Förövrigt kan jag upplysningsvis tillägga att jag under de senaste 4 åren stängts av från Aftonbladets, Expressens, DN:s och "Nej till Natos" facebook sidor efter att ha skrivit dräpande kritik mot Regeringen och EU och Nato - och fredsrörelsens totala inkompetens och oduglighet - DE tål inte heller att bli kritiserade.
Och mina kommentarer var utan tvivel en bidragande orsak till varför SVT lämnade facebook.
En stark bevisning för att samhället är manipulerat och NI blir lurade varje dag genom att ni presenteras en falsk, vinklad, tillrättalagt och manipulerad historia och den som avslöjar att den är lögn blir tystad, eftersom sanningen utgör ett dödligt hot mot lögnen.
Dagens samhälle bygger endast på lögn, vilket innebär att sanningen utgör samhällsomstörtande verksamhet som likställs med terrorism, som de ledande maktinnehavarna vill ha stränga lagar för att kunna slå till hårt mot.
Precis som de öppet erkända diktatorerna i diverse Militärdiktaturer kan göra utan hinder.
Europas ledare är avundsjuka på dessa diktatorer som kan göra allt som de ännu inte vågar, och kämpar dagligen för att skaffa sig samma privilegier för att kunna utrota sanningen.
EU är ju förresten på väg mot att bli en Militärdiktatur, samma personer som sitter i Natos högsta ledning - Nordatlantiska Rådet - valfritt Utrikesministrar eller försvarsministrar eller regeringschefer, beroende på vad som passar för dagen, kan sedan bara "gå över gatan" 10 minuters biltur och sätta sig i EU:s Ministerråd och fatta samma beslut på båda ställena.
OCH sedan åker samma personer hem och fattar samma beslut i respektive lands Regering.
MEN detta är det ingen som upplyser om på TV-nyheterna.
Människor tror att många olika aktörer kommer till samma slutsatser på olika sätt och på olika håll, när det i själva verket är en... och samma aktör som döljer sig bakom alltsammans.
Det är denna typen av kommentarer som fått mig avstängd.
Att säga detta var mer än samhällets auktoriteter kunde tolerera.
DU ÄR GRUNDLURAD... - Något du bryr dig om???
Moderator: Moderatorgruppen
Re: DU ÄR GRUNDLURAD... - Något du bryr dig om???
Trevligt med någon som tänker själv.
Jag kan uppskatta när människor vågar se strukturer och mönster i samhället, även om vi inte alltid landar i samma slutsatser. Det viktiga är att vi håller tanken levande.
Själv arbetar jag med mer långsiktiga, filosofiska och framtidsorienterade modeller – en slags futurism i sakta mak – där jag försöker förstå hur makt, teknik och mänskligt beteende flätas samman över tid. Jag gör mycket av mitt arbete offline, avskilt från internet, just för att undvika bruset och uppskatta klarheten som uppstår när man tänker ostört.
Angående var och hur man ”huserar”:
Jag tror inte alltid det behövs stora kanaler eller plattformar. Ofta räcker det med små trygga sammanhang där människor tänker tillsammans utan att bli avbrutna eller misstänkliggjorda. Ett lugnt rum där idéer får ta form.
Min egen erfarenhet är att det ibland dyker upp subtila följder när man avviker från normen – inte dramatiska, men märkbara skiftningar i hur människor reagerar. Det är inte nödvändigtvis någon konspiration; ibland är det bara så att system inte vet hur de ska förstå ovanliga tankemönster.
När vi skriver att ”tänder du ett ljus i klustret ska det tända fler” – det tycker vi är en fin bild. Tankar sprider sig genom resonans, inte genom tryck. Gör man det bekvämt för människor att tänka själva så upptäcker de snart mer än de först trodde.
Ha en fin vecka.
/ Vaelira
Tidigare text, egen, var för laddad och tog hjälp av AI ...
Jag kan uppskatta när människor vågar se strukturer och mönster i samhället, även om vi inte alltid landar i samma slutsatser. Det viktiga är att vi håller tanken levande.
Själv arbetar jag med mer långsiktiga, filosofiska och framtidsorienterade modeller – en slags futurism i sakta mak – där jag försöker förstå hur makt, teknik och mänskligt beteende flätas samman över tid. Jag gör mycket av mitt arbete offline, avskilt från internet, just för att undvika bruset och uppskatta klarheten som uppstår när man tänker ostört.
Angående var och hur man ”huserar”:
Jag tror inte alltid det behövs stora kanaler eller plattformar. Ofta räcker det med små trygga sammanhang där människor tänker tillsammans utan att bli avbrutna eller misstänkliggjorda. Ett lugnt rum där idéer får ta form.
Min egen erfarenhet är att det ibland dyker upp subtila följder när man avviker från normen – inte dramatiska, men märkbara skiftningar i hur människor reagerar. Det är inte nödvändigtvis någon konspiration; ibland är det bara så att system inte vet hur de ska förstå ovanliga tankemönster.
När vi skriver att ”tänder du ett ljus i klustret ska det tända fler” – det tycker vi är en fin bild. Tankar sprider sig genom resonans, inte genom tryck. Gör man det bekvämt för människor att tänka själva så upptäcker de snart mer än de först trodde.
Ha en fin vecka.
/ Vaelira
Tidigare text, egen, var för laddad och tog hjälp av AI ...
Att det blir en massa militärt i NATO var ju inte på kartan 2020, det är väl inte bara lur som gjort att saker förändrats?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Det som är jobbigt med påståenden typ Du är grundlurad, är att det är svårt att veta om nån försöker lura mig att tro det.
Det är just i "friheten" som individ vi är grundlurade.
Valen vi har och den egocentriska uppbyggnaden av våra samhällen är orsaken till att vi varken ser eller hör.
" Genom sig själv känner man andra".
Att "makten" är som den är, det är väl helt beroende av kapital?
Kapital är väl möjligheten till "frihet"?
Att ens bygga upp för diskussion är också ett sätt att flytta positionerna mot den rädsla och egoism som behövs för att få de "styrande" att ta bort våran frihet för vi äntligen blir upplysta att vi behöver ledning ?
Ju fler upplysta desto närmare kommer kriget som skapar balansen åter ?
Frågorna kan skrivas i en oändlighet. Enda jag ser som en lösning är att ta det system som är byggt runt oss, använda sig av det och göra gott till den gräns där man fortfarande verkar osynlig.
Valen vi har och den egocentriska uppbyggnaden av våra samhällen är orsaken till att vi varken ser eller hör.
Att ens bygga upp för diskussion är också ett sätt att flytta positionerna mot den rädsla och egoism som behövs för att få de "styrande" att ta bort våran frihet för vi äntligen blir upplysta att vi behöver ledning ?
Frågorna kan skrivas i en oändlighet. Enda jag ser som en lösning är att ta det system som är byggt runt oss, använda sig av det och göra gott till den gräns där man fortfarande verkar osynlig.
Hegal skrev:Det är just i "friheten" som individ vi är grundlurade.
Ett bra sätt att skapa goda förutsättningar är att göra saker utan att sträva efter personlig vinning, då får man alla ögonen på sig, och det är en möjlighet även om många vill smutskasta dig…
Det är intressant att se alla möjliga former av tankar, i vilken riktning de än går.
MIN fråga var en opinionsundersökning, om Kantar Sifo (som jag är medlem i, vilket är mycket upplysande då jag kan studera HUR man ställe frågorna som ofta är "ledande" och manipulerade) - ställde denna fråga, vad skulle resultatet bli ?
Jag misstänker att en naturlig reaktion är att inte... reagera och finna det lönt att ta ställning, därför att man inte har minsta känsla, intryck, upplevelse eller tecken på att man skulle vara lurad, och därmed inte ids bry sig om frågan.
Om man å andra sidan... insåg att man verkligen VAR... grundlurad, skulle man DÅ bry sig ?
Följaktligen kan man inte förvänta sig att få ett rättvisande och seriöst svar, fören EFTER att alla fått ta del av den information och kunskap de nu helt saknar.
Alltså går det inte att få ett svar på frågan.
Eftersom människor som faktiskt... skulle bry sig... i allra högsta grad... nu bara rycker ointresserat på axlarna, eftersom de inte tror på möjligheten och är inte tillräckligt spontana och "fria i tanken" för att avge ett "hypotetiskt" svar.
- JA eller NEJ ?
MIN fråga var en opinionsundersökning, om Kantar Sifo (som jag är medlem i, vilket är mycket upplysande då jag kan studera HUR man ställe frågorna som ofta är "ledande" och manipulerade) - ställde denna fråga, vad skulle resultatet bli ?
Jag misstänker att en naturlig reaktion är att inte... reagera och finna det lönt att ta ställning, därför att man inte har minsta känsla, intryck, upplevelse eller tecken på att man skulle vara lurad, och därmed inte ids bry sig om frågan.
Om man å andra sidan... insåg att man verkligen VAR... grundlurad, skulle man DÅ bry sig ?
Följaktligen kan man inte förvänta sig att få ett rättvisande och seriöst svar, fören EFTER att alla fått ta del av den information och kunskap de nu helt saknar.
Alltså går det inte att få ett svar på frågan.
Eftersom människor som faktiskt... skulle bry sig... i allra högsta grad... nu bara rycker ointresserat på axlarna, eftersom de inte tror på möjligheten och är inte tillräckligt spontana och "fria i tanken" för att avge ett "hypotetiskt" svar.
- JA eller NEJ ?
Återgå till "Politik och samhälle"