Glasserad moral, tackar det låter gott, vet inte riktigt vad du syftar på, men om jag inte gör saker som jag anser moraliskt förkastliga, innebär ju inte det att jag är en sämre människa. Likaså om jag säger att jag inte gör något omoraliskt, innebär ju inte det att jag säger detta för att påvisa att just jag är en bättre människa, kort och gott är det ju endast min inställning som jag redovisar, knappast en kullerbytta mao.
En av de som kommenterade undersökningen borde träffa JC för vidareutveckling av deras resonemang.
"The study was flawed. They used attractive males instead of wealthy seeming males. If the men had "flashed some cash" they would have had more positive responses. Men have sex because they want to, women have sex for money."
En annan som kommenterade testet skulle jag vilja utbyta information med.
"Hold on a second. This does not demonstration different interest in sex or sexual attitudes. It demonstrates differences in attractors. Men are attracted more by physical appearance and other factors to a lesser degree. Women are attracted more to male status and indicators of status that include personality (socialable, able to make people laugh, etc.) There are very good evolutionary reasons for this. The choosiness of women is part of it, but it's only the tip of the iceberg. Check out Mating Mind, Red Queen, and Sperm Wars, for instance."
En logisk slutsats skulle kunna vara att kvinnor tjänar mindre i lön för att män skall få en större chans till fler sexuella kontakter, alltså att män därmed medvetet håller nere kvinnors generella löneutveckling.
Alltså enligt dig Fromm, ytterligare en Zokratisk kullerbytta