Idag får man höra att Sverige skeppat Plutonium till Usa. Inte ens poliserna som kallats till Bohuslän, visste vad det handlade om.
Att det skulle handla om tre kilo.
Det ämnet är så oerhört giftigt - jag har läst eller hört att det också används för att tillverka smutsiga bomber - dvs vanligt sprängmedel i en bomb blandas med lite plutonium så blir giftverkan likt den som en atombomb har.
Usa tillverkar sådana bomber. Och förra året kom det fram att Usa använt sådana vapen i Irak. En stad där massor med människor fått stålskador och dött. Alltså att Sverige exporterar ett sådant ämne till ett land som nyligen använt sådana vapen.
Tre kilo skulle räcka att göra en atombomb av eller två har jag för mig. Men det är ett mycket tungt ämne så mängden är bara några dl till volym. Men vi får väl inte reda på hur mycket det egentligen var.
Varifrån har det upparbetats i Sverige? Någon som vet?
Vad innebär den förstöring - är det lika med att stoppa in det i någon smutsig bomb? Alltså detta ämne är så kontroversiellt, och högriskklassat. Och att förse Usa med detta högriskämne är ju märkligt med tanke på hur dom agerar i världen. Detta ämne är ju i högsta grad krigsmateriel.
Har denna transport underställts krigsmaterielhantering över huvud taget?
Är det så svårt att destruera - kunde det inte bara blandats in i några ton bly och sedan slutförvarats? Bly är ju slutprodukten för de flesta radioaktiva tungmetallers sönderfallskedja...
Där i Usa är det förstås hemligt vad som händer med detta. I Usa är ju allt privatägt - så hur vet man vad som händer med det? Varför har Carl Bildt valt att gå ut med denna information nu. Allt har ju hållits hemligt för oss medborgare.
Alltså en massa frågor som kommer upp - skulle vara intressant och höra vad andra tycker och tänker..
Plutonium från Sverige till Usa...
Moderator: Moderatorgruppen
Jag reagerade med lite förskräckelse när jag läste den nyheten i natt.
Vi levererar alltså material till vapen och till världens största terrorist. usa.
De bestämmer sina lagar, och kan när dom vill använda plutonium i vapen.
usa använder uran i pansabrytande vapen i civila områden.
De har även använt förbjudna kemiska vapen som vit fosfor.
Det visar klart och tydligt på att dom inte bryr sig om civilbefolkning.
De är krigsförbrytare och ska ställas inför rätta.
Det finns alternativa material än tex uran att använda i vapen, vet inte om plutonium är användbart för pansarbrytande spetsar. Jag tror även att vanliga gevärskulor har uran i sig, en sak jag försöker hitta fakta om.
Att leverera plutonium till usa är helt olämpligt tycker jag.
De som inte sett dokumentären the hidden massacre in fallujah, borde se den, <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Fallujah,_The_Hidden_Massacre"> wiki länk </a>
en debatt och undersökning av Amerikas försvar borde inledas. ställ dom inför rätta.
Min personliga tanke:
Vi vet sedan tidigare att Amerika präntat in bibelcitat i sina vapen,
jag tror att det finns några kristna fanatiker i Amerika som försöker förverkliga bibeln.
att sprida pest med vapen är säkert en medveten strategi och kommen ur någon fundamental tolkning av något stycke ur bibeln.
Vi levererar alltså material till vapen och till världens största terrorist. usa.
Det finns alternativa material än tex uran att använda i vapen, vet inte om plutonium är användbart för pansarbrytande spetsar. Jag tror även att vanliga gevärskulor har uran i sig, en sak jag försöker hitta fakta om.
De som inte sett dokumentären the hidden massacre in fallujah, borde se den, <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Fallujah,_The_Hidden_Massacre"> wiki länk </a>
en debatt och undersökning av Amerikas försvar borde inledas. ställ dom inför rätta.
Min personliga tanke:
jag tror att det finns några kristna fanatiker i Amerika som försöker förverkliga bibeln.
att sprida pest med vapen är säkert en medveten strategi och kommen ur någon fundamental tolkning av något stycke ur bibeln.
Nej fy va smutsigt - fy f-n
Marko skrev:Jag reagerade med lite förskräckelse när jag läste den nyheten i natt.
Min personliga tanke:
Fy så smutsigt - avfall från atomkratverk inblandat i vanliga kulor. Så äckligt - alltså är tanken att kula som sitter kvar i en person ska döda på sikt. Att kulor och andra projektiler när de går sönder ska sprida radioaktivitet - något som dödar på sikt. Detta material är ju så j-la radioaktivt, så lådorna med ammunition måste utgöra en fara för de egna soldaterna. Feghet, är det rätta ordet.
Fy så smutsigt - avfall från atomkratverk inblandat i vanliga kulor. Så äckligt - alltså är tanken att kula som sitter kvar i en person ska döda på sikt. Att kulor och andra projektiler när de går sönder ska sprida radioaktivitet - något som dödar på sikt. Detta material är ju så j-la radioaktivt, så lådorna med ammunition måste utgöra en fara för de egna soldaterna. Feghet, är det rätta ordet.
Jag är ingen vapenexpert,
Jag tror att kulorna förses med pansarbrytande för att ha genomslagskraft mot skyddsvästar.
I de krig jag sett så har motståndarna endast använt sig av T-shirts eller liknande,
och jag ser inte behovet av uran kulor.
Jag förstår att försvaret behöver pansarbrytande amunition, och det tillverkas mycket sådant i Nato.
Uran verkar användas för att det är billigt.
Den lämnar kvar partiklar av urandamm, som andas in.. tror det spreds 30 ton uran i iraq.
Vart femte barn i faluja föds missbildade och dör, på grund av detta damm som mödrar fått i sig på ett eller annat vis.
Och det räcker tydligen med en atom i närheten av ett ägg som befruktas för att ge missbildningar.
Amerikas regering har godkänt uran baserade vapen, och ansvaret ligger på deras nivå.
Ja, det borde förbjudas helt med uran i ammunition, då det finns alternativ att använda.
Återgå till "Politik och samhälle"