fantasilöner

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

sameritan

fantasilöner

Inläggav sameritan » 20 nov 2008 23:36

Våran statsminister Fredrik nämnde idag begreppet "fantasi löner" när han pratade om Postens vd lönen på 11 Miljoner om året, Från mig var det att lyfta ner hatten för fredrik som respekt. Det var rätt begrepp "fantasi löner" Och nu är det en statlig vd, alltså inte en företags VD som driver in pengar till staten i form av arbete, skatt, vinst e.t.c utan en VD som FÅR sinaa pengar av staten, skatte pengar alltså oss.
Löne förhandlingen förhandlade han genom att fråga hur mycket det förra VDn fick! och sen blablabla Fyfan vad duktiga de är på att förhandla löner   :twisted:  inte ens en vanlig arbetare som jag ställer en sån dum fråga, för lönen bestämmer meriter, hur duktigt man är, ekonomiska situationen...... och inte föratt de har mycket pengar över efter alla besparingar de har gjort,
Och vad gör han för jobb egentligen, stänger ner resten av post kontor som finns :lol:   Jag förstår inte vad han gör, jag kan förstå SJ, Volvos, Scanias VD.......... De har mycket och tänka på internt, globalt, produktion, utveckling, försäljning, inga olyckor får hända, utveckling, många beroende arbetare o.s.v  I alla fall är den inte så jobbig  att han förtjänar mest av alla.
Och våran kloka ekonomi minister (jvet inte vad han heter Daniel kanske!) säger att det är inte han som ser över lönen, Om 11 Miljoner kronor om året vet han inget om då måste han börja peka hårt mot de som fått det här igenom utan att medela honom!  
Problemet är att rika människor mäter sig med varandra, och då måste de trampa på fler föratt bli ännu rikare, de vill inte veta hur vanligt folk har det, och ser inte hur orättvist det blir när det blir så stora skilnader mellan klasserna, det är ju det SVENSKA hederliga systemet bygger på, att alla ska kunna ha det bra, och inte genom att miljon snacket blir vardagsmat för giriga människor.
Vet ni att politiker i länder som tex Syrien har mycket mer pengar än sina motsvarigheter i hederliga Sverige, och på deras gator ser du Hummer bilar som körs bredvid fattiga folk som inte har råd med 2 liter besin. Vi måste akta oss för såna folk som styrs av girighet och bromsa ner dem hela tiden annars blir slutet förädande.

Waggho

Inläggav Waggho » 21 nov 2008 18:48

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker är en rimlig lön för en statlig VD. För mig är det bara uppenbart att han ska ha mer än en brevbärare och mindre än ett godtyckligt stort belopp.

Nu handlade det om ca 45 brevbärarlöner. Jag tycker inte det är orimligt att tänka sig att hans jobb är mer värt lika mycket för företaget som 45 brevbärares.

Den ena och den andra är arg på hans stora lön, men har någon egentligen nån aning om vad som är en rimlig ersättning för hans jobb och vad han uträttar? Det verkar mest handla om att det är mer än vad folk är vana vid.

EDIT: sen angående posten ovan så är väl Posten AB ändå ett vinstdrivande företag som förvisso ägs av staten, men det innebär inte att våra skattepengar pumpas in i VD-lönen.

sameritan

Inläggav sameritan » 21 nov 2008 21:16

Jag tycker att de ska en lön som täcker alla kostnader utan att de beföver bekymra sig över att det inte ska räcka. Ja, ska vi kolla, man behöver bo gott, åka en skön och säkert bil, inte oroa sig för reprationer utan ha råd att alltid anlita hantverkare ........ och annat så han/hon kan tänka bara på jobbet föratt vi vet att de är såna som tar jobbet med sig hem, så jag tycker att om vi får ca 20 000 i månaden så är 80-100 tusen kr i månaden rimligt summa.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 nov 2008 01:27

Det som framför allt är oroväckande med personerna som får dessa löner är att de fortsätter jobba år efter år.

En annan hade ju tagit ett par års arbete, investerat cashen i ett litet hus eller något liknande drivit ett pensionat, eller börjat med finhantverk.

10 mille sen är man ju set for life, och om det svänger mycket så har man ändå en god grund för att anpassa sig efter tiderna.

Nej det luktar korruption så det skriker om det.

Hela statsapparaten är nedlusad av det, korruption och åter korruption.

Och idioters strävan efter att ingå i den "adel" som utgör landet och ger det dess värde.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 22 nov 2008 04:08

Kul tråd. Men jag tycker man ser helt galet på det hela. Istället för mer borde en chef ha mindre än alla andra, eller precis lika låg lön som den som har lägst. Då djävlar ska ni se att de blir motiverade!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 nov 2008 16:12

Postens vd avsäger sig sin lön

I lördagens nyhetsmorgon avslöjar Postens vd Lars G Nordström att han avsäger sig sin omdiskuterade ersättning på 900.000 kronor i månaden.
Den senaste tiden har kraftiga diskussioner ägt rum angående Postens vd Lars G Nordströms ersättning på nära en miljon kronor i månaden plus fem miljoner kronor om året i pension.

Facket har rasat, postens anställda likaså och Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt har kallat lönen för en fantasilön.

Strax innan halv tio på lördagsmorgonen avslöjade Postens vd Lars G Nordström som sista kommentar i en intervju att han härmed avsäger sig ersättning med hänsyn bland annat till postens anställda. Han säger även att han ska se till att den ersättning som han hittills fått sedan han fick uppdraget ska bli noll.

– jag gör det även för mig själv eftersom jag inte tycker om att det antyds att jag skulle vara girig, säger han i Nyhetsmorgon på tv4.

Men han håller fast vid att att ersättningen inte var en fantasilön – utan en ersättning som posten även tidigare har avsatt som vd-lön.

Haha vad var det jag sa, korrumption. Någon annan kliver in och skjuter till, så att han snällt kan stå där och utmåla bilden av det solidariska samhället. Undrar bara vem som nu smeker honom medhårs.

Sen har han ju tid med annat, så han går ju knappast lottlös.

http://www.e24.se/branscher/bankfinans/ ... _33773.e24

Intressant det där hur en liten klick bollas runt inom samma smala sfär, och alltid påpekas vara så himla kompetenta. Vart står resultaten av det att finna? Verkar snarare att det är viktigt att ha folk som vet hur de skall bete sig, vad som förväntas av dem, i rätt position.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 nov 2008 16:15

Lars G Nordström är 59 år. Han började sin karriär inom Skandinaviska Enskilda Banken där han utsågs till Executive Vice President 1989.

Ja ser man på, SEB. De som alltid har ett finger med när såsen skall röras varm.

Waggho

Inläggav Waggho » 25 nov 2008 15:29

JR Auk skrev:Det som framför allt är oroväckande med personerna som får dessa löner är att de fortsätter jobba år efter år.

En annan hade ju tagit ett par års arbete, investerat cashen i ett litet hus eller något liknande drivit ett pensionat, eller börjat med finhantverk.

Vad är det som är oroväckande med det? Att de fortsätter jobba säger väl om något att det inte är pengarna som i första hand driver dem. Själv är jag glad att det finns andra som är beredda att offra så mycket för att ta sig högt upp i näringslivets karriärsstege. Du eller jag skulle inte ha motivationen att ta oss till den posten han har eftersom vi prioriterar annat här i livet.

JR Auk skrev:Intressant det där hur en liten klick bollas runt inom samma smala sfär, och alltid påpekas vara så himla kompetenta. Vart står resultaten av det att finna? Verkar snarare att det är viktigt att ha folk som vet hur de skall bete sig, vad som förväntas av dem, i rätt position.

Du inser väl att det är en extrem konkurrens om sådana här poster? Rimligen har han kvaliteter som gör att han lämpar sig bättre för VD-jobbet än de tiotusentals andra som också vill ha en toppost i näringslivet och ger upp familjeliv och intressen för karriären. Att det är en "klick" som flyttas runt är inte konstigare än att ett välskött VD-jobb naturligtvis är en merit när man söker (eller kanske snarare söks) till ett annat VD-jobb.

Förstår inte riktigt hur du drar slutsatsen att det handlar om någon slags korruption.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 nov 2008 17:23

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 nov 2008 17:35

Har du någon aning om vem som äger i Sverige? Hur många som går igen i styrelser för Sveriges storbolag?

Ta ett exempel på korruptionen.

Marianne Nivert:

Till att börja med uttalar hon sig om att det inte är rätt att utnyttja VDn gratis. Det här är förstås retorik, vilket är korrumperande, då huruvida det är ett utnyttjande eller inte står fritt från ersättningen. Alltså säger hon att det är rätt att utnyttja honom om han får lön, vilket verkar konstigt, då man oftast nyttjar kompetens och inte utnyttjar den.

Det är en petitess men väl att ha med sig i bagaget när vi tittar närmare på vad hon företräder denna Nivert (som sitter i postens styrelse).

Hon är nämligen medlem i kollegiet för bolagsstyrning.

http://www.bolagsstyrning.se/sv/0000096.asp

Dess avser att:

Kollegiet för Svensk Bolagsstyrning ska främja en god utveckling av svensk bolagsstyrning. Kollegiet ska se till att Sverige fortlöpande har en relevant, aktuell och effektiv kod för bolagsstyrning i börsnoterade bolag.

Svensk kod för bolagsstyrning är resultatet av ett samarbete mellan det privata näringslivet och den statliga Förtroendekommissionen i den s.k. Kodgruppen. Denna grupp tillsattes hösten 2003 och presenterade i april 2004 sitt förslag.

Och detta eftersom:
1980-talet : Den moderna utvecklingen av bolagsstyrning inleds i USA. Ett antal starka och egenmäktiga företagsledningar i stora börsnoterade bolag hade agerat på ett sätt som inte ansågs överensstämma med ägarnas, till stor del den pensionssparande allmänhetens, intressen. Det får ledande institutionella ägare att ingripa och formulera särskilda riktlinjer, s.k. corporate governance guidelines, för hur bolagen bör styras.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 nov 2008 17:38

Waggho skrev:
JR Auk skrev:Det som framför allt är oroväckande med personerna som får dessa löner är att de fortsätter jobba år efter år.

Vad är det som är oroväckande med det? Att de fortsätter jobba säger väl om något att det inte är pengarna som i första hand driver dem.

Jasså. Men då behöver vi ju inte heller ha dessa fantastiska löner för att motivera dem. Menar du att de som talar om att man måste betala för att få rätt kompetens alltså har fel?

Menar du att man kan få kompetens genom helt vanliga löner, exempelvis 10-20 gånger högre än en medelarbetares?

Jag instämmer, tycker till och med att det är mycket. :)

Waggho

Inläggav Waggho » 26 nov 2008 16:41

J R Auk skrev:Jasså. Men då behöver vi ju inte heller ha dessa fantastiska löner för att motivera dem. Menar du att de som talar om att man måste betala för att få rätt kompetens alltså har fel?

Menar du att man kan få kompetens genom helt vanliga löner, exempelvis 10-20 gånger högre än en medelarbetares?

Ja, jag tror att en lön på säg 200 000 gott och väl skulle hålla motivationen uppe rent pengamässigt hos dessa personer.

Det jag däremot är fundersam kring är om det är rimligt att sätta lönen efter detta. Jag tycker att lönen i grunden bör sättas efter det värde man har för företaget. Det är förstås svårt att beräkna, men marknadskrafterna borde, om de fungerar, kunna träffa ganska rätt.

Om det är som du säger att lönerna trissas upp av styrelsekorsbefruktningar så har vi ju dock inte en fungerande marknad.  

Men om vi nu antar att han är en så duktig VD att han är värd 900 000 i månaden för Posten AB så tycker jag det är rimligt att han får det. Man skulle säkert kunna få arbetsglada ungdomar till McDonalds även om man bara gav dem 8 000 i månaden, men om deras arbete är värt 16 000 tycker jag att det är det senare de ska ha.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 nov 2008 19:30

Waggho skrev:
J R Auk skrev:Jasså. Men då behöver vi ju inte heller ha dessa fantastiska löner för att motivera dem. Menar du att de som talar om att man måste betala för att få rätt kompetens alltså har fel?

Ja, jag tror att en lön på säg 200 000 gott och väl skulle hålla motivationen uppe rent pengamässigt hos dessa personer.

Det jag däremot är fundersam kring är om det är rimligt att sätta lönen efter detta. Jag tycker att lönen i grunden bör sättas efter det värde man har för företaget. Det är förstås svårt att beräkna, men marknadskrafterna borde, om de fungerar, kunna träffa ganska rätt.

Om det är som du säger att lönerna trissas upp av styrelsekorsbefruktningar så har vi ju dock inte en fungerande marknad.  

Men om vi nu antar att han är en så duktig VD att han är värd 900 000 i månaden för Posten AB så tycker jag det är rimligt att han får det. Man skulle säkert kunna få arbetsglada ungdomar till McDonalds även om man bara gav dem 8 000 i månaden, men om deras arbete är värt 16 000 tycker jag att det är det senare de ska ha.

Ja de kör ju med dubbel retorik angående det där. O ena sidan säger de att han är värd det för sin unika kunskap av sammanslagningar av stora företag, och i den vevan sa de att han enbart har en projektanställning. Men sen kommer kruxet. De säger också att de inte har förändrat lönen nämnvärt utan att den är den samma som tidigare VD haft.

I min mening så raserar det andra argumentet det första. Då det visar att det inte är den där särskilda hänsynen som har tagits, utan det första argumentet liknar mer en efterhandskonstruktion.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 nov 2008 19:54

Ingen som ens övervägde det jag sa?

Vilken borgmästare kommer göra mest (vara mest motiverad) för staden:

(A) Den med en jättelik lön oavsett vad?

(B) Den som har en lön som motsvarar den som den som har det sämst i staden har?

Lustigt att lönerna inte går upp på McDonalds när det är många sökande till en utsatt tjänst. Undrar varför det bara fungerar på chefsnivå...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

LuDDish

Inläggav LuDDish » 26 nov 2008 21:00

Avantgardet skrev:Ingen som ens övervägde det jag sa?

Vilken borgmästare kommer göra mest (vara mest motiverad) för staden:

(A) Den med en jättelik lön oavsett vad?

(B) Den som har en lön som motsvarar den som den som har det sämst i staden har?

Lustigt att lönerna inte går upp på McDonalds när det är många sökande till en utsatt tjänst. Undrar varför det bara fungerar på chefsnivå...

Givetvis A...
Sapere aude!

Återgå till "Politik och samhälle"