Borgerlig seger, och nu...?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Borgerlig seger, och nu...?

Inläggav Kallekula » 17 sep 2006 23:17

Kl 23:16 det lutar väl åt borglig seger. Vad tror ni händer nu i Sverige? Spåna fritt. Nöjd? Besvikna? Eller?

Pojken

Inläggav Pojken » 17 sep 2006 23:35

Tractatus

Inläggav Tractatus » 18 sep 2006 00:02

Folk är av naturen sådana att de tröttnar på saker snabbt.
Låt Cone head få husera i regeringen en mandatperiod.
En frisk fläkt, och en påminnelse till folket om att de är
korkade som röstade för ett mer bryskt Sverige.
Dessutom är det bra för sossarna att få sitta lite i oppositionssoffan.
Om sisådär fyra år, kommer de att kunna kasta rejält med dynga
rakt i ansiktet på Freddy & Co.

Pojken

Inläggav Pojken » 18 sep 2006 00:07

Tractatus

Inläggav Tractatus » 18 sep 2006 00:14

Ja,

Har du missat det?

=)

Pojken

Inläggav Pojken » 18 sep 2006 00:15

Tractatus

Inläggav Tractatus » 18 sep 2006 00:57

precis.

=)

Stefan

Inläggav Stefan » 18 sep 2006 00:59

Jag är nöjd. Speciellt med att Persson avgick som partiledare.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 sep 2006 01:52

Håller med fullständigt Stefan :)

Jag tror att detta är väldigt bra för det politiska livet i Sverige. Förmodligen kommer debattklimatet bli mer öppet.

Pojken, tror du verkligen alla moderater är hemskt snåla människor som vill att arbetarna skall jobba som slavar åt dom och enbart den starkastes rätt skall råda?

Dom vill också vara goda människor, göra goda saker.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Borgerlig seger, och nu...?

Inläggav Algotezza » 18 sep 2006 10:49

Kallekula skrev:Kl 23:16 det lutar väl åt borglig seger. Vad tror ni händer nu i Sverige? Spåna fritt. Nöjd? Besvikna? Eller?

Nu är det morgon och allt avgjort... And we have a winner!

Vi får en borgerlig regering och en vänsteropposition, spår jag. I åtminstone fyra år. Nu är det dags för alliansen att börja svika sina vallöften, det ingår i traditionen, när man vunnit ett val. Skyffla ut lite russin så folk blir nöjda. Sedan fortsätter det som vanligt. Hur lätt är det att ändra riktning på ett hangarfartyg, som dessutom sköts från Bryssel/Strassbourg av andra än svenska politiker?

Fast det var skönt vi blev av med GP som vuxit ihop med makten. Tur för honom att han förlorade. Nu kan han gå på stadens gator som en vanlig människa, gå in på en bar och beställa ett glas mjölk.

Strutsägget, Mamma Mu, Ögonbrynet och Djävulsleendet önskas lycka till!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 18 sep 2006 12:18

För min del är jag emot teokrati, vilket kd strävar efter. När de skallderar att homosexuella inte ska få gifta sig och annat, är det någon mer än jag som tänkt på att de inte kan svara på följande fråga: Varför inte?

Det finns inga argument. Det finns ingen motivation. Det är bara teokrati. Som i Iran.

Men överlag är det väl trevligt när det rör på sig.

Rafael

Inläggav Rafael » 18 sep 2006 13:20

nej det finns nog inga utomreligiösa argument för varför homosexuella inte ska få gifta sig, annat än "jo men giftemålet har vi ju haft på ett sätt så länge, och det funkar ju bra" (snacka om dialektik...)

Jag är för det (homoäktenskap), men önskar ändå att kyrkor själva ska få bestämma. Avskaffa vigselrätt i svenska kyrkan så kan alla samfund göra som de vill...

Homosexuella, kan de gifta sig borgligt idag, eller finns bara "registrerat partnerskap"? Vad är skillnaden?

För övrigt kan jag bara säga att det är rätt billigt att ge någon öknamn som conehead bara för att man ogillar dennes politik, men det är klart, somliga har fallit djupt ned i partifällan (och nej jag röstade inte på moderaterna). Alla politiker verkar ha skit i bagaget (eller iaf alltför många), varför jag föredrar mindre makt åt politikerna. Ett enkelt sätt att få detta är genom lägre skatteintäkter...

Sen tycker jag också att media borde granska privata företag och deras "ansvar" (miljö, utsläpp, arbetsvillkor osv osv) betydligt mer än vad som görs idag. Man kan (eller bör) inte tvinga företag till vad som helst, men man kan visa människor hur villkoren ser ut för deras produkter, varför den ansvarstagande medborgaren kan välja bort de företag denne anser oansvariga...

Användarvisningsbild
Damir

..

Inläggav Damir » 18 sep 2006 13:22

Strutsägget, Mamma Mu, Ögonbrynet och Djävulsleendet....

lol

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 18 sep 2006 13:26

Homosexuella kan inte gifta sig borgerligt. De kan registrera partnerskap, och juridiskt är det jämställt äktenskap. Så registrerat partnerskap är en institution som existerar enahanda för att äktenskapet ska kunna förbli exkluderande.

Skulle man gräva i detta så kommer man antagligen fram till att äktenskapet är en illegal institution, efter homosexuella är en folkgrupp. Personligen tycker jag att man ska viga homosexuella på försök, och visar det sig att kd har rätt i sina argument (???), så kan man återgå till partnerskapet.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 18 sep 2006 13:41

Tja, jag hoppas att Sverige i allmänhet är mognare än hur det låter i den här tråden (och på andra forum jag besöker). Moderaterna är inget transylvanskt utsugarparti som medvetet vill öka klyftorna i samhället, och vi kommer inte att drabbas av spanska inkvisitionen bara för att KD får vara med på ett hörn. På samma sätt är det oerhört barnsligt att börja dissa Reinfeldt och prata om hans Kojak-skalle eller hur det bara saknades ett par bultar i nacken på hans svartvita valaffischer för att han skulle ha platsat i Dr. Frankensteins laboratorium, eller - som den politiska fjortisen Peter Wolodarski - mena att hela valet var en folkomröstning om Göran Persson, och triumferat jubla om att en mörk epok nu äntligen är slut, eller whatever.

Liksom, skärpning.

Nu blir det enklare att starta eget och att anställa personal. Många kommer att få pissiga och osäkra jobb, men de flesta jag känner idag är frustrerade och tycker det iaf vore bättre än inget. Det är lätt att skaffa sig en bra utbildning i Sverige idag, men svårt att få arbetslivserfarenhet; det kommer förmodligen att balanseras ut på bättre sätt framöver.

Visst kommer vi att drabbas av flera nedskärningar och setbacks framöver. Men det är en temporär nedgång som - om den liberala politiken fungerar - kommer ersättas av ett stabilare och långsiktigare system. Vad jag tror att många kommer göra är att börja skandera att undergången är nära när de första tecknen på en nedgång kommer visa sig. Det är billigt och löjligt att göra så. Om man är förnuftig och mogen så visar man större tålamod och ser istället till hur väl det fungerar på sikt.

Själv har jag hjärtat till vänster (och röstade inte), men jag önskar ändå alliansen lycka till och ser nyfiket fram emot hur en liberal politik kan fungera i Sverige. Att kasta skit fram och tillbaka - eller som medierna; komma med barnsliga och irrelevanta analyser - får mig bara att vilja inskränka både demokratin och yttrandefriheten helt och hållet.

Återgå till "Politik och samhälle"