Osäkerhet kring växthuseffekten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 05 sep 2020 14:35

Anders skrev:
Pilatus skrev:Bert Bolin (1925-2007) var med om att skapa IPCC (1988) och var dess förste ordförande mellan 1988 och 1997. IPCC tilldelades, tillsammans med Al Gore, Nobels fredspris 2007. IPCC har till uppgift att framställa utvärderingar av forskningsläget rörande klimatförändringar inducerade av människan, skriver Wikipedia. IPCC har fastställt att den pågående globala uppvärmningen till största delen är antropogen, främst på grund av atmosfärens halt av koldioxid. Målet blir då att (2018) begränsa uppvärmningen till 1,5 grad Celsius. IPCC drivs starkt av sin övertygelse och i januari 2010 avslöjades en bluffrapport om att Himalayas glaciärer kommer att ha hunnit smälta bort år 2035.

Den som lever får se. Du tror inte det är nån större fara?

Det som stör mig är ensidigheten, bristen på en allsidig vetenskaplig syn från ett skattefinansierat FN-organ. Man delar ut ett nobelpris till en organisation som har till uppgift att styra forskningsmedel till klimatologer som bestämt sig för att uppvärmningen är antropogen.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 05 sep 2020 15:05

Men allt fler forskare hävdar att det i huvudsak är varmare hav som släppt ut mer CO2, att människans utsläpp är marginella, att temperaturen främst styrs av samspelet mellan solens magnetiska strålning och rymdens kosmiska strålning, att hav, växthusgaser och nederbörd modererar klimatet och att CO2 är en nyttig gas som befrämjar växtlighet och fotosyntes. Ref DT 13 sep 2008
Moderator

xion

Inläggav xion » 18 jun 2021 16:21

Jag brukar gå in och kolla "Keelingkurvan" lite då och då.
När Pandemin inträffade med massiva nedstängningar tänkte jag att nu, nu får vi se hur koldioxidhalten föränndras.
Så här kraftiga minskningar av utsläppen kan vi inte hoppas på att kunna genomföra utan stora ingrepp i vårt sätt att leva.
Men varje gång jag går in och kollar får jag konstatera att det inte hände någonting.
Inte den minsta lilla antydan till reaktion på Keelingkurvan. Den tuffar uppåt som om inget har hänt.
Vad kan det bero på?
Kan det rent av vara så att det inte alls är primärt våra utsläpp som höjer CO2-halten.
Kanske finns det en annan förklaring som är mycket allvarligare?
Helt klart att balansen i CO2-cirkulationen är störd.
Ganska oroande tycker jag, och då är det inte temperaturen jag tänker på i första hand.
Vi har kanske skadat balansen i världshaven så att de släpper ut mera koldioxid än normalt.
Det finns alltid en risk när man tror att man har en förklaring, att man slutar att leta efter andra förklaringar.
Vare sig det gäller temperatur, CO2-halt aller något annat.

Illusionen

Inläggav Illusionen » 23 jun 2021 18:28

Anders skrev:
Illusionen skrev:.
DOLD AGENDA ?

Att det skulle råda en etablerad osäkerhet kring växthuseffekten är osannolikt.
När 11000 forskare gemensamt varnar för att världen befinner sig i en akut miljökris
finns det mycket starka skäl att lyssna.
Frågan som infinner sig är givetvis, varför befinner vi oss i denna kris ?
Svaret är enkelt, det beror sannolikt på effekten av en kombinationen av följande punkter,

• Det kapitalistiska systemet, och dess behov av tillväxt.
• Åtföljande exploateringsbehov.
• Befolkningsökningen.

Vi har m a o byggt in oss i ett system, där systemets överlevnad prioriteras före individen.
Går det då inte att få hejd på vansinnesfärden mot avgrunden ?
Jag är osäker, men anar mig till att det kan vara för sent. Jag kan utveckla detta senare.
Politikerna är för räddhågsna och saktfärdiga, om de nu ö h t förstår vilka åtgärder som krävs.

Antag att andra liksom jag börjar tänka i liknande banor, vad händer då ?
Svaret kan vara att vissa krafter börjar agera utefter en DOLD AGENDA.
Den dolda agendan syftar inte till att rädda världen, för det är ant för sent, utan som
alternativ säkerställa de egna intressena, som t ex ”Amerika först”.
Det som är skrämmande är att jag tycker mig skönja konturerna av detta när jag följer
vad som sker i världen.
Vissa makthavare kalkylerar säkert med storskaligt krig som tänkbar lösning.

Inser ni allvaret ?

/ Illusionen

Pax vobiscum

Tror inte agendan behöver vara så dold och att det behöver vara så kalkylerat heller för att det skall bli kaoz. Naturligtvis försöker nationer värna om sina egna intressen, det har de alltid gjort. Nu är ju befolkningsökningen inte proportionell mot tillväxt, snarare tvärt om om man får tro Rosling och Pinker. Tror att det är avsaknad av plan som kan vara det stora hotet om det är miljökris.

FN:s klimatpanel (DN 23 juni 2021)

Rapporten slår fast att klimatförändringarna fundamentalt kommer att förändra livet på jorden
under de kommande årtiondena
– även om människan lyckas med dramatiska utsläppsminskningar.

”Vi behöver en transformation. Genomgripande förändringar på processer och beteenden på alla nivåer.”

/ Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

Återgå till "Politik och samhälle"