Fri invandring

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Fri invandring

Inläggav Zokrates » 11 jan 2013 02:01

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Ta ett jobb, vilket som helst, du menar svartjobb då?

Jag menar ett jobb som ger den meriten att man visar att man duger till att göra något alls, som någon är villig att betala lön för (inte något kriminellt). Är man frisk kan det knappast vara omöjligt, -om man inte lider av något allvarligt handikapp förstås.

Nej omöjligt är det inte, men förbannat svårt. Jag förstår fortfarande inte hur alla dessa tokliberaler kan med att
anklaga de arbetslösa för den situationen de är i, det är ju knappast dem som lägger ned företag eller flyttar
produktionen till låglöneländer eller drar hit billig utländsk arbetskraft som konkurrerar ut den inhemska.
Massarbetslöshet beror enbart den på politiska agendan som förs och tydligen är det förbannat svårt för vissa
att begripa detta.

Förresten har jag faktiskt sökt ett antal städjobb men fått nobben, men hade jag varit en thailändska med
knapphändiga kunskaper i det svenska språket hade jag faktiskt haft en mycket större chans...

Användarvisningsbild
Zokrates

Fri invandring

Inläggav Zokrates » 11 jan 2013 02:14

monstret skrev:
Zokrates skrev:Nej, av den enkla anledningen att ju fler olika kulturer vi får, desto större blir motsättningarna.
Det är en illusion att människor med olika moraliska och etiska värderingar kan samverka
smärtfritt liksom det är en fabricerad idé att mångkulturalism är positivt.

Finns det inte redan många olika moraliska och etiska värderingar inom de flesta länder och även sådana som är relativt fredfulla (de flesta västeuropeiska länder, bl. a. Sverige)? Kan inte eventuella motsättningarna accepteras och ses som en utmaning att lösa (förutsatt att man ser tanken om fri invandring som bra om den vore mindre problematisk)?

Vad är relativt fredligt, är det när en man blir våldtagen? Är det när en sjuttonårig tjej får motta 100 knivhugg av brorsan?
Är det när blandgäng sätter eld på bilar? Är det när pensionärer blir rånade i sina hem?

En enkel grundbas för att skapa instabilitet är att slänga samman en mängd människor med olika etniska, kulturella
och religiösa bakgrunder samt att därtill att ha en svag otydlig ledning som skapar en obalans i resursfördelningen.
Lösningen då heter en kraftfull diktator och tro mig, jag har hört många exjugoslaver, irakier mfl. som faktiskt
håller med om att det var bättre då. En kurd sa detta till mig för ett tag sedan, ni i Sverige borde ha hårdare lagar
för oss än för er själva.
Kanske är det sharialagar som borde gälla för en del människor även här, har du ens funderat på det själv?

zerounu

Fri invandring

Inläggav zerounu » 11 jan 2013 02:23

Jag håller med Titel på tråden men vet ej än hur ska jag argumentera det :|
Put a smile on that face Bild

monstret

Fri invandring

Inläggav monstret » 11 jan 2013 04:14

Zokrates skrev:Vad är relativt fredligt, är det när en man blir våldtagen? Är det när en sjuttonårig tjej får motta 100 knivhugg av brorsan?
Är det när blandgäng sätter eld på bilar? Är det när pensionärer blir rånade i sina hem?

Vi har inga inbördeskrig, vi har ett gott socialt kapital med mellanmänsklig tillit, låg korruption enligt de flesta mätningar, de flesta anser att man kan lita på sin nästa och de flesta är allmänt trevliga och välvilliga. Våldsbrott, vandalism och rån är i ett vardagligt perspektiv relativt ovanligt, även om det naturligtvis ändå alltid är alltför vanligt (borde inte förekomma, men kommer troligen alltid att göra det).

Zokrates skrev:En enkel grundbas för att skapa instabilitet är att slänga samman en mängd människor med olika etniska, kulturella
och religiösa bakgrunder samt att därtill att ha en svag otydlig ledning som skapar en obalans i resursfördelningen.
Lösningen då heter en kraftfull diktator och tro mig, jag har hört många exjugoslaver, irakier mfl. som faktiskt
håller med om att det var bättre då. En kurd sa detta till mig för ett tag sedan, ni i Sverige borde ha hårdare lagar
för oss än för er själva.
Kanske är det sharialagar som borde gälla för en del människor även här, har du ens funderat på det själv?

Låt säga att du skapar ett samhälle/en stat/en nation där alla har samma etniska, kulturella och religiösa bakgrund. Kommer det där uppvisas väsentligt mindre (eller ingen?) brottslighet/"instabilitet"? (Vilken typ av instabilitet?)

Kommer det sen vara möjligt att detta samhälle kvarhåller samma homogenitet över tid (typ 5 eller 500 år)?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fri invandring

Inläggav Pilatus » 11 jan 2013 09:04

monstret skrev:
Pilatus skrev:Här förväntas alla (det stora flertalet) vara effektiva och motivera ett lönekostnadsläge som är bland de högsta i världen. [...] Många tänkbara jobb som ställer begränsade krav på kunskaper i skolans grundämnen, utförs inte (endast om de subventioneras eller som svartjobb) på grund av att ingen kan betala för att de skall bli utförda. Fri invandring fungerar om vi även skulle få hit en kader av mycket välutbildade människor.

1. Du skriver att det höga lönekostnadsläget skulle kunna skadas vid fri invandring.

Nej, det skriver jag inte.
2. Är det inte naturligt att mycket välutbildade människor invandrar om vi har fri invandring (det gör det i dag både inifrån och utifrån EU)? Är det inte tillräckligt många?

Jodå, det sker en viss arbetskraftsinvandring, men å andra sidan lämnar många högutbildade Sverige. Flyktingsinvandringen är så mycket större och till den kommer anhöriginvandring. Det blir märkligt om vi skall ha två klasser av invandrare. Hur realistiskt framstår förslaget om fri invandring?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fri invandring

Inläggav Pilatus » 11 jan 2013 09:46

Zokrates skrev:Nej omöjligt är det inte, men förbannat svårt. Jag förstår fortfarande inte hur alla dessa tokliberaler kan med att
anklaga de arbetslösa för den situationen de är i, det är ju knappast dem som lägger ned företag eller flyttar
produktionen till låglöneländer eller drar hit billig utländsk arbetskraft som konkurrerar ut den inhemska.

Företagare flyttar ut sin produktion av två skäl, lönekostnadsläget och att man vill befinna sig där det finns en marknad för deras produkter.
Denna process har pågått sedan 60-talet.
Massarbetslöshet beror enbart den på politiska agendan som förs och tydligen är det förbannat svårt för vissa
att begripa detta.

Det finns uppenbarligen en konflikt mellan en flyktinginvandring som är större än vi klarar att förse med arbete och bostäder och det faktum att många saknar efterfrågad utbildning och yrkeslivserfarenhet.
Förresten har jag faktiskt sökt ett antal städjobb men fått nobben, men hade jag varit en thailändska med
knapphändiga kunskaper i det svenska språket hade jag faktiskt haft en mycket större chans...

Jag tror du har rätt i det du säger. Men det finns en massa jobb av korttidsnatur, säsongsjobb, vikariat. Det är förstås jobb av genomgångskaraktär, ingenting som man skall fastna i. Men det är trots allt oändligt mycket mer meriterande än att inte göra något alls. Det är tjurigt och kräver mycket att göra en omstart från ett sådant läge som du beskriver att du befinner dig i. Man får sätta upp etappmål. Att komma igång med något inom en viss tid, att orka vara litet positiv till sina möjligheter.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Fri invandring

Inläggav Zokrates » 11 jan 2013 18:48

"Att fler och fler hamnar i Fas 3, är det i linje med vad riksdagen beslutade?
–Jag kan inte..., säger Bettina Kashefi, moderat statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet,
avbryter sig själv och blir tyst."
http://www.svt.se/nyheter/sverige/tusen ... sa-i-fas-3

http://www.dn.se/ekonomi/arbetslosheten ... io-procent

Jag kan numera med lätthet tänka tanken att det här landet behöver en typ av "fransk revolution" där dödsstraff
för detta landets landsförrädare är en rimlig lösning för att bli av med de värsta samhällsparasiterna i toppen.

Användarvisningsbild
Marksa

Fri invandring

Inläggav Marksa » 11 jan 2013 20:00

Bara en tanke:
Omslagsbilden här ovan visar på den smältdegel av människor från olika kulturer och religioner i det antika universitetet, delandes idéer med varandra. Detta är och förblir skapar grunden till den västerländska kulturen vi fortfarande delar med varandra.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Zokrates

Fri invandring

Inläggav Zokrates » 11 jan 2013 20:13

Ja men vems kunskap dominerar och vilka människor betalar priset för denna smältdegels dominans?
Så som jag ser det har alla naturfolk mer eller mindre offrats, tvingats bort, hållts som slavar eller avrättats.
I dess spår har förtryck och rasism frodats, modeller för klasser har uppstått med en hierarkisk ordning som
betraktar dem i botten som paria, knappt ens människor. För inte allt så länge sedan kallades även folk här
i vårt land för hundar.

Användarvisningsbild
Zokrates

Fri invandring

Inläggav Zokrates » 12 feb 2013 22:55

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Nej omöjligt är det inte, men förbannat svårt. Jag förstår fortfarande inte hur alla dessa tokliberaler kan med att

Företagare flyttar ut sin produktion av två skäl, lönekostnadsläget och att man vill befinna sig där det finns en marknad för deras produkter.
Denna process har pågått sedan 60-talet.
att begripa detta.

Det finns uppenbarligen en konflikt mellan en flyktinginvandring som är större än vi klarar att förse med arbete och bostäder och det faktum att många saknar efterfrågad utbildning och yrkeslivserfarenhet.

Jag tror du har rätt i det du säger. Men det finns en massa jobb av korttidsnatur, säsongsjobb, vikariat. Det är förstås jobb av genomgångskaraktär, ingenting som man skall fastna i. Men det är trots allt oändligt mycket mer meriterande än att inte göra något alls. Det är tjurigt och kräver mycket att göra en omstart från ett sådant läge som du beskriver att du befinner dig i. Man får sätta upp etappmål. Att komma igång med något inom en viss tid, att orka vara litet positiv till sina möjligheter.

Att "etniska" svenskar diskrimineras mer och mer är något jag nämnt tidigare.
Sju av tio jobb som skapas går till utrikes födda, enligt statistik från SCB.
http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/ ... 81707.html

Användarvisningsbild
freddemalte

Fri invandring

Inläggav freddemalte » 13 feb 2013 12:51

monstret skrev:Hej, Bör vi ha fri invandring i Sverige? (Varför – varför inte?)
Det skulle nog inte fungera att bara öppna gränserna utan att först ha en strategi för hur man ska hantera den efterföljande situationen. Tanken som sådan, att alla skulle kunna få röra sig fritt på vår planet, är sympatisk och behjärtansvärd. Problematiken ligger nog i att det, hur man än vänder och vrider på det, uppstår grupperingar av människor som vill ha och försöker ta sig makt över andra. Så innan alla (ty alla länder måste nog vara med på det) länder öppnar sina gränser och därmed slopar alla gränskontroller torde det vara smart att ha planerat hur en sådan världsövergripande gemenskap ska fungera rent praktiskt. Skulle det över huvud taget gå att lösa? I någon mening luckras väl gränserna för nationalstaterna upp för var dag som går via den pågående globaliseringen vad avser teknikutvecklingen, ekonomin och olika samarbetsformer. Kanske kommer klimatfrågan att vara den som till syende och sist kommer tvinga världen samman för att lösa en gemensam uppgift?

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

klorofyll

Fri invandring

Inläggav klorofyll » 13 feb 2013 20:48

Zokrates skrev:Nej, av den enkla anledningen att ju fler olika kulturer vi får, desto större blir motsättningarna.
Det är en illusion att människor med olika moraliska och etiska värderingar kan samverka
smärtfritt liksom det är en fabricerad idé att mångkulturalism är positivt. All sådan dynga
kommer från det lilla fåtal extrema människor som lever på att härska genom söndring, att
splittra folk är den absolut bästa metoden för dem att helt enkelt ta över marktillgångar.

I takt med att folk mer och mer upptäcker att mångfald och att ingå i en större nation inte
fungerar så kräver alltfler områden runt om i världen självständighet, vilket inte är mer än rätt.
Det får bli ett slut på dessa såkallade världsmedborgares ekonomiska tyranni med sin förbannade
globaliseringsmani som inte gör något annat än exploaterar folk och natur.

Jag tycker att motsättningar är förutsättningar, det som skiljer de som har levt här och de som har flyttat hit är erfarenhet, var man bor påverkar inte vilka moraliska värderingar man har i min mening.

ingenar

Fri invandring

Inläggav ingenar » 15 feb 2013 17:34

klorofyll skrev:
smärtfritt liksom det är en fabricerad idé att mångkulturalism är positivt. All sådan dynga
kommer från det lilla fåtal extrema människor som lever på att härska genom söndring, att
splittra folk är den absolut bästa metoden för dem att helt enkelt ta över marktillgångar.

I takt med att folk mer och mer upptäcker att mångfald och att ingå i en större nation inte
fungerar så kräver alltfler områden runt om i världen självständighet, vilket inte är mer än rätt.
Det får bli ett slut på dessa såkallade världsmedborgares ekonomiska tyranni med sin förbannade
globaliseringsmani som inte gör något annat än exploaterar folk och natur.

Jag tycker att motsättningar är förutsättningar, det som skiljer de som har levt här och de som har flyttat hit är erfarenhet, var man bor påverkar inte vilka moraliska värderingar man har i min mening.

Är inte alla invandrare i Sverige, utom Samerna?

Användarvisningsbild
Zokrates

Fri invandring

Inläggav Zokrates » 15 feb 2013 17:53

ingenar skrev:

Skall man tro på ut ur afrikateorin så är ju alla som inte bor i afrika invandrare...
Vad gäller samer som urinvånare så gäller det enbart vissa delar av vårt avlånga land och även det folket har ju en
gång vandrat in här från nordöst efter den senaste istidens bortdragande samtidigt som andra folkgrupper vandrat in.

ingenar

Fri invandring

Inläggav ingenar » 15 feb 2013 18:10

Zokrates skrev:
ingenar skrev:

Skall man tro på ut ur afrikateorin så är ju alla som inte bor i afrika invandrare...
Vad gäller samer som urinvånare så gäller det enbart vissa delar av vårt avlånga land och även det folket har ju en
gång vandrat in här från nordöst efter den senaste istidens bortdragande samtidigt som andra folkgrupper vandrat in.

Alltså är det bara att släppa pratet om invandring.

Återgå till "Politik och samhälle"