Varför jämlikhet bara där det gynnar kvinnan?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Tractatus

Inläggav Tractatus » 26 okt 2007 20:29

Inte en enda bland alla dessa tusentals män nappade på erbjudandet. Tvärtom blev de skrämda av hennes uppenbarelse, så även jag.

Du glömmer nog ett antal enormt relevanta betingelser, däribland kontexten. Tror du inte att det fanns ett antal hämande faktorer i situationen? Inom socialpsykologin brukar man tala om, diffusion av responsibility, audience inhibition och social influens. Slå upp det i första bästa bok - och du förstår att ditt argument faller platt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 okt 2007 21:08

Faller platt? Knappast, dessutom slår jag inte upp saker i böcker när jag refererar till egna erfarenheter. Jag kan inte uttala mig om andra, men de gånger då jag fått förslag om sex från en kvinna har alltid en varningsklocka ringt som gjort att jag backar. Var är romantiken, förförelsen, det som lockar en att gå längre om någon frågar rakt på sak?

Det tilltalar inte mig i varjefall. Du har säkert rätt att en eller annan i mina exempel, skulle ha tagit chansen om det endast rört sig om 2 personer och inga diskriminerande faktorer, men dit räknar inte jag mig själv.
Har aldrig, kommer aldrig att ha sex med en främling oavsett situation.

Kalla det moral, principer eller vad du vill, men å andra sidan kanske jag bara är hämmad? :wink:

Tractatus

Inläggav Tractatus » 26 okt 2007 22:20

En eloge till dig, verkligen. Syftar inte på subjektiviteten, dock. Du utgör en minoritet med din vattentäta moral, jag vet - synd att fler inte är funtade som du.

Jag påpekade helt enkelt att ditt exempel inte är ett argument, sett ur ett objektivt perspektiv. Du är helt enkelt inte representativ, och argumentet faller platt emedan du använde det för att försvara en diskussion som tog hänsyn till det generella.

I all välmening.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 27 okt 2007 02:04

Zokrates,

Det enda jag motsade var just det i mitt förra inlägg, inget annat.
Trevligt att du tog dig tid och skriva inlägget; ganska sällsam kedja av händelser du fått erfara, verkligen. En del får man helt enkelt stå för; folk är helt enkelt för jävliga och oberäkneliga för att man ska kunna ta lätt på saker; att supa tills man däckar är därför ansvarslöst (i synnerhet om man är kvinna) och kan resultera i djävulskap. Sådan är verkligheten. Att du blev drogad är inte ditt fel. Härligt i alla fall du gör saker med större vakenhet nu. Hur gammal är du förresten, om man får fråga?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 okt 2007 09:49

Japp, men livet är inte en rät linje på ett papper. När jag skrev inlägget och skickade det kändes det rätt och samtidigt lite som en ursäkt för att jag är som jag är. Sedan slog det mig att det var lite för utlämnande och trots att jag står för vartenda ord så kränkte det min integritet, hur det nu kan göra det då jag dels är anonym och dels skriver under pseudonym? ( Men kul att just du hann läsa det innan jag censurerade mig själv! )

För att återgå till tråden, så stämmer det att pengar alltid har kunnat omvandlas till sex, precis som vissa andra tjänster som kan betalas in natura. Men att blanda ihop en marknad, prostitution, med relationsfrågor tycker jag är ett dåligt knep att väcka uppmärksamhet på ett problem som många män ändå upplever.

Att som Justin case, dra paralleller till kvinnors generellt lägre inkomster, till mäns generellt större svårigheter att få sex och därmed rättfärdiga att kvinnor därför borde ha en lägre inkomst, känns inte rätt. Kan verkligen människors otillfredsställda behov jämföras så enkelt? Hur värderar man lidanden? Skall ett lidande rättfärdigas med en annans lidanden?

Är vi endast varor utan egen vilja som därmed skall låta oss säljas och köpas av högstbjudande?

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 27 okt 2007 11:19

Zokrates skrev: När de sedan blivit stora nog för att fly hemmet och skaffa sig en egen lya, börjar kvinnorna inse pengars värde för att klara sig.
Nu förändras deras jakt på partner och en man med god ekonomi blir därför attraktiv.
Detta är vetenskapligt bevisat i olika undersökningar och orsaken ligger i uppväxtsförhållandet
där mammorna aktivt har indoktrinerat döttrarna under barndomen, att välja framgångsrika män.

Så sammanfattningsvis, att du har svårt att få tag på en partner beror på att du tjänar för lite för vuxna kvinnor,
är för ful för tonårsbrudar, ser ut som en mes och framförallt, utstrålar sexuell oerfarenhet.

Zokrates gör en logisk kullerbytta som bara känslor kan klara av och för att glasera sitt ego kallar han sig moralisk. :roll:  
Är det insikten i vad dina förhållanden är uppbygga av som gör dig så elak?

Zokrates skrev: Är vi endast varor utan egen vilja som därmed skall låta oss säljas och köpas av högstbjudande?

Ditt agerande tyder väl på att det är känslor som styr dig.  :wink:

Testet som Justin efterfrågade

http://www.museumofhoaxes.com/hoax/Top/ecomments/4754/

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 okt 2007 12:30

Glasserad moral, tackar det låter gott, vet inte riktigt vad du syftar på, men om jag inte gör saker som jag anser moraliskt förkastliga, innebär ju inte det att jag är en sämre människa. Likaså om jag säger att jag inte gör något omoraliskt, innebär ju inte det att jag säger detta för att påvisa att just jag är en bättre människa, kort och gott är det ju endast min inställning som jag redovisar, knappast en kullerbytta mao.

En av de som kommenterade undersökningen borde träffa JC för vidareutveckling av deras resonemang.

"The study was flawed. They used attractive males instead of wealthy seeming males. If the men had "flashed some cash" they would have had more positive responses. Men have sex because they want to, women have sex for money."

En annan som kommenterade testet skulle jag vilja utbyta information med.

"Hold on a second. This does not demonstration different interest in sex or sexual attitudes. It demonstrates differences in attractors. Men are attracted more by physical appearance and other factors to a lesser degree. Women are attracted more to male status and indicators of status that include personality (socialable, able to make people laugh, etc.) There are very good evolutionary reasons for this. The choosiness of women is part of it, but it's only the tip of the iceberg. Check out Mating Mind, Red Queen, and Sperm Wars, for instance."

En logisk slutsats skulle kunna vara att kvinnor tjänar mindre i lön för att män skall få en större chans till fler sexuella kontakter, alltså att män därmed medvetet håller nere kvinnors generella löneutveckling.
Alltså enligt dig Fromm, ytterligare en Zokratisk kullerbytta :wink:

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 27 okt 2007 17:06

Kommentarerna är värda att beakta. Men Zokrates har Mao likt de fundamentala låst fast sig vid en förklaring.

Du ser det du vill se. Resultatet gav likväl Justin rätt. Kvinnor har lättare att få sex.
Mitt påstående var att du ville glaserade ditt Ego med moral.

Zokrates skrev:Detta är vetenskapligt bevisat i olika undersökningar och orsaken ligger i uppväxtsförhållandet
där mammorna aktivt har indoktrinerat döttrarna under barndomen, att välja framgångsrika män.

Var är de vetenskapliga bevisen från de olika undersökningar?
Ditt agerande tyder väl på att det är känslor som styr dig?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 okt 2007 18:05

Er matematik är korrupt. Hur skulle det kunna vara möjligt för kvinnan att lättare få sex än mannen (givet att vi nu inte antar att detta sexuella överskott som kvinnan bär på endast delas inom den slutna kvinnliga gemenskapen, i form av lesbisk sex). Den enda slutsat man rimligtvis skulle kunna dra här är väl att män tenderar att vilja knulla oftare än kvinnor. Förstår egentligen inte vad det är för grabbar som pratar om det som nån typ av orättvisa - att de har svårt att få sig är väl inget argument som hör hemma i den här diskussionen? Sen har väl sexualiteten kanske fått lite för stort utrymme, det finns en rad andra stimuli som är bra mycket trevligare - eller, nja, åtminstone mindre ansträngande.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 27 okt 2007 21:13

Avantgardet skrev:Er matematik är korrupt.

Här är en till som lever i en roll som skeptiker och tror han är chef över sina egna känslor.
Hoppas du ursäktar min analys Avante men du är i gott sällskap här på FF.

Resultatet av de som ville ha sex med en snygg okänd person var 75% vs 0%.
Möjligt att du och Zokrates skulle säga nej (So what).

Obekväma politiska sanningar om förhållanden.
Upprepar det jag skrev till Zokrates i en annan tråd men aldrig fick något svar.

Människor är naturligt polygama.
De flesta kvinnor tjänar på polygami, medan de flesta män tjänar på monogami.

De flesta självmordbombarna är muslimer (och de lever i ett polygamt samhälle).
Ett underskott på kvinnor gör att många män vill tro på 72 oskulder i himmelen.

http://www.psychologytoday.com/articles ... 000002.xml

Effekten av polygami i samhället blir större än man kanske tror.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 28 okt 2007 02:03

Vad är det för pajassida du länkar till din pajas?

Angelina

Inläggav Angelina » 28 okt 2007 02:33

Zokrates skrev:En logisk slutsats skulle kunna vara att kvinnor tjänar mindre i lön för att män skall få en större chans till fler sexuella kontakter, alltså att män därmed medvetet håller nere kvinnors generella löneutveckling.

Precis, de är onda!

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 28 okt 2007 09:02

Tractatus skrev:Vad är det för pajassida du länkar till din pajas?

Varför blev den lilla ponken så upprörd då?
Skeptiker och sympati för Palestinska självmordsbombare.  :wink:

Tractatus

Inläggav Tractatus » 28 okt 2007 13:38

Nä. Realist och inte hjärndött rigid.
Visa att du vet bättre, Watson.

Vill du verkligen ge dig in på en saklig diskussion? Du verkar sakna resurserna.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 28 okt 2007 14:22

Tractatus skrev:Vad är det för pajassida du länkar till din pajas?

Fromm skrev:Varför blev den lilla ponken så upprörd då?
Skeptiker och sympati för Palestinska självmordsbombare

Tractatus skrev:Nä. Realist och inte hjärndött rigid.
Visa att du vet bättre, Watson.

Vill du verkligen ge dig in på en saklig diskussion? Du verkar sakna resurserna.

Jaså det var en saklig diskussion du ville föra.
Konstigt att jag missuppfattade ditt fina anförande.

Vad är din sakliga kritik då Realisten.

Återgå till "Politik och samhälle"