Sprid kapitalismen, säger liberalerna...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 okt 2009 16:34

Haha det finns inga avtal här, det enda som gäller är ett handslag och sen kör man.

Arbetsmetodik finns det heller ingen annan än vanans praktik :)

Nej du Frommen, visst finns det vissa attityder här som är klassiskt borgerliga, tex anställaren som någon som gör den anställde en tjänst, men inte på det beräknande sättet som den existerar i större huvudlösa företag. Det är snarare fråga om självupprättelse och självbekräftande.

Det oetiska som försiggår vilket det ju alltid gör, det är bara gradskillnader och inte artskillnader, som det är med all efterföljsamhet av lagen, är personligt och inte strukturellt företaget, eller företagandet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 okt 2009 17:37

J R Auk skrev:
Det här med subjektivitet är ju bara en undanflykt du kör med.

Subjektiviteten finns alltid där, frågan är bara vart den huserar.

Men för det behöver det inte innebära att vi försöker minimera den. Så gott vi kan. Ett traditionellt papper och penna test som fylles i och där resultaten inte tolkas annat än som rätt eller fel är väl bra.(svaren ska kunna rättas av en maskin).

Självklart kan det inte röra sig om skrivna svar där ungarna tolkar något, utvecklar en text om betydelsen av figurerna i texten x osv . Det är bra att ungarna lär sig sådant, men det är väl knappast något man kan sätta betyg i. För subjektivt.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 okt 2009 17:47

J R Auk skrev:
Jag skall säga det igen! Majoriteten av alla företagare är arbetare!

Kapitalisten är inte företagare!

Du kan säga det hur många ggr som helst. För en som står till vänster och aldrig arbetat inom det privata kommer detta aldrig sjunka in. Tro mig.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 21 okt 2009 21:23

J R Auk skrev:
Logos skrev:Jo men det är ju klart att ungarna ska kunna räkna, vilket bör vara i fokus istället för hur bra ungarna kan räkna i relation till varandra. Och på det sättet är det kanske relevant med mätning, men i så fall en mer relativ mätning. Det är för många irrelevanta kategorier i dagens skola, såsom årskullar och strikt ämnesindelning. Ge skolorna makt att själv anpassa sig efter sina förutsättningar och mät om något bara om eleverna uppnår målen.

Och man inte bara fokuserade på att kunna räkna utan även gav fokus till att förstå vad räkning är, vad symboliken betyder i ett bredare spektra och hur slutsatserna garanteras, så tror jag att vi inte skulle ha det här stoppet vid multiplikation och en del division som jag så ofta stöter på.

Fan det är så sjukt många som inte ens förstår vad en procentsats innebär. Det är tomma begrepp för dem, mest lika värdeutlåtanden.

Visst är det så. Undervisningen i alltför många ämnen lider en fatal brist på historiskt medvetande. Egentligen borde man börja problematisera för ungarna redan från första början, diskutera varför 1+1 alltid blir 2 och vem som har bestämt att det ska heta "boll"? Freire skrev något om nödvändigheten att kunna objektivisera verkligheten och de sociala relationerna för att inte bara se dem som givna och inte möjliga att ifrågasätta. Och jag tror att vi har ganska mycket att tjäna på att i alla fall försöka presentera ett kritiskt perspektiv för de små liven.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 okt 2009 21:54

Hur små?

kunna objektivisera verkligheten och de sociala relationerna för att inte bara se dem som givna och inte möjliga att ifrågasätta Det du talar om nu logos kommer på gymnasiet, och om jag inte missminner mig till viss del på högstadiet.

Menar du att det ska vara mer av den vara? Utvecka. När ska ungarna börja filosofera/sociologisera. Årskurs 1?

...i princip tycker jag det du säger är bra, är bara nyfiken på din syn.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 21 okt 2009 22:04

Jo jag tror faktiskt att barn överlag är redo för att pröva sin världsbild vid en väldigt ung ålder (de gör ju det ändå hela tiden) och jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna börja med det redan från början. Filosofi/sociologi utan de svåra orden liksom. Jag vet att min fyraåring klarar av den typen av tänk och gärna diskuterar/problematiserar.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 okt 2009 23:27

De första ämnena skall förstås vara filosofi, psykologi, och praktisk naturvetenskap. Inget av dessa ämnen är abstrakta på det sätt som tex geografi är för en 5-6 åring, eller när man skall börja lära.

Att läsa och skriva tar jag inte som ett ämne, utan snarare en metod, och med den metodens inlärning skall kritisk attityd anammas, vilket lätt ges genom att visa på ordvitsar och dylikt.

Alltså, ord har en mening från sin kontext och sin definition, ironi, sarkasm, humor, allt detta är vitalt för att ens närma sig en djup förståelse av kulturyttringar. Och kulturyttringar är precis vad all slags kunskap som inte är autodidakt är.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 okt 2009 23:30

Kallekula skrev:
J R Auk skrev:

Men för det behöver det inte innebära att vi försöker minimera den. Så gott vi kan. Ett traditionellt papper och penna test som fylles i och där resultaten inte tolkas annat än som rätt eller fel är väl bra.(svaren ska kunna rättas av en maskin).

Självklart kan det inte röra sig om skrivna svar där ungarna tolkar något, utvecklar en text om betydelsen av figurerna i texten x osv . Det är bra att ungarna lär sig sådant, men det är väl knappast något man kan sätta betyg i. För subjektivt.

Vad är värdet av det du mäter då?

Minneskapacitet? Vilket i sig snarare beror på intresse, vilket i kontexten betyder hur bra du är på att suck it up mot normer.

Vad är nyttan av de här testen du talar om? För vem gör vi testen?

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 21 okt 2009 23:52

J R Auk skrev:Haha det finns inga avtal här, det enda som gäller är ett handslag och sen kör man.

Arbetsmetodik finns det heller ingen annan än vanans praktik :)

Nej du Frommen, visst finns det vissa attityder här som är klassiskt borgerliga, tex anställaren som någon som gör den anställde en tjänst, men inte på det beräknande sättet som den existerar i större huvudlösa företag. Det är snarare fråga om självupprättelse och självbekräftande.

Det oetiska som försiggår vilket det ju alltid gör, det är bara gradskillnader och inte artskillnader, som det är med all efterföljsamhet av lagen, är personligt och inte strukturellt företaget, eller företagandet.

OK det finns säkert några få platser kvar för gulliga familjeföretag men det är likväl en diktatur.
Även en relativ god företagmiljö (diktatur) är en skadlig miljö som stärker de dåliga egenskaperna hos folk.

Auktoritär resp. Destruktiv hållning och Automatisk likformighet.
Jag antar redan här att du är bekant med Farbror Fromm's flyktmekanismer.  :)
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

matahari

Inläggav matahari » 21 okt 2009 23:57

biggj skrev:Hejsan!
23000-25000 i månaden är ingen direkt dålig lön, en del lärare har även högre lön! Men allt är relativt! Har ju själv sysslat med läreri av och till sedan 1983, så jag känner också till det hele! Högre lön genererar intye
automatiskt bättre lärare, det kan bli motsatt effekt också!

Det har nog ingen påstått tidigare, man kan se det från andra sidan
att det kan däremot motivera en lärare till bättre performance.

23000-25000kr, ja efter hur många år? Vilken kommun? Etc etc.
Saken är den att lönen blir efter kommunens skatteintäkter. Jobba
i Danderyd, Täby, Djursholm och läraren har förmodligen betydligt
bättre jobba i en norrländsk skogskommun och du kan jobba 30 år
och fortfarande ha 25000 i månaden, de om nått är en dålig lön.

Ska det då inte vara lika lön för lika arbete då eller?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 22 okt 2009 00:08

J R Auk skrev:De första ämnena skall förstås vara filosofi, psykologi, och praktisk naturvetenskap. Inget av dessa ämnen är abstrakta på det sätt som tex geografi är för en 5-6 åring, eller när man skall börja lära.

Att läsa och skriva tar jag inte som ett ämne, utan snarare en metod, och med den metodens inlärning skall kritisk attityd anammas, vilket lätt ges genom att visa på ordvitsar och dylikt.

Alltså, ord har en mening från sin kontext och sin definition, ironi, sarkasm, humor, allt detta är vitalt för att ens närma sig en djup förståelse av kulturyttringar. Och kulturyttringar är precis vad all slags kunskap som inte är autodidakt är.

Lättare matematik är även den applicerbar vid en tidig ålder (3 år ungefär). Man kan tex lära sig jämföra storheter och pröva sig fram med geometriska former. Matematiska paradoxer som till exempel hur två högar blir en tror jag är ett bra sätt att få barnen att ana komplexiteten (och enkelheten) bakom det hela.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 22 okt 2009 00:20

J R Auk skrev:
Kallekula skrev:
J R Auk skrev:

Minneskapacitet? Vilket i sig snarare beror på intresse, vilket i kontexten betyder hur bra du är på att suck it up mot normer.

Skolan förberedelse för arbetslivet. I det behövs kunskap. Vad är för konstigt med det? För många yrken behövs det dessutom pluggas en hel del, där räcker det inte med att bara ifrågasätta vad man pluggar, sätta det i sitt sammanhang etc. Sen kan man ju vända på steken och istället förändra samhället, men det det är ju en annan femma.

Stämmer med normer, såsom jag tidigare påpekt. Om nu vänstern verkligen vill sudda ut klasskillnader så se då till att arbetarungarna börjar studera det som ger jobb inom yrken där medelklassen har sitt fäste. Om man nu eftersträvar det. Eller så kan man tycka det är skit och ifrågasätta samhället, normer osv  och klasskillanderna kommer att förbli desamma.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 22 okt 2009 09:59

Kallekula skrev:
J R Auk skrev:
Kallekula skrev:
J R Auk skrev:

Skolan förberedelse för arbetslivet. I det behövs kunskap. Vad är för konstigt med det? För många yrken behövs det dessutom pluggas en hel del, där räcker det inte med att bara ifrågasätta vad man pluggar, sätta det i sitt sammanhang etc. Sen kan man ju vända på steken och istället förändra samhället, men det det är ju en annan femma.

Stämmer med normer, såsom jag tidigare påpekt. Om nu vänstern verkligen vill sudda ut klasskillnader så se då till att arbetarungarna börjar studera det som ger jobb inom yrken där medelklassen har sitt fäste. Om man nu eftersträvar det. Eller så kan man tycka det är skit och ifrågasätta samhället, normer osv  och klasskillanderna kommer att förbli desamma.

Det här är en svår fråga. Självklart vill man att folk ska få det bra, men samtidigt får man fråga sig om systemet som det ser ut verkligen tillåter klassresor i en större kvantitet? Kanske lokalt, men definitivt inte på en global skala. Jag tror att mycket handlar om att medvetandegöra (eller i alla fall att försöka bidra med verktyg för att människor ska kunna medvetandegöra sig själva), vilket på många sätt är en inre klassresa.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 22 okt 2009 20:20

Klassisk ryggmärgreflex. Klart systemet gör, i Sverige i alla fall. Bara kolla på fakta och statestik. Återigen det borde man lära ut.

Antagning till universitet i Sverige, och det är inte ett segregerat  universitetsväsende, avseende betyg. Bara se till att de med bästa betyg, oavsett klass, kommer in på prestigeutbildningarna. Men då måste man börja tidigt med arbetarklassens barn. Börjar man in redan i 1a klass så kan det gå. Varför inte lyfta in föräldrarna tidigt så får de veta hur det ligger till. Sociologi i parktiken.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 22 okt 2009 21:41

Du missförstod mig. Självklart kan man bredda rekryteringsområdet till eliten, men själva eliten som fenomen blir ju kvar. Och då har du ju inte ändrat någonting utan bara blandat om.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Återgå till "Politik och samhälle"