USA, jaha nu lär de bomba igen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

USA, jaha nu lär de bomba igen

Inläggav Kallekula » 12 apr 2006 20:01

Med lite sur ironi undrade jag för 6 månader sedan om det gick att spela på när (inte om) USA skulle bomba Iran. Vadslagningsbyråerna lär väl sky denna fråga om odds lika ihärdigt som Carolas odds på melodifestivalen.

Vad jag undrar är hur resonerar egentligen Iran? Att lista ut vad USA kommer göra kan ju vilken byfåne som helst, så vad har de för långsiktig plan/strategi? Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 12 apr 2006 20:07

Förklara för amerikanska tevetittarna, att inte allting handlar om deras egna fyllefantasier, världen är inte all byggt för att tillfredställa just deras masturbationsbehov, och att de inte mycket vet, speciellt inte om sånt som inte visas på teve för dem.

DÖD ÅT USA!!! Pigwhitey, die! Die pigdog die.

skit is u.s. they are finished.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 apr 2006 20:19

Jörgen skrev:Förklara för amerikanska tevetittarna, att inte allting handlar om deras egna fyllefantasier, världen är inte all byggt för att tillfredställa just deras masturbationsbehov, och att de inte mycket vet, speciellt inte om sånt som inte visas på teve för dem.

DÖD ÅT USA!!! Pigwhitey, die! Die pigdog die.

skit is u.s. they are finished.

Ähä administrationen kör väl samma gamla klassiska stormaktsknep, finna fiender allt för att ena den egna befolkningen.

Irak däremot är jag mer pragmatisk, om, säger OM, Irak skulle utveckla sig till en demokrati så tackar jag USA för det. FN gjorde inget. Please inga arguemnet emot detta och USAs "egentliga planer" osv jag sa bara OM.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 12 apr 2006 21:09

Varför skall inte Iran utveckla atomvapen för ?? om USA har det bör Iran också ha det. eller ? Vem var det som dödade hundratusentals genom att använda atombomber ?? Har ni glömt Nagasaki och hiroshima?

USA tror att dem är några jävla "världspoliser". Men det enda dem gör är att ställa massa elände! Vem var det som skapade Usama bin ladin ? Vem var det som hjälpte (honom till tronen?) Saddam Hussein med att döda ca 1 miljon Iranier?
JO USA!!!

USA HAR SKAPAT VÄRLDENS STÖRSTA TERROSRISTER!! Och nu vill dem bomba Iran för att dem inför kärnkraft. Ironiskt

USA ska hantera sina egna problem innan dem bryr sig om andra.

Hälsningar
Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Inläggav Bifrost » 12 apr 2006 21:48

Sluta tala om länder som om vore de autonoma entiteter, eller summan av befolkningen. ”Nationer” kan inte göra någonting, de finns bara på papper. Tala om nationernas maktapparater och människorna i toppen av nyss nämnda hierarkier istället, så slipper ni felaktig skuldbelägga, rosa och rasa över människor som är i fallet helt oskyldiga/ovidkommande.

Edit: Jag är tammetusan dyslektiker.
La Danse Macabre

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 12 apr 2006 22:01

Bifrost skrev:Sluta tala om länder som om vore de autonoma entiteter, eller summan av befolkningen. ”Nationer” kan inte göra någonting, de finns bara på papper. Tala om nationernas maktapparater och människorna i toppen av nyss nämnda hierarkier istället, så slipper ni felaktig skuldbelägga, rosa och rasa över människor som är i fallet helt oskyldiga/ovidkommande.

Edit: Jag är tammetusan dyslektiker.

När jag skriver USA så menar jag inte "USAs befolkning" (om du nu trodde det). Utan jag menar politiken i USA (urikes politiken)

Hälsningar
Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
Filosofitrollet

Inläggav Filosofitrollet » 12 apr 2006 22:44

Tids nog går det nog åt helvete med allihopa när fler länder skaffar kärnvapen.

Makterna

Inläggav Makterna » 13 apr 2006 01:24

Guds tjänare skrev:Varför skall inte Iran utveckla atomvapen för ?? om USA har det bör Iran också ha det. eller ? Vem var det som dödade hundratusentals genom att använda atombomber ?? Har ni glömt Nagasaki och hiroshima?

Eftersom du är muslim så förstår jag varför du var emot att USA stoppade det andra världskriget och judeutrotningen.

USA tror att dem är några jävla "världspoliser". Men det enda dem gör är att ställa massa elände! Vem var det som skapade Usama bin ladin ?
Vem var det som hjälpte (honom till tronen?)
Saddam Hussein med att döda ca 1 miljon Iranier?
JO USA!!!

Vem hjälpte dig till det här filosofiforumet? Jo, din mamma.

Du är inte i någon position att diktera framtiden.

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Inläggav Bifrost » 13 apr 2006 11:41

Makterna skrev:Du är inte i någon position att diktera framtiden.

Mashallah
La Danse Macabre

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 13 apr 2006 15:08

Makterna skrev:
Guds tjänare skrev:Varför skall inte Iran utveckla atomvapen för ?? om USA har det bör Iran också ha det. eller ? Vem var det som dödade hundratusentals genom att använda atombomber ?? Har ni glömt Nagasaki och hiroshima?

Eftersom du är muslim så förstår jag varför du var emot att USA stoppade det andra världskriget och judeutrotningen.

USA tror att dem är några jävla "världspoliser". Men det enda dem gör är att ställa massa elände! Vem var det som skapade Usama bin ladin ?
Vem var det som hjälpte (honom till tronen?)
Saddam Hussein med att döda ca 1 miljon Iranier?
JO USA!!!

Vem hjälpte dig till det här filosofiforumet? Jo, din mamma.

Du är inte i någon position att diktera framtiden.

Har du inget vettigt att skriva ??

Du måste vara muslim själv "makterna", som kan så mycket kunskaper om muslimer. :wink:

(En sak du kan du lära dig makterna, är att det var Sovjet som stoppade Tyskland när dem var som starkast, USA kom där på slutet, och lekte hjältar)

/Guds tjänare

Tractatus

Inläggav Tractatus » 13 apr 2006 18:05

Nu går fritänkaren makterna loss som bara makterna kan. Makterna älskar att jävlas, det är en diskussionsteknik, i brist på bättre.

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 13 apr 2006 18:39

Jag tror inte att han tycker om att jävlas, sådant kräver självdistans.
Antagligen så är han enormt seriös istället.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 13 apr 2006 20:05

Jag tycker att det är bättre att man helt avstår att kommentera inlägg som inte känns relevanta, var selektiva. Det blir så mycket tjafs. Och försök att undvika personangrepp, det är dessutom emot forumets regler.

Johan

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 13 apr 2006 21:47

Kommer inte ifrån detta med hur Iran resonerar. Hur tänker de. De vet ju konsekvenserna. Så vad är deras långsiktiga strategi?

Strategi realpolitiskt dvs.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 13 apr 2006 23:02

Kallekula skrev:Kommer inte ifrån detta med hur Iran resonerar. Hur tänker de. De vet ju konsekvenserna. Så vad är deras långsiktiga strategi?
Iran har inte någon strategi, Iran kommer bombsäkert att försätta anrika uran. (men det är inte säker att dem kommer göra kärnvapen av det. Iran kanske säger sannigen, och gör det för "elen")
En annan säker sak är att när USA får veta att Iran forsätter anrika uran, så kommer USA bomba Iran.

Frågan är om USA försöker gå in Iran med mark styrkor ??

/Guds tjänare

Återgå till "Politik och samhälle"