan existerar i realtid överallt.
Detta skulle kunna betyda att det är absolut och oföränderlig... fast det är ju bara en teori eller ide.


Hej Marko!

Alltså enbart det vi gör med fri vilja kommer vi stå till svars för. Ifall man råkat växa upp i en dålig miljö, så bidrar ju detta till att man handlar mer ont, men detta vägs inte in.

Ja information kan vara absolut, det jag söker göra hela tiden är att jag försöker förstå verkligheten utifrån empiriska observationer, dels utåt och dels inom mig själv, samt uteslutningsmetoden men också har jag logik som ett rättsnöre.

Däremot att enbart människan skapar demoner är lögn... en del kanske skapar dem, men de finns även på riktigt...

Mvh
Sefket R.


Det jag menar med skapa demoner är hur vi för över dessa från kulturer till andra med nya namn och egenskaper.
Vi tolkar dom olika beroende på infallsvinkel. ont och gott värderas olika.

Angående det med information. Det är intressant. vi skapar hela tiden ny information, försöker ljuga om existerande information.
men i grunden borde all information i teorin vara äkta och sant och orörd av tid och rum.
Jag pratade tidigare om massa och energi. en dimension skulle kunna vara sant oavsett referens system.

Straffad. Jag hoppas ingen kommer bli straffad utan belönad för allt gott som man gjort ; )
jag vill inte sitta i en himmel och se på när folk blir bestraffade, jag hade inte mått bra av det. maximum egoism.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 apr 2011 10:01

Men vad är det absoluta?

Det som inte förändras?

Det "eviga" - men vad är det "eviga"?


Det som har egenvärde - inte instrumentellt värde?

Vad är en absolut sanning?

En oföränderlig sanning?


Tautologier?

Negerade kontradiktioner?

Psykologiskt handlar det väl om att fly från och blunda för memento mori.

Vissheten om den ultimata förändringen vi inte vill veta av - döendet - fram till det verkligt absoluta - döden. Vi flyr till "det absoluta´"...


Eller det absoluta mest som ett retoriskt grepp för att imponera och vinna diskussioner...

Good old  ego-boosting...

Fast det enda i någon mening absoluta som betyder något för mig är att jag kan göra något och uppleva något - här och nu - och att jag faktiskt gör det. Absolut utanför detta område , eller något slags absrakt absoluthet som mest är en tankekonstruktion - intresserar mig föga. What's in it for me?



/"Bara jag har rätt att kalla mig jag - alla andra är ju du!"
Göran Egevad egevad@gmail.com

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 05 apr 2011 16:11

Jag har inget relativt synsätt... ont/gott är för mig något absolut som jag ganska lätt kan peka ut. Det finns alltså inte mycket plats för tolkningar. (der relativa kommer från rationellt tänkande --- och därmed tolknings-möjligheter)

Djuren och Naturen är enbart goda, de är inte onda... ondskan kommer från det som innehar fri vilja...


Det 'goda' är nog inbyggt i våra gener. Jag/vi föredrar personer som hjälper mer än stjälper.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster