Unga runt 1968

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Unga runt 1968

Inläggav Anders » 21 okt 2021 11:11

Var själv för ung för skolan då. Har svaga minnen av att jag kollade OS, men gav upp då de sprang 100 m (de sprang ju aldrig ett helt varv va fn höll de på med). Mina föräldrar var rätt unga vuxna, jag var första barnet och de producerade mig tidigt, ingen färdigpluggande behövdes.

Och då tiden gick lite och det kom barnprogram som Villevalleviktor och ryska dockfilmer var farsan alldeles rasande. Men uppenbarligen var min svärmor, svärfar, styvsvärmor och mängder av deras kusiner helt begeistrade av Vietnam, kårhusockupationer, almar och vad det nu kan vara.

Vad hände egentligen de åren? Vad fick vissa att helhjärtat hoppa med och andra att gnissla tänder? Intressant är ju att det tidiga 70-talet såg lysande verk inom alla politiska ismer, från Howard Zinn till Ayn Rand.

Var det världskriget?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Unga runt 1968

Inläggav Vertumnus » 23 okt 2021 13:38

Anders skrev:Var själv för ung för skolan då. Har svaga minnen av att jag kollade OS, men gav upp då de sprang 100 m (de sprang ju aldrig ett helt varv va fn höll de på med). Mina föräldrar var rätt unga vuxna, jag var första barnet och de producerade mig tidigt, ingen färdigpluggande behövdes.

Och då tiden gick lite och det kom barnprogram som Villevalleviktor och ryska dockfilmer var farsan alldeles rasande. Men uppenbarligen var min svärmor, svärfar, styvsvärmor och mängder av deras kusiner helt begeistrade av Vietnam, kårhusockupationer, almar och vad det nu kan vara.

Vad hände egentligen de åren? Vad fick vissa att helhjärtat hoppa med och andra att gnissla tänder? Intressant är ju att det tidiga 70-talet såg lysande verk inom alla politiska ismer, från Howard Zinn till Ayn Rand.

Var det världskriget?


Startskottet var nog snarare medborgarrättsrörelsen i amerikanska södern.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 23 okt 2021 14:18

Startskottet var väl egentligen beat generationen på 50-talet. Dessa var ofta amerikanska soldater som hade deltagit i andra världskriget, väl hemkomna var de desillusionerade och rotlösa, de hade sett världen och ville inte inte gå i sina föräldrars fotspår som nyttiga idioter.
On the Road, av Jack Kerouac (har läst den) var deras bibel. När 68-revolterna kom och blev mer politiserade än den lite tama beatrevolten så sa Kerouac, rejält alkoholiserad, jag känner inte igen mej längre. Kvar fanns Allen Ginsberg av den gamla beatgenerationen som blev en slag guru för 68-rörelselsen. Fritt fram för allehanda tokar, allt skulle ifrågasättas, psykologen Timothy Leary rekommenderade LSD.
1968-rörelsen var naiv och egotrippad.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Unga runt 1968

Inläggav Vertumnus » 23 okt 2021 15:16

Jag tror inte det är kontroversiellt att påstå att det började med medborgarrättsrörelen. Det var i samband med detta som universitetssturande begav sig till södern och angagerade sig, studenter från Harvard och andra universitet anslöt,organiserade sig och lyckades påverka opinionen,

Det som senare hände på Berkeley med the free speech movement och spec fredsrörelsen och motståndet mot Vietnamkriget hade knappast fått det genomslag det fick om inte medborgarrättsröreslsen berett marken.

Det problem som rörelsen senare utsattes för hade nog inte så mycket med drogerna ( den punkt som president Nixon sköt in sig på) att göra utan på en tilltagande idiologisering och fanatism.

Det som var styrkan och förutsättningen för framgången var det moraliska anslaget.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 23 okt 2021 15:36

Du har rätt med medborgarrörelsen och politiserandet på 60-talet.
Jag försökte beskriva den allmänna utvecklingen fr.o.m. andra världskriget där ungdomar (ofta från lägre samhällsklasser, dessa var kanonmat, lågutbildade idioter som trodde de blev nåt när de försvara "friheten", helt hjärntvättade)

Hela propagandan var så tafflig att beatgenerationen ifrågasatte detta, senare 68-rörelsen

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Unga runt 1968

Inläggav Vertumnus » 23 okt 2021 17:25

där ungdomar (ofta från lägre samhällsklasser, dessa var kanonmat, lågutbildade idioter som trodde de blev nåt när de försvara "friheten", helt hjärntvättade)


Det var hårda ord.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 23 okt 2021 17:56

Läste en gång om rekrytering till USA:s armé.
Inträdesprovet var allmänna frågor.
De flesta kunde inte peka ut Kanada på kartan, inte heller kunde de skilja mellan Stilla Havet och Atlanten.
På den nivån är det. Amerikaner är västvärldens mest obildade folk.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Unga runt 1968

Inläggav Anders » 23 okt 2021 18:07

Då började det där, MLK.

Sen förstås Vietnam, och flowerpowerrörelsen. Hur startade det i Sverige?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 23 okt 2021 18:40

Jag tro samma mekanismer spelar in när det gäller 68 som med anstormningen av Kapitolium.
När jag så första bilder trodde jag det en ny sketch av Monty Python, förstod sen att det var samma gamla hippies.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 23 okt 2021 20:24

Anders skrev:Då började det där, MLK.

Sen förstås Vietnam, och flowerpowerrörelsen. Hur startade det i Sverige?

I Sverige var det kårhusockupationen 1968. Ett gäng medel/överklassungar som trotsade sina föräldrar och gjorde uppror i sann trotsmetalitet.
68-rörelsen var en brokig skara, gamla missbrukare som alltid hade gett fan i allt trivdes, borgarungar i sin revolt och trodde sej var revolutionära proletärer. Droger flödade, fri sex.
Hela 68-rörelsen var en allmän protest utan ideologi. Vi struntar i allt och har skoj utan gränser. Rätt skoj faktiskt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 23 okt 2021 20:49

Några av de här 68-flummarna nyktrade till så småningom, fast lite fega är de.

68 Var Klas Eklund maoist. Han hyllade Mao.
Vi rullar fram några år. Tar några år och han bytte fot men han blir aldrig minister i en sosseregering , men sakkunnig, vad det nu betyder, han kanske fattade att 1 + 1 =2.
Att han aldrig blev minister beror på att han var uttalad maoist en gång.
Så ser det ut, alla dessa typer som Klas Eklund är vindflöjel och byter for rätt snabbt.

Det här var bara ett exempel hur 68-radikaler bytte fot snabbt när de insåg att "revolutionärer" endast bestod av bottenskrap lik Trumps förtrupper.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Unga runt 1968

Inläggav Vertumnus » 24 okt 2021 10:53

Det som hände på sextiotalet och som bröt mot utvecklingen var aktionen, handlandet och efarenheten av att kunna belysa och avbryta automatiserde förlopp. Man kan se det som en renässans för handlandet, det som sedan antiken setts som det specifikt mänskliga och som ju inom den judiskt kristna traditionen utgör historiens utgångspunkt. Det är alltså inte förvånande att det är den unga generationen som går i täten, dvs den del av befolkningen som ännu inte är fast förankrade i sociala och ekonomiska strukturer.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 24 okt 2021 12:17

Vertumnus skrev:Det som hände på sextiotalet och som bröt mot utvecklingen var aktionen, handlandet och efarenheten av att kunna belysa och avbryta automatiserde förlopp. Man kan se det som en renässans för handlandet, det som sedan antiken setts som det specifikt mänskliga och som ju inom den judiskt kristna traditionen utgör historiens utgångspunkt. Det är alltså inte förvånande att det är den unga generationen som går i täten, dvs den del av befolkningen som ännu inte är fast förankrade i sociala och ekonomiska strukturer.

Bra skrivet, håller med.
68-rörelsen hade inga specifika politiska mål utan var mer som en allmän protest mot det gamla och förlegade.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Unga runt 1968

Inläggav hakkapeliitta » 25 okt 2021 13:54

Gjordes även försök att politisera rörelsen. Fanns en grupp svenska maoister som trodde på revolution och övade gerillakrig i svenska skogen. Som hämtat från Maos lilla röda. Dessa maoister var välutbildade och ofta från medel/överklass. Problemet var att de var boklärda och inte förstod att en revolution kräver rätt förutsättningar, Sverige var inte ett efterblivet bondesamhälle som Kina.
De flesta i 68-rörelsen var inte politiskt motiverade utan ville endast chilla, knarka och knulla och lyssna på schysst musik.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Unga runt 1968

Inläggav Algotezza » 25 okt 2021 14:24

Jag var 17 1968 och gick på gymnasiet. Det var mycket flower power då och något år senare var det Woodstock. Jag lånade Lars Noréns prosaböcker på skolbiblioteket, Revolver och Stupor, och mitt Specialarbete var att skriva en bok - och jag var alltså inspirerad av hans sätt att skriva. Han kallade sig en termometer i världens röv. Eller om det var barometer. Jag läste filosofi i Lund 70 - 71, bröt samman hösten 1971 (femtio år sedan nu), men kom tillbaka till lärdomsbyn 1974 och gick med i proggrörelsen. Spelade trombon i vpk:s blås fram till kärnkraftsomröstningen.

Men som vanligt är de som ej var födda då större experter på den här tiden än jag som faktiskt levde då. Jag såg även Beatles spela in All you need is love 1967 och såg månlandningen 169. I slutet av femtiotalet hörde jag Ingo knocka Floyd för övrigt.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster