Abort - bortom gränsen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Abort - bortom gränsen

Inläggav Jörgen » 05 apr 2006 20:36

En husbonde kan abortera sin inneboende fru, eftersom hon som kvinna inte är medveten på samma sätt som han, och dessutom är ju mannen värd, och det är hans hus.

En kvinna kan abortera barnet hon är vard för, eftersom barnet inte är medvetet på samma sätt som hon, och det är ju hennes kropp.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 apr 2006 20:52

Hur ska du ha det? Är kvinnor medvetna eller ej?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 05 apr 2006 20:56

Enligt kyrkomotet i Nicosia, året var 330 eller nåt sånt, så kom vi fram till att kvinnor ej hade själ, således kan man nog dra slutsatsen att de inte kan anses vara riktigt medvetna, som vi.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 apr 2006 20:57

Ser man på alltid lär vi oss något nytt.

Vet inte om det fungerar som argument på min flickvän när hon trilskas men värt ett försök.

Annars är väl just detta med abort en intressant fråga som det redan finns en tråd för.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 05 apr 2006 21:05

Men jag ville alltså gärna ha en egen tråd.

Du kan väl visa denna länk till din flickvän:
http://www.landoverbaptist.org/news0500/femsoul.html

"Jesus said that the sole reason God created women in the first place was to provide company and service to men (1 Corinthians 11:9), God determined that men would be lonely living alone, so he created women purely to keep men company and serve their needs (Genesis 2:18-22). Women are therefore completely subordinate to men (1 Corinthians 11:3). It stands to reason, though, that once men enter the Kingdom of Heaven, they will be one with God, and will no longer be lonely and in need of mortal companionship. Thus, the reason behind having women will no longer exist. Women, like the members of the animal kingdom, will fall by the wayside."

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 apr 2006 21:16

Tacker. Perfekt när hon tjatar om disken, hon kommer köpa det direkt.

Jag som grubblat över detta och inte lyckas övertyga henne, gracias.

Finns mycket skit man kan hitta i gamla unkna texter men du har lyckats vaska fram en pärla :)

PlaskPojken
Kontakt:

Abort - bortom gränsen

Inläggav PlaskPojken » 05 apr 2006 22:31

Jörgen skrev:Enligt kyrkomotet i Nicosia, året var 330 eller nåt sånt, så kom vi fram till att kvinnor ej hade själ, således kan man nog dra slutsatsen att de inte kan anses vara riktigt medvetna, som vi.

Kom "vi" fram till att kvinnor ej hade själ? "VI"? Vilka vi?
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."

Medlem i Härnösandsmaffian

PlaskPojken
Kontakt:

Abort - bortom gränsen

Inläggav PlaskPojken » 05 apr 2006 22:38

"Jesus said that the sole reason God created women in the first place was to provide company and service to men (1 Corinthians 11:9), God determined that men would be lonely living alone, so he created women purely to keep men company and serve their needs (Genesis 2:18-22). Women are therefore completely subordinate to men (1 Corinthians 11:3). It stands to reason, though, that once men enter the Kingdom of Heaven, they will be one with God, and will no longer be lonely and in need of mortal companionship. Thus, the reason behind having women will no longer exist. Women, like the members of the animal kingdom, will fall by the wayside."

Hahaha...Så sexlusten försvinner också då eller?
Annars skulle man kunna använda detta som ett riktigt bra argument till kristna som är emot homosexuella. :lol: När männen kommer till himlen så behövs inte kvinnan längre utan alla killar "umgås" med varandra istället! :wink:

Bjorg

Inläggav Bjorg » 05 apr 2006 23:55

Tur att man inte är kristen... ha det så trevligt i himlen, pojkar... 8)
Först när du insett att din död bara är din, så kan du inse att detsamma gäller ditt liv.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 06 apr 2006 08:10

Kom "vi" fram till att kvinnor ej hade själ? "VI"? Vilka vi?

Såna som du och jag, som äger självmedvetenhet.

Jag ville gärna att man skulle ta ställning till, om mina två påståenden (i första posten) var korrekta och sanningsenliga, och om inte - varför inte...

Påståendet av en kvinna: "Det är min kropp" om ett ofött barn, finner jag lika hårresande som en makes påstående om sin frus kropp: "Det är min kropp".

Jag är inte religiös, utan man. Män vet. Endast män. Men inte alla.

PlaskPojken
Kontakt:

Abort - bortom gränsen

Inläggav PlaskPojken » 06 apr 2006 14:16

Jörgen skrev:Jag ville gärna att man skulle ta ställning till, om mina två påståenden (i första posten) var korrekta och sanningsenliga, och om inte - varför inte...

Om jag ska ta ställning till detta så är min första reaktion att du säger emot dig själv. Först skiver du att en kvinna har rätt att abortera sitt barn eftersom barnet är i hennes kropp (hon är värd för fostret)

En kvinna kan abortera barnet hon är vard för, eftersom barnet inte är medvetet på samma sätt som hon, och det är ju hennes kropp.

Men nu skriver du att just det argumentet är lika värdelöst (hårresande) som en makes påstående om sin frus kropp

Påståendet av en kvinna: "Det är min kropp" om ett ofött barn, finner jag lika hårresande som en makes påstående om sin frus kropp: "Det är min kropp".

Så , vad menar du egentligen? :?

Jag är inte religiös, utan man. Män vet. Endast män. Men inte alla.

Om du inte är religiös, varför grundar du dina argument på ett kyrkomöte i Nicosia?

*Väldigt förrivrad*

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 06 apr 2006 21:28

Det är bara mitt sätt att framföra mitt argument, genom att måla upp denna motsägelsefull bild för dig - jag tycker inte varende detalj.

Det är upp till åskådaren att ordna upp motsägelsen; vems är respektive kropp (och därmed liv)?

Återgå till "Politik och samhälle"