Varför är inte alla rättighetsetiker veganer?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 aug 2009 21:44

Avantgardet skrev:
Logos skrev:
Jag kopplar, antagligen mycket orättvist, det till Hegels "Ande" (som jag vidhåller stenhårt inte alls skall förstås i religiösa termer, utan som språket i ganska snäv bemärkelse, eller rent av nåt slags "kulturell common", ja du fattar, fast det här börjar min personliga beef med Zizek och grejer så det håller jag tyst om än så länge...).

Han anammar faktiskt en liknande syn i "For they know not what they do". Läs den!

Tack. En djävligt skön snubbe att brottas teoretiskt med. Ska kolla in den. Har inte allt för bra grepp om Zizek egentligen, hans författarskap är ju lite spretigt, men helt klart en av de mest intressanta tänkarna i samtiden.

Jo jag har definitivt fått mersmak. Parallax view och verklighetens öken står näst på tur.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 25 aug 2009 21:49

Lägervall skrev:
miles davis skrev:Nja, jag ville mer belysa det faktum att våra kategoriseringar grundar sig i ett abstraherande av verkligheten. Ett godtyckligt sådant.

Du menar att vi använder ord? Ja, "ben", "upprätt gång" och "särskild uppsättning gener", för att nämna några exempel, är förstås abstraktioner av en konkret verklighet, men de existerar likafullt, och människor är fortfarande människor.

Jag tänker inte sitta här och vara överpedagogisk. Antingen så förstår du min poäng, eller så gör du det inte. Jag gissar på det tidigare. Synd bara att du är så envist ignorant.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 aug 2009 21:54

Logos skrev:
Avantgardet skrev:
Logos skrev:
Jag kopplar, antagligen mycket orättvist, det till Hegels "Ande" (som jag vidhåller stenhårt inte alls skall förstås i religiösa termer, utan som språket i ganska snäv bemärkelse, eller rent av nåt slags "kulturell common", ja du fattar, fast det här börjar min personliga beef med Zizek och grejer så det håller jag tyst om än så länge...).

Han anammar faktiskt en liknande syn i "For they know not what they do". Läs den!

Tack. En djävligt skön snubbe att brottas teoretiskt med. Ska kolla in den. Har inte allt för bra grepp om Zizek egentligen, hans författarskap är ju lite spretigt, men helt klart en av de mest intressanta tänkarna i samtiden.

Jo jag har definitivt fått mersmak. Parallax view och verklighetens öken står näst på tur.

"Parallax View" är utan tvekan den bästa jag läst av honom hitintills, och den tätast sammanhållna. Jag tycker ju faktiskt, fortfarande, att du och jag ska jobba oss genom hans oeuvre och gå så hårt åt honom vi kan. Han förtjänar all kritik han kan få, och med att förtjäna kritik så menar jag att det är nåt som faktiskt skall förtjänas, det är en ynnest.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 aug 2009 21:56

Det vore skitskoj. Jag ska samla lite stoff under läsningen, så drar vi på.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 aug 2009 22:03

Jag undrar förresten om det går att få den här tråden ännu mer offtopic? Kanske skulle man diskutera elefanter. Vilken tycker ni är snyggast, den asiatiska eller den afrikanska? Själv föredrar jag rent estetiskt den asiatiska varianten och tycker att den afrikanska får oförtjänt mycket uppmärksamhet. Se bara på alla människor som går runt och tror att Djungelboken utspelar sig i Afrika! Trots att det helt uppenbart är kortörade skönheter med!
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 aug 2009 22:05

Logos skrev:Det vore skitskoj. Jag ska samla lite stoff under läsningen, så drar vi på.

:)

Undrar om det är nån mer som är lite småsugen att ge sig på den där bjässen? Kan faktiskt inte tänka mig (ja, vid sidan av Derrida då) en stadigare tänkare att brottas med. Och han är ju alltid rolig. Så att ha honom i fokus tror jag kan vara både nyttigt, roligt, och lärorikt. Vi lär ju få leta verktyg från alla håll och kanter för att få in nåt på den där, så all läsning kommer ju till pass på ett eller annat sätt. Han är ju så förbannat bred, han har ju kopplat grepp om djävlat alla tänkare praktiskt taget.

Ja, okej, off-topic, förlåt.

Men jag är lite principiellt emot sättet den analytiska filosofin gör sina frågeställningar överhuvudtaget. Jag är mer för undersökande än argumenterande filosofi. Finns dock inga vattentäta skott, men likväl.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 25 aug 2009 22:07

Jag noterar vad ni har sagt, men tillför ingenting ytterligare.
Om ni någon dag för upp en diskussion rörande det ovan-nämnda, så kanske även jag kommer att deltaga. Det återstår att se.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.

Logos är Djävulskap.

Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 aug 2009 22:10

Avantgardet skrev:
Logos skrev:Det vore skitskoj. Jag ska samla lite stoff under läsningen, så drar vi på.

Undrar om det är nån mer som är lite småsugen att ge sig på den där bjässen? Kan faktiskt inte tänka mig (ja, vid sidan av Derrida då) en stadigare tänkare att brottas med. Och han är ju alltid rolig. Så att ha honom i fokus tror jag kan vara både nyttigt, roligt, och lärorikt. Vi lär ju få leta verktyg från alla håll och kanter för att få in nåt på den där, så all läsning kommer ju till pass på ett eller annat sätt. Han är ju så förbannat bred, han har ju kopplat grepp om djävlat alla tänkare praktiskt taget.

Ja, okej, off-topic, förlåt.

Men jag är lite principiellt emot sättet den analytiska filosofin gör sina frågeställningar överhuvudtaget. Jag är mer för undersökande än argumenterande filosofi. Finns dock inga vattentäta skott, men likväl.

Jo jag håller med. Det ska vara ett jävla konstlat samtal som alltid håller sig inom strikta ramar, så varför skulle det vara annorlunda på nätet? Allt flyter, liksom.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 aug 2009 22:10

miles davis skrev:Jag noterar vad ni har sagt, men tillför ingenting ytterligare.
Om ni någon dag för upp en diskussion rörande det ovan-nämnda, så kanske även jag kommer att deltaga. Det återstår att se.

What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Lägervall

Inläggav Lägervall » 25 aug 2009 22:23

Logos skrev:Lägervall, jag tänker avsluta den här diskussion med ett diagram.

Låt P stå för poängen och Lh för Lägervalls huvud

P

LH

Som du ser så befinner sig poängen en bra bit ovanför Lägervalls huvud, och eftersom du ser det, så är det så det är, eller hur? Saker går ju inte ändrar på sig bara sådär...

Tråkigt att du återföll i ditt gamla omogna beteende efter ett par förvånansvärt resonliga och trevliga inlägg (med hänsyn till att du inledde din medverkan i tråden genom att avfärda mig såsom tjurskallig). Jag kan förvisso inte tvinga dig att ta diskussion med mig, men när du ändå arbetar som lärare önskar jag att du kunde förklara den stora Poängen för mig, då jag uppenbarligen är för dum att se den själv. Jag menar, när du ändå har en Poäng, även om du lyckas dölja den väl, känns det ju dumt att inte låta folk ta del av den.

Övriga repliker får vänta.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 25 aug 2009 22:31

Förlåt, jag drar iväg ibland (här). Du förstår säkert poängen jag vill framföra, nämligen att det, när man granskar tingen närmare, alltid finns ett inslag av relativism i själva betraktandet och att det därför egentligen är meningslöst att anta att tingen på en icke-vardaglig nivå skulle vara på ett sätt. Här bör man istället till de svagheter som finns i att använda vår vardagliga begreppsuppfattning i alla lägen, på samma sätt som det är svårt att använda sig av en viss metod i alla lägen etc. Det känns liksom dumt att begränsa sig.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Justin Case

Inläggav Justin Case » 26 aug 2009 23:27

Lägervall skrev:
Justin Case skrev:7b. Varför skulle det fungera på det sätt som nämns i 7 endast när det är fråga om vilken art individerna** i fråga tillhör, men inte när det är fråga om t.ex. vilket antal ben, hårmängd, ras, kön, viktklass (etc.) olika individer har?

Detta har jag redan förklarat,

Jag hittar ingenting i något av det du skrivit som förklarar det. Var har du förklarat det, anser du? Jag kan tänka mig att jag inte ens uppfattade att det (den förklaring du anser dig ha gett) var tänkt som en förklaring till det jag frågar i 7b. Så skulle du vilja ge ett riktigt tydligt och utförligt svar på 7b, är du snäll?

(Detta, till exempel, var inget svar:

och borde egentligen framstå som självklart. Vi delar en viss uppsättning egenskaper med övriga medlemmar av vår art; om dessa egenskaper skiljer sig tillräckligt mycket för att kunna påstå att det är fråga om två olika arter, ja då rör det sig om två olika arter.

Jag ifrågasätter inte att människor kan bestämma sig för kriterier som gör att man kan dela in djur i arter. Jag undrar bara varför arter skulle vara en för rättighetsfrågan viktigare uppdelning av djuren i kategorier än vad någon annan (tänkbar eller existerande) uppdelning av djuren i kategorier är.

Arten är det avgörande av ovan nämnda skäl,

Det du syftar på med "ovan nämnda skäl" hittar jag inte någonstans (jag hittar i vart fall inget jag kan identifiera som sådana skäl). Vänligen skriv dem igen som svar på detta stycke, och markera dem den här gången, förslagsvis med fet stil, så att jag vet vad, av det du skrivit, som du anser vara de skäl du refererar till som "ovan nämnda skäl" ovan.

och att det finns individuella variationer - eller rentav mutationer - inom varje art är inget att förvåna sig över - och definitivt inget som skulle kunna motivera att dessa inte skulle inneha de medfödda rättigheterna.

Det har jag inte påstått heller. Vad jag undrar är varför en individs arttillhörighet skulle kunna det (motivera att djuren i fråga skulle inneha medfödda rättigheter), om inte andra skillnader mellan djur kan det.

Justin Case skrev:8. På dessa frågor (eller åtminstone på 7b) har du svarat något i stil med att man inte kan jämföra artskillnaden mellan människor och djur med t.ex. ras-, köns-, viktklass- etc. -skillnader, då artskillnader skiljer människor (varelser som har rättigheter eftersom de uppfyller vissa kriterier (som dock inte håller), se ovan) från (ickemänsliga) djur (varelser som inte uppfyller dessa kriterier (som inte håller)), medan t.ex. ras- och könsskillnader bara skiljer mellan olika människor. Här förutsätter du vad som skulle visas, nämligen att kategoriindelningen "människor"/"djur" skulle förtjäna en helt annan behandling än vad alla andra sätt att dela in varelser i kategorier förtjänar. Då de kriterier, de "typiskt mänskliga förmågor", som du angett som skäl för att människan skulle vara värd en särbehandling, inte gäller alla människor (se punkt 6), skickar jag dig tillbaka till punkt 6. Hur länge har du tänkt fortsätta med ditt cirkelresonemang?

Det blir inget cirkelresonemang enbart därför att du kallar det för ett cirkelresonemang.

Men det fattar väl jag också, och det var ju därför jag skrev en massa förklaringar som visar vari ditt cirkelresonemang består. Och så kommer du och insinuerar att jag enbart påstår att du för ett cirkelresonemang. Jag kanske måste förklara på ett mer avskalat sätt, för att du ska förstå vari ditt cirkelresonemang består. Ditt cirkelresonemang består i att du motiverar vart och ett av följande fyra i sig otillräckligt motiverade påståenden med något annat av samma fyra otillräckligt motiverade påståenden:

1. Du ser människor (inkluderande alla människor) som i grunden väsenskilda från alla andra djur.

2. Du påstår att alla människor men inga andra djur har rättigheter.

3. Du påstår att det räcker med att åtminstone ett djur i en djurart har förmågan att förstå begreppet rättigheter, för att alla djur som ingår i djurarten ska ha rättigheter - men att alla djur, som ingår i en djurart i vilken inget djur har en sådan förmåga, saknar rättigheter. Du påstår att detta är vad som gör att alla människor, även de mest gravt förståndshandikappade, har rättigheter, trots att dessa inte har mer förmåga att förstå begreppet rättighet än vad en del ickemänskliga djur har.

4. Du påstår att artskillnader är mer relevanta, för frågan om vilka djur som har rättigheter, än vad någon/några av de otaliga andra skillnader som finns mellan djur (t.ex. mellan två olika sorters ickemänskliga djur, eller mellan två olika sorters människor) är.

När jag frågar efter motivering till påstående 2, ger du svar som kokar ned till påstående 3 och är beroende av påstående 3.

När jag frågar vad som motiverar påstående 3:s underförstådda priotering av [kategorisering utifrån arttillhörighet], framför [kategorisering utifrån tillhörighet till någon eller några andra typer av kategorier, t.ex. kategorier baserade på vikt, längd etc], svarar du med 4.

När jag frågar vad som motiverar påstående 4, ger du något svar som av allt att döma förutsätter bakgrundsvärdering 1. Om inte 1 förutsätts har jag nämligen svårt att förstå varför 3 tar fasta på just artgränser och inte t.ex. könsgränser, etnicitet, åldersskillnader, viktskillnader, förståndsskillnader etc.

När jag sedan frågar hur du motiverar bakgrundsvärdering 1, svarar du med samma typ av tankegång som i 3, vid behov uppbackad av 4, och så är cirkeln sluten. Nu har jag förklarat vari ditt cirkelresonemang består. Förstår du nu?

Vad grundar sig 1-4 på? För de kan inte grunda sig på varandra, då blir det cirkelgång.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 26 aug 2009 23:42

Lägervall skrev:Du förstod naturligtvis att jag talade om arten människa i gemen

Ja, och du förstod naturligtvis att det är just det generaliserandet jag kritiserar?

Lägervall skrev:Om jag sade att vi i Sverige är ovanligt friska, skulle du då invända med: "Men det finns ju de som har cancer!" eller något i den stilen?

Antagligen inte, men dels gör vagheten i uttrycket "ovanligt friska" (hur pass friska menar du?) att analogin mellan påståendet "vi i Sverige är ovanligt friska" och påståendet "människor kan förstå begreppet rättigheter" haltar. Och dels - och framför allt - är sammanhanget avgörande: vad skulle vara ditt syfte med påståendet "vi i Sverige är ovanligt friska"? Ditt syfte med det har nämligen betydelse för vad jag skulle ha att säga om det.

Låt oss göra om ditt exempel så att 1) det befrias från sådan vaghet som gör det till en bristfällig analogi, 2) ditt påstående har ett syfte som jag känner till. Först då blir det analogt med det du försöker använda det som analogi för.

Anta att du sade till mig: "svenskar har inte cancer", och att jag visste att du sade detta i syfte att få mig att hålla med dig om att man borde avskaffa precis all cancervård av svenskar, så att skatterna kan minimeras. Då skulle jag påpeka att du, genom att generalisera alla svenskar med påståendet "svenskar har inte cancer" och därefter outtalat behandla din generalisering som om den vore en regel utan undantag, får din generalisering dig att dra en felaktig slutsats: att inga svenskar behöver vårdas för cancer.

Av liknande skäl kritiserar jag ditt generaliserande "människor har förmåga att förstå begreppet rättigheter" när det leder dig till slutsatsen att alla människor men inga djur har rättigheter. I sammanhang där inget viktigt står på spel, kan man gärna få generalisera hur mycket man vill, för min del. När något viktigt står på spel, däremot, bör man väl, i den mån det går, undvika generaliseringar som kan leda till grovt felaktiga slutsatser? Det tar inte många sekunder att lägga till "de flesta" före "människor" i meningen "människor har förmåga att förstå begreppet rättigheter". När det tillägget nu med stor sannolikhet tycks kunna få avgörande betydelse för huruvida man kommer fram till att många miljarder varelser (de ickemänskliga djuren) har rättigheter eller inte, är det då verkligen för mycket begärt att man tar de där extra sekunderna på sig för att få sina premisser korrekta?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 aug 2009 03:46

Lägervall skrev:Om ett djur - det räcker med ett - tillhörande en viss art uppvisar förståelse för rättighetsbegreppet innebär detta att det är möjligt för övriga varelser av samma art att förstå sina rättigheter,

Det där är med största sannolikhet falskt. Det finns ju gravt förståndshandikappade om vilka man vet (med extremt nära 100 procents säkerhet) att det inte är möjligt för dem att förstå sina rättigheter.

vilket således måste innebära att de innehar de bekanta rättigheterna.

Varför måste det det? Att det bara är möjligt att de förstår sina rättigheter betyder ju inte att de faktiskt förstår sina rättigheter. Således kan de väl inte logiskt antas måsta inneha de rättigheter du pratar om - de har dem på sin höjd eventuellt.

I frågor där etik och zoologi berörs bör man utgå från arten, eller arttillhörigheten, då detta är den gemensamma nämnaren för en grupp varelser,

Vadå den gemensamma nämnaren? Det finns ju flera! Och en del solklara gemensamma nämnare för vissa varelser löper över artgränserna. En gemensam nämnare som löper över många artgränser, inklusive artgränsen mellan människor och andra djur, är t.ex. avsaknad av förmåga att förstå rättighetsbegreppet. Vad säger att t.ex. avsaknaden av förmåga att förstå rättighetsbegreppet inte är en minst lika viktig gemensam nämnare för (=likhet mellan) en släktinglös och vänlös gravt förståndshandikappad människa och en gris, som vad någon egenskap som delas av denna gravt förståndshandikappade människa och andra människor är viktig som gemensam nämnare för (=likhet mellan) den gravt förståndshandikappade och dessa andra människor?

och utifrån artens egenskaper måste man bedöma arten.

Ja, om man ska bedöma arten, ja. Men varför alls bedöma just arten?

En art som inte förstår rättigheter kan givetvis heller inte inneha dem

Är det inte bara individer som kan inneha rättigheter? Om arter, som helheter, innehar rättigheter, är de något annat än (d.v.s. något som går utöver) de rättigheter som artens individer individuellt har? Är "helheten större än summan av sina beståndsdelar", så att säga, i fallet med arter? Vad är det för rättigheter i så fall, som arter har och som går utöver dess individers rättigheter?

, då rättigheter kräver förståelse och respekterande av desamma.

Om rättigheter kräver förståelse och respekterande av desamma, borde väl inte gravt förståndshandikappade ha rättigheter?

(Bara de flesta; en del väldigt gravt förståndshandikappade människor tycks ju faktiskt inte besitta X.)

Denna anmärkning är onödig i en syllogism, där man för enkelhetens skull måste utgå från att generella regler gäller.

Varför måste man det? Enkelhet är inte allt. Tydlighet är också viktigt.

Först förenklar du, rent verbalt, och uttrycker dig som om reglerna gäller även för undantagsfallen, som om undantagsfallen inte fanns. Detta hade kanske inte varit hela världen om det hade stannat vid en rent språklig förenkling. Men sedan tillämpar du ju denna från början rent språkliga förenkling även på verklighetens undantag, som om undantagen inte fanns i verkligheten heller! Hur kan det motiveras???

Om den "metoden" skulle tillämpas på t.ex. fenomenet jordnötsallergi, skulle man få slutsatsen att jordnötsallergiker lugnt kan äta jordnötter eftersom regeln, att människor tål jordnötter, gäller även för undantagen, jordnötsallergikerna. Men - surprise - jordnötsallergiker bör inte äta jordnötter. Det är livsfarligt för många av dem. Vi ser alltså att det lätt blir fel om man utgår från att de varelser som utgör undantag kan behandlas utifrån hur de varelser som stämmer in på regeln kan behandlas. Detsamma borde väl gälla när undantagen är gravt förståndshandikappade människor och regeln är friska människor, d.v.s. att det lätt blir fel om man antar att de förra har rättigheter bara för att de senare uppfyller kriterierna för rättigheter? Varför skulle det inte vara likadant där som i fallet med jordnötsallergiker?

Det är heller inte så att vissa människor måste vara förståndshandikappade; detta kan undvikas. De förståndshandikappade är, som det heter, undantaget som bekräftar regeln.

Och jordnötsallergikern är också "undantaget som bekräftar regeln", men där ledde "undantaget som bekräftar regeln"-tänkandet, som vi såg, till en farlig slutsats. Vad säger att det inte kan bli lika farliga slutsatser när man generaliserar på liknande sätt i andra sammanhang, t.ex. angående vilka som har rättigheter?

Justin Case skrev:Premiss 2:
"Att besitta X gör att man har rättigheter."

(Premiss 2 är en slutsats av att det som, enligt dig, gör att människor har rättigheter, är att "de besitter X", där "de" i satsdelen "de besitter X" underförstått syftar på endast "de människor som besitter X" (då det ju, som sagt, tycks vara så att inte alla människor besitter X.)

Du förhalar. A kan besitta X, skall det vara, och för att P2 skall ha någon relevans i sammanhanget torde det heta: "Att A kan besitta X gör att A har rättigheter" (för vilka är "man"?).

Anta att A är en gravt förståndshandikappad människa som inte besitter X. Hypotesen "att A kan besitta X" motsägs då redan av det faktum att A inte besitter X. Det är väl knappast korrekt att säga att man kan besitta, i betydelsen att det kan vara (utan att vi vet det) så att man de facto i detta nu besitter, något som man de facto i detta nu inte besitter?

En bra psykiatriker som undersökt A noga kan veta att A inte besitter X (och att det med andra ord inte heller kan vara så att A besitter X). Om du hävdar att A:s arttillhörighet ändå tyder på att A kan besitta X, vad psykiatrikern än säger, kan jag svara att en gris, minst lika sannolikt som A, kan besitta X, vad etologer och andra djurkännare än säger! Inget kan uteslutas med 100 procent säkerhet, varken att A eller grisen besitter X, men anta att båda hypoteserna kan uteslutas med 99,999 procents säkerhet. Varför då anta att just A, men inte grisen, har rättigheter? (Man antar ju t.ex. inte att någon som brukar få hemska reaktioner på jordnötter tål jordnötter bara för att det normala i hans djurart är att inte få hemska reaktioner på jordnötter och det inte kan uteslutas helt att han därför trots allt tål jordnötter.)

Förståndshandikappade är inget vapen med vilket du kan gå till angrepp mot de som hävdar att människor har särskilda rättigheter gentemot andra djur, då de förståndshandikappade dels utgör en försvinnande minoritet, dels inte nödvändigtvis alls existerar,

Vadå "inte nödvändigtvis existerar"? Hur skulle det kunna vara så att de inte existerar, när man ju faktiskt vet att de existerar? (Ungefär så säkert som man nu kan veta någonting alls.)

Menar du att det inte skulle ha behövt vara så att de existerade? Varför skulle i så fall [vad som skulle ha kunnat vara, men inte är] vara relevant i sammanhanget?

Justin Case skrev:Slutsats S:
"Alla i gruppen A har rättigheter."

Slutsats S följer inte logiskt av premiss 1 och 2, utan förutsätter ytterligare en premiss. Den premiss som saknas, formulerad universellt, är:

Premiss 3:
Varje medlem av en grupp har automatiskt, genom sin blotta tillhörighet till gruppen, alla de rättigheter som de flesta
(eller några (eller kanske bara en enda?)?) av medlemmarna i gruppen uppfyller kriterierna för att ha.

Du slår således frivilligen hål på din egen syllogism?

Nej, din. Jag visar att du behöver P3 för att du ska kunna komma från P1 och P2 till slutsatsen på ett inte genast uppenbart ohållbart sätt. P3 håller dock inte, den heller.

Justin Case skrev:Frågan är då: hur kan premiss 3 försvaras med annat än godtyckliga åsikter?

Premiss 3 kan modifieras så att den bara gäller grupper av människor, men likväl kvarstår frågan hur den kan försvaras med annat än godtyckliga åsikter.

Där har vi problemet med speciesistisk rättighetsetik (eller rättare sagt bara ett av dess problem, men ett avgörande sådant) i ett nötskal.

Som jag påvisat är en arts möjlighet att förstå rättigheter det avgörande i frågan, inte huruvida samtliga individer inom arten förstår dem (att därtill applicera ett generellt tänkande på sjuka, det vill säga från normen avvikande, individer är ett synnerligen vanskligt argumentationsknep).

Hursomhelst torde trådens huvudämne, det om varför alla rättighetsetiker borde vara veganer, vara avhandlat, då jag inte kan identifiera några argument för varför alla rättighetsetiker borde vara veganer i de tre citerade inläggen,

Missförstånd. Att jag ställde frågan "varför är inte alla rättighetsetiker veganer?" betyder inte att jag underförstår att just specifikt rättighetsetiken, snarare än andra moralsystem, leder till att rättighetsetiker borde vara veganer. Att det är fel att, som de flesta människor idag, se alla ickemänskliga djur som intrinsikalt mindre värda än alla människor, är sant oavsett om du är rättighetsetiker, pliktetiker, dygdetiker, utilitarist eller något annat. Dock innebär som sagt utilitarism att människors instrumentella värde förändrar ekvationen, kanske eller kanske inte till förmån för ett visst animalieätande av hälsoskäl. Då rättighetsetiken (sett med utilitaristiska ögon) tycks mig vara det mest eländiga av de icke-utilitaristiska moralsystemen, riktade jag frågan till rättighetsetiker, i hopp om att åtminstone kunna motivera dem att minska sitt köttätande och därmed sin destruktiva klimatpåverkan. Frågan "varför är du inte vegan?" kan dock med fördel riktas till vem som helst. Alla utom utilitarister borde så småningom komma fram till svaret "ojdå, jag borde ju vara vegan!" - eller bli utilitarister!

Det finns inget i just rättighetsetiken som innebär någon extra skyldighet att vara vegan, jämfört med vad de som varken är rättighetsetiker eller utilitarister har. Däremot tenderar ju den ickeveganske rättighetsetikern försvara sin ickeveganism med rättighetsetik, vilket ändå gör diskussionen annorlunda än om jag hade vänt mig till andra än rättighetsetiker.

Vad jag framför allt hoppas kunna visa med den här tråden är att utilitarismen är den enda rimliga förklaringen till varför vi inte behöver vara veganer om vi inte behöver vara veganer. Så snarare än att sprida veganism, försöker jag sprida utilitarism genom att visa hur inget annat än utilitarism kan erbjuda en moraliskt och logiskt hållbar räddning från den till en början apparenta skyldigheten att vara vegan.

Oaktat detta ser jag inte varför rättighetsetiken skulle motivera att man behandlar förståndshandikappade på samma vis som man behandlar exempelvis grisar.

Du menar "bättre än" grisar?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 27 aug 2009 06:13

Hejsan!

Jag beundrar ditt ork att ständigt söka övertyga med argument som är logiska, och bygger på kunskaper, Justin Case! Det hade nog de flesta varken kunnat som exempelvis jag själv, eller andra som vet mer i just dessa frågor orkat mäkta med!

Känner på mig att du plockar ner Lägerwallen bit för bit. Och där gör du läsarna och forumets intressenter en tjänst och nytta som är väderfullt här, att visa dem som tror på enkla lösningar att det hela är något mer komplicerat! Bra jobbat Justin Case!  :)

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Återgå till "Politik och samhälle"