Lite kluven. Kan se fördelar med en medborgarlön. Har svårt att se vitsen med att "jaga" de som verkligen har det svårt att få ett arbete, som bara har några år kvar till pension tex.
Vem betalar och vem kommer betala för de arbetslösa och för den alltmer åldrande befolkningen (pensioner, sjukvård etc)? Visst skulle vi väl kunna beskatta företag allt hårdare och låta människor tex få medborgarlön.
Hårdare beskattning har inte vart nån lösning då får vi tillbaka den socialdemokratiska modellen som Mona dessutom tummar på huruvida
den kan funka nu i 2000 talet! Nu talar jag inte om en den smått vettlösa
nyliberala beskattningsmodellen.
Jag vill ha en lägre beskattning men bättre koll på vart pengarna går!
Idiot projekt som Jas och Hallandsåsen är inte försvarbara där pengar
bara försvinner i ett svart hål. Eller SIDA pengar som bara försvinner
rakt ner i korrupta afrikanska länder, det finns mycket att gräva i
såna hära statliga politiska prestige projekt!
är det så realistiskt att detta skulle fungera i praktiken? Så därmed får vi allt jobba på och dra vårt strå till stacken. I det avseendet så tycker jag arbetslinjen ska gälla.
Är du verkligen fullt insatt i hur arbetslinjen låter från politikers munnar och hur den i verkligheten praktiseras? Jag får intrycket att du inte är
det till 100%?
I Japan tex har ekonomin dyk så in ibaljan så att många har slutat betala
in pensionspengar för dom ser ingen framtid i deras nuvarande pensions
system, istället köper de guld och lägger på hög!
Japaner verkar juu betydligt mer medvetna om pengars värde när det
krisar sig än tex svenskar? Antar att denna kultur härstammar från WW II
när dom fick bygga upp landet från ingenting? Svearike har ju som sagt
haft näst intill glidar linje igenom hela 1900 talet mer eller mindre jämfört
med många andra!! Vart tog dessa pengarna vägen?
Den person som då medvetet väljer att inte ställa upp på de krav som samhället, vi alla, ställer som motprestationskrav får då ta konsekvenserna av sitt val. Det ser jag inget konstigt med.
Du har fortfarande inte definierat vad som utgör samhället, du drar på för generella växlar här. *Vi alla*, du talar ju inte för mig tex!
Varför dela på jobben? Det gäller väl bara om man tror att detta med jobb är ett nollsummespel.
Nej knappast, varför ska vissa var storm rika och andra urfattiga, vad för
slags princip är det?