Gymnasieutredningen offentliggjordes igår.
Elever som vet att de vill ut och jobba så snart det bara går, vet vad de skall göra. Elever som har siktet inställt på långvariga studier högskola och universitet också. Men alla de som velar och varken är inställda på att jobba direkt eller på att vrålplugga? Var finns plats för dem? Kanske är de de flesta?
Och när alla "lustfyllda flumkurser" läggs ner, skall det bara vara piskan på och allvar som gäller? Lusten får de söka utanför skolan! Mina kolleger jublar - slut med flumskolan! Nu är det kunskap och betyg som gäller, plugga, plugga, plugga! Får vi en bättre skola nu?
Men...
Blir det en reform alls? kan man fråga. Den nya gymansieskolan skall sjösättas 2011 är det tänkt. Med ett val emellan. Om sossarna vinner då river de väl upp allt igen, som det var föra gången, när borgarna vann. Mycket snack och lite verkstad, som vanligt! Som varande "inne i branschen" är jag mycket luttrad!
Andra synpunkter?
MVH
Algotezza
Gymnasieutredningen
Moderator: Moderatorgruppen
Gymnasieutredningen
Algotezza aka Algotezza
Hur ser reformen ut? är inte insatt det minsta.
Jag går för övrigt ut gymnasiet nu till sommaren och är överlycklig över det. Skoltröttheten är väldigt, väldigt dominant för tillfället. Jag ska försöka hitta något jobb till sommaren så att man inte bara driver runt och gör ingenting. Plugga vidare ska jag också göra tids nog, men aldrig i livet att det sker direkt.
Föräldrarna är just väldigt måna om att man ska göra någonting vettigt i alla fall. Om inte plugg, då att jobba, så pressen därifrån är väl den största jag kan känna.
Jag går för övrigt ut gymnasiet nu till sommaren och är överlycklig över det. Skoltröttheten är väldigt, väldigt dominant för tillfället. Jag ska försöka hitta något jobb till sommaren så att man inte bara driver runt och gör ingenting. Plugga vidare ska jag också göra tids nog, men aldrig i livet att det sker direkt.
Föräldrarna är just väldigt måna om att man ska göra någonting vettigt i alla fall. Om inte plugg, då att jobba, så pressen därifrån är väl den största jag kan känna.
Hannes skrev:Hur ser reformen ut? är inte insatt det minsta.
Kolla här vad AB skriver:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2159114.ab
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Avantgardet
Förstår egentligen inte varför det skall ligga på staten att förse företagen med kompetent personal, jag har ofta tänkt mig att företagen kan rekrytera lärlingar redan innan gymnasiet tar vid, och utbilda dessa inom företaget så att de som utbildas på detta sätt också kan garanteras anställning (då företaget givetvis har ett intresse av att inkassera det kapital som det investerat i dessa människor). Samtidigt skulle dessa personer givetvis kunna läsa teoretiska ämnen vid sidan av och på så sätt också tillägna sig högskolekompetens.
Den här "flum"-beteckningen begriper jag överhuvudtaget inte.
Inte ens 20% av de universitetsstuderande kommer från arbetarbakgrund. Varför finns så lite intresse att öka den sociala rörligheten? Att det föreliggger på detta sätt (mindre än 20% från arbetarbakgrund) finns det en hel rad med anledningar till. Men jag tror den främsta anledningen är att tänka sig som den kulturella skillnaden mellan akademism och arbetarkultur, åtminstone är det min egen erfarenhet. Något ganska skrämmande i sig. Blod är tjockare än vatten, och på så sätt reproduceras samma klasskillnader om och om och om igen. Fet identitetskris jag genomlever, vet inte vilket ben jag skall stå på. När sen soc sen betraktar en med nedlåtande miner är tanken mig aldrig främmande på bryt. Vilken smidig lösning. Baxa lite prylar, endera får jag därigenom nåt att leva på och slipper förnedra mig och tigga pengar, eller så åker jag fast och får sitta av en stund. Win - win situation, då min ambtion är läsandet och skrivandet. Kultiverandet och lärandet. Verkar inte finnas plats för lärande som inte står i kapitalismens tjänst.
Den här "flum"-beteckningen begriper jag överhuvudtaget inte.
Inte ens 20% av de universitetsstuderande kommer från arbetarbakgrund. Varför finns så lite intresse att öka den sociala rörligheten? Att det föreliggger på detta sätt (mindre än 20% från arbetarbakgrund) finns det en hel rad med anledningar till. Men jag tror den främsta anledningen är att tänka sig som den kulturella skillnaden mellan akademism och arbetarkultur, åtminstone är det min egen erfarenhet. Något ganska skrämmande i sig. Blod är tjockare än vatten, och på så sätt reproduceras samma klasskillnader om och om och om igen. Fet identitetskris jag genomlever, vet inte vilket ben jag skall stå på. När sen soc sen betraktar en med nedlåtande miner är tanken mig aldrig främmande på bryt. Vilken smidig lösning. Baxa lite prylar, endera får jag därigenom nåt att leva på och slipper förnedra mig och tigga pengar, eller så åker jag fast och får sitta av en stund. Win - win situation, då min ambtion är läsandet och skrivandet. Kultiverandet och lärandet. Verkar inte finnas plats för lärande som inte står i kapitalismens tjänst.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Förslag
Betygsfritt gymnasium. Intag till högskola via utvidgat högskoleprov och intervjuer, lämplighetstest. Skit samma om man har gått gymnasiet eller ej. Man kan ha kunskaper och förmågor man behöver för vidare studier ändå, bara intaget dit kombineras med omfattande tester och intervjuer.
Frihet är det bästa ting! Kunskaper och förmågor också, oberoende var och hur man fått dem, oberoende av var man odlat fram dem!
Mer fritt individuellt lärande, webbaserat, som LiberHermods, där jag också jobbar. Det är framtiden. Skippa "kommunalt gymnasium" för alla!
Mer lärlingsutbildning i företagens regi, kombinerat med webbaserat lärande för teori... och förberedelse för om man vill studera vidare på högskolan...
Varva mer teori och praktik för alla slags högre studier! Ut i verkligheten!
Ungefär så!
MVH
Algotezza
Frihet är det bästa ting! Kunskaper och förmågor också, oberoende var och hur man fått dem, oberoende av var man odlat fram dem!
Mer fritt individuellt lärande, webbaserat, som LiberHermods, där jag också jobbar. Det är framtiden. Skippa "kommunalt gymnasium" för alla!
Mer lärlingsutbildning i företagens regi, kombinerat med webbaserat lärande för teori... och förberedelse för om man vill studera vidare på högskolan...
Varva mer teori och praktik för alla slags högre studier! Ut i verkligheten!
Ungefär så!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Avantgardet
Det roliga med det flexibla lärandet är ju att det är den enda form där man ser en ökning av studerande från arbetarklassbakgrund. Ivan Illich - pedagogen för vår tid!
Kul att vi har så lika syn i denna fråga... trodde jag var lite ensam på min kant här.
Kul att vi har så lika syn i denna fråga... trodde jag var lite ensam på min kant här.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Det roliga med det flexibla lärandet är ju att det är den enda form där man ser en ökning av studerande från arbetarklassbakgrund. Ivan Illich - pedagogen för vår tid!
Viktigare än om att värna om mitt jobb i dess nuvarande utformning anser jag att det är att finna lösningar på sikt gällande kunskapsförvärvande, lärande och uppodlande av förmågor som gagnar alla och håller in i framtiden!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Politik och samhälle"