Arbetslinjen eller ej

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Arbetslinjen eller ej

Inläggav Kallekula » 04 dec 2009 20:50

Balettdansös 20 år. Skadar sig under yrkesutövning. Kan ej dansa mer men skulle klarar av de flesta andra jobb, med rätt utbildning och/eller erfarenhet etc. Är det rätt för denna tjej att vara sjukskriven i decenier? Eller ska hon hjälpas till ett nytt jobb av det offentliga. Vad tycker ni?

Jag vet att detta ämne är som att om att svära i krykan här. Okej de yngre marxistiska revolutionsromatiker, de som just lämnat Sagan om ringenvärlden tycker väl inte detta är så kul. Men de andra vuxna här som är arbetslösa och sjukskrivna bli nog skogstokiga när det bli tal om att jobba eller anstränga sig för att få ett jobb.

...får se hur snabbt det går innan medborgarlön och att tillväxttanken är fel dyker upp.....
Fridens Liljor

matahari

Re: Arbetslinjen eller ej

Inläggav matahari » 04 dec 2009 20:59

Kallekula skrev:Balettdansös 20 år. Skadar sig under yrkesutövning. Kan ej dansa mer men skulle klarar av de flesta andra jobb, med rätt utbildning och/eller erfarenhet etc. Är det rätt för denna tjej att vara sjukskriven i decenier? Eller ska hon hjälpas till ett nytt jobb av det offentliga. Vad tycker ni?

Rätt utifrån att hon vill det? Nja, det kan väll ändå inte vara rätt om hon
klara andra jobb? ser inget fel i att det offentliga hjälper till likväl som
kontrakterad privat hjälp, men som det är idag med AF och FK är det ju
inget annat än en katastrof! Ofantliga mängder pengar går till ingenstans
i AF systemet bl.a!

Hörde nyligen att FK rehabiliteringsansvar har stjälpts över på en än mindre kunniga AF! Väldigt oansvarigt vilket har lett till ett panik möte
i regeringskansliet fick jag höra i dag på radion kring detta med sjukförsäkringarna.

Det är nått fundamentalt fel i systemet om man gör som sossarna och
förtidspensionerar friska personer som dessutom vill jobba och som Alliansen gör med att sätta svårt sjuka på bar backe! Inte direkt
humant endera!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 04 dec 2009 21:06

Okej, det är metoderna. Vilka säkerligen med rätta på många pukter kan kritiseras, men själva principen accepterade du.Varför? Aha såg vad du nu lagt till.

Hörde du Husmarks presskonferens nu kl 17? Där la de borgerliga fram lagförlag om att just svårt sjuka inte ska tvingas till jobb/mista sjukersättning.
Fridens Liljor

matahari

Inläggav matahari » 04 dec 2009 21:10

omlott skrivning

matahari

Inläggav matahari » 04 dec 2009 21:12

Det här PHP motorn är seg sen man tryckt på skicka knappen så inlägg går omlott! :)

Jo, Husmark Persson och så var det nått annat tidigare idag ochså!
Där la de borgerliga fram lagförlag om att just svårt sjuka inte ska tvingas till jobb/mista sjukersättning.

Jo det är denna panik grejj dom pratar om de kanske insåg det absurda
i deras sjukförsäkrings retorik till slut.

matahari

Inläggav matahari » 04 dec 2009 21:16

Gillar inte arbetslinjen då den är något annat än vad den förespråkar! Lika dålig som sossarns ide'er när dom satt vid makten, ett slags piska-morot där moroten är rutten! Alltså, om det finns låt säga 800k arbetslösa men bara 100k arbeten att tillgå ska då 700k piskas till dödagar i choach och andra infantila AF program bara för att det ska se politiskt snygg ut på ett papper? Vilken cynism! I det stora hela verkar arbetslinjen vara ett namnbyte på ett arvegods från sossarna?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 05 dec 2009 12:50

Det är klart att hon ska få jobba om hon vill, men frågan är väl snarast varför hon, förutsatt att hon inte hittar något jobb, själv ska hållas ansvarig för det? Varför ställs det inga krav på företag (som till exempel min egen arbetsplats) som har möjlighet att anställa fler men som väljer att driva verksamheten i det närmaste underbemannad? Diskuteras den delen av frågan ens?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 dec 2009 15:38

matahari skrev:Gillar inte arbetslinjen då den är något annat än vad den förespråkar! Lika dålig som sossarns ide'er när dom satt vid makten, ett slags piska-morot där moroten är rutten! Alltså, om det finns låt säga 800k arbetslösa men bara 100k arbeten att tillgå ska då 700k piskas till dödagar i choach och andra infantila AF program bara för att det ska se politiskt snygg ut på ett papper? Vilken cynism! I det stora hela verkar arbetslinjen vara ett namnbyte på ett arvegods från sossarna?

Okej, men nu är du inne på sanktioner och belöningar, men själva princpen? Ska denna dansös ha rätt att gå på sjukersättning i x antal år/decenier utan att samhället säger nej vänta stopp och belägg du får vidga dig, söka andra jobb...och gör du inte så blir du av med din ersättning.  

Det kommer aldrig gå jämt upp antal lediga jobb=antal arbetsssökande. Om så vore fallet så skulle inflationsspiralen sätta igång med våldsam kraft. Så det lär aldrig någonsin hända såsom vårt samhälle nu är utformat/organiserat.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 dec 2009 15:40

Logos skrev:Det är klart att hon ska få jobba om hon vill, men frågan är väl snarast varför hon, förutsatt att hon inte hittar något jobb, själv ska hållas ansvarig för det? Varför ställs det inga krav på företag (som till exempel min egen arbetsplats) som har möjlighet att anställa fler men som väljer att driva verksamheten i det närmaste underbemannad? Diskuteras den delen av frågan ens?

Vill? Kolla mitt svar till Matahari. Vad tycker du?

Privata företag anställer om de ser att de tjänar, eller tro sig tjäna,  på det i annat fall inte. Så den frågan är enkelt besvarad.
Fridens Liljor

matahari

Inläggav matahari » 05 dec 2009 16:26

Okej, men nu är du inne på sanktioner och belöningar, men själva princpen? Ska denna dansös ha rätt att gå på sjukersättning i x antal år/decenier utan att samhället säger nej vänta stopp och belägg du får vidga dig, söka andra jobb...och gör du inte så blir du av med din ersättning.  

Jo men jag har ju faktiskt gett ett slags svar, din fråga är lite för riktad
du säger att samhället ska säga stopp, det är ju samhället som ger
henne möjligheten att faktiskt gå på bidrag, det är ju inte hon som
tar sina egna beslut att få pengar så funkar inte systemet.

Hon kan ju alltid säga nej tack jag kan jobba med annat. Nu har hon ju
antagligen inte gjort det, men du får presentera mera grundfakta kring henne för att det ska gå att dividera kring principen.

Det kommer aldrig gå jämt upp antal lediga jobb=antal arbetsssökande
.
Ja, det vet vi ju, det är ju ganska grundläggande.
Om så vore fallet så skulle inflationsspiralen sätta igång med våldsam kraft. Så det lär aldrig någonsin hända såsom vårt samhälle nu är utformat/organiserat.

Men man kan fortfarande inte motivera en samhällsstruktur som
medvetet stänger ute folk like lite som jag kan motivera mig för
vänsternissarnas utopiska ide! Lika lite som jag kan motivera mig
för att vissa ska offras för andras välgång, så hur löser du problemet?
Ska hon sättas på gatan om hon vägrar arbeta med annat än det hon vill?

matahari

Inläggav matahari » 05 dec 2009 16:31

Jaha du Kalle, ska bli kul å se om vänstern kan omgruppera sig nu när tomtefar är ute ser sig om efter en ny skorsten!

Hurusom ser du själv på detta med arbetslinjen?
Du har ju erfarenhet från den andra sidan av planket så att säga!

Jag sökte runt lite på nätet  för att hitta nått som är både talande för den
gamla AGA'n och den nya arbetslinjen och fann följande material, ett
utskick som alla inskrivna på AF får vid en eller flera tillfällen beroende
på dagismentaliteten hos deras handläggare:

Den lyder som följer:
---------------------------------------------------------------------------------
Inbjudan till jobbcoachmässa!

Vill du ha en egen jobbcoach?

Sedan i våras kan du som arbetssökande få stöd i ditt sökande av en jobbcoach.
Meningen med coachning är att dina behov ska styra vilken typ av stöd du ska få.

Många jobbcoacher att välja mellan.

Just nu finns det, förutom Arbetsförnedringens egna coacher, över
30 företag som kan erbjuda dig stöd och hjälp från en jobbcoach.
Hur ska du veta vem som kan hjälpa dig på bästa sätt?

För att underlätta ditt val av coach har vi ordnat en jobbcoachmässa.

Där får du, som inte redan har valt en coach, möjlighet att träffa merparten av dem.

Vi ses där!
Jobbcoacherna i Stockholm.
------------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 dec 2009 16:47

Om denna person (i 20 årsåldern) inte vill göra annat än dansa.Om hon kan, men att samhället ställer kvar på henna att finna en annan väg framåt, och hon också erbjuds hjälp framåt från det offentliga men tackar nen. Ja då har hon hon gjort ett medvetet val och får väl då leva på gatan. Tro mig. Detta och liknande fall är ganska vanliga.

Det stora problemet är inte de arbetslösa utan de långtidsarbetslösa. Vad ska samhället göra för dessa ,vilka det tydligen inte finns någon efterfrågan av (fast det är mer än vad man kan tro som kan få jobb, jag vet, men det finns ett antal som är omöjliga) som inte kan vidarutbilda sig etc. Svar förtidspension. Så är det löst.  Men det ska verkligen prövas.

Det stora. Det riktigt stora problemet. Är att vi har så olika syn på vad samhället är och kan erbjuda. Möjligheter och problem. Tala med x antal personer och du kommer få så många olika bilder. Ingen behöver vara fel, men vad det gäller just jobb så finns det mer eller mindre framgångsrika strategier, som har att göra med vad man tror är möjligt.
Fridens Liljor

matahari

Inläggav matahari » 05 dec 2009 17:05

Kallekula"]Om denna person (i 20 årsåldern) inte vill göra annat än dansa.Om hon kan, men att samhället ställer kvar på henna att finna en annan väg framåt, och hon också erbjuds hjälp framåt från det offentliga men tackar nen. Ja då har hon hon gjort ett medvetet val och får väl då leva på gatan. Tro mig. Detta och liknande fall är ganska vanliga.

Av vilken anledning skulle man tacka nej? Gatan hellre än ett liv i en varm soffa? Jag har det lite svårt när du säger att  *samhället ställer
dessa krav* vad/vem definierar du som samhället?
Säger du staten och kapitalet säger jag Marx och Engels! Häpp!

Det individen möter i mötet med AF eller soc handläggaren är ju inte
samhället utan en representant för den perverterade statsapparaten!

Det stora problemet är inte de arbetslösa utan de långtidsarbetslösa. Vad ska samhället göra för dessa ,vilka det tydligen inte finns någon efterfrågan av (fast det är mer än vad man kan tro som kan få jobb, jag vet, men det finns ett antal som är omöjliga) som inte kan vidarutbilda sig etc. Svar förtidspension. Så är det löst.  Men det ska verkligen prövas.

Är inte detta du postulerar en förenkling av ett lite väl komplext problem?
Det låter i mina öron lite väl sossigt!

Det stora. Det riktigt stora problemet. Är att vi har så olika syn på vad samhället är och kan erbjuda. Möjligheter och problem. Tala med x antal personer och du kommer få så många olika bilder. Ingen behöver vara fel, men vad det gäller just jobb så finns det mer eller mindre framgångsrika strategier, som har att göra med vad man tror är möjligt.

Naturligtvis, men motiverar det din hållning mot att det inte är rimligt
att vissa måste tigga för bröda födan medans andra sitter på arslet
framför datorn och klickar in miljoner via aktier eller dylika?

Hur löser man då detta dilemma?

matahari

Inläggav matahari » 05 dec 2009 17:20

Varför ska människor betraktas som en handelsvara?

Ingen behöver vara fel, men vad det gäller just jobb så finns det mer eller mindre framgångsrika strategier, som har att göra med vad man tror är möjligt.

Men allting har ju vart fel och är fel? Styrningen av Arbetsmarknaden
funkar ju inte? AF och FK kostar ju bara pengar och ingenting de gör
ger resultat! Statlig och oberoende utredning efter utredning ger ju
detta vid handen!

Folk behöver inte en massa enfaldiga jobb coacher de behöver jobb!
Staten håller på så här i evigheter bara för att det ska se ut som om
den gör nått, då har ju den delen av staten förverkat sin existensberättigande, du ska ju inte behöva betala skatt för
skattens skull.

Jag anser både högerns och vänsterns ideer som smått bissara!

Levee

Inläggav Levee » 05 dec 2009 18:12

Sager samma sak som jag alltid sagt. Det personliga ansvaret maste upp till ytan. Ta eget ansvar, ta hand om egen forsorjning. Heder och stolthet ar aldrig fel.

Med rattigheter foljer ocksa skyldigheter. Vill man ha alla dessa rattigheter sa far man finna sig i att det kravs motprestationer ocksa. Annar har vi alla blivit en skock viljelosa far.

Vanster/hoger ar skitsamma. Jag vantar pa ett parti eller en politiker som vagar stalla sig upp och stalla lite krav pa medborgarna. Vill vi ha allt detta sa ar det dags att kavla upp armarna och bidra. Lite javlaranamma. Vack folksjalen.

/Levee

Återgå till "Politik och samhälle"