Gaza

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco

Inläggav scirocco » 15 jan 2009 19:57

Du sa det som jag skulle ha sagt,men jag kan inte skriva så snabbt, så därför blir det kort. Vilken vacker flicka du har på bilden

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 15 jan 2009 20:00

Statsterrorism är ett obrukbart ord i sammanhanget. Israel är en demokrati och försvarar sig med en armé under befäl med synliga vapen och uniform. Inte så mycket terrorism i det. Statsterrorism kunde eventuellt användas om speciellt grymma regimer under kommunisteran och självfallet Nazi-Tyskland. Inga legitima ledare, uniform förvisso ofta men inte alltid, och grymma metoder mot människor i allmänhet. Våldet riktades inåt mot befolkningen, inte utåt för att försvara dess rättigheter.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jan 2009 21:07

Nu spelar det väl ingen större roll vilken etikett, eller kostym de som mördar har. Konsekvensen är det av vikt.

Tror nog de flesta i dagsläget anser att propotionen i Israels svar har vuxit till absurd omfattning. I området med många ortodoxa torde väl att ge igen med samma mynt gälla, egentligen? Om Hamas raketer dödar 10 israeler om året, exvis, så får väl Israel bomba så det ger motsvarande dvs 10 döda. Då skulle många liv sparas. Bissar slutsats, men fakta.  

AV klart du ska forska (välj sociologi, filosofi så konservativt och stelt  :)  ) Det är din grej. Du är av de vassare jag stött på. Skippa din jantearbetarmentalitet så går det bra ska du se. Tjat om skulder och brottsregister (det är nog mer en merit om du ska forska inom den sociologiska sfären :-) ), det har väl inte stoppat de som vill, och törs, något med livet.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 jan 2009 23:59

:)

Tack, men nu får ni ge er, ni smickrar min fåfänga och jag skojar inte - blir skitjobbig att ha med å göra.

Lustigt, men du har rätt Kalle, den gamla hederliga reciprocitetsmoralen förefaller mer förnuftig än vad som nu sker.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 jan 2009 01:37

Chloe skrev:Tror inte att det finns någon krigsförklaring. Däremot behöver ett krig inte vara symmetriskt. Kriget mot terrorismen kan inte ens vara det med tanke på att terroristerna använder vilka medel som helst. Det finns ingenting som säger att inte ena parten får vara överlägsen. Ibland är det önskvärt. Lite som vid bekämpning av allmän brottslighet. Det är ju bra om polisen är starkare, förutsatt att man inte är kriminell.

Ja se bara på din argumentation. Vad som helst drar du fram, utan betänkligheter och utan skam.

Jag är också allt mer för hårdare metoder mot terrorister. Så här får det inte fortgå ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jan 2009 02:27

Vem är det som bestämmer vad som är terrorism och vad som inte är det? De efterforskningar jag gjort på ämnet, visade att det till den största delen var CIA-analytiker. Man kan ju med rätta ifrågasätta deras expertis i en sån fråga. Deras uppgift är väl att spionera på folk, inte agera opinionsbildare. Att deras verksamhet tog den vändningen i samband med öststaternas fall, är en intressant iakttagelse att fundera lite på.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 16 jan 2009 10:28

Klassisk söndra och härska teknik.Skapa en yttre fiende (underblåsa konflikter etc) för att sluta leden inom landet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 330595.svd

Ett sätt att se på Israels agerande.

Hur mycket det ligger bakom detta påstående, vet ej. Att det faktiskt finns de inom Israels närhet som vill utradera staten Israel, oavsett gränser, ska väl icke heller förglömmas.

scirocco

Inläggav scirocco » 16 jan 2009 10:42

Jag har faktiskt sovit i ett tvåmanstält med en israel...1982c:a!!!!.Jag kom med båten till Island...Vi steg iland.Dennenunge israel,hadefina boots,inget bagage,inget tält.ok du får hänga på mig.Han berättade emellertid att de gör 3års militärplikt där.Varför i helvete då..jag blev arg,eftersom jag själv aldrig nskulle göra någon som helst värnplikt.För att vi måste försvara vårt land.Herre jesus.Redan då förstod jag.Han åkte ur tältet.

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 16 jan 2009 14:40

SportFilosofen skrev:
OWE skrev:
Mimi skrev:Allt det här står USA och europeérna till skuld för. Alla i världen är så fega och inte vågar ta ställning till att det här verkligen pågår, det här måste stoppas, palestinierna ska få sitt land tillbaka!
Även om det nu var så att "Israelerna" bodde där innan, så kan man inte komma tillbaka efter så där 2000 år och kräva någonting tillbaka, det funkar inte så. Det är inte synd om judarna, inte det minsta. Vi andra står inte till skuld för att dem inte haft något land och varit utspridda världen över!

HUVET PÅ SPIKEN! Det är VÅRT GEMENSAMMA ANVAR SOM KOLLEKTIV ELLER NATION ATT AGERA istället för den fega strutsstrategi som alltid blir populärast när heta spörsmål kommer fram.
Dess tre är de som först och främst måste ljagas och ställas inför rätta! Våra judiska vänner vet säkert vilka de är. Men givetvis  måste vi alla ransaka oss själva. Genom att inte själv göra något bär jag också ansvaret för de stackars försvarslösa offren.

OWE! Jag skulle vilja be dig tänka över den väg du slår in på här. Ingen - oavsett ståndpunkt i den aktuella konflikten - kan undågs att beröras av de bilder du visar.
Det är inte sant, och det borde du som läkare känna till. Personer med emotionella störningar (Asbergers syndrom, autism, ADHD med flera relaterade diagnoser) kan mycket väl undgå att beröras av dylika bilder.

Men vad mer vill du uppnå?
Jag reagerar känslomässigt mycket starkt på vad som sker i Gaza i detta nu. Hade jag inte reagerat känslomässigt hade jag nog inte brytt mig om diskussionen överhuvudtaget (deras problem-mentalitet). Vad jag vill uppnå är att få tvivlare eller likgiltiga att tänka till, inte bara med huvudet utan också med hjärtat. Mer än så vill jag inte uppnå (och kan inte heller) .

Vilka fler är det som ska jagas? Judar i allmänhet?
Konstiga frågor. Vem vill jag jaga? Jag vill bara att rättvisa måste skipas och att skyldiga ska ställas inför rätta. Skyldiga finns givetvis på båda sidor i konflikten. Att tala om judar på det sätt du gör i din fråga är lite ojuste och uppmanar gärna till pajkastningsargumentation.

Vilka är det som ska avgöra vilka som ska jagas? Pöbeln?

Som sagt, ett orättfärdigt(?) krig förs och oproportionerligt många civila offras. Israeliska staten tog initiativet och driver det vidare trots massiv internationell kritik. Det är därmed staten Israels ansvariga ledare som bör skickas till domstolen i Haag. Jag misstänker att det går att få FN-mandat för saken.

Man har redan nu protesterat utanför synagogor (här i Sverige) när Svenska judar går i sin kyrka för att be för sina anhöriga i konfliken. Vår europeiska nutidshistoria behöver jag knappast påminna en stjärna som dig om.
Tycker du det är konstigt om judehatet växer i världen när judarnas tillskänkta stat Israel beter sig på det sätt vi har blivit delgivna de senaste veckorna?? Jag försvarar inte sådana aktioner som skett i Helsingborg men blir inte förvånad att de sker. Precis som det förvånar mig lika lite att förtvivlade palestinier är beredda att spränga sig själv i luften på bussar i Israel. Den här typen av galna fenomen uppstår pga att folk behandlas orättfärdigt och ojämlikt. Israels sätt att behandla sitt broderfolk palestinierna är just själva orsaken till det hat som gror, och endast Israel kan styra om denna obehagliga utveckling.  

Sedan kan jag fortfarande inte förstå vad du menar att Israel ska göra? Lämna tillbaka sitt land? Omliggande länder har ju överhuvudtaget inte accepterat Israel genom att börja kriga direkt landet grundades - så att lämna Gaza remsan är nog ingen lösning. Det ursprungliga kriget gäller ju Israels ursprungliga gränser. Och således Israel som nation. Så vad ska dom göra?

Förutsättningslös dialog och diplomati till att börja med (prata med de där stållarna i Hamas, de är ju faktiskt demokratiskt valda).
Förhandla med FN, OCH inte minst följa de resolutioner som man aldrig respekterat.
Lämna tillbaka ALL ockuperad mark till Palestina (Egypten vill inte ha sin tillbaka).
Avskaffa all form av apartheid-liknande politik i Israel.
Riva muren.
Om de gör detta kommer staten Israel att vinna mycket respekt och plocka många världspolitiska poäng. Tidigare fiender kommer omvändas och till sist återstår bara en handfull islamska fundamentalister som kommer att bekämpas internt i de länder där de verkar. Hur situationen i grannländerna var för 60 år sedan är väl knappast relevant idag. Då var Israel ett hot - något som inkräktade. Idag har de viktigaste länderna naturaliserat sig med Israel som grannstat (Ex Egypten, Jordanien och troligen även Syrien).

Sitta som små offerlam som judarna gjort i alla tider och vänta på att det är deras barn som ligger begravda i en stenhög? Eller som blir kastade mot betongväggar i ett koncentrationsläger. Eller blir gasade, ställda i isvatten för att se hur länge dom överlever.

Det här är bara omodernt trams! Är du jude med dåligt samvete eller?

Vi lever i en värld av obegränsade resurser: nästan i varje fall. Vi borde kunna erbjuda offren i kriget god vård. Vi borde med kraft klara av att uppmana, näst intill tvinga,  alla inblandade parter till en fredlig lösning. Det borde vi klara av. Så långt delar jag din uppfattning om skuld. Men att ensidigt kräva att Israel ska avstå vapen när dom angrips med vapen är inte realistiskt. Det är vapen som skapar de ruiner dina bilders barn är begravda i. Vapen dödar oavestt vilka dom riktas mot. Även judiska barn.
Ditt fokus på just judars oskuld börjar bli jobbig. Ja det finns mycket resurser, inte minst i Israel. Israel väljer att spendera resurser på att skapa fiender till sitt krigsmaskineri istället för att hjälpa palestinierna till ett drägligt liv. Du är inne på just det jag hela tiden har menat, att tvinga inblandade parter till en fredlig lösning. Men Israel lyssnar inte!! De håller på att bygga sina egna framtida koncentrationsläger om de inte snart lägger om kurs!
Vad gör vi då? Jag tror att en internationell bojkott skulle kunna pressa Israel precis som det gjorde med Sydafrika en gång i tiden.

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 16 jan 2009 17:52

Avantgardet skrev:Vem är det som bestämmer vad som är terrorism och vad som inte är det? De efterforskningar jag gjort på ämnet, visade att det till den största delen var CIA-analytiker. Man kan ju med rätta ifrågasätta deras expertis i en sån fråga. Deras uppgift är väl att spionera på folk, inte agera opinionsbildare. Att deras verksamhet tog den vändningen i samband med öststaternas fall, är en intressant iakttagelse att fundera lite på.

Något som kan vara avgörande är den Tredje Genévekonvention. Där står bland annat (på engelska i detta fall):

Article 4 defines prisoners of war to include:

4.1.2 Members of other militias and members of other volunteer corps, including those of organized resistance movements, provided that they fulfill all of the following conditions:

that of being commanded by a person responsible for his subordinates;

that of having a fixed distinctive sign recognizable at a distance (there are limited exceptions to this among countries who observe the 1977 Protocol I);

that of carrying arms openly;

that of conducting their operations in accordance with the laws and customs of war.

Uppfyller man inte kraven ligger det nära till hands att man är terrorist (agent kan man också vara, men då har man en uppdragsgivare som visserligen förnekar ett samband ifall det går). Att som Hamas smälta in i civila områden för att kriga därifrån är ett grovt krigsbrott och då bär man ensam skulden för de oskyldiga civila som dör. Den insikten vill inte sjunka in hos en del.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 16 jan 2009 18:12

Chloe skrev:
Avantgardet skrev:Vem är det som bestämmer vad som är terrorism och vad som inte är det? De efterforskningar jag gjort på ämnet, visade att det till den största delen var CIA-analytiker. Man kan ju med rätta ifrågasätta deras expertis i en sån fråga. Deras uppgift är väl att spionera på folk, inte agera opinionsbildare. Att deras verksamhet tog den vändningen i samband med öststaternas fall, är en intressant iakttagelse att fundera lite på.

Något som kan vara avgörande är den Tredje Genévekonvention. Där står bland annat (på engelska i detta fall):

Article 4 defines prisoners of war to include:

4.1.2 Members of other militias and members of other volunteer corps, including those of organized resistance movements, provided that they fulfill all of the following conditions:

that of being commanded by a person responsible for his subordinates;

that of having a fixed distinctive sign recognizable at a distance (there are limited exceptions to this among countries who observe the 1977 Protocol I);

that of carrying arms openly;

that of conducting their operations in accordance with the laws and customs of war.

Uppfyller man inte kraven ligger det nära till hands att man är terrorist (agent kan man också vara, men då har man en uppdragsgivare som visserligen förnekar ett samband ifall det går). Att som Hamas smälta in i civila områden för att kriga därifrån är ett grovt krigsbrott och då bär man ensam skulden för de oskyldiga civila som dör. Den insikten vill inte sjunka in hos en del.

Varför måste du alltid utrycka dig så föraktfullt? Du har ju vettiga saker att komma med, men verkar bara vilja visa ditt "oklanderliga" överjag.

Beträffande hänvisning till Genevekonventioner så borde väl även de konventioner som Israel ignorerat vara giltiga i denna diskussion.

En parentes: Du hävdar ofta att vi debatterar (alltså inte diskuterar). Menar du verkligen att det vi håller på med här är debatter? Eller är det din syn på vad du själv håller på med? I så fall begriper jag bättre varför du inte anser att målet är konsensus. Men det är ifs bara en liten detalj.
Må väl!

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 16 jan 2009 18:40

Jo, detta är ett debattforum. Det påstår jag inte föraktfullt heller, utan som ett faktum. Sedan har ju vissa mycket mindre att bidra med, varför de inte lever upp till debattens krav ens. Du har missuppfattat något väsentligt här; man behöver inte alls sträva till konsensus på forumet. Det är till och med icke-önskvärt. Bättre då att alla synpunkter kommer fram för att utsättas för kritik. Det är så civilisationen gått framåt. Lyckligtvis hittar jag inget drag av villighet till konsensus i dig trots dina ord. Din inkonsekvens är således välkommen och bara till nytta.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 16 jan 2009 21:08

Chloe skrev:Jo, detta är ett debattforum. Det påstår jag inte föraktfullt heller, utan som ett faktum. Sedan har ju vissa mycket mindre att bidra med, varför de inte lever upp till debattens krav ens. Du har missuppfattat något väsentligt här; man behöver inte alls sträva till konsensus på forumet. Det är till och med icke-önskvärt. Bättre då att alla synpunkter kommer fram för att utsättas för kritik. Det är så civilisationen gått framåt. Lyckligtvis hittar jag inget drag av villighet till konsensus i dig trots dina ord. Din inkonsekvens är således välkommen och bara till nytta.

Om det är något gjort att civilisationen gått framåt så är det definitivt inte debatter!! Det är diskussioner som utvecklat mänskligheten, och det tror jag merparten av alla intellektuella genom tiderna kan ställa sig bakom. Dessutom förstår jag inte hur du kan påstå att det här är ett debattforum?! Kan du inte läsa innantill? Om du läser menyraden under Startsidan: Vad står det ? - DISKUSSIONSFORUM!

Jag tycker du ska ta reda på skillnaden mellan det ena och det andra innan du så kategoriskt dikterar!

sameritan

Inläggav sameritan » 16 jan 2009 22:26

Det är det jag menade OLW i mitten av debatten om all diskution och argument "bita sig själv i svansen" men du verkar motsäga dig själv, och den där analfabetiska dumma korkade jäveln Suchanother hade också svårt att förstå,  det är ni som vägrar förstå och inse helheten och inte bara drivas med känslor mot det skådspelet som händer. Ja jag kallar det för skådspel. 40 år lång konflikt och hela den här jävla debatten och ändå går man tillbaka till samma sak. Ni är palastina rövslickare. Nej jag är varken med palestina eller Israiel, men defenitivt inte med palastinier för att de är terorister till 95%, När jag frågar en palastiner i Sverige om terror attacker så svarar han att han hade kanske gjort samma sak!
Palastinier liksom andra Islamiska länder jublade vid 11 SEP händelsen, och det var vuxna människor.
Palastinier valde Hamas som betyder "upphetsning" på arabiska, som ledare när hela världen fördömde dem, Ingen respekt alls för omvärlden som skänkt dem miljarder med dollar.
De håller fortfarande med dem, trots att Hamas sagt idag att det som hände Gasa är inte mycket, bara små skador, och de kommer att fortsätta att kriga eller förlåt terrorisera.
Alla vågar sätta sig mot Israiel men få vågar prata om Hamas, t.o.m palastiner i Israiel demonstrerar mot kriget, bara det tyder på demokrati i Israiel, men de föredrar fortfarande att inte prata illa om Hamas.
Jag har lagt mig själv i deras situation flera ggr och fann alltid en lösning men aldrig en ursäkt till hur de beter sig.  Så länge de är terorister så tycker jag inte att de förtjänar hjälp för att all hjälp som skickas till "kvinnor o barn" används till nån del till terrorister som orsakar allt det här.  Vi har smakat på så mycket terror och förintelse av muslimer genom tiderna att det får vara nog nu med all religion och terror. Och ni får tycka vad ni. vill.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 jan 2009 22:47

På vilket sätt kommer vi utanför skådespelet med ditt insiktsfulla inlägg, sameritan? :roll:  Ska man göra anspråk på en viss position så är det bra om man inte vederlägger sig själv i handling, blir lite mer trovärdigt så. (Sen stavas det Gaza, inte Gasa, vilket är bra att ha koll på om man skall beskylla andra för att inte kunna stava riktigt.)

Återgå till "Politik och samhälle"