Varför vinner SD mark - vad är det för ett parti?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 16 nov 2009 03:59

velputte skrev:Jag är själv ingen anhängare av Sd. Men jag kan inte undgå att notera dubbelmoralen hos många i samhället. Dom vill bojkotta ett parti som ger sig på invandrare men tillåter utan vidare en regering som ger sig på långtidssjuka. Är det mindre allvarligt att ge sig på långtidssjuka än att ge sig på invandrare? Betyder det i så fall att invandrare är mer värda än långtidssjuka? Är inte det en slags omvänd rasism?

Skillnaden mellan Reinfeldt och Åkesson är att dom ger sig på olika folkgrupper.

Märklig beskrivning att "regeringen ger sig på långtidssjuka", när de i själva verket bara vägrar ge dem pengar. Om jag vägrar ge pengar till en tiggare, är det rimligt att säga att jag ger mig på tiggaren då? Knappast.

Det är inte i första hand regeringens behandling av långtidssjuka som utgör deras dubbelmoral. Det är deras vägran att erkänna att nästan alla svenskar vill att Sverige ska prioriteras före världen. Det är inte bara SD som vill det. Jag är förvånad över att SD inte tryckt på denna punkt mer. Det är en svag punkt i etablissemangets anti-SD-argumentation, logiskt sett. Men medelsvensson kanske inte kan förstå det, även om man förklarar det för honom? Att vi, nästan alla svenskar, redan nu "skiljer på vi och dom" i nästan lika hög grad som SD gör, och att ett SD i riksdagen alltså inte skulle innebära någon större förändring, förutom att det skulle bli ett väldigt hallå på grund av folks uppskruvade, ogrundade bild av sig själva som främlingsvänliga. De flesta svenskar är knappt märkbart mer främlingsvänliga än vad SD är.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 16 nov 2009 09:42

J R Auk skrev:
idi skrev:Vilka ändringar vill du se av nationalstaten Justin?

Apropå nationalstat, identitet och så.

Individen med en bild av sig själv, bildar vanligtvis med släkt en första gemenskap. Idag är denna första gemenskap oftast mindre än den traditionellt varit. I höghusområdet, vidare staden, i kommunen där denne bor är den också mindre. Mindre På ICA där just denna individ råkar jobba (företagets mål, de anställda, kunderna, leverantörerna m.m) Så tror jag man kan gå ändå från individen (mindre kunskap om sig själv, vad det är att vara människa(oj!)) upp till väldigt stora enheter.

Mindre är här nödvändigtvis inte i förhållande till vad den historiskt varit utan vad den skulle kunna va.

Samtidigt finns via tv, tidningar och internet möjligheten för individen att nås av väldigt innehålls- och storleksmässigt varierande gemenskaper. Undrar lite hur en ökande del opersonlig kontakt, där individen kan vara mer av en passiv mottagare än deltagare, påverkar denne och vilken gemenskaper den väljer.

Och inte bara det, bristen på erfarenhet av att delta i sociala sammanhang förutom de lediga stunder som en samvaro med sållet av vänner man samlar en kväll. Hur skall demokrati vara möjligt om inte alla och envar kan delta och stå upp för sina åsikter? Folk duckar ju mer och mer tycker jag, inga klara åsikter någonstans. De flesta hänvisar bara vidare till "de som sa det där, eller vad det var".

Bra talat båda två, Om vi inte kämpar för vår demokrati dagligen har vi snart samma demokrati som i USA.

Insurance Giant Recruits Employees to Oppose Public Option
The nation’s largest health insurer is recruiting employees to lobby against congressional proposals for healthcare reform. Newly released emails show UnitedHealth Group wrote 75,000 employees this week to ask them to lobby their senators against inclusion of a public insurance option in the Senate healthcare bill. Form letters provided to employees also call for imposing higher financial penalties on Americans who choose not to buy health insurance.

US Seizes Mosques, Buildings for Alleged Iran Ties
Federal prosecutors have moved to seize four mosques and a New York skyscraper belonging to a non-profit foundation with alleged financial ties to Iran. On Thursday, prosecutors in Manhattan began legal action seeking the forfeiture of more than $500 million in the assets of the Alavi Foundation, which describes itself as a charitable foundation. The move is believed to be one of the largest property seizures in the name of “counterterrorism” in US history. The confiscation of the four mosques is expected to raise a number of legal issues surrounding the First Amendment right to freedom of religion. The move came as President Obama announced he would extend a number of sanctions against Iran for another year.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

velputte

Inläggav velputte » 17 nov 2009 17:00

Justin Case skrev:
Märklig beskrivning att "regeringen ger sig på långtidssjuka", när de i själva verket bara vägrar ge dem pengar. Om jag vägrar ge pengar till en tiggare, är det rimligt att säga att jag ger mig på tiggaren då? Knappast.

Men kan man i så fall säga att SD ger sig på invandrare? När det enda SD gör är att hindra invandrare från att komma in i Sverige?

Om jag istället säger så här:

Vi har en regering som försämrar villkoren för långtidssjuka. Är inte det lika illa som att försämra villkoren för invandrare?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 nov 2009 03:18

velputte skrev:
Justin Case skrev:

Men kan man i så fall säga att SD ger sig på invandrare? När det enda SD gör är att hindra invandrare från att komma in i Sverige?

Min intuitiva definition av "ge sig på" är att man utför någon sorts handling, sätter molekyler i rörelse, molekyler som påverkar (stöter till) molekyler som ingår i den andres kropp, och därigenom orsakar att den andre får det sämre på något sätt. Att bara ställa något i vägen för den andre - t.ex. en gränskontroll med taggtråd eller annat fysiskt hinder - kan väl knappast kallas att ge sig på den andre. Om någon däremot lyckas ta sig in i Sverige olagligt, bosätter sig här och börjar jobba här olagligt, och sedan blir upptäckt och man beslutar att utvisa vederbörande, kan man säga att polisen (fungerandes som en förlängning av regeringen) ger sig på personen i fråga, eftersom då definitionen ovan uppfylls. Där kan man alltså tala om att ge sig på invandrare. Men jag vet inte om den här skiljelinjen är viktig. Jag har i största allmänhet svårt att se någon moraliskt instrinsikalt relevant skillnad mellan handling och underlåtelse. Huruvida man kan säga att SD ger sig på invandrare eller inte är alltså inte det viktiga, som jag ser det. Det viktiga är att titta på de förväntade konsekvenserna, och då inte bara av SD:s politik utan av alla realistiska alternativ. Och jämföra.

Om jag istället säger så här:

Vi har en regering som försämrar villkoren för långtidssjuka. Är inte det lika illa som att försämra villkoren för invandrare?

Det beror på hur stor försämring du underförstår, på de respektive områdena. Om Sverige skulle ta emot alla som vill flytta till Sverige och låta dem genast bli svenska medborgare så fort de kommer hit, så att de kan ta del av bidrag etc i samma utsträckning som svenskar, skulle våra sociala trygghetssystem paja ihop. Alla svenskar skulle bli nästan lika fattiga som genomsnittsmänniskan i världen. Visst kan man göra så, men jag tror inte att vare sig du eller jag vill det. Att ta emot färre invandrare än idag, men fortsätta ta emot en del invandrare, är något helt annat. Då kan det vara bra att veta hur många färre det är fråga om, innan man avgör om det är bra eller dåligt. Inget säger ju att just precis det antal invandrare man tar in idag är det moraliskt optimala.

Att "försämra villkoren för långtidssjuka" är på liknande sätt luddigt vad man menar med. Hur stor försämring åsyftas? Vad säger att villkoren för långtidssjuka var optimala tidigare? Långtidssjuka ska väl inte nekas pengar helt; det står väl inte mellan att de får (ungefär) lika mycket som tidigare eller inget alls - det finns ju mellanting att prova. Med tanke på att pengarna försäkringskassan delar ut tas från staten - snarare än från en frivillig försäkring som arbetare kan välja att vara med i och som självständigt finansierar sitt utbetalande av pengar till sjuka - förstår jag inte varför de sjuka ska få belopp baserade på tidigare inkomst. Kan inte sjuka, arbetslösa och av andra skäl medellösa människor få socialbidrag allihop istället? Så att de får lika mycket pengar allihop. Varför inte ge dem lika mycket pengar allihop? Med tillägg för sjukvårdsomkostnader efter behov förstås. Liksom den som idag har socialbidrag och är sjuk ska naturligtvis alla som är sjuka få så mycket pengar av staten att det täcker både deras sjukvårdsomkostnader och övriga levnadsomkostnader, men man borde inte som sjukskriven få mer pengar från staten än vad någon annan får, bara för att man, när man var frisk, hade högre lön än den andra.

De arbetande och friska medborgare, som vill säkerställa att de har fortsatt råd med sina höga huslånsamorteringar och andra självvalda onödigt höga utgifter även om de blir långtidssjuka, kan väl ta privata försäkringar. Varför ska staten betala det hasardspel de utövar? De spelar ju idag på att de kommer att bli sjuka, och de spelar med statens pengar, andras pengar.

velputte

Inläggav velputte » 18 nov 2009 18:29

Justin Case skrev:
men man borde inte som sjukskriven få mer pengar från staten än vad någon annan får, bara för att man, när man var frisk, hade högre lön än den andra.

En vettig tanke som jag tänker göra till min åsikt. Möjligen kan jag tycka att nuvarande socialbidrag är lite väl lågt för dom som ofrivilligt hamnat i bidragsberoende pga sjukdom eller dyl. Men det är ju en annan fråga.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 nov 2009 18:43

velputte skrev:
Justin Case skrev:
men man borde inte som sjukskriven få mer pengar från staten än vad någon annan får, bara för att man, när man var frisk, hade högre lön än den andra.

En vettig tanke som jag tänker göra till min åsikt. Möjligen kan jag tycka att nuvarande socialbidrag är lite väl lågt för dom som ofrivilligt hamnat i bidragsberoende pga sjukdom eller dyl. Men det är ju en annan fråga.

Bort med allt utom försörjningsstöd, och låt det vara en medborgarlön! Varför upprätthålla skillnader mellan kleti och pleti när det kommer till värdet av stödet kollektivet ger den enskilde?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 nov 2009 08:20

velputte skrev:Möjligen kan jag tycka att nuvarande socialbidrag är lite väl lågt för dom som ofrivilligt hamnat i bidragsberoende pga sjukdom eller dyl. Men det är ju en annan fråga.

Menar du att man borde ge högre socialbidrag till sådana sjuka som före sitt insjuknande visat en vilja att försörja sig genom arbete, medan man bör ge lägre socialbidrag till dem som inte visat en sådan vilja? Jag skulle istället föreslå att man låter socialbidraget vara samma för alla och till och med låter socialbidraget vara oförändrat även om den sjuke har en privat sjukförsäkring. Detta skulle uppmuntra de rika arbetarna till att skaffa privata sjukförsäkringar. Det skulle spara pengar för staten, då försäkringskassan idag gör av med mer pengar per sjuk än vad socialbidrag för.

Jag tycker inte att socialbidraget är för lågt som det är nu. Det räcker gott och väl till att tillfredsställa de basala behoven. Däremot bör staten vara mer frikostig med att uppmuntra till företagsamhet. Om t.ex. en sjuk är tillräckligt frisk för att orka hålla igång en småskalig verksamhet, t.ex. arbeta som företagare 30% av sin tid, och vill göra detta för att dryga ut socialbidraget, ska socialbidraget inte påverkas alltför mycket, för om det inte lönar sig tillräckligt mycket att dryga ut socialbidraget med arbete finns risken att det upplevs som att staten bestraffar företagsamhet och arbetsvilja. Jag lutar åt något i stil med medborgarlön, men vid någonstans går kanske en gräns där å andra sidan incitamentet för att arbeta blir alltför svagt på grund av statens frikostighet. Den gränsen får man också vara vaksam på.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 nov 2009 08:59

J R Auk skrev:Varför upprätthålla skillnader mellan kleti och pleti när det kommer till värdet av stödet kollektivet ger den enskilde?

Skillnader "mellan kreti och pleti" behövs i viss mån för att människor ska ha ett incitament att försörja sig själva snarare än att leva på medborgarlön/socialbidrag. Utan ett sådant incitament sjunker antalet arbetande, och därmed skatteintäkterna, vilket gör det svårare för staten att få ihop pengar till utbetalning av socialbidrag/medborgarlön. Men att upprätthålla dessa "skillnader mellan kreti och pleti" genom att ha en försäkringskassa som premierar arbete på ett sätt som "läggs till" de fria marknadskrafternas premierande av arbete, det är att låta staten förstärka/simulera den effekt de fria marknadskrafterna skapar, och det är nog inte staten så bra på som de fria marknadskrafterna är. Jag antar att vad jag mest reagerar på när det gäller försäkringskassans regler är att det är ett osmakligt budskap från staten till medborgaren som outtalat sänds genom den inkomststyrda sjukersättningen/sjukpenningen: "om du haft det bra ställt medan du var frisk, ska du ha det bra ställt när du är sjuk också, trots att du när du är sjuk inte genererar några skatteintäkter; du är värd den levnadsstandard du haft, för denna bevisar ditt värde som människa; om du hade det dåligt ställt när du var frisk ska du ha det dåligt ställt när du blir sjuk, för då är det det du är värd". Det vill säga att människor som brukar tjäna mycket pengar skulle vara mer värda än andra som människor och inte bara som relativt lönsamma genererare av skatteintäkter för staten. Den psykologiska effekt detta budskap har på folket, och hur det påverkar folks inställning till staten och samhället i största allmänhet, bör nog inte underskattas, ur konsekvensetisk synvinkel.

velputte

Inläggav velputte » 21 nov 2009 17:46

Justin Case skrev:
velputte skrev:Möjligen kan jag tycka att nuvarande socialbidrag är lite väl lågt för dom som ofrivilligt hamnat i bidragsberoende pga sjukdom eller dyl. Men det är ju en annan fråga.

Menar du att man borde ge högre socialbidrag till sådana sjuka som före sitt insjuknande visat en vilja att försörja sig genom arbete, medan man bör ge lägre socialbidrag till dem som inte visat en sådan vilja?

Nej, jag menar bara att socialbidraget överhuvudtaget är ganska lågt. Och argumentet till att det borde höjas är att bidragsberoende (exempelvis genom sjukdom) brukar vara en ofrivillig situation.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 dec 2009 15:45

Hur många av våra politiker lever i segregerade områden? Hur många bor i förorten (annat än i princip skyddade villaområden)?

De har ingen aning om vad det snackas om. De lever i en anan värld. Det vet alla väljare om så det kommer inte spela någon roll vad de säger. Detta är kört för de etablerade partierna på förhand. Lika bra att acceptera det. De kommer inte lyckas styra om en atlatångare så snabbt.
Fridens Liljor

Återgå till "Politik och samhälle"