Vem ska avgöra vad någonting "faktiskt är" då? Det är ju människor som avgör. Det är det som kallas för att något _ses_ som något. Så jag ser ingen skillnad.
Du har rätt i att det är människor som avgör, tvivlar på att de flästa mäniskor skulle se karikatyrerna som ett hot. Och åter igen så måste jag säga att karikatyrerna var inte gjorda av staten Danmark, världens muslimer har inte så mycket att frukta från en privatperson på en privat tidning i Danmark. Det hade helt klart varit snäppet värre om det var den Danska staten som publiserade karikatyrerna. (fortfarande inte ett hot dock).
Jag förstår inte poängen med att göra skillnad på vad som "är ett direkt hot om våld" och saker som på annat sätt orsakar lika mycket lidande, t.ex. att uppröra folks religiösa känslor. Vad spelar det för roll varifrån lidandet kommer? Lidande som lidande. Nog kan det väl göra minst lika ont att slå sig på tummen med en hammare som att bränna sig på en platta, fastän lidandet kommer från olika händelser. Om två lidanden är jämförbara med varandra i storlek, varför bara förbjuda orsaken till det ena?
Personligen tycker jag det fins en stor skillnad varifrån lidandet kommer, att hota någon eller förolämpa någon (som jag tycker karikatyrerna gör), utgör för mig en enorm skillnad även om bägge fallen skapar lika mycket lidande.
Att någon säger till mig att jag är en ogenerös jävel sårar mig mer än om någon skulle hota mig med stryk. ändå tycker jag att man måste få tala om för någon att den är ogenerös, men jag tycker inte man ska få hota någon.
man ska helt enkelt få tycka och utrycka sina åsikter som man vill, även om det upprör folks religiösa känslor. men man ska inte få hota någon.