Öppna gränser
Moderator: Moderatorgruppen
-
Forgiatura
Öppna gränser
Jag funderar, som ett tankeexperiment, på vad som skulle hända med världen om alla länder blev tvungna att öppna sina gränser för alla och att alla skulle bli lika inför lagen i alla världens länder. Vad tror ni skulle hända på kort och lång sikt? Ponera att alla världens ledare följer detta också; att nya system och ordningar får upprättas, men att fri förflyttning/bosättningsrätt/arbetsrätt och likhet inför lagar är faktum.
Öppna gränser
Till att börja med skulle våld och annan kriminaliteten skjuta i höjden, liksom prostitution, förstår att vissa ser
en ljusare framtid där fattigt folk i stor utsträckning faller offer för kortsiktig profit och slavhandel.
Att bygga ett samhälle kräver faktiskt konformitet.
en ljusare framtid där fattigt folk i stor utsträckning faller offer för kortsiktig profit och slavhandel.
Att bygga ett samhälle kräver faktiskt konformitet.
Öppna gränser
Om man fortsätter tanken och tänker sig att lite mer händer än att gränserna öppnas. Det borde bli så att spänningarna försvinner.Som en massa akvarier som står bredvid varandra med olika höjd på vattnet. Tar man bort glasen jämnar vattnet ut sig. Ingen behöver längre fly eller hoppa till ett akvarie med ett annat vatteninnehåll. Rörelserna skulle bli mindre och pågå lugnt på ett naturligare sätt. Mycket som idag skiljer sig mellan länder skulle utjämna sig inom alla områden.Människor hade inte samma behov av att strida eller flytta på sig. Ett steg mot en större harmoni skulle jag tro att det är.Det finns såklart fel sätt att göra en sådan sak på men jag föreställer mig nu att det skulle ske på något av de bättre sätten.
Öppna gränser
scirocco skrev:Om man fortsätter tanken och tänker sig att lite mer händer än att gränserna öppnas. Det borde bli så att spänningarna försvinner.Som en massa akvarier som står bredvid varandra med olika höjd på vattnet. Tar man bort glasen jämnar vattnet ut sig. Ingen behöver längre fly eller hoppa till ett akvarie med ett annat vatteninnehåll. Rörelserna skulle bli mindre och pågå lugnt på ett naturligare sätt. Mycket som idag skiljer sig mellan länder skulle utjämna sig inom alla områden.Människor hade inte samma behov av att strida eller flytta på sig. Ett steg mot en större harmoni skulle jag tro att det är.Det finns såklart fel sätt att göra en sådan sak på men jag föreställer mig nu att det skulle ske på något av de bättre sätten.
Det finns ju en grundtanke som är rimlig, den att alla människor skulle ha rätt att välja var dom skulle vilja bo.
Centern var ju inne på det i förslaget till nytt ideprogram.
Vad skulle hända om vi öppnade våra gränser?
Vi har ju barnbidrag på 1000;- per barn plus flerbarnstillägg. För en sexbarnsfamilj skulle det innebära 10000 skattefritt i månaden. till detta kommer förädrapenning, och en massa andra rättigheter av både ekonomisk och politisk natur. För den som lever i armod och kanske politiskt förtryck låter det här som rena himmelriket, så nog skulle vi få invandring så det räcker, men inte till landsbygden som Centern trodde utan till städerna. Vi som bor härute skulle få fortsätta att åse utarmningen av kommunikationer och arbetstillfällen och fortsätta slåss mot myggen.
Antag då istället att alla som kunde försörja sig själva skulle få invandra. Då skulle vi få en lönedumpning utan motstycke och företagen skulle kunna höja sin lönsamhet med hjälp av billig arbetskraft. Många av oss infödingar skulle få välja mellan arbetslöshet eller sänkta löner.
En stor invandring skulle kräva mycket av det politiska systemet för att få våra gamla strukturer att kunna fortsätta att fungera.
En sak är klar. Vi skulle få en jävla tillväxt och det är ju vad många vill ha.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Öppna gränser
Vi tänker oss nog olika betydelse med överskriften öppna gränser. Jag tänker att om man öppnar gränserna totalt för allting så är det lika bra att ta bort gränserna. Det är i alla fall vad jag önskar.Då kommer det på sikt inte att vara någon större skillnad på systemen runt om i världen.
Öppna gränser
Tre saker slår mig i detta tankeexperiment. Den första tanken är att det egentligen inte finns några gränser. Gränser är fantasiobjekt. Så till vad eller vem ska man öppna upp dem? Man kan ju inte öppna en dörr som inte finns. Vad som finns är människor som säger att det finns en gräns och de har också detta nedtecknat på ett slags avtal. Detta avtal reglerar bland annat vad som gäller på vardera sidan av gränsen. Gränserna är en kompromiss mellan minst två grupper som menar att de har ett intresse av att bibehålla dessa gränser. Så om de nu har slutit ett avtal om var gränsen ska gå, vari består intresset av att bibehålla ett sådant avtal?
Den andra tanken är, vem ska tvinga någon att "öppna" gränsen? Om jag har ett avtal med person X vari jag lovar honom och han lovar mig att varken han eller jag kommer överträda varandras gränser utan att först be om lov. Om jag då ändå skulle överträda gränsen utan att först be om lov, vad är då detta annat än en invasion av min grannes territorium plus att jag också brutit löfte till honom. Det jag isåfall skulle göra är förräderi och en krigshandling på samma gång. Om då någon tredje part skulle komma och försöka öppna upp våra gränser, då skulle det ju vara detsamma som en invasion av båda våra territorier och därför en kränkning av både mig och person X.
Så om vi ändå tänker oss att person X och person Y som levt med gränser så länge de kan komma ihåg av någon anledning bestämmer sig för att ta bort gränsen som separerar deras två boytor. Vad skulle isåfall framtvinga eller inbjuda till en sådan förändring? Borde vi då inte först se på vad som föranledde anledningen till att gränserna sattes upp och borde vi inte också titta på vad som skulle göra så att de togs ned? Vad är deras nya överenskommelse och hur kom de fram till den?
Varför jag tar upp detta är ganska uppenbart. Dels kan man inte förutspå en människas agerande på samma sätt som om de vore nötboskap. Det andra är att saker "händer" inte bara i mänskligt konstruerade system utifrån ingenting. Gränser existerar inte om det inte vore för att människor satt upp dem. Så för att kunna säga vad som skulle hände ifall människor tog bort sina landsgränser så måste vi titta på varför de satt upp dessa gränser till att börja med och därefter också titta på vad som isåfall skulle föranleda och ge dem skäl till att ta bort gränserna.
Den andra tanken är, vem ska tvinga någon att "öppna" gränsen? Om jag har ett avtal med person X vari jag lovar honom och han lovar mig att varken han eller jag kommer överträda varandras gränser utan att först be om lov. Om jag då ändå skulle överträda gränsen utan att först be om lov, vad är då detta annat än en invasion av min grannes territorium plus att jag också brutit löfte till honom. Det jag isåfall skulle göra är förräderi och en krigshandling på samma gång. Om då någon tredje part skulle komma och försöka öppna upp våra gränser, då skulle det ju vara detsamma som en invasion av båda våra territorier och därför en kränkning av både mig och person X.
Så om vi ändå tänker oss att person X och person Y som levt med gränser så länge de kan komma ihåg av någon anledning bestämmer sig för att ta bort gränsen som separerar deras två boytor. Vad skulle isåfall framtvinga eller inbjuda till en sådan förändring? Borde vi då inte först se på vad som föranledde anledningen till att gränserna sattes upp och borde vi inte också titta på vad som skulle göra så att de togs ned? Vad är deras nya överenskommelse och hur kom de fram till den?
Varför jag tar upp detta är ganska uppenbart. Dels kan man inte förutspå en människas agerande på samma sätt som om de vore nötboskap. Det andra är att saker "händer" inte bara i mänskligt konstruerade system utifrån ingenting. Gränser existerar inte om det inte vore för att människor satt upp dem. Så för att kunna säga vad som skulle hände ifall människor tog bort sina landsgränser så måste vi titta på varför de satt upp dessa gränser till att börja med och därefter också titta på vad som isåfall skulle föranleda och ge dem skäl till att ta bort gränserna.
Öppna gränser
Håller med i stort...stort sett, men när kommer du till pudelns kärna?
Öppna gränser
Ja vad anser du vara "pudelns kärna" ?
Öppna gränser
Detta blir bara ett litet kort inlägg.. Anledningar till varför människor skulle vilja ta bort gränserna är många. Genom att titta på alla dessa fördelar som kommer att uppnås vid gränsborttagning och alla de nackdelar som vi har att leva med nu,finns det stora chanser att flertalet kommer att vilja genomföra detta. Listan kan göras lång på nackdelar som vi dras med nu resp. fördelar som kan bli morgondagens verklighet. Jag tänkte börja rabbla upp saker att sätta upp på listan,men det är kanske roligare för er att komma på saker själv.
Om man redan på förhand tycker att det är bättre som vi har det kan man ju göra omvända listor,saker som är till flertalet människors fördel med rådande system kontra alla nackdelar som vi kommer att få dras med om gränserna tas bort.
Om man redan på förhand tycker att det är bättre som vi har det kan man ju göra omvända listor,saker som är till flertalet människors fördel med rådande system kontra alla nackdelar som vi kommer att få dras med om gränserna tas bort.
Öppna gränser
scirocco skrev:Detta blir bara ett litet kort inlägg.. Anledningar till varför människor skulle vilja ta bort gränserna är många. Genom att titta på alla dessa fördelar som kommer att uppnås vid gränsborttagning och alla de nackdelar som vi har att leva med nu,finns det stora chanser att flertalet kommer att vilja genomföra detta. Listan kan göras lång på nackdelar som vi dras med nu resp. fördelar som kan bli morgondagens verklighet. Jag tänkte börja rabbla upp saker att sätta upp på listan,men det är kanske roligare för er att komma på saker själv.
Jamen där har vi den ju: Världen kanske vore bättre utan gränser, men hur testar vi det?
Titta in via länken å spåna lite:
http://filosofiforum.com/diskussionsfor ... 39#p215139
Återgå till "Politik och samhälle"