Varför vinner SD mark - vad är det för ett parti?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 sep 2009 03:31

Zokrates skrev:Vilken jävla skit, rasism beror på generna, nej detta är ju lika vansinnigt som Trofim Lysenkos fantasier, eller är det måhända på det sättet, att en kvinna som bryter ett ben därefter enbart kommer att kunna föda barn med benbrott?

Hur tänker du där? Att födas med benbrott kan väl knappast någonsin ha haft överlevnadsvärde för våra förfäder? Att födas genetiskt betingat lite rasistisk kan däremot mycket väl ha haft överlevnadsvärde för våra förfäder (se mitt föregående inlägg här ovan).

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 sep 2009 11:33

Justin Case skrev:Den som parade sig med någon från en annan stam löpte alltså risk att av sin egen stam bli anklagad för förräderi och kanske dödad som straff för det.

Vad grundar du detta på, bevis tack!

Själv vet jag att detta går helt stick i stäv med de folkgrupper i bland annat västafrika som fortfarande än idag i viss utsträckning enlevererar kvinnor från andra stammar.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 13 sep 2009 12:14

Håller helt med Zokrates här. Att ”gifta” sej med någon utombyars var nämligen mer regel än undantag. Detta stävjade inavel, vilket säkert var från början en praktisk kunskap.

matahari

Inläggav matahari » 24 okt 2009 15:04

SD tycks öka sin mark, Frydrich gick ut och gjorde en antydan på att han
ska ta stöd av SD  för att behålla makten, ja se dissa fascister de kryper fram när helst de får tillfälle.

Ett stort upprop över SD är har nyligen gått i media, alla i eliten ojade sig över SD och hur rasistiska de är, så fint att slå på lillebror medans man i praktiken bakom kulisserna omsätter deras utanförskaps politik.

Frukten icke medborgare, det spelar ingen roll vad du röstar på så rösta inte!

Undras om inte fascism ändå är genetiskt betingad? Speciellt hos svenskar!

tobiias

Inläggav tobiias » 25 okt 2009 04:06

Jag förstår inte hur riksdagspartierna och media aktivt kan debattera om lösningar för att hindra ett parti att få röster och komma till riksdagen – samtidigt som dom förespråkar demokrati. Vi har röstfrihet i Sverige och om folket vill se SD i riksdagen så har dom all rätt att få det (enligt lagen).

Men det intressanta med SD:s frammarsch är ju att det påminner i alla fall mig om hur dumma folk kan vara och att bara vissa hade rösträtt förr i tiden känns inte lika förkastligt som idé.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 okt 2009 05:49

Ja se hur populismen när den anar en möjlighet till att övergå till sitt föredragna totalitarisma ideal kråmar sig.

Sluta lura er, skjut en snut!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Re: Varför vinner SD mark - vad är det för ett parti?

Inläggav Ripper » 25 okt 2009 20:45

Sun Ra skrev:Nå varför vinner SD mark och vad blir konsekvenserna.

Frågan besvaras kanske bäst om man först vänder på frågeställningen:
Varför vinner SD så lite mark i Sverige? Dess (ofta än extremare) syskonpartier i Europa har i regel tre gånger så stort stöd, i ett par länder sitter de t.o.m. i regering.

Så varför har Sverige klarat sig så bra? Det tror jag beror på flera faktorer:
* I Sverige så har vi fortfarande ett starkt klasstänk som präglar politiken, trots att detta tyvärr trängts undan allt mer i takt med att klassklyftorna ökat
* I Sverige så handlar höger-/vänsterskalan fortfarande mest om fördelningspolitiska frågor
* I Sverige så har vi ännu en förhållandevis stark välfärd
* I Sverige så är faktiskt politiker och övrigt etablissemang mer folkligt än i andra länder, klyftorna har ökat men är internationellt sett fortfarande rätt små
* I Sverige så har vi inga egentliga getton och integrationen har trots allt varit mer framgångsrik än i de allra flesta länder
* I Sverige så har alla partier tagit kraftigt avstånd från främlingsfientlighet
* I Sverige så har partierna heller inte varit så värst populistiska, trots ett par utspel från FP och KD så tror egentligen inte ens högern på att uppskruvad retorik och "hårdare tag" leder till något positivt.

De mest centrala tror jag alltså är att Sverige har förhållandevis små klyftor. Vi är fortfarande ett ganska jämlikt land med en ganska stark välfärd. Detta underlättar integration samtidigt som det motverkar rasism och främlingsfientlighet. Ökar klassklyftorna mellan folket och eliten så kommer även rasismen att öka. Försvagas välfärden så stärks högerextremisterna.

För att motverka rasismen så behövs ett tydligare klasstänk och ett tydligare höger-/vänsterperspektiv inom politiken. Kommer SD in så kommer detta att rubbas ytterligare, det kommer bli mer fokus på moralfrågor som i ex. USA och mindre på de ekonomiska frågor som egentligen är avgörande.

Sun Ra skrev:Är det så enkelt som missnöje med de stora etablerade partierna?

Ja, precis så är det nog. Vissa är missnöjda över invandringen, för andra är det sekundärt. För många handlar det nog bara om en (berättigad) känsla om att något i det här landet gått jävligt snett.

Sun Ra skrev:Har SD faktiskt något att säga? (tveksam)

Mja, delvis. Men de har egentligen inga lösningar.
Skulle SD få mer inflytande så skulle de problem de tala om endast växa sig större. Högerpopulistiska rörelser tenderar att skapa förutsättningarna för sin egen existens.

I länder där partier som SD fått inflytande så har det visserligen sedan tidigare funnits en viss oro över invandring, muslimer o.s.v. men denna oro har sedan vuxit till en allt större konflikt. Och det blir tillslut en slags självuppfyllande profetia, till slut blir invandrare och muslimer ungefär som man förväntar sig att de ska vara.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inläggav Ripper » 25 okt 2009 20:56

Juste, någonting som är väldigt centralt i vår tid är den dystopiska synen på framtiden. Dystopiska framtidsscenarion har förekommit i alla tider, men aldrig någonsin i modern tid har dystopismen varit så total som i dag. Rannsaka populärkulturen! Det är domedagsscenarion i alla dess former; jätteasteroider, klimatkatastrofer, 1984-samhällen, zombieinvasioner, Inca-profetior osv. Vi är besatta i alla dessa hotbilder, svininfluensan är årets största nyhet och var och varannan människa sitter på fullt allvar och studerar E-koder på matförpackningarna. Det är verkligen helt cp och jag vill bara att folk ska tagga ner och ta det lite lugnt. Hur som helst så är det inte konstigt att också främlingsfientlighet kan vinna mark i en tid präglad av ständiga hotbilder och fascination inför mänsklighetens undergång.

Vi behöver utopierna mer än någonsin.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

matahari

Inläggav matahari » 25 okt 2009 22:55

"tobiias"]Jag förstår inte hur riksdagspartierna och media aktivt kan debattera om lösningar för att hindra ett parti att få röster och komma till riksdagen – samtidigt som dom förespråkar demokrati. Vi har röstfrihet i Sverige och om folket vill se SD i riksdagen så har dom all rätt att få det (enligt lagen).

Det finns en fundamental filosofisk paradox i din frågeställning!
Vad gör du när en hel befolkning på demokratiska grunder väljer fel?
(åsyftar Tyskland 1932).

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 25 okt 2009 23:37

Lite offtopic, men den största lögn Leif G W Person har levererat var att invandrare inte är överrepsenterade i brottsstatistiken. Han sa detta på en direkt fråga i tv. Hans argumentering var att det inte finns någon vetenskaplig undersökning som stöder ett sådant påstående. Tacka fan för det när det inte har gjorts någon undersökning! Leif G W väljer den bekväma vägen och hänvisar till något som aldrig har undersökts. För politiker och myndigheter är detta en het potatis och lik strutsen göms huvudet i sanden. (SD) plockar poänger med att säga öppet vad många vet inners inne. Varför inte ta den här problematiken på allvar och lyfta den till dagsljus? Jag har ingen statistik att gå på men är övertygad ändå att personer med invandrarbakgrund är kraftigt överrepresenterade i statistiken. Det sker ständiga kulturkrockar när folk från länder där kvinnan är underkuvad kommer till Sverige där tjejen kan vara lättklädd och flirtig och i deras respektive hemland skulle hon betraktas som en hora.
Kanske röstar jag, lik Auk, på (sd) i nästa val.

tobiias

Inläggav tobiias » 26 okt 2009 01:39

matahari skrev:
"tobiias"]Jag förstår inte hur riksdagspartierna och media aktivt kan debattera om lösningar för att hindra ett parti att få röster och komma till riksdagen – samtidigt som dom förespråkar demokrati. Vi har röstfrihet i Sverige och om folket vill se SD i riksdagen så har dom all rätt att få det (enligt lagen).

Det finns en fundamental filosofisk paradox i din frågeställning!
Vad gör du när en hel befolkning på demokratiska grunder väljer fel?
(åsyftar Tyskland 1932).

Nej, jag tycker det är du som har fel. Ett val kan inte bli fel i en demokratisk omröstning. Eftersom att det är befolkningen som har makten så är det alltid befolkningens val som är det rätta.

Med det inte sagt att valet är det klokaste eller moraliskt rätta. Men det kommer alltid vara det demokratiskt rätta. Även att avskaffa demokratin kan vara demokratiskt.

matahari

Inläggav matahari » 26 okt 2009 02:00

dubbel

matahari

Inläggav matahari » 26 okt 2009 02:11

matahari skrev:
Nej, jag tycker det är du som har fel. Ett val kan inte bli fel i en demokratisk omröstning. Eftersom att det är befolkningen som har makten så är det alltid befolkningens val som är det rätta. Med det inte sagt att
valet är det klokaste eller moraliskt rätta. Men det kommer alltid
vara det demokratiskt rätta. Även att avskaffa demokratin kan
vara demokratiskt.

Tycka kan vi alla mer eller mindre men har du verkligen satt dig in i
innebörden av frågeställningen? Däri ligger paradoxen. Beakta vad
begreppet demokrati betyder och i sken av det så finns det inget
som är rätt eller fel. Det som är rätt för dig är inte nödvändigtvis rätt
för andra. Asså du för argumentationen i absoluta termer det finns
ingen absolut term i och kring politik speciellt inte med tanke på vad
politik är. Jo, en, absolut opålitliga!

Jag har ingen statistik att gå på men är övertygad ändå att personer med invandrarbakgrund är kraftigt överrepresenterade i statistiken. Sverige där tjejen kan vara lättklädd och flirtig och i deras respektive hemland skulle hon betraktas som en hora. Kanske röstar jag, lik Auk, på (sd) i nästa val.

Vart är Biggen när han behövs som mest? :D

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 okt 2009 08:24

suchanother skrev:Lite offtopic, men den största lögn Leif G W Person har levererat var att invandrare inte är överrepsenterade i brottsstatistiken. Han sa detta på en direkt fråga i tv. Hans argumentering var att det inte finns någon vetenskaplig undersökning som stöder ett sådant påstående. Tacka fan för det när det inte har gjorts någon undersökning! Leif G W väljer den bekväma vägen och hänvisar till något som aldrig har undersökts. För politiker och myndigheter är detta en het potatis och lik strutsen göms huvudet i sanden. (SD) plockar poänger med att säga öppet vad många vet inners inne. Varför inte ta den här problematiken på allvar och lyfta den till dagsljus? Jag har ingen statistik att gå på men är övertygad ändå att personer med invandrarbakgrund är kraftigt överrepresenterade i statistiken. Det sker ständiga kulturkrockar när folk från länder där kvinnan är underkuvad kommer till Sverige där tjejen kan vara lättklädd och flirtig och i deras respektive hemland skulle hon betraktas som en hora.

Ja, invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, men nej - det har inget med kulturkrockar att göra! Förvandla inte klassfrågor till identitetsfrågor! Det är problemet idag, och det är just därför SD vinner mark. De stjäl klassiskt politiskt territorium för att ideologin idag automatiskt tolkar allting som identitetsfrågor.

Mest överrepresenterade vad gäller brott (inte ekobrotten dock, skattefifflet och det där) är de fattigaste, och kommer alltid att vara, av fullt naturliga skäl. Trodde du var fan så mycket smartare än att låta dig luras på det där sättet. Har jag misstagit mig i fråga om dig, Such?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 okt 2009 12:39

Avantgardet skrev:
suchanother skrev:Lite offtopic, men den största lögn Leif G W Person har levererat var att invandrare inte är överrepsenterade i brottsstatistiken. Han sa detta på en direkt fråga i tv. Hans argumentering var att det inte finns någon vetenskaplig undersökning som stöder ett sådant påstående. Tacka fan för det när det inte har gjorts någon undersökning! Leif G W väljer den bekväma vägen och hänvisar till något som aldrig har undersökts. För politiker och myndigheter är detta en het potatis och lik strutsen göms huvudet i sanden. (SD) plockar poänger med att säga öppet vad många vet inners inne. Varför inte ta den här problematiken på allvar och lyfta den till dagsljus? Jag har ingen statistik att gå på men är övertygad ändå att personer med invandrarbakgrund är kraftigt överrepresenterade i statistiken. Det sker ständiga kulturkrockar när folk från länder där kvinnan är underkuvad kommer till Sverige där tjejen kan vara lättklädd och flirtig och i deras respektive hemland skulle hon betraktas som en hora.

Ja, invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, men nej - det har inget med kulturkrockar att göra! Förvandla inte klassfrågor till identitetsfrågor! Det är problemet idag, och det är just därför SD vinner mark. De stjäl klassiskt politiskt territorium för att ideologin idag automatiskt tolkar allting som identitetsfrågor.

Mest överrepresenterade vad gäller brott (inte ekobrotten dock, skattefifflet och det där) är de fattigaste, och kommer alltid att vara, av fullt naturliga skäl. Trodde du var fan så mycket smartare än att låta dig luras på det där sättet. Har jag misstagit mig i fråga om dig, Such?

Jag har alltid vetat detta, så många finnar som vi har i Sverige med sina knivar och sitt hätska humör.

Nej skämt och sido, invandrare är inte alls överrepresenterade i brottsstatistiken de är överrepresenterade (vad nu detta ober syftar till) i vissa "områden". Precis som kvinnor gör flest brott i vissa områden och män i andra, rika i vissa och fattiga i andra.

Merparten av alla brott är ju småförseelser som parkeringsfel, fortkörning och dylikt. Stöld står för 44% av brotten.

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?m ... 5fwebb.pdf

Annars är det bara kika in på BRÅ kan man avslöja mycket propaganda. Avslöja det och sen inse att det inte hindrar lögnerna från att fortsätta.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"