Teknikutvecklare eller brottslingar? Vilka rättigheter kränker hackers? Kan goda konsekvenser rättfärdiga dessa kränkningar? Är det fel att anställa hackers som ägnat sig åt kriminell verksamhet?
Får höra era åsikter :)
Hackers
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Tycker att man kan vara glad över hackare som bara poängterar säkerhetsbrister utan att ställa till någon mer skada än detta. Att de verkligen bryter sig in och markerar sin närvaro ger effektivare signaler. Så jag är glad att det finns goda hackare, och att dessa sedan kan användas till att stärka säkerheten så att de onda hackarna inte kommer in.
jag sätter klara gränser för vad som är tillåtet och inte tillåtet.
Det finns många olika benämningar på hackers..
och rent tekniskt så är det i data kretsar en benämning på en person som kan det mesta om sitt operativsystem/nätverk.
Man vet fel, man vet brister och man gör tester och labbar, även mot publika datorer och nätverk.
man har sin egen moral och eget ansvar (vem annars tar ansvar för det man inte vet något om),
denna grupp stannar vid dörren när den är upplåst och man har uppnått sitt mål.
sen har du blackhat, dom hacker och penetrerar.
du har företag och stat som hackar för att få information.. spionage alltså
och en massa andra grupper.
jag ser det som en evolution.. alla lär sig av systemet och det förbättras och blir säkrare hela tiden.
(undantagsvis Windows, som har ett grundsystem som är skit och inte kan repareras eller lappas ihop)
det anordnas hackar tävlingar av mjukvarutillverkare för att lära sig var och hur man hittar brister.
så det är alltså helt upp till kontexten om man är kriminell eller inte.
jag skulle vilja påstå att det är det kommersiella som skapar kriminalitet,
eftersom det kommersiella vill skydda sina pengar. och stat, företag är då de kriminella som anställer hackers.
Det finns många olika benämningar på hackers..
och rent tekniskt så är det i data kretsar en benämning på en person som kan det mesta om sitt operativsystem/nätverk.
Man vet fel, man vet brister och man gör tester och labbar, även mot publika datorer och nätverk.
man har sin egen moral och eget ansvar (vem annars tar ansvar för det man inte vet något om),
denna grupp stannar vid dörren när den är upplåst och man har uppnått sitt mål.
sen har du blackhat, dom hacker och penetrerar.
du har företag och stat som hackar för att få information.. spionage alltså
och en massa andra grupper.
jag ser det som en evolution.. alla lär sig av systemet och det förbättras och blir säkrare hela tiden.
(undantagsvis Windows, som har ett grundsystem som är skit och inte kan repareras eller lappas ihop)
det anordnas hackar tävlingar av mjukvarutillverkare för att lära sig var och hur man hittar brister.
så det är alltså helt upp till kontexten om man är kriminell eller inte.
jag skulle vilja påstå att det är det kommersiella som skapar kriminalitet,
eftersom det kommersiella vill skydda sina pengar. och stat, företag är då de kriminella som anställer hackers.
Om du tänker på crackers så e det en annan sak när folk tar bort kopieringsskydd mm.
Jag är för en digital frihet och har inga moraliska betänkligheter i komersiell mening.
det som kan göras ska göras. så när tex en telefon jailbrakas eller en konsoll chippas om så tycker jag det bara är rätt.
eller när program reverse enginerat så tycker jag det är rätt.. så länge man inte är ute efter egen vinst. dvs att man är kommersiell själv.
Här brukar diskutionerna gå isär och många tycker detta är omoraliskt och kriminellt.
jag tycker inte det.
så, det handlar om frihet så länge ingen skadas fysiskt eller mentalt.
feta plånböcker 'skiter' jag i detta läget. Det är inte sunt att sätta hinder som ändå kommer att spräckas.
Tex flinade jag lite igår när jag tänkte på regions skydd på dvd fimer.. sjukt.
Det skapas hela tiden nya marknader, och här gäller en regel,
är det bra köper folk det om det är lätt och praktiskt,
och fildelningen i sverige har minskat markant, därfär att det kommit fungerande kommersiella alternativ.
blir produkten för dyr eller otymplig så byter man service eller importerar tax free.
Själv rättar jag till fel och brister i systemen när jag finner dom hos andra.
Jag är för en digital frihet och har inga moraliska betänkligheter i komersiell mening.
det som kan göras ska göras. så när tex en telefon jailbrakas eller en konsoll chippas om så tycker jag det bara är rätt.
eller när program reverse enginerat så tycker jag det är rätt.. så länge man inte är ute efter egen vinst. dvs att man är kommersiell själv.
Här brukar diskutionerna gå isär och många tycker detta är omoraliskt och kriminellt.
jag tycker inte det.
så, det handlar om frihet så länge ingen skadas fysiskt eller mentalt.
feta plånböcker 'skiter' jag i detta läget. Det är inte sunt att sätta hinder som ändå kommer att spräckas.
Tex flinade jag lite igår när jag tänkte på regions skydd på dvd fimer.. sjukt.
Det skapas hela tiden nya marknader, och här gäller en regel,
är det bra köper folk det om det är lätt och praktiskt,
och fildelningen i sverige har minskat markant, därfär att det kommit fungerande kommersiella alternativ.
blir produkten för dyr eller otymplig så byter man service eller importerar tax free.
Själv rättar jag till fel och brister i systemen när jag finner dom hos andra.
Zokrates skrev:Generellt är hackare att liknas vid någon som bryter sig in i någons hem och likt en osynlig gluttare står och ser på när personen i hemmet skiter, alltså en sjuk pervers idiot utan någon som helst samhällsnytta, ha ha, jag såg dig skita!!!
Det beror väl på i vilken kultur du debaterar ordet hack : )
några definitioner på hack:
Hack (computer science), an inelegant but effective solution to a computing problem
Hack (computer security), the act of breaking into computers and computer networks
Hack (programmer subculture), participation in a computer programmer subculture
Hack (hobby), heavy modification of the software or hardware of one's own computer system
Hacker (term), a person that engages in a variety of activities in computing
Life hack, productivity techniques used by programmers to solve everyday problems
What the Hack, a hacker conference held in Liempde, The Netherlands
ROM hacking, the process of modifying a video game's program image
MIT hack, a clever, benign, and ethical prank or practical joke at the Massachusetts Institute of Technology
Zokrates skrev:Generellt är hackare att liknas vid någon som bryter sig in i någons hem och likt en osynlig gluttare står och ser på när personen i hemmet skiter, alltså en sjuk pervers idiot utan någon som helst samhällsnytta, ha ha, jag såg dig skita!!!
Ja det är väl paranoian som Aftonbladet och andra skapat.
En idiot kommer sällan längre än att installera virus och sabbar sitt eget system och i värsta fall andras system.
Att utföra hack kräver skills och talang.. och då vet man redan att folk skiter och onanerar eller har något skumt i sin dator.
Det är helt enkelt ointressant ur nyfikenhetsperspektiv.
En data geek är en liten speciell typ av personligheter som har helt andra behov än att flukta..