Den stora Wittgenstein-tråden

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav Anders » 09 sep 2021 14:45

rekoj skrev:
Anders skrev:Nåt måste han menat med både Endast och Naturvetenskapens Sanningar.


Jag tycker det låter som satser och uttryck som du hittat på själv. Det som Melasu citerar exempelvis där står det inget om "sanning" varken med litet eller stort S. Om Wittgenstein någon gång använt sig av uttrycket "Naturvetenskapens Sanningar" kan du citera det stället, så att det framgår för den som är intresserad av att lära sig mer om Wittgenstein.

Sorry hade lite för bråttom där. Så här var det "Att icke säga något annat än vad som låter sig sägas, alltså satser i naturvetenskapen". Ändrar det på något i vad vi sagt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav Anders » 09 sep 2021 14:48

Algotezza skrev:Så här skriver Wittgenstein i förordet - översatt till engelska, vilket är vad boken går ut på, att peka ut gränsen vör det meningsfulla sporåket, därav uttrycket "Mitt språks gränser är min världs gränser", vilket väl också kan tolkas som att gränsen ändras när mitt språk utvidgas - gränsen är ej statisk:

The book will, therefore, draw a limit to thinking, or rather—not to
thinking, but to the expression of thoughts; for, in order to draw a limit
to thinking we should have to be able to think both sides of this limit
(we should therefore have to be able to think what cannot be thought).

The limit can, therefore, only be drawn in language and what lies on
the other side of the limit will be simply nonsense.


Vad som kan sägas är det som avbildar (om-)världens (logiska) struktur, dvs. deskriptiva (teoretiska) utsagor eller sakpåståenden/faktasatser. T.ex. etiska värdesatser blir nonsens såvida man inte kan ge dem en tolkning så de blir deskriptiva, men det beror på vilken metaetsik ståndpunkt man intagit.

Hela Tractatus på engelska finns här om ni klickar på länken

https://www.gutenberg.org/files/5740/5740-pdf.pdf

Så här långt är man ju med honom, men då han vill inskränka det man kan säga filosofiskt till "Satser i Naturvetenskapen" blir det lite magstarkt för mig och jag känner mig tillbaka i tiden till LiTH.

Men det är intressant! Då man hör svenska proffsfilosofer, som de som brukar vara med i Filosofiska rummet så känner man igen sig. Ta Åsa Wikforss(som intresserade sig för just Wittgenstein). Hon påminner i det jag tänker säga rätt mycket om Russell ;
Ser man på vad de producerar i papers, så är det bara ordvrängeri, skulle jag vilja påstå. Typ kan en gris kallas en gris i ett parallellt universum eller om man kan prata om kungen i Frankrike. Men samtidigt har båda mycket starka åsikter i hur kontroversiella frågor som helst. Och uttalar sig i allt mellan grisen i det andra universumet till om flyktingar borde få komma till sverige eller om det skall krigas. Liksom... var slutar filosofin?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 09 sep 2021 14:53

Anders skrev:
rekoj skrev:
Anders skrev:Nåt måste han menat med både Endast och Naturvetenskapens Sanningar.


Jag tycker det låter som satser och uttryck som du hittat på själv. Det som Melasu citerar exempelvis där står det inget om "sanning" varken med litet eller stort S. Om Wittgenstein någon gång använt sig av uttrycket "Naturvetenskapens Sanningar" kan du citera det stället, så att det framgår för den som är intresserad av att lära sig mer om Wittgenstein.

Sorry hade lite för bråttom där. Så här var det "Att icke säga något annat än vad som låter sig sägas, alltså satser i naturvetenskapen". Ändrar det på något i vad vi sagt?


Kanske att istället för nonsens+, blev det bara nonsens :)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav Anders » 09 sep 2021 14:57

rekoj skrev:
Anders skrev:
rekoj skrev:
Jag tycker det låter som satser och uttryck som du hittat på själv. Det som Melasu citerar exempelvis där står det inget om "sanning" varken med litet eller stort S. Om Wittgenstein någon gång använt sig av uttrycket "Naturvetenskapens Sanningar" kan du citera det stället, så att det framgår för den som är intresserad av att lära sig mer om Wittgenstein.

Sorry hade lite för bråttom där. Så här var det "Att icke säga något annat än vad som låter sig sägas, alltså satser i naturvetenskapen". Ändrar det på något i vad vi sagt?


Kanske att istället för nonsens+, blev det bara nonsens :)

Kanske det, men vad sjutton kan han varit ute efter? Den där satsen provocerar mig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 09 sep 2021 15:24

Anders skrev:
rekoj skrev:
Anders skrev:Sorry hade lite för bråttom där. Så här var det "Att icke säga något annat än vad som låter sig sägas, alltså satser i naturvetenskapen". Ändrar det på något i vad vi sagt?


Kanske att istället för nonsens+, blev det bara nonsens :)

Kanske det, men vad sjutton kan han varit ute efter? Den där satsen provocerar mig.


Möjligt att han var ute efter det vi var inne på tidigare, om att ett ord eller en sats behöver nån slags "bildinnehåll" för att bli begripligt. Det behöver vara något som går att föreställa sig. Ett uttryck som "Det är ontologisk sanning att det är André Pops som är TV4-sporten", kan t ex bli knepigt att förhålla sig till. Inte ens med fantasins hjälp kan jag riktigt greppa vad som skulle menas med det.
Grundprincipen är då ändå att vad du än kan föreställa dig i din fantasi får anses tillåtet. Vad du inte kan föreställa dig i fantasin skulle kunna kallas "förbjudet", men om W hade varit mer diplomatisk hade han istället kunnat skriva omöjligt/obegripligt (när det ändå är omöjligt spelar det ingen roll om det är förbjudet eller inte, kan man tycka)

Enligt W är målet med filosofi att uppnå rättvisa, och jag kan tänka att det kan handla om att vilja avslöja olika typer av falskspel och maktmissbruk. Att avslöja sådant som ger sken av att vara en sak, men som i själva verket är något annat. Att t ex tala om viss typ av "objektiv moral" som inte får förankras i konsekvensanalys, samtidigt som det ändå har viss förankring i konsekvensanalys, kan skapa viss förvirring och "grus i systemet" som kan underlätta den regerande makten att under längre tid hålla kvar konservativt auktoritärt styre.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav Anders » 10 sep 2021 08:52

rekoj skrev:
Anders skrev:
rekoj skrev:
Kanske att istället för nonsens+, blev det bara nonsens :)

Kanske det, men vad sjutton kan han varit ute efter? Den där satsen provocerar mig.


Möjligt att han var ute efter det vi var inne på tidigare, om att ett ord eller en sats behöver nån slags "bildinnehåll" för att bli begripligt. Det behöver vara något som går att föreställa sig. Ett uttryck som "Det är ontologisk sanning att det är André Pops som är TV4-sporten", kan t ex bli knepigt att förhålla sig till. Inte ens med fantasins hjälp kan jag riktigt greppa vad som skulle menas med det.
Grundprincipen är då ändå att vad du än kan föreställa dig i din fantasi får anses tillåtet. Vad du inte kan föreställa dig i fantasin skulle kunna kallas "förbjudet", men om W hade varit mer diplomatisk hade han istället kunnat skriva omöjligt/obegripligt (när det ändå är omöjligt spelar det ingen roll om det är förbjudet eller inte, kan man tycka)

Enligt W är målet med filosofi att uppnå rättvisa, och jag kan tänka att det kan handla om att vilja avslöja olika typer av falskspel och maktmissbruk. Att avslöja sådant som ger sken av att vara en sak, men som i själva verket är något annat. Att t ex tala om viss typ av "objektiv moral" som inte får förankras i konsekvensanalys, samtidigt som det ändå har viss förankring i konsekvensanalys, kan skapa viss förvirring och "grus i systemet" som kan underlätta den regerande makten att under längre tid hålla kvar konservativt auktoritärt styre.

Nu blir jag nyfiken - var skriver W om att filosofin mål är att uppnå rättvisa?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 10 sep 2021 09:41

Anders skrev:
rekoj skrev:
Anders skrev:Kanske det, men vad sjutton kan han varit ute efter? Den där satsen provocerar mig.


Möjligt att han var ute efter det vi var inne på tidigare, om att ett ord eller en sats behöver nån slags "bildinnehåll" för att bli begripligt. Det behöver vara något som går att föreställa sig. Ett uttryck som "Det är ontologisk sanning att det är André Pops som är TV4-sporten", kan t ex bli knepigt att förhålla sig till. Inte ens med fantasins hjälp kan jag riktigt greppa vad som skulle menas med det.
Grundprincipen är då ändå att vad du än kan föreställa dig i din fantasi får anses tillåtet. Vad du inte kan föreställa dig i fantasin skulle kunna kallas "förbjudet", men om W hade varit mer diplomatisk hade han istället kunnat skriva omöjligt/obegripligt (när det ändå är omöjligt spelar det ingen roll om det är förbjudet eller inte, kan man tycka)

Enligt W är målet med filosofi att uppnå rättvisa, och jag kan tänka att det kan handla om att vilja avslöja olika typer av falskspel och maktmissbruk. Att avslöja sådant som ger sken av att vara en sak, men som i själva verket är något annat. Att t ex tala om viss typ av "objektiv moral" som inte får förankras i konsekvensanalys, samtidigt som det ändå har viss förankring i konsekvensanalys, kan skapa viss förvirring och "grus i systemet" som kan underlätta den regerande makten att under längre tid hålla kvar konservativt auktoritärt styre.

Nu blir jag nyfiken - var skriver W om att filosofin mål är att uppnå rättvisa?


Han skriver framför allt om det i avsnittet "Philosophy" som är en del av "The Big Typescript". I en av underrubrikerna till avsnittet Philosophy har Wittgenstein skrivit “THE GOAL [OF PHILOSOPHY]: THE TRANSPARENCY OF ARGUMENTS. JUSTICE.”. Och det vidareutvecklas i exempelvis detta citat “Our only task is to be just. That is, we must only point out and resolve the injustices of philosophy, and not posit new parties—and creeds.”

Det finns en svensk översättning av detta avsnitt, men den verkar ganska svår att få tag på. Här är nån som säljer på Bokbörsen till överpris: https://www.bokborsen.se/view/Wittgenst ... fi/9938361
Om du vill kan du få låna mitt ex. Just denna bok är den som jag skulle rekommendera i första hand om jag skulle rekommendera någon läsning av Wittgenstein. Jag menar inte att allt Wittgenstein skriver här är oproblematiskt, men denna bok tycker jag i alla fall är typ 100 gånger mer intressant än Tractatus, som typ alla andra verkar fixerat sig vid (fixeringen vid Tractatus är ganska svårbegriplig för mig).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav Pilatus » 10 sep 2021 11:36

rekoj skrev:Han skriver framför allt om det i avsnittet "Philosophy" som är en del av "The Big Typescript". I en av underrubrikerna till avsnittet Philosophy har Wittgenstein skrivit “THE GOAL [OF PHILOSOPHY]: THE TRANSPARENCY OF ARGUMENTS. JUSTICE.”. Och det vidareutvecklas i exempelvis detta citat “Our only task is to be just. That is, we must only point out and resolve the injustices of philosophy, and not posit new parties—and creeds.”

Kom att tänka på En orättvis betraktelse av Göran Palm, 1966. Kanske är det inte alltid effektivt att söka vara helt rättvis i sina omdömen, men det beror förstås på ämnesvalet. Inom politiken är det knappast möjligt att vara rättvis. Vi befinner oss i en verklighet varifrån samhället och dess styrande skikt ser ut på ett visst sätt.

Vad Wittgenstein avsåg med sitt rättviseanspråk vet jag inte. Kanske har det att göra med hur vi bemöter andras argument. Vi är ju inte ideologiskt tomma. Eller hur vi förhåller oss då vi formulerar satser om världen i mer språkligt formell mening. Filosofins syfte är att göra tankarna klarare.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 10 sep 2021 12:10

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Han skriver framför allt om det i avsnittet "Philosophy" som är en del av "The Big Typescript". I en av underrubrikerna till avsnittet Philosophy har Wittgenstein skrivit “THE GOAL [OF PHILOSOPHY]: THE TRANSPARENCY OF ARGUMENTS. JUSTICE.”. Och det vidareutvecklas i exempelvis detta citat “Our only task is to be just. That is, we must only point out and resolve the injustices of philosophy, and not posit new parties—and creeds.”

Kom att tänka på En orättvis betraktelse av Göran Palm, 1966. Kanske är det inte alltid effektivt att söka vara helt rättvis i sina omdömen, men det beror förstås på ämnesvalet. Inom politiken är det knappast möjligt att vara rättvis. Vi befinner oss i en verklighet varifrån samhället och dess styrande skikt ser ut på ett visst sätt.

Vad Wittgenstein avsåg med sitt rättviseanspråk vet jag inte. Kanske har det att göra med hur vi bemöter andras argument. I så fall håller jag med. Men hur tog han själv orättvisa snytingar från dem som ogillade hans aforismer? Lek inte med djupen hos den andre!


Fint skrivet, tycker jag. Verkligheten är komplex, går knappast att förneka.

Hur Wittgenstein tog orättvisa snytingar? Knappast med ett leende. Det är nog känt att han kunde bli upprörd. Jag själv kan också bli ganska upprörd...men skulle inte säga att jag blir upprörd för att andra ogillar W:s aforismer, det är flera aforismer som jag själv inte gillar, men jag kan tycka det är upprörande när jag upplever att andra vantolkar W:s aforismer. När andra antar att W menade sånt som han i själva verket alls inte menade.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 12 sep 2021 10:04

Melasu skrev:
Min läsning av 6.5.3 är att W anser sig kunna visa hur de uttalande som inte grundar sig på satser som är/kan vara en del av naturvetenskapen inte är meningsfulla överhuvudtaget. Den sista satsen betyder i sammanhanget att en massa kommunikation är helt meningslös. Hur han definierar naturvetenskap vet jag inte helt, men skulle tro att den övriga delen av boken på nåt sätt definierar gränserna för denna. Problemet är att hans bok är filosofisk och inte vetenskaplig enligt sin egen definition och alltså meningslös. Därför skall man kasta bort den när man läst den, vilket jag alltså anser vara den rätta tolkningen av W:s ord. Sen har folk kommunicerat långt innan naturvetenskapen fanns i den form som den har idag, så det är också problematiskt åtminstone om det som man säger måste vara naturvetenskapligt framkommet. Sats 7 implicerar att det finns en massa saker som man inte kan tala om. Hur kan de sakerna finnas överhuvudtaget enligt W:s filosofi? W verkar inte kunna uttrycka sig sammanhängande i Tractatus om jag skall vara ärlig, och om han nu använder sig av språkspel så öppnar det upp för en djuplodande tolking. Sen under förutsättning att hans begrepp om naturvetenskap kan ankytas till fysikalismen i sin nuvarande form. Om man med den kan finna säker kunskap om världens alla fenomen, och om det är den enda metoden av relevans, skulle det vara intressant att veta. Men hur man skall bevisa det i sig, det är ju snarast ett argumentativt filosofiskt problem. Men mycket annat som man kan säga är definitivt så att det kan vara en del av naturvetenskapen.


Något jag uppskattar i det du skriver är att du tar dig an detta med meningslöshet. Jag upplever att du försöker passa in detta med meningslöshet, men att du inte riktigt får det att gå ihop, och att du då också läser in andra tolkningar. När du läser in andra tolkningar kan jag uppleva att det du skriver blir problematiskt.

I den här tråden kan nog sägas att jag hållit ganska hårt fast vid nonsens-tolkningen. Men jag kan också medge att det inte heller är oproblematiskt, att säga att satserna är nonsens, och att jämföra dem vid kejsarens nya kläder. Ingenting betyder ju ingenting, och av ingenting kommer ingenting...visst kan det ifrågasättas om det gör oss klokare att komma med sådana kommentarer.

Centralt hos Wittgenstein var distinktionen mellan grammatiska satser och materiella satser, eller som det kanske kan uttryckas med andra ord: distinktion mellan logiska satser och empiriska satser. Det är något som vi varit inne på tidigare i denna tråden, och verkar vara överens om. Det är exempelvis här vi kan se koppling till den logiska positivismen.
Något jag vill hävda är att detta är en distinktion som går att göra, kan vara viktig att göra, samtidigt som att det inte är okomplicerat att göra en sådan distinktion. Det vore bekvämt om vi enkelt kunde sortera grammatiska satser från materiella satser, men verkligheten är komplex. De olika typerna av satser kan lätt gå in i varandra och blandas samman. Att helt särskilja den ena typen av anspråk från den andra typen av anspråk låter sig nog inte riktigt göras. Inom den logiska sfären brukar till exempel matematiken anses höra hemma, men matematiken leder oss in på geometrin, och när vi räknar med tre dimensioner inom geometrin så faller det sig naturligt att tala om "kroppar"...och kroppar fyller en funktion inom teknologin och tekniken. Vid någon punkt som nog inte är helt lättdefinierad, är det som att vi glidit över från det abstrakta till det konkreta.
Jag kan också komma att tänka på olika matematiska mönster som kan upptäckas i naturen...vid något tillfälle när jag lyssnat till resonemang om matematisk koppling kring universums uppbyggnad, med alla stjärnor och galaxer, har jag kommit på mig själv att "stänga av" min tankeverksamhet. Det var som det var tankar för jobbiga att tänka, så jag stötte undan det. Då kan det vara bekvämare att bara sluta sig till antagandet om att logik är logik och empiri är empiri, och det har inget med varandra att göra - och det må vara en typ av förenkling som jag ibland gör mig skyldig till.

Om jag då får göra en tolkning till hur olika tolkar Wittgenstein, så kan det vara så att vissa är mer benägna att tolka honom från ett "materiellt" perspektiv, medan andra tolkar honom från ett "grammatiskt" perspektiv. Tolkningar från det rent materiella perspektivet kommer leda till antaganden som inte stämmer, ogrundade förutfattade meningar, som inte är i linje med W:s intention, medan tolkningar från det rent grammatiska perspektivet kommer leda till antagandet om innehållslöst nonsens. Och båda två tolkningarna skulle kunna kallas problematiska. Vad situationen kräver må då vara någon form av transcendens... Likt att gå in i en portal till en annan dimension, där båda tolkningsperspektiven kan förenas (men inte utan att perspektiven i sin ursprungliga form måste överges).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 04 okt 2021 19:33

Pollen skrev:
Här skriver du något som jag tror det är viktigt att du utvecklar: "som inte är i linje med W:s intention". Ja, vad är W:s intention?


Stycket du citerar gäller frågan om skillnad mellan tillämpning av "materiellt perspektiv" och "grammatiskt perspektiv", och vilket perspektiv Wittgenstein menade att han själv tillämpade. Det jag argumenterar för då är att Wittgenstein avsåg tillämpa ett grammatiskt perspektiv, och att han ville bli tolkad från ett grammatiskt perspektiv.

I avsnittet "Philosophy" i The Big Typescript så skriver Wittgenstein under rubriken "THE GOAL [OF PHILOSOPHY]", bland annat detta:

Wittgenstein skrev:What kind of investigation are we carrying out? Am I investigating the probability of cases that I give as examples, or am I investigating their actuality? No, I’m just citing what is possible and am therefore giving grammatical examples.


Vad Wittgenstein skriver här är alltså att hans filosofiska metod handlar om att ge grammatiska exempel. Vid annat tillfälle skriver han också "“[T]he philosophers task [is] imagining possibilities”, och det kan då förstås som att han vill uppmuntra läsaren till att föreställa sig möjligheter genom att tolka innebörden av de grammatiska exemplen som han skriver. Och det är också allt, det handlar inte om något annat. Syftet är inte att argumentera för eller emot det ena eller andra, eller dylikt, syftet är bara att få läsaren att upptäcka (viss/vissa) möjlighet/möjligheter, och när han fått läsaren att upptäcka den möjligheten/möjligheterna är han sen färdig.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 04 okt 2021 20:43

Pollen skrev:
Grammatik rör regler, språkregler.
Hans intention är att peka på att det finns andra, möjliga språkregler?
Vilka?


Det här handlar inte om att lära ut någonting. Du behöver bara blicka in i dig själv och se möjligheten. Jämför det med när du försöker lösa en gåta. Vad är det som gör att du lyckas lösa gåtan? Hittar du svaret på gåtan i ett uppslagsverk? Nej, nej. Här handlar det varken om att du ska söka svar i något yttre uppslagsverk, och inte heller (iaf inte i någon större utsträckning) det uppslagsverk av samlad sakkunskap som du har i ditt eget huvud. Du kommer på svaret på gåtan när du kommer att tänka på en möjlighet, som du inte hade föreställt dig innan.

Det är det som Wittgensteins filosofiska metod går ut på, att du ska komma på möjligheten. Huruvida en viss möjlighet sammanfaller med ett visst svar har mindre relevans, det är möjligheten och inte svaret som är det viktiga.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 04 okt 2021 21:26

Vidare kan man tycka att det låter ganska futtigt med en filosofi som bara handlar om att ge grammatiska exempel. Men kan vara värt att komma ihåg då är exempelvis att jag tror det är få gåtor som du inte kommer att kunna lösa, om du bara får några väl valda grammatiska exempel presenterade för dig. Några exempel:

Gåta: Vilken gubbe ser man aldrig på vintern?
Grammatiskt exempel: Kom ihåg att ordet "gubbe" kan ha olika betydelser, och behöver inte syfta på en person. Finns det till exempel något som växer i naturen under sommaren som kallas för "gubbe"?

Gåta: Vilken gris kan man stoppa in hel i munnen?
Grammatiskt exempel: Kan du tänka dig olika saker som innehåller ordet "gris". Till exempel om du kan komma på en typ av godis med "gris" i namnet?

Gåta: Vad finns i Stockholm och Köpenhamn, men inte i Sverige och Danmark?
Grammatiskt exempel: Man kan tänka sig att de olika platsnamnen består av olika bokstäver. Kan du notera någon bokstav som finns med i första två platsnamnen, men inte i två sistnämnda platsnamnen?

Gåta: Varför är inte pingviner rädda för isbjörnar?
Grammatiskt exempel: Har du funderat på vart det finns pingviner och vart det finns isbjörnar? Finns de på samma ställe?

Gåta: Vilket är det tystaste djuret?
Grammatiskt exempel: Föreställ dig vad det finns för olika synonymer för att hålla tyst. Finns det något djur som heter samma sak som ett uttryck för någon som håller tyst?

Man kan säga att lösa en gåta handlar till en liten gnutta om att ha kunskap, men mest om att ha vad vi kan kalla "smarthet". Själva poängen med gåtan är just denna smartheten (annars skulle vi kalla det "kunskapstest" och inte gåta). Gåtan om pingviner och isbjörnar exempelvis, må ju handla om kunskap att veta att isbjörnar bara finns vid nordpolen och pingviner bara finns vid sydpolen, men vad som gör att det ändå snarare är gåta än kunskapstest är att många spontant inte kommer att tänka på detta som de egentligen vet. Man kan säga att gåtans intention handlar om att "komma på", inte att ha den specifika kunskapen. På samma sätt kan man säga att Wittgensteins filosofiska metod handlar om just detta, att intentionen är att "komma på", och inte att ha specifik kunskap. Det är alltså "möjlighetsinsikten" och inte "svaret" som är poängen. Ett par citat som uttrycker det med andra ord:

"The work of the philosopher consists in assembling reminders for a particular purpose." - Philosophy in The Big Typescript

"The problems are solved, not by giving new information, but by arranging what we have known since long." - Philosophical Investigations
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav Anne » 04 okt 2021 23:15

Men så bra förklarat, rekoj! Till och med jag förstod vad du sa :)

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 11 okt 2021 12:21

Senaste avsnittet i Filosofiska rummet ägnades åt Ludwig Wittgenstein:
Wittgenstein, orden och världen: https://sverigesradio.se/avsnitt/wittge ... ch-varlden

Jag tycker Filosofiska rummet för andra gången (finns även tidigare avsnitt om W i filosofiska rummet) lyckades med ett helt OK avsnitt om Wittgenstein, och det menar jag är ett bra betyg, eftersom jag upplever att det är väldigt lätt att det blir förvrängt när Wittgenstein presenteras i akademiskt filosofiskt sammanhang. De inbjudna gästerna Martin Gustafsson och Toril Moi uttryckte sig väl, om än kanske inte riktigt så utmanande som jag hoppats. Torils resonemang om skepticism tycker jag var träffsäkert. Det är fullt möjligt att medge osäkerhet utan att tvivla (i sådant sammanhang tycker jag personligen det kan va lämpligt att använda begreppet "tro", men visst, andra må vara av annan uppfattning...).

En farhåga med denna typ av program må kanske vara att det blir lite som att beskriva en bil men utan att visa upp bilen i rörelse. Kanske därför som jag är benägen att säga att min favorit bland Wittgenstein-kännare är Pierre Bourdieu. Bourdieu ägnar inte en massa utrymme åt att tolka och förklara W, men Bourdieu tar till sig av W:s insikter, och illustrerar hur han har nytta av dessa insikter "in action". Bourdieus böcker Language and Symbolic Power och Pascalian Meditations kan tjäna som bra exempel på detta.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster