Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 12 jan 2025 19:00

Nyligen framförde en tant i "Ring P1" att Sverige borde ta emot alla barn från Gaza, med hänvisning till mottagandet av finska krigsbarn. Enligt FN:s uppskattningar bodde cirka 1,1 miljoner barn under 18 år i Gaza före oktober 2024. Ett stort antal av dessa har vuxit upp i en miljö präglad av extrema åsikter och antisemitism. Det är osannolikt att föräldrar skulle vilja överlämna sina barn till icke-muslimer ("kuffar"), vilket skulle innebära att även föräldrarna skulle behöva tas emot.

Uppenbarligen är det vanliga människor som framför sådana åsikter av grandios godhet. Speciellt tycks Sveriges tanter ha orealistiska förväntningar på Sveriges kapacitet. Jag anser att Sverige har kommit att domineras av kvinnligt tänkande, vilket står i strid med patriarkalisk kristendom, enligt vilken vi har ansvar för människor i närmiljön, men inte de som lever i fjärran länder. Problemet är att vi har låtit kvinnorna och deras modersbundna favoritpojkar överta makten, och modergudinnans storhetsvansinne sprider sig.

M-L von Franz sade 1959 att "vi glider långsamt och utan att märka det in i en matriarkal situation" ("Alchemy"). Nu tror många att det vänder, i och med trumpismen. Men jag tvivlar. Anhängarna av modergudinnans kult kommer att använda den brända jordens taktik istället för att låta den konservativa tanken få råda. De är i grund och botten nihilister. För dem är komplett förstörelse att föredra framför att återskapa ett samhälle byggt på traditionell ordning, för ur askan tror de att Jean-Jacques Rousseaus naturligt goda människa återföds. De tror ju, precis som Rousseau, att människor föds goda och att det är samhället och dess institutioner som korrumperar dem.

Att betrakta politiken som en förtäckt kult av modergudinnan kan framstå som kontroversiellt, men resonemanget blir mer begripligt för det moderna intellektet när man analyserar det utifrån moderskomplexets perspektiv.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 8248
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Anders » 12 jan 2025 19:07

Mlw skrev:Nyligen framförde en tant i "Ring P1" att Sverige borde ta emot alla barn från Gaza, med hänvisning till mottagandet av finska krigsbarn. Enligt FN:s uppskattningar bodde cirka 1,1 miljoner barn under 18 år i Gaza före oktober 2024. Ett stort antal av dessa har vuxit upp i en miljö präglad av extrema åsikter och antisemitism. Det är osannolikt att föräldrar skulle vilja överlämna sina barn till icke-muslimer ("kuffar"), vilket skulle innebära att även föräldrarna skulle behöva tas emot.

Uppenbarligen är det vanliga människor som framför sådana åsikter av grandios godhet. Speciellt tycks Sveriges tanter ha orealistiska förväntningar på Sveriges kapacitet. Jag anser att Sverige har kommit att domineras av kvinnligt tänkande, vilket står i strid med patriarkalisk kristendom, enligt vilken vi har ansvar för människor i närmiljön, men inte de som lever i fjärran länder. Problemet är att vi har låtit kvinnorna och deras modersbundna favoritpojkar överta makten, och modergudinnans storhetsvansinne sprider sig.

M-L von Franz sade 1980 att "vi glider långsamt och utan att märka det in i en matriarkal situation" ("Alchemy"). Nu tror många att det vänder, i och med trumpismen. Men jag tvivlar. Anhängarna av modergudinnans kult kommer att använda den brända jordens taktik istället för att låta den konservativa tanken få råda. De är i grund och botten nihilister. För dem är komplett förstörelse att föredra framför att återskapa ett samhälle byggt på traditionell ordning, för ur askan tror de att Jean-Jacques Rousseaus naturligt goda människa återföds. De tror ju, precis som Rousseau, att människor föds goda och att det är samhället och dess institutioner som korrumperar dem.

Att betrakta politiken som en förtäckt kult av modergudinnan kan framstå som kontroversiellt, men resonemanget blir mer begripligt för det moderna intellektet när man analyserar det utifrån moderskomplexets perspektiv.


Yin och yang, vänster och höger hjärnhalva. Vi såg resultatet av ohämmad invandring, har skärpt åt. Det är alltid bäst då de olika perspektiven samverkar. Kärlek och omtanke ÄR oerhört viktiga egenskaper, men de måste balanseras av förnuftet. På samma sätt som krigande och exploaterande manliga krafter behöver överses av en kvinnlig hänmmande kraft.

(Naturligtvis borde alla flyktingar från länderna i MENA härbärgeras av de enormt rika länderna i närregionen, med liknande kultur)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 12 jan 2025 19:16

Anders skrev:Yin och yang, vänster och höger hjärnhalva. Vi såg resultatet av ohämmad invandring, har skärpt åt. Det är alltid bäst då de olika perspektiven samverkar. Kärlek och omtanke ÄR oerhört viktiga egenskaper, men de måste balanseras av förnuftet. På samma sätt som krigande och exploaterande manliga krafter behöver överses av en kvinnlig hänmmande kraft.

(Naturligtvis borde alla flyktingar från länderna i MENA härbärgeras av de enormt rika länderna i närregionen, med liknande kultur)


Nej, vi har inte skärpt åt. Ungefär lika många fick permanent uppehållstillstånd under 2024 som under åren innan. De ljuger med statistik. Visserligen har flyktinginvandringen minskat, men anhöriginvandring, arbetskraftinvandring, m.m., har ökat. Folk från tredje världen dominerar fortfarande kraftigt. Det är alltså ingen väsentlig skillnad från tidigare. Sverige betraktas fortfarande som modergudinnans ymnighetshorn.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 19023
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Algotezza » 15 jan 2025 13:25

Mlw skrev:
Anders skrev:Yin och yang, vänster och höger hjärnhalva. Vi såg resultatet av ohämmad invandring, har skärpt åt. Det är alltid bäst då de olika perspektiven samverkar. Kärlek och omtanke ÄR oerhört viktiga egenskaper, men de måste balanseras av förnuftet. På samma sätt som krigande och exploaterande manliga krafter behöver överses av en kvinnlig hänmmande kraft.

(Naturligtvis borde alla flyktingar från länderna i MENA härbärgeras av de enormt rika länderna i närregionen, med liknande kultur)


Nej, vi har inte skärpt åt. Ungefär lika många fick permanent uppehållstillstånd under 2024 som under åren innan. De ljuger med statistik. Visserligen har flyktinginvandringen minskat, men anhöriginvandring, arbetskraftinvandring, m.m., har ökat. Folk från tredje världen dominerar fortfarande kraftigt. Det är alltså ingen väsentlig skillnad från tidigare. Sverige betraktas fortfarande som modergudinnans ymnighetshorn.


"Spenarna" sinar.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 15 jan 2025 22:49

Julius Evola ("Contra Matriarchy") skriver:

    Med demokratins ankomst, med tillkännagivandet av de "odödliga principerna" och "människans och medborgarens rättigheter" och den efterföljande utvecklingen av dessa "erövringar" i Europa till marxism och kommunism, är det just den "naturliga rätten", Moderns utjämnande och anti-aristokratiska lag, som Västerlandet har grävt fram, och därmed avsagt sig alla "solära" virila ariska värden och bekräftat, med den allmakt som så ofta tilldelats det kollektivistiska elementet, individens urgamla irrelevans för den "telluriska" uppfattningen.

    Dionysos återuppstår med modern romantik: här har vi samma kärlek till det formlösa, det förvirrade, det obegränsade, samma promiskuitet mellan förnimmelse och ande, samma antagonism mot det virila och apolloniska idealet av klarhet, form och gräns. Kan man möjligen betvivla den moderna kulturens mest utbredda typs "lunära" natur? Det vill säga kultur baserad på en blek och tom intellektualism, steril kultur avskild från livet, endast kapabel till kritik, abstrakt spekulation och fåfäng maniererad "kreativitet": kultur som har drivit materiell förfining till det extrema och där kvinnan och sensualiteten ofta blir dominerande motiv nästan till en patologisk och besatthetsmässig grad.

    Och varhelst kvinnan inte blir massornas nya idol under moderna former som filmstjärna och liknande fascinerade afrodisiska uppenbarelser, hävdar hon ofta sin överhöghet i nya "amazoniska" former. Således ser vi den nya maskuliniserade idrottskvinnan, garçonnen, kvinnan som ägnar sig åt vansinnig utveckling av sin egen kropp, förråder sitt sanna uppdrag, blir emanciperad och oberoende till den grad att hon kan välja de män som hon skulle vilja ha och använda. Och detta är inte allt.

    I den anglosaxiska civilisationen, och särskilt i Amerika, har mannen som uttömmer sitt liv och sin tid i affärer och sökandet efter rikedom, en rikedom som till stor del endast tjänar till att betala för kvinnlig lyx, nycker, laster och förfiningar, överlåtit till kvinnan privilegiet och till och med monopolet att hantera "andliga" ting. Och det är just i denna civilisation som vi ser en spridning av "spiritualistiska", spiritistiska, mystiska sekter, där predominansen av det feminina elementet redan i sig är betydelsefullt (den huvudsakliga, den teosofiska sekten, skapades och leddes rent och enkelt av kvinnor, Blavatsky, Besant och slutligen Bailey). Men det är av ett mycket viktigare skäl som den nya spiritualismen framstår för oss som en sorts reinkarnation av de antika kvinnliga mysterierna: det är den formlösa eskapismen i förvirrade översinnliga upplevelser, promiskuiteten i mediumism och spiritualism, den omedvetna åkallan av verkligt "infernaliska" inflytanden och betoningen på doktriner som reinkarnation, som bekräftar, i sådana pseudo-spiritualistiska strömningar, det samband som vi redan har nämnt och bevisar att i dessa vilseledda önskningar att gå bortom "materialismen" har den moderna världen inte lyckats finna något som skulle ansluta den till de högre, olympiska och "solära" traditionerna av arisk spiritualitet. (s. 11-12)
Jag tar inte Evola så mycket på allvar, för han är alltför ovetenskaplig och fantasifull. Men det ligger onekligen något i vad han säger.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 17 jan 2025 17:33

Marie-Louise von Franz säger i "Alchemy: An Introduction to the Symbolism and the Psychology":

    Bara igår hade jag i min hand—detta är en utvikning, men en ganska intressant sådan—en bok av Hans Marti med titeln "Urbild und Verfassung", som kan översättas till "Arketyp och konstitution". Marti visar att sedan människan ursprungligen utformade den demokratiska statens författning (han fokuserar huvudsakligen på den schweiziska konstitutionen) har det skett ett hemligt skifte från det patriarkala statskonceptet (den juridiska staten, staten som ett juridiskt koncept, en sorts fadersgestalt) till vad han kallar välfärdsstaten. Den schweiziska demokratin i sin begynnelse, låt säga fram till de senaste femtio åren, administrerades huvudsakligen av en klubb bestående av män—som bekant kan kvinnor i Schweiz fortfarande inte rösta—och konstitutionens grund var ett antal lagar vars huvudsyfte var att garantera individens frihet, religionsfrihet, äganderätt och så vidare.

    In i detta smög sig långsamt, som Marti mycket elegant demonstrerar, en annan idé, nämligen välfärdsstaten, en moderarketyp där staten måste ta hand om folkets hälsa, deras materiella välfärd, ålderspensioner och så vidare. Marti påpekar mycket tydligt att detta är ett skifte, att staten inte längre är fadern utan har blivit modern, och som sådan intresserad av sina barns fysiska välbefinnande. Han visar hur staten enligt schweizisk lag nu har rätt att införa vissa bestämmelser om markinnehav, till exempel för att skydda jordbruksområden.

    För några år sedan tog staten kontroll över vattenrättigheter—vatten är en feminin symbol—för att skydda människor eftersom vattnet blir så smutsigt och ohälsosamt, och långsamt har den fått rätten att utfärda lagar för att bekämpa epidemier. Om det till exempel uppstår någon form av pest eller rabies kan staten utfärda förordningar som inte tidigare existerade. Förr var mänskligheten inte så intresserad av folkets fysiska och materiella välfärd. Om de dog av pesten eller blev bitna av galna hundar var det bara en del av livet och inte viktigt. Tonvikten låg på andlig frihet medan fysisk välfärd snarare försummades. Under de senaste femtio eller sextio åren har fysisk välfärd gradvis blivit en viktig angelägenhet för staten, och därmed har den stegvis blivit mer och mer bärare av modersprojektionen och mindre av fadersbilden. Vi glider långsamt och omärkligt in i en matriarkal situation.

    Marti visar mycket tydligt hur vissa emotionella faktorer omedvetet är i spel, att folket uppfattar staten i en slags vag arketypisk form och från den ståndpunkten röstar för vissa lagar. Men det som verkar självklart, det vill säga att staten ska ta hand om sina barn, är egentligen projektionen av modersbilden, och det är inte självklart. Han avslutar sin bok mycket intelligent genom att säga att vi borde bli medvetna om vad vi projicerar på staten och börja med en verklig Auseinandersetzung, eller konfrontation, och inte ändra våra lagar genom att bara projicera en modersbild.

    Denna bok beskriver en liten aspekt av en långsam vändning som i stor skala har skett i hela den kristna civilisationen och som man skulle kunna kalla en fördold, omärklig återgång till matriarkat och materialism. Denna enantiodromia har att göra med det faktum att den judisk-kristna religionen inte mötte modersarketypen tillräckligt medvetet. Den hade i viss mån uteslutit frågan. Det är också välkänt att när påve Pius XII förkunnade assumptio Mariae var hans medvetna mål att slå mot kommunistisk materialism genom att upphöja, så att säga, en materiesymbol i den katolska kyrkan, för att ta vinden ur kommunisternas segel. Det finns en mycket djupare innebörd, men det var hans medvetna idé, nämligen att det enda sättet att bekämpa den materialistiska aspekten skulle vara att höja positionen för den feminina gudomen, och därmed materien. Eftersom det är Jungfru Marias kropp som upptas till himlen ligger betoningen på den fysiska materiella aspekten. (s. 214-215)
Jag har sökt efter böcker som behandlar temat hur samhället fungerar som ett moderssubstitut, men har endast funnit Martis bok från 1958, skriven på tyska. I övrigt tycks endast den här utvikningen i en föreläsning av von Franz finnas. Det är förbryllande, för det är ett intressant tema.

Hubert
Inlägg: 464
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Hubert » 20 jan 2025 19:34

Varför är samhället inte ett faderssubstitut?
Varför tala om samhället som mamma eller pappa?

Mlw skrev:Marie-Louise von Franz säger i "Alchemy: An Introduction to the Symbolism and the Psychology":

    Bara igår hade jag i min hand—detta är en utvikning, men en ganska intressant sådan—en bok av Hans Marti med titeln "Urbild und Verfassung", som kan översättas till "Arketyp och konstitution". Marti visar att sedan människan ursprungligen utformade den demokratiska statens författning (han fokuserar huvudsakligen på den schweiziska konstitutionen) har det skett ett hemligt skifte från det patriarkala statskonceptet (den juridiska staten, staten som ett juridiskt koncept, en sorts fadersgestalt) till vad han kallar välfärdsstaten. Den schweiziska demokratin i sin begynnelse, låt säga fram till de senaste femtio åren, administrerades huvudsakligen av en klubb bestående av män—som bekant kan kvinnor i Schweiz fortfarande inte rösta—och konstitutionens grund var ett antal lagar vars huvudsyfte var att garantera individens frihet, religionsfrihet, äganderätt och så vidare.

    In i detta smög sig långsamt, som Marti mycket elegant demonstrerar, en annan idé, nämligen välfärdsstaten, en moderarketyp där staten måste ta hand om folkets hälsa, deras materiella välfärd, ålderspensioner och så vidare. Marti påpekar mycket tydligt att detta är ett skifte, att staten inte längre är fadern utan har blivit modern, och som sådan intresserad av sina barns fysiska välbefinnande. Han visar hur staten enligt schweizisk lag nu har rätt att införa vissa bestämmelser om markinnehav, till exempel för att skydda jordbruksområden.

    För några år sedan tog staten kontroll över vattenrättigheter—vatten är en feminin symbol—för att skydda människor eftersom vattnet blir så smutsigt och ohälsosamt, och långsamt har den fått rätten att utfärda lagar för att bekämpa epidemier. Om det till exempel uppstår någon form av pest eller rabies kan staten utfärda förordningar som inte tidigare existerade. Förr var mänskligheten inte så intresserad av folkets fysiska och materiella välfärd. Om de dog av pesten eller blev bitna av galna hundar var det bara en del av livet och inte viktigt. Tonvikten låg på andlig frihet medan fysisk välfärd snarare försummades. Under de senaste femtio eller sextio åren har fysisk välfärd gradvis blivit en viktig angelägenhet för staten, och därmed har den stegvis blivit mer och mer bärare av modersprojektionen och mindre av fadersbilden. Vi glider långsamt och omärkligt in i en matriarkal situation.

    Marti visar mycket tydligt hur vissa emotionella faktorer omedvetet är i spel, att folket uppfattar staten i en slags vag arketypisk form och från den ståndpunkten röstar för vissa lagar. Men det som verkar självklart, det vill säga att staten ska ta hand om sina barn, är egentligen projektionen av modersbilden, och det är inte självklart. Han avslutar sin bok mycket intelligent genom att säga att vi borde bli medvetna om vad vi projicerar på staten och börja med en verklig Auseinandersetzung, eller konfrontation, och inte ändra våra lagar genom att bara projicera en modersbild.

    Denna bok beskriver en liten aspekt av en långsam vändning som i stor skala har skett i hela den kristna civilisationen och som man skulle kunna kalla en fördold, omärklig återgång till matriarkat och materialism. Denna enantiodromia har att göra med det faktum att den judisk-kristna religionen inte mötte modersarketypen tillräckligt medvetet. Den hade i viss mån uteslutit frågan. Det är också välkänt att när påve Pius XII förkunnade assumptio Mariae var hans medvetna mål att slå mot kommunistisk materialism genom att upphöja, så att säga, en materiesymbol i den katolska kyrkan, för att ta vinden ur kommunisternas segel. Det finns en mycket djupare innebörd, men det var hans medvetna idé, nämligen att det enda sättet att bekämpa den materialistiska aspekten skulle vara att höja positionen för den feminina gudomen, och därmed materien. Eftersom det är Jungfru Marias kropp som upptas till himlen ligger betoningen på den fysiska materiella aspekten. (s. 214-215)
Jag har sökt efter böcker som behandlar temat hur samhället fungerar som ett moderssubstitut, men har endast funnit Martis bok från 1958, skriven på tyska. I övrigt tycks endast den här utvikningen i en föreläsning av von Franz finnas. Det är förbryllande, för det är ett intressant tema.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 21 jan 2025 11:47

Hubert skrev:Varför är samhället inte ett faderssubstitut?
Varför tala om samhället som mamma eller pappa?

Det finns en koppling mellan hur "fadern" ställer krav medan "modern" fokuserar på omhändertagande. Arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson (L) påpekar exempelvis att somalier har mötts av bidrag istället för krav på självförsörjning. Detta kan härledas till en modersprojektion, vilket påverkar svenskarnas synsätt. De ser det som självklart att folket ska omhändertas, inte bara beskyddas, av staten. Detta leder till att folket gradvis infantiliseras och upplever samhället som en storskalig daghemsverksamhet.

Samma mentalitet genomsyrar industrin, där många anställda inte inser sitt ansvar att genom hårt arbete säkra företagets framtid. De förväntar sig istället att företaget ska ha en ovillkorlig skyldighet att försörja dem. De verkar inte förstå den enkla sanningen att bristande engagemang kan leda till företagets konkurs. Jag har bevittnat detta fenomen vid flera tillfällen. Ett talande exempel är programmerares ovilja att fördjupa sig i sitt verktyg, programmeringsspråket. De kan till och med reagera med ilska när kollegor använder språkets mer avancerade funktioner, snarare än att själva lägga tid på att lära sig dem. De betraktar företaget som ett outtömligt ymnighetshorn, men står plötsligt utan arbete när verksamheten tvingas lägga ner. Sverige som nation riskerar att gå samma öde till mötes.

Universitetsstudenter i västvärlden har alltmer övergått till ett matriarkaliskt perspektiv på sin utbildning. De förväntar sig att lärosätet ska ta det huvudsakliga ansvaret för deras studieframgång, snarare än att se sin egen insats som avgörande för att klara utbildningen. Detta representerar ett tydligt skifte från det traditionella synsättet där studentens eget ansvar stod i centrum.

xion
Inlägg: 3493
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav xion » 21 jan 2025 13:20

Mlw skrev:
Hubert skrev:Varför är samhället inte ett faderssubstitut?
Varför tala om samhället som mamma eller pappa?

Det finns en koppling mellan hur "fadern" ställer krav medan "modern" fokuserar på omhändertagande. Arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson (L) påpekar exempelvis att somalier har mötts av bidrag istället för krav på självförsörjning. Detta kan härledas till en modersprojektion, vilket påverkar svenskarnas synsätt. De ser det som självklart att folket ska omhändertas, inte bara beskyddas, av staten. Detta leder till att folket gradvis infantiliseras och upplever samhället som en storskalig daghemsverksamhet.

Samma mentalitet genomsyrar industrin, där många anställda inte inser sitt ansvar att genom hårt arbete säkra företagets framtid. De förväntar sig istället att företaget ska ha en ovillkorlig skyldighet att försörja dem. De verkar inte förstå den enkla sanningen att bristande engagemang kan leda till företagets konkurs. Jag har bevittnat detta fenomen vid flera tillfällen. Ett talande exempel är programmerares ovilja att fördjupa sig i sitt verktyg, programmeringsspråket. De kan till och med reagera med ilska när kollegor använder språkets mer avancerade funktioner, snarare än att själva lägga tid på att lära sig dem. De betraktar företaget som ett outtömligt ymnighetshorn, men står plötsligt utan arbete när verksamheten tvingas lägga ner. Sverige som nation riskerar att gå samma öde till mötes.

Universitetsstudenter i västvärlden har alltmer övergått till ett matriarkaliskt perspektiv på sin utbildning. De förväntar sig att lärosätet ska ta det huvudsakliga ansvaret för deras studieframgång, snarare än att se sin egen insats som avgörande för att klara utbildningen. Detta representerar ett tydligt skifte från det traditionella synsättet där studentens eget ansvar stod i centrum.


Användningen av AI kommer sannolikt att påskynda och förstärka denna utveckling.
Man behöver inte förstå. AI levererar svaren.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 21 jan 2025 19:10

Redan år 1958 skrev den schweiziske juridikprofessorn Hans Marti följande:

    a) Relationen mellan individen och samhället har förändrats fundamentalt. I den konservativa konstitutionella staten bestämdes denna relation av idén att individen är fri och att staten måste respektera denna frihet. Staten skulle endast ingripa i den individuella friheten där det var absolut nödvändigt. Relationen mellan individ och stat kännetecknades således av distans och avgränsning. Detta motsvarade den patriarkala principen. Idag bestäms dock denna relation i allt högre grad av den motsatta principen: individen ska vara inbäddad i gemenskapen. Gemenskapen ska ta hand om, skydda och stödja individen. Individen ska känna sig trygg i gemenskapen. Relationen mellan individ och gemenskap blir närmare, varmare, mer intim. Gemenskapen framstår som den Stora Modern som tar hand om sina barn.

    Denna utveckling är särskilt tydlig i sociallagstiftningen. Den konservativa staten kände fattighjälp som en sista utväg. Dagens välfärdsstat vill ge omfattande omsorg åt sina medborgare från vaggan till graven. Den vill skydda dem från alla livets risker genom socialförsäkringar. Den patriarkala idén att var och en ska ta ansvar för sig själv och sina anhöriga ersätts av den matriarkala idén att gemenskapen ska ta hand om alla. Individen blir alltmer beroende av gemenskapen, precis som barnet är beroende av modern.

    Förändringen i relationen mellan individ och gemenskap visar sig också i att grundläggande rättigheter inte längre främst förstås som försvarsrättigheter mot staten, utan alltmer som anspråk på statliga förmåner och skydd. Staten ska inte bara respektera friheten utan aktivt säkerställa att alla faktiskt kan utöva sin frihet. Detta kräver statliga tjänster och skapar därmed nya beroendeförhållanden.

    b) Stärkandet av matriarkala komponenter är också tydligt i den ökande betydelsen av ekonomiska och sociala rättigheter. Den konservativa konstitutionella staten betonade politiska rättigheter; den var inriktad på medborgarens deltagande i politiskt beslutsfattande. Idag tränger ekonomiska och sociala rättigheter fram i förgrunden. Rätten till arbete, rätten till bostad, rätten till utbildning, rätten till en minimistandard för leverne—dessa är rättigheter som syftar till materiell existenssäkerhet. De motsvarar barnets anspråk på omsorg från modern.

    Den ökande betydelsen av ekonomiska och sociala rättigheter åtföljs av en förändrad förståelse av egendom. I den konservativa konstitutionella staten förstods egendom främst som en försvarsrätt mot statliga ingrepp. Idag ses egendom alltmer som en social förpliktelse. Egendomen ska tjäna inte bara individen utan också gemenskapen. Ägaren blir ett slags förvaltare som måste förvalta sin egendom i gemenskapens intresse. Detta motsvarar den matriarkala principen att alla tillgångar ytterst tillhör den Stora Modern och ska användas till nytta för alla hennes barn.

    c) Stärkandet av miljöskyddet i konstitutionell rätt är också ett uttryck för matriarkalt tänkande. Jorden ses som den Stora Modern som måste skyddas från exploatering och förstörelse. Miljöskydd handlar inte bara om att bevara naturresurser för framtida generationer. Snarare finns en djupt rotad rädsla för att naturens förstörelse skulle kunna leda till allt livs förstörelse. Denna rädsla motsvarar arketypen av den Fruktansvärda Modern som kan dra tillbaka sin livgivande kraft.

    d) Den ökande betydelsen av jämlikhetsprincipen är också förbunden med matriarkalt tänkande. Den patriarkala principen betonar skillnader och hierarkier. Den matriarkala principen betonar däremot jämlikhet och enhet. Alla barn är lika inför modern. Detta är särskilt tydligt i kvinnors jämställdhet. Kravet på lika rättigheter för kvinnor handlar inte bara om att eliminera diskriminering. Det handlar snarare om en grundläggande omvärdering av det kvinnliga. Det kvinnliga ska inte längre vara underordnat det manliga utan jämställt med det. Detta motsvarar arketypen av den Stora Modern som är jämställd med den Store Fadern.

    e) Slutligen är stärkandet av matriarkala komponenter också tydligt i den förändrade förståelsen av demokrati. I den konservativa konstitutionella staten förstods demokrati främst som ett beslutsförfarande. Majoritetsprincipen skulle säkerställa att politiska konflikter kunde avgöras fredligt. Idag förstås demokrati alltmer som en livsform. Den ska inte bara möjliggöra beslut utan skapa gemenskap. Betoningen förskjuts från det formella till det substantiella, från det rationella till det emotionella. Demokratin ska inte bara garantera frihet utan också skapa trygghet och tillhörighet. ("Urbild und Verfassung", kap. 3)

Maat
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Maat » 22 jan 2025 01:46

NEJ...

Jag har skrivit en bok i kvinnohistoria baserad på arkeologi, där jag la stort fokus på den gudomliga delen (jag kommer från en "arkeolog familj" var ute på sådant när jag var tre år gammal) som jag aldrig brydde mig om att avsluta, det dök upp annat, mer akut, men när det gäller sådant är jag expert, svaret är - NEJ!

Den moderna staten är snarare baserad på bedrägeri, falska löften, förlorade illusioner och ondska.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 22 jan 2025 08:20

I sitt installationstal yttrade John F. Kennedy de berömda orden: "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig—fråga vad du kan göra för ditt land." Den första delen speglar det matriarkaliska synsättet som präglar dagens samhälle. Den andra delen återspeglar det patriarkaliska perspektivet. Samma princip kan tillämpas på arbetslivet: "Fråga inte vad ditt företag kan göra för dig—fråga vad du kan göra för ditt företag."

Hubert
Inlägg: 464
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Hubert » 22 jan 2025 20:50

Kräva och omhänderta utesluter inte varandra.
Staten gör det, och det gör singelföräldrar också.

Du ska fråga vad ditt land skall göra för dig och veta vad du skall göra för ditt land.
Du ska fråga företaget vad det skall göra för dig och veta vad du skall göra för företaget.


Mlw skrev:I sitt installationstal yttrade John F. Kennedy de berömda orden: "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig—fråga vad du kan göra för ditt land." Den första delen speglar det matriarkaliska synsättet som präglar dagens samhälle. Den andra delen återspeglar det patriarkaliska perspektivet. Samma princip kan tillämpas på arbetslivet: "Fråga inte vad ditt företag kan göra för dig—fråga vad du kan göra för ditt företag."

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 473
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Mlw » 23 jan 2025 09:12

Hubert skrev:Kräva och omhänderta utesluter inte varandra.
Staten gör det, och det gör singelföräldrar också.

Du ska fråga vad ditt land skall göra för dig och veta vad du skall göra för ditt land.
Du ska fråga företaget vad det skall göra för dig och veta vad du skall göra för företaget.

Nej, de matriarkaliska och patriarkaliska principerna är inte jämställda. Det viktigaste är vad du kan bidra med till ditt företag—detta är uppenbart, eftersom du annars riskerar att förlora ditt arbete. Företaget ger redan något i utbyte till arbetstagaren, nämligen lön och andra förmåner.

Om det matriarkaliska hade varit jämställt med det patriarkaliska, skulle den kristna Treenigheten ha bestått av Fadern, Sonen och Modern, snarare än Fadern, Sonen och den Helige Ande. Modern representerar helt enkelt den materiella världen, Moder Jord, som styrs av den maskulina Treenigheten. C.G. Jung förklarar detta i "Psychology and Western Religion". Om vi inte hade anammat denna världsbild, hade den västerländska civilisationen inte utvecklats som den gjort. I takt med att det feministiska tänkandet får allt större inflytande ser vi hur vår civilisation snabbt försvagas, något som Connie Riker skildrar i "The Matriarchy's March: How Women Took Over and Broke Society" (2024).

Hubert
Inlägg: 464
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Är den moderna staten en förtäckt kult av modergudinnan?

Inläggav Hubert » 24 jan 2025 20:10

Jag påstår inte att de är jämställda!
De utesluter inte varandra.
Ett moget förhållningssätt till egna barn och partner betyder att ställa krav. Och omhänderta, vilket i sammanhanget är detsamma som att erkänna andras krav som berättigade.

I grunden gäller samma resonemang för förhållandet medborgare/stat och anställd/företag - även stat/medborgare och företag/anställd.

Citatet av Kennedy betyder i grunden att staten skiter i dig; du finns till för staten.
Mlw skrev:
Hubert skrev:Kräva och omhänderta utesluter inte varandra.
Staten gör det, och det gör singelföräldrar också.

Du ska fråga vad ditt land skall göra för dig och veta vad du skall göra för ditt land.
Du ska fråga företaget vad det skall göra för dig och veta vad du skall göra för företaget.

Nej, de matriarkaliska och patriarkaliska principerna är inte jämställda. Det viktigaste är vad du kan bidra med till ditt företag—detta är uppenbart, eftersom du annars riskerar att förlora ditt arbete. Företaget ger redan något i utbyte till arbetstagaren, nämligen lön och andra förmåner.

Om det matriarkaliska hade varit jämställt med det patriarkaliska, skulle den kristna Treenigheten ha bestått av Fadern, Sonen och Modern, snarare än Fadern, Sonen och den Helige Ande. Modern representerar helt enkelt den materiella världen, Moder Jord, som styrs av den maskulina Treenigheten. C.G. Jung förklarar detta i "Psychology and Western Religion". Om vi inte hade anammat denna världsbild, hade den västerländska civilisationen inte utvecklats som den gjort. I takt med att det feministiska tänkandet får allt större inflytande ser vi hur vår civilisation snabbt försvagas, något som Connie Riker skildrar i "The Matriarchy's March: How Women Took Over and Broke Society" (2024).


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster