Psykoanalitiker var argentinarens präster i den kapitalistiska Argentina, vilken ironi för dessa stolta folk, att leda de att tro att problemet låg i deras egna psyke istället för att avslöja det extrema kapitalismens ilusioner.
Personer går i konkurs, fabriker och företag går i konkurs, banker går i konkurs, det enda som fattades var att ett land skulle gå i konkurs.
Argentina går i komkurs, var går gränsen för egoismen?
Argentina don´t cry.
Extrem Kapitalism kidnapade Argentina
Moderator: Moderatorgruppen
Extrem Kapitalism kidnapade Argentina
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.
Metaphysicorum:
Det får mig att tänka på det politiskt korrekta uttrycket "dyslexi", som definieras med någon cirkeldefinition liknande denna: "Jag stavar fel, alltså är jag dyslektisk. Att jag är dyslektisk förklarar i sin tur varför jag stavar fel. Det beror alltså inte på att jag är dum i huvudet."
Underhållande människor det börjar dyka upp i detta forum...
World Federation of Neurology skrev:Dyslexi = En störning som kommer till uttryck i svårigheter att lära sig läsa trots vanlig undervisning, normal intelligens och rimliga socio-kulturella villkor. Dyslexin beror på basala kognitiva störningar ofta med konstitutionell bakgrund.
En annan definition är denna:
The International Dyslexia Association skrev:Dyslexi är en av flera olika inlärningssvårigheter. Det är en specifik språkbaserad störning med konstitutionell bakgrund som yttrar sig i svårigheter att avkoda enskilda ord. Vanligen avspeglar den en otillräcklig fonologisk bearbetningsförmåga. Dessa svårigheter i att avkoda enskilda ord avviker ofta från det som kan förväntas i relation till ålder och andra kognitiva förmågor; de är inte beroende på en allmän utvecklingsstörning eller sensorisk funktionsnedsättning. Dyslexi visar sig i olika former av språkliga svårigheter. Ofta förekommer problemen i läsning med påtagliga problem att tillägna sig färdigheter i skrivning och stavning.
Så vitt jag kan se inga cirkeldefinitioner, men är man dum i huvudet kan det nog verka så.
Det är intressant att dyslexi inte förekommer i Kina eller Japan.
archaxe skrev:World Federation of Neurology skrev:Dyslexi = En störning som kommer till uttryck i svårigheter att lära sig läsa trots vanlig undervisning, normal intelligens och rimliga socio-kulturella villkor. Dyslexin beror på basala kognitiva störningar ofta med konstitutionell bakgrund.
En annan definition är denna:The International Dyslexia Association skrev:Dyslexi är en av flera olika inlärningssvårigheter. Det är en specifik språkbaserad störning med konstitutionell bakgrund som yttrar sig i svårigheter att avkoda enskilda ord. Vanligen avspeglar den en otillräcklig fonologisk bearbetningsförmåga. Dessa svårigheter i att avkoda enskilda ord avviker ofta från det som kan förväntas i relation till ålder och andra kognitiva förmågor; de är inte beroende på en allmän utvecklingsstörning eller sensorisk funktionsnedsättning. Dyslexi visar sig i olika former av språkliga svårigheter. Ofta förekommer problemen i läsning med påtagliga problem att tillägna sig färdigheter i skrivning och stavning.
Så vitt jag kan se inga cirkeldefinitioner, men är man dum i huvudet kan det nog verka så.
Eftersom jag inte orkar kolla upp detta närmare, utgår jag från att du har rätt i att ordet dyslexi som sådant är legitimerat.
Hursomhelst används ordet "dyslexi" ofta i en felaktigt vidare betydelse, om människor som faktiskt ÄR allmänt ointelligenta och som därför har oförmåga även att stava. Dvs där det inte rör sig om en störning på enbart själva "stavningscentrat" i hjärnan.
Vad "är" det att vara ointelligent? Jag tror att i vardagslag använder vi allmänna termer som "intelligent" och "dum". Sen när vi börjar bli lite noggrannare, som i vetenskapen, använder vi mer specifika termer som "dyslektisk", "ADHD-sjuk", osv. Dessa termer är inte i första hand politiskt korrekta termer som används för att släta över att vissa är "dummare" än andra. I stället är de termer vi använder för att vi upptäckt för att termerna "intelligent" och "dum" är alldeles för grova: vi behöver ett mer finkornigt språk.
Sen är det sant att de som har en egenskap som vi uppfattar som mindre önskvärd ofta har andra som vi uppfattar som mindre önskvärda, och vice versa, nåt vi har varit inne på tidigare. Se t ex på musikskolorna där eleverna är bra på det mesta. Men det innebär inte att termer som "dyslektisk", liksom alla former av mer exakt språk, saknar värde.
Ja, det var intressant att dyslexi förekommer i Kina och Japan.
Sen är det sant att de som har en egenskap som vi uppfattar som mindre önskvärd ofta har andra som vi uppfattar som mindre önskvärda, och vice versa, nåt vi har varit inne på tidigare. Se t ex på musikskolorna där eleverna är bra på det mesta. Men det innebär inte att termer som "dyslektisk", liksom alla former av mer exakt språk, saknar värde.
Vad det "är" att vara ointelligent? Ja det är bl.a. oförmåga att prestera logiskt korrekta slutsatser, och bristande förmåga att analysera huruvida ens resonemang är logiskt.
En del hävdar att intelligens inte är allt, t.ex. genom att hänvisa till Einstein som är intelligent men som uppfann atombomben som skadade mycket, och har då skapat begrepp såsom "EQ". Dessvärre används termen EQ ofta i syfte att förringa intelligensen felaktigt mycket, och av subjektivister som utgår från att deras subjektiva värderingar är objektivt riktiga. Dessutom är inte de som använder ordet "EQ" eniga om vad det egentligen betyder - sammanfattningsvis är det nån upplevd visdom och snällhet som man definierar det med.
En del hävdar att intelligens inte är allt, t.ex. genom att hänvisa till Einstein som är intelligent men som uppfann atombomben som skadade mycket, och har då skapat begrepp såsom "EQ". Dessvärre används termen EQ ofta i syfte att förringa intelligensen felaktigt mycket, och av subjektivister som utgår från att deras subjektiva värderingar är objektivt riktiga. Dessutom är inte de som använder ordet "EQ" eniga om vad det egentligen betyder - sammanfattningsvis är det nån upplevd visdom och snällhet som man definierar det med.
För det första skulle inte alla hålla med om det, och för det andra är "logiskt korrekta slutsatser" inte särskilt exakt. Min poäng är att "intelligent" och "dum" är inexakta begrepp, eftersom de utvecklats i en situation där vi haft behov av ett inexakt språk: vardagen. När vi sedan ska tala exakt lämpar sig det därför illa. Begrepp som "dyslexi", "ADHD", eller vad man nu kan komma på för mer exakta, vetenskapliga begrepp, lämpar sig bättre.
Makterna skrev:Det får mig att tänka på det politiskt korrekta uttrycket "dyslexi", som definieras med någon cirkeldefinition liknande denna: "Jag stavar fel, alltså är jag dyslektisk. Att jag är dyslektisk förklarar i sin tur varför jag stavar fel. Det beror alltså inte på att jag är dum i huvudet."
TEORI AV DYSLEXIA
Brev till kungen och myndigheterna
2002-01-19 norrköping (1)
Slakthuset
Lindö v. 72-74
602 28 Norrköping
fax.011-157885
patricioayala4402@hotmail.com
0709-82 Till: De med moral och etik
Här med skickar jag Patricio Ayala, ett dukument om min teori om Dyslexi för att väcka debatt och reaktion hos olika myndigheter. Så att vi tillsammans kan hjälpa barn och ungdomar i sin skolgång för att få en bättre framtid.
Vem är jag?
Jag heter Patricio Ayala är 34 år och bor i Norrköping. Jag och min dotter är Dyslektiker och vi har olika erfarenheter inom Dyslexi området. Jag vill ena alla kommuner och politiska partier för ett gemensam samarbete utan egoism och missförstånd. Hjälp mig att leda och starta den största projekt genom tiderna för att få människor på bättre insikt för livets mening och den riktiga verkligheten. Tillsammans kan vi göra Sverige till den första land som kan utplåna den osynliga analfabetismen.
Jag har skickat samma dokument till alla dom här myndigheterna.
Kunga Huset, Kungen-Drottning Silvia
-Ungdomstyrelsen
-Staten Skolverk
-Staten Industri för Regionalförsning
-Skolministern
-Socialministern
-Socialstyrelsen
-Karolinska Institutet Neurofysiologiska Institutet.
-Svenska Dyslexistiftelse Karolinska Institutet F.O.B
-Rådet för Arbetslivsforsning
-Forskningen vid karolinska I.
- Barn Ombudsmannen,BO
-Handikapps Ombudsmannen
-Institutionen För Biovetenskapen vid norum
-Vetenskaps Rådet Utbildnings Minister
-F.M.L.S förbunds kansli och skrivknuten
-Rädda Barnen
-Kulturråd, Statens
-Integrationsverket
-Lättläst Nyhetsinformation och Litteratur
-Nämnden Mot Diskriminering
-Socialdemokratiska Kvinnodistriktet
-Ombudsmannen Mot Etnisk Diskriminering DO
-Språk och Folkminnesinstitut, SOFI Svenska Språknämnden
-Sveriges Författarfond
-Talboks och Punktskriftsbibliotek
-NTA
-Taltidningsnämnden.
-Medicinska Fakulteten, Lund Universitet
-Hälsouniversitets Kansli
-Vänster Partiets Kongress 2002
-Moderaterna
-Moderatkvinnorna
-Socialdemokraterna Partistyrelsen Socialdemokraternas Riksdagsgruppen
-Svenska Sociald. Europaparlamentet -Krisdemokraterna, Riksdagen
-Centerpartiet och Miljö Partiet
-Folkpartiet Stockholm
Inom Norrköpings kommun ( alla kommuner 289 st.)
-Navesta skolan (alla grundskolor)
-Djäknepark skolan
-Marielund gymnasie
-Björkekinds CUF
-CUF Kimstad
-CUF Norrköpingskrets
-CUF Östra Husby
-Centerns Kommunkrets
-Folkpartiet Liberalerna
-Grön Ungdom
-Häradshammars CUF
-Kolmårdens Socialdemokratiska F.
- Kristdemokraterna
- Liberala Ungdomsförbundet
-Miljöpartiet de gröna
-Moderat Skolungdom
-Moderata Samlingspartiet
- MUF i Norrköping
-Nordantills Socialdemokratiska F.
- Nrk SSU Kommun
-Skärblacka Socialdem Kvinnoklubb
-Socialdemokraterna Nrk
-Socialdemokratiska F.
-Ung Vänster Nrk
-Syrianska socialdemokratiska f.
-Åby Socialdemokratiska F.
-Östra Eneby Socialdemokratiska F.
-Frälsningsarméns Nrk
-KFUM Nrk
-Matteusskolan
-Hagaskolan
-Barn-och Ungdomspsykiatrisk mottagning
-Vuxenspsykiatriska Mottagningar
( Hageby, blommelund, såpkulen, vrinneby, söderköping, finspång)
-Psykosteamet, Vårdavdelningar( 23, 26 )
-Avdelning 27, Skarptorp
- PIVA, (psykiatriska intensivvårdsavdelning)
-Beroendeenheten(noa, alkohol-och narkotikamottagning)
-Avd, 28 missbruksavdelning
-Logopedmottagning och Ögonklinik (avd 20 ö
JAG ÄR ANALFABET (2)
jag vet den stora gåtan, ondskans födelse. Jag ser de, hur, när,
var de finns, det vet jag, jag ska hjälpa er att förstå.
Jag är ingen filosof, jag är ingen expert på barn inlärning och utveckling,
jag har inte utbildat mig genom skrift till vetenskapman eller forskare,
jag är ingen, jag är bara en av de som väcktes och föddes på nytt genom ord.
Hjärnans kapacitet för tänkande och förstående
är universal och med hjärnans hjälp kan vi lösa
alla problem i världen på ett pasifist sätt utan
krig eller konflikter
Det enda vi måste göra är att fylla vår hjärna
med ord och då får vi makt för att lösa konflikter
och krig på ett civilicerad sätt.
Genom ord, vårt föråd i hjärna kan fyllas med
känslor, identitet, självförtroende och förstående,
då blir ett perfekt hjärna för att sedan kunna
samarbeta ihop med hjärtat. Först då blir
man en hel människa.
Anden, människans själ föds genom ord och
genom ord kan en människans själ födas på
nytt.
De som inte vet om hjärnans underbara livs
förstående genom ord kan inte bli ent hel människa
med känslor, identitet och självförtroende, dessa
människor lever i en förlorad värld inom sig själva,
att de själva inte inser naturens grymhet, och
människans blindhet , de inser inte att de har blivit
ett missförstånd föremål i människans utveckling.
Deras ord föråd i hjärnan räcker inte till för
att själen i människan blir nådd i sin helthet och
kunna förstå världen genom andens ögon.
De här barnen som lyder med hjärnans
“ORDBLINDHET“ OCH “SPRÅKHANDIKAPP“
måste vi hitta för att de kan nå ett värdigt livsutveckling,
hjälp mig så kan vi hitta alla barn, ungdomar, vuxna
och gamla, hitta och väcka de för att deras ande
kan födas på nytt och tillsammans påbörjar ett nytt värld.
Patricio Ayala. Jag har dyslexi.
PROJEKT OM LIVETS MENING/ DYSLEXI (3)
Dyslexi är inte bara läs och skrivsvårigheter.
Dyslexi göms bakom fasaden läs-skrivsvårigheter
Dyslexi är hela livets mening genom ord
Dyslexi är realitet och det utnyttjas på olika sätt
Dyslexi är själen till det goda i alla människor.
Dyslexi kan vara överintelligens som raderas i skolan
Dyslexi är ljuset som öppnar alla människor syn på livet.
Dyslexi förnekas av föräldrar för att inte skämmas
Dyslexi är bara ett ord som är fel bedömd av människor.
Dyslexi är ärftligt från generation till generation.
OM VI SKA HITTA OSS SJÄLVA, OCH VETA VEM VI ÄR, MÅSTE VI VETA HUR VI FUNKAR OCH HUR VÅR HJÄRNA TÄNKER, ANNARS ÄR VI VILSE FÖR ALLTID
Dödens träd
(börja nerifrån, föreställ er träd i mitten)
livet helt förstört--------------------Fängelse
Världens avskum------------------- världens massmördare
Människor blir osociala ----------------- man lever i ett ond cirkeln
Identitet helt raderad ----------------------- självförtroende under 0%
Början på Omedvetande rasism ----------- förtryck mot kvinnor, mobbning,,
osäkerhet Psykisk störd------------------ känslorna helt borta
Jämställdhet mellan -------------------
män / kvinnor --------------------------- tysta folf och pratsamma folk
blir omöjligt --------------------- de vet inte vad som händer egentligen
Alkoholism -------------------------- drogmissbruk
Missförstånd med varandra -----------=skillnad på olika ord förråd i --- hjärnam
Självmord --------------------------- tankar
-efter 9åk
Hatar skolan, hatar systemet,
hatar människor, jag hatar
livet Gymnasiet och --------------- -högrestudier
-- ------------- är oönskade, meningslösa.
Ingen förstår mig,
inte ens min familj
9åk -------------------------------- -ingen chans att få bra betyg
-- ----------------------- Jag är värdelös, konstigt
-8åk
varför är jag som jag är, varför?
Barn 14-15 år
högstadiet
-7åk Man blir trakasserad hemma
Konflikter i skolan, ------------------ konflikter hemma och i fritiden
-6åk
man känner sig dumt, ointelligent ---------- Identitet och självförtroende
------------krossas
-5åk
man blir kallt och ---------------------------------ett annat person
barn 11-13 år
mellanstadiet
mobbning , ------------------------------------tysthet
4åk
osäkerhet i omgivning, och sig själv------------------
-------------------------man försöker lära sig
-3åk -------------------------------- försöker hinna med lektionerna
-- ---------------- det går för fort för mig
- 2åk ------------------------------ jag ser inte riktigt bokstäverna
allt är nytt och roligt --------------
-1åk ------------------- första möte med läs, skrivning
barn 7-10 år
-Lågstadie (föreställ er en träduppåt imitten)
-jag vet att jag är smart och kommer att klara skolan, det säger alla till mig, jag är roligt och har mycket fantasi. Och är helt normalt
-Barn 0-7 år man föds inte ond normal utveckling
(BÖRJA HÄRIFRÅN OCH UPPÅT)
DYSLEXI BAKOM FASADEN LÄS-SKRIVSÅRIGHETER (4)
Dyslexi =normalt intelligens som blir raderad under skoltiden, samtidigt som de barn,ungdommar,och vuxna blir utnyttjade och tvungna att leva i en värld av lögn och depretioner.
Dyslektiker blir av med sin identitet och på detta sätt hamnar de flesta av de efter grundskolan i specialla gymnasium eller projekt för att de fick så dåliga betyg och lärde sig aldrig läsa, skriva och förstå ordentligt. Några hoppar av skolan, de blir kriminella, alkoholister, misbrukare, alla sorts avskum i samhället och för att sedan blir rehabiliterad i fängelser och andra institutioner för sådana misslyckade personer i den moderna samhällets ögon.
Allt detta är det största fiasko i mänskligheters historia, att hindra ett helt art av geniala människor att utvecklas i en modern tid och samhället som är helt blind och analfabetiskt när det gäller att modernisera allt tänkande och inse hela realitietets fakta att det finns 2 typ av människor i världen som är normala fast de bara utvecklas och lär sig på olika sätt.
Barn föds med ett normalt utveckling med hjälp av hjärnans kapacitet att på ett naturligt sätt att kunna börja prata och kommunicera. För många år sedan, människan uppfann ett sätt att lära ut genom skriften och kunde skriva ner allt tänkande och händelser som hände på den tiden, men det var bara ett uppfinning för att lära sig läsa och skriva, det var inget naturligt sätt för några människors hjärnor att ta emot den artificiella uppfinning genom bokstäverna, då måste man uppfinna ett annat sätt för den andra typ av människor, de dyslektiska barn som är lika normal fast deras hjärnor tar inte emot den gamla uppfinning genom skriften.
Skolsystemet är idag, ett system som lär ut analfabetism för dyslektiker under namnet läs-skrivsårigheter, i stället för att skolsystemet skulle inse att det finns lika normala och anorlunda intelligens på alla grundskolor i landet, där finns alla de speciella elever som inte syns, utveckla deras intelligens i stället för att krossa deras hjärta och självförtroende
LÄS UTVECKLING OCH DYSLEXI (5)
Efter barn födelse, föds också i den mänskliga hjärnan en lång biologisk
utveckling med förmåga till språklig kommunikation (naturligt utveckling).
Att läsa och skriva, är något helt annat. Det är en konst som inte är född i den mänskliga hjärnan genom en naturligt utveckling.
Det artificiella tecken är en uppfinning, en kulturell artefakt, som föddes sent i mänsklighetens historia.
I vår tid är läs och skrivskunnighet en självklarhet i vuxna människors kompetens. Men för de som har läs och skrivsvårigheter är den här självklara kompetensen nästan omöjligt att klara i ett välfungerade skolsystem.
Barn med dyslexi i dagens skola får aldrig tillfälle att utveckla sin begåvning och sina talanger därför att de dyslektiska barn i skolan möts av okunskap om problemets rätta natur.
Barn är alltid i kamp med bokstäverna och den traumatiska upplevelsen att inte kunna lära sig läsa och skriva i takt med klasskamraterna och de kan inte förstå varför, därför att de är barn och de får inga förklaringar till detta, enkla förklaringar, man kan inte vänta tills de själva lär sig läsa och kan ta reda på fakta om problemet själva genom böckerna, det är inte många som lyckas med detta, de flesta ger upp kampen mot bokstäverna, det finns också många dyslektiska personer som lyckas med hårt arbete genom studierna att de vill hjälpa på något sätt de här barnet med läs -skrivsvårigheter, för att de känner igen sig i de här barnet, de här dyslektiska personer kan vara Lärare, pedagoger, psykiater, alla som har att göra med skolan och inom sociala problem finns de.
Felet är att de fortfärande gömmer sig som de gjorde i grundskolan, för att inte bli upptäckt i samhället att de är dyslektiker, fast det är möjligt att de inte vet riktigt vad dyslexi är egentligen, eller hur man kan hjälpa de här barnen som har samma problem som de hade.
Barn som har problem med läs och skrivning är idag många, för många för att blunda och låta det bli ett handikapp.
Detta barn, alla dessa barn är i realitetets värld dyslektiker.
ORD ÄR MAKT (6)
( De har makten, men jag har ordet) (Så uttalade sig August Strindberg om
ordets makt, och han kände dess enastående sprängkraft. Med denna kraft kan
vi befria människor men också hålla de fångna i tystnadens och förtryckets
kultur om vi undanhåller de språket. Ty som lärare kan vi faktisk medverka
till stölden av språket från de redan värnlösa, dessa språkets glömda proletärer, födda med DÅLIGT ORDSINNE”.Ty med ord kan vi tänka och reflektera.
Med ord Kan vi påverka och förstå oss själva och varandra. Med ord kan vi
förändra våra liv och vår verklighet Vårt samhälle och vår framtid.
”är verkligen det mänskliga ordet så mäktigt att det kan förändra
världen och påverka historien”.
(Vaclan Havel).Anden, människans själ, vårt självmedvetande,
Förmågan att generalisera och begreppfästa, att förstå världen som värld
(inte bara något som omger oss) och slutligen vår förmåga att veta att
vi skall dö och ändå leva- har inte alltid detta indirekt eller direkt skapats genom ordet.
När nu ordets makt är så stor och dess magiska Kraft Så betvingande, måste vi då alla vara bereda, var och en på sin plats i samhället, varhelst vi kommer i kontakt med språkhandikappade människor, att förhindra utslagning och förintande av
de redan förtrycktas kulturella identitet och möjligheter till fullvärdigt personlighetsutveckling.
(Jen Jerdal Vakna Sverige Språket och hjärnhalvorna)
Utvecklingen av skriftspråk kan uppdelas i två huvudsakliga riktningar: Å ena sidan den fonetiska och fragmentariska, som kännetecknar alla indoeuropeiska språk (dit vårt eget hör), och å andra sidan den visuella och holistiska, som kännetecknar framförallt det kinesiska språket, de precolombianska indianspråken i Amerika samt det antika Egyptens hieroglyfspråk.
-fonetiskt skriftspråk grundar sig på ljud, och varje ljudkomponent representeras av en skriftlig symbol eller bokstav.
-fragmentariskt skriftspråk är uppbyggt av smärre komponenter eller bokstäver, som sätts samman och formar ord och meningar. Svenskar har 29 bokstäver (engelskan endast 26), som utgör byggstenarna i det skrivna språket. Av denna definition är det lätt att inse att de västerländska fonetiska och fragmentariska språken nästan uteslutande hanteras av vår vänstra hjärnhalva, och därför stimulerar rationellt, lineärt, mekaniskt, kvantitativt och reduktionistiskt tänkande, vilket också starkt präglar den västerländska civilisationen alltsedan antikens Grekland.
-visuellt skriftspråk är baserat på bild, bestående av s.k. pictogram, dvs symboler som utvecklas ur bilder eller teckningar och som var och en representerar ett föremål, en handling, ett sammanhang eller ett abstrakt begrepp.
-holistiskt skriftspråk är uppbyggt av helhetsbegrepp, där varje stavelse och varje skrivtecken symboliserar ett så att säga färdigt komplex, ofta laddat med svårdefinierbara känslomässiga och intuitiva övertoner eller associationer. De holistiska språken, som t.ex. kinesiska, i högre grad hanteras av högra hjärnhalvan och därför stimulerar gestalt-uppfattning, holografiskt helhetstänkande och den intuitiva, känlomässiga, estetiska, poetiska och kvalitativa sidan av vårt medvetande.
(Albert Einstein)
det krävs ett helt nytt sätt att tänka
för att lösa de problem vi skapat med
det gamla sättet att tänka
(Patricio Ayala)
för hela västerländer är dyslexi handikapp med dåligt hantering av det vänstra hjärn-halvan, då är hela den kinesiska befolkning handikappade med dyslexi och ledande av högra hjärnhalvan och helhetsyn-ord - bild.Precis som vi dyslektiker.
POLITIKER, SKOLVERK, KOMMUNER (7)
VAKNA, ÖPPNA ÖGONEN OCH SE VERKLIGHETENS VÄRLD.
Ta inte illa upp, se detta på ett positivt sätt, ni är ju smarta och leder ett land som är öppet till nya idier och vill utvecklas för det bästa.
Ni måste vakna och öppna era ögon för nya tänkande möjligheter för vårans barn skull och deras framtid i samhället.
Ni måste inse att något är helt fel som är i luften och att det inte syns,allt fakta finns överallt i vardags livet omkring oss, det enda ni behöver är att se vad ni inte vill se.
Ord och hjärna det är samma sak, hjärna och hjärta de jobbar ihop.
Ord och skrivande är makt och detta har ni, men inte alla.
Genom ord som kommer till hjärnan förstår man vad känslor, uttryck,självförtroende,intresse och identitet är för något, hjärnan medelar detta till hjärtat och man reagerar på alla information man fick genom ord.
Allt är ok tycker hjärnan och hjärtat som jobbar tillsammans, men det är inte alla som får detta information i ord genom skrivande och läsning.
Vakna och öppna eras ögon och hjärnor för att meddela till hjärtat sedan och tillsammans jobba ihop för ett bätre värld till nästa generationen.
Människor blir människor genom ord, om de har inga ord och känslor i hjärnan blir man destruktiv mot sig själv och mot samhället som de lever i.
Självmord : unga och vuxa som aldrig fick veta sin eget identitet.
Alkoholism : människor som undviker och ignorerar den blinda verkligheten.
Drogmissbruk : ett sätt att fly ostört från tankarna och osäkerhet i livet.
Psykisk problem: misshandell, missförstånd, förtryckt, mobbad hela livet.
Mördare : känslor är raderad under livets gång,samvete blir ett ord utan mening.
Inga barn födds onda, de blir onda under kampen mot boktäverna och mot sig själva, de blir destruktiva, känslokalla utan att de själva vet om det. Hur kan man förklara för de som lever i ett helvete, att det kunde ha blivit anorlunda deras liv om några människor,kloka människor kunde tänka och filosofiera djupare om olika problem i samhället, att förska och reagera på 1% möjlighet att det kan stämma min teori om dyslexi och varifrån kommer de onda själen i människors hjärnor, kan det berår på fel inlärning på några anorlunda människor.
Låt oss ta reda på allt fakta, ta reda på de onda människor förflutna i grundskolan, deras mötte med bokstäverna eller deras läs och skrivsvårigheter. Låt oss ta den 1% av teorin för vårans barn framtid och alla generationer som kommer.
Tiden är inne, låt oss vakna och se med gud ögon att mänskligheten är blind att de måste öppna sina ögon på ett annorlunda sätt så kan vi se allt som vi inte kan se.
Ondskans födelse får hjälp att födas genom onda själar som är fel placerad i samhället som
Utnyttjar andras lidelse för eget intresse. Konkret: själva föräldrar får inte be om utredning om sina barns problem(dyslexia), det måste gå genom skolan (inte alla märks)och man får diagnosen läs-skrivsvårigheter, inte dyslexi diagnos ( 6.000 kr). Andra blir lurade för att gå ett terapi för att träna hjärnans snabbhet (4500 kr). Privat kostar (10.000 kr) för att få diagnosen dyslexi.
De som får extra hjälp i skolan efter utredningen, det enda de lär sig är att skriva fint eller hur bokstäverna ser ut,de också kan läsa fint men utan att veta vad de läser, de får aldrig lära sig själva innehållet på vad de skriver eller läser. Fakta: X kommun tog bort avd. för logopeder som kunde ge ut diagnosen dyslexi. X kommun har logopeder som är experter i dyslexi området och de kan ge ut diagnosen dyslexi och det kostar ( 0 kr ) . Tänk efter “ vem är de onda själar? De som blir onda genom skolgång och genom livet, eller, de som utnyttjar analfabetismen.
HJÄRNANS HJÄRTAS FÖDELSE
DYSLEXI= LÄS-SKRIVSÅRIGHETER= ORDBLINDHET= ANALFABETISM
DYSLEXI = ANALFABETISM
ANALFABETISM= FEL BEDÖMD ORD FRÅN EN ANALFABET PERSON
FRAMTIDENS SKOLOR
2 NORMALA SKOLOR FÖR MÄNNISKOR MED OLIKA INLÄRNING FÖRMÅGAN
--SKOLA FÖR LÄS -SKRIVSKUNNANDE (+ SYN-HELHETINTRYCK)
--SKOLA FÖR SYNINTRYCK- HELHETSKUNNANDE (+ LÄS-.SKRIVINTRYCK)
1--OM HÖGER PLANUM TEMPORALE ÄR MINDRE I STOLEK DÅ BLIR VÄNSTER LEDANDE HEMISFER
(föreställ er vänsrer hjärnhalvan)
- SPRÅKETS HJÄRNHALVA
- SÄTTER SAMMAN TALETS LJUD GÖR ORD ,
gör MENINGAR AV boKSTÄVER
-STYR VÅR TAL
-MATEMATISK BERÄKNING
-läser noter,tolkar intruktioner
-MAN TÄNKER I TIDEN, SER TILLBAKA
BLICKAR FRAMÅT OCH PLANERAR
-ORDNAR TILLVARON I SEKVENSER SOM
FÖLJER MED VARANDRA
-DETALJSEENDE OCH ANALYSERANDE
-ARBETAR GENOM ATT TÄNKA I SERIER
- AKADEMISK LÄRDOM GENOM SKRIFT
- LOGISK, VERVAL TÄNKANDE - KOMMUNICERANDE, LÄSER, RÄKNAR,
- SKRIVER, SER OCH UNDERSÖKER ALTERNATIV
OCH KONSEKVENSER.
2 --OM BÅDA HJÄRNANS PLANUM TEMPORALE ÄR
LIKA STORA DÅ BLIR HÖGER LEDANDE HEMISFER
(föreställ er höger hjärnhalvan)
- TYSTA SPRÅKETS HJÄRNHALVAN
- OMEDVETNA BEDÖMNINGAR GENOM ALLT BILDSEENDE
- RUMSLIGT ORENTIERING, ÖVERBLICKAR OCH UPPFATTAR FORMER
- KÄNLOSAM, KONSTNÄRLIGT, MUSIKALIST
SPONTAN OCH INTUITIV
- FÖLJER TANKETRÅDARNA EFTER LOGISKA RIKTLINJER BÅDE FRAMÅT OCH BAKÅT
- TAR IN MÄNGDER INFORMATION SAMTIDIGT GENOM BILDER
- FANTISERAR, TÄNKER I BILDER, RÖRELSE OCH KÄNSELINTRYCK SOM KAN LÄSAS
I HELHETEN (ANSIKTUTTRYCK)
-TIDSMÄSIGT OBUNDEN,MAN BLIR APONTAN OCH IMPULSIV
-KAPACITETMINNE GENOM BILDER OCH
OMGIVNINGEN.
(föreställ er båda hjärnhalvorna som är sätta ihop som ett hjärta)
EINSTEIN INLÄRNING FÖRMÅGAN
VÄNSTER OCH HÖGER SOM LEDANDE HEMISFER DÅ FÖDS ETT HALVA HJÄRTA I HJÄRNAN.FÖR ATT NÅ ETT HELT HJÄRTA HOS HJÄRNAN, MÅSTE VI STANNA OCH TÄNKA OM, BARN TVINGAS ATT BLI VUXNA FORT, SKOLAN ÄR INGET TÄVLING, UTVECKLING MÅSTE GÅ SAKTA OCH SÄKERT, SÅ ALLA KAN KLARA SIG GENOM LIVET. OM VI SKA UTPLÅNA KRIMINALITET,KRIG,FATTIGDOM MÅSTE ALLA UTPLÅNA ANALFABETISMEN PÅ JORDEN, FÖRST DÅ SKA ALLA BARN FÅ FRED I VÄRLDEN
Philosophiae.
Metaphysicorum:
Metaphysicorum:
archaxe skrev:World Federation of Neurology skrev:Dyslexi = En störning som kommer till uttryck i svårigheter att lära sig läsa trots vanlig undervisning, normal intelligens och rimliga socio-kulturella villkor. Dyslexin beror på basala kognitiva störningar ofta med konstitutionell bakgrund.
En annan definition är denna:The International Dyslexia Association skrev:Dyslexi är en av flera olika inlärningssvårigheter. Det är en specifik språkbaserad störning med konstitutionell bakgrund som yttrar sig i svårigheter att avkoda enskilda ord. Vanligen avspeglar den en otillräcklig fonologisk bearbetningsförmåga. Dessa svårigheter i att avkoda enskilda ord avviker ofta från det som kan förväntas i relation till ålder och andra kognitiva förmågor; de är inte beroende på en allmän utvecklingsstörning eller sensorisk funktionsnedsättning. Dyslexi visar sig i olika former av språkliga svårigheter. Ofta förekommer problemen i läsning med påtagliga problem att tillägna sig färdigheter i skrivning och stavning.
jag fastnade på din påstående att dyslexi inte förekommer i Kina eller Japan. Det kan vara intressamt att forska mer om det, enligt min data så tror jag att det kinesiska skrivsystem och likaså det Japanska som tar efter det kinesiska skrivsystem är mer komplex gjord med sina symboler och pictogramtexter som gör att de använder båda hjärnhalvorna, detta gör att de ser och tänker i helheter genom det skrivna språket. Behovet att se bilder och figurer genom en text, det har inte Kina och Japan.
Philosophiae.
Metaphysicorum:
Metaphysicorum:
Makterna skrev:Det får mig att tänka på det politiskt korrekta uttrycket "dyslexi", som definieras med någon cirkeldefinition liknande denna: "Jag stavar fel, alltså är jag dyslektisk. Att jag är dyslektisk förklarar i sin tur varför jag stavar fel. Det beror alltså inte på att jag är dum i huvudet."
Politisk korrekta och underhållande människor fanns i Argentina när allt gick åt helvete, tillbaka till själva tråden varsågood:
http://www.revolution.se/ti_4_argentina.php
Philosophiae.
Metaphysicorum:
Metaphysicorum:
Stefan skrev:Vad "är" det att vara ointelligent? Jag tror att i vardagslag använder vi allmänna termer som "intelligent" och "dum". Sen när vi börjar bli lite noggrannare, som i vetenskapen, använder vi mer specifika termer som "dyslektisk", "ADHD-sjuk", osv. Dessa termer är inte i första hand politiskt korrekta termer som används för att släta över att vissa är "dummare" än andra. I stället är de termer vi använder för att vi upptäckt för att termerna "intelligent" och "dum" är alldeles för grova: vi behöver ett mer finkornigt språk.
intelligens eller dumhet, att vara ointelligent?. För att analysera nogranare dessa termer måste man ju vara intelligent eller hur? svar=ja. att försöka definera dyslexi eller ADHD, som en sort finkornigt språk eller som några uppfattar som mindre önskvärda, här behövs ochså intelligens i detta försök eller hur? svar=ja.
Stefan förklara för mig vilken värde har en dyslektisk person?
Stefan, är du intelligent?
Stefan, jag tror att du missuppfattade det Archaxe skrev:
att dyslexi INTE förekom i Kina eller Japan.
intressant miss, tur för mig att jag bara ibland stavar fel utan att påverka en helt menning:
ex; Ja, det var intresant att dyslexi INTE forekommer i Kina och Japan.
Philosophiae.
Metaphysicorum:
Metaphysicorum:
hovnarr skrev:neo, fick du något svar? Från kungen eller nån myndighet?
fick 5 svar:
- utbildnings minister
- socialstyrelsen
- barn ombudsmannen (BO)
- Handikapps Ombudsmannen (HO)
- och en Kommun
Hos socalstyrelsen fick dokumentet ett nummer och det skulle vara till allmänhet, ministern som satt på den tiden svarade som politikern brukar svara: att de har satsat miljoner på dessa område.
tack för din fråga Hovnarr, hoppas du inte gör narr av det (skämt)
Philosophiae.
Metaphysicorum:
Metaphysicorum:
Återgå till "Politik och samhälle"