Gött, nu blir det äntligen lite meningsskiljaktigheter, jag tackar dig justin, för att du pekar ut eventuella brister i mitt resonemang. Jag är nämligen inte själv säker på hur jag ställer mig i frågan och hamnar alltid i väldigt ambivalenta ställningar i moralfilosofiska frågor.
Är det bara för att det påverkar ens eget liv som man har moralisk skyldighet att göra något när grannen slår sin hustru? Om du visste att grannen slog sin fru, men han gjorde det så tyst att du inte märkte något, vore det rätt av dig att låta honom fortsätta då?
Jag tänkte inte på moralisk skyldighet här, utan att det stör nattsömnen i första hand. Jag skulle nog ta o spöa mannen för att eventuellt återvinna nattsömnen. Jag vet inte om du ser det själv, men du går in i en återvändsgränd (?) med ditt argument verkar det som. Om jag
vet att grannen slår sin fru, påverkar det ju mitt liv, eller? Jag är ärligt talat inte säker på vad jag skulle göra, men jag är inte övertygad om att det är moraliskt fel att inte göra något eller att man har en moralisk skyldighet att göra något. Om moraliska fel försvinner ur sammanhanget försvinner -iallafall för mig - också moraliska rätt. Alltså skulle det inte vara rätt och inte fel att låta det fortgå. Jag gillar inte dessa båda termer. Rätt och fel hör till den matematiska sfären och möjligen kunskaps- och sanningsteori för mig. Tycker det är mer intressant att tala om vad som är
rationellt för mig
Vid närmare eftertanke tror jag att jag sluter mig, iallafall för tillfället, till att man inte har några moraliska skyldigheter alls. För övrigt tycker jag det är hennes ansvar att göra något i första hand, men vi kan kanske föreställa oss att hon inte
kan ändra situationen själv av t.ex. rädsla för repressalier från sin man.
Även om jag vill vara så att säga
utan moral inser jag att detta i dagsläget är omöjligt. (Min gamla filosofilärare hävdade att alla hade en moral eftersom alla har en uppfattning om vad som är rätt och fel för en själv och det är själva definitionen på moral). Men mitt mål är helt klart att döda moralen som en del av min personliga frigörelse. Hur då? helt enkelt genom att sluta tänka i banor av rätt och fel.
Men om vi definierar rätt som rationellt för mig och fel som irrationellt för mig så hamnar jag ändå där. Det är bara en fråga om definitioner. Åter till frågan:
Jag tror, eller vill iaf tro, att vi alla är en del av samma helhet som bäst kan liknas vid en sorts kretslopp. Om jag slåss, våldtar och dödar, för jag in destruktiv energi i systemet. Systemet som jag är en del av, därmed påverkas jag. Om jag gör något åt saken kanske jag förhindrar införande av mer negativ energi. Positiv energi införs med hjälp av kärlek tänker jag, och input följs direkt av output via samma kanal kan tänkas, ungefär som karma. Som du kanske gissat är yttervärlden för mig en projektion som återspeglar våra mentala processer. För mig handlar det inte om att man ska skita i alla andra o bry sig om sig själv, för mig handlar det om att man ska bry sig om andra just för att man bryr sig om sig själv. Jag är helt klart emot kriget för jag tycker att a) afghanerna förtjänar bättre än att bli bombade blott genom att vara människor (medvetanden) och del av samma system som jag själv och b) Vi har inget självklart tolkningsföreträde om vad som är rätt och c) (precisering av a:) mer destruktivitet där innebär automatiskt mer destruktivitet här och därmed förlorar jag personligen på det. d) jag tror att våld väldigt sällan är en bra lösning på ett problem (om det någonsin är det) så jag tror helt enkelt inte man uppnår vad du kallar "humanitära resultat". Detta beror på grundantagande 1: våld föder våld och 2: system som bygger på (vapen)makt är system som till sin natur primärt syftar till att bevara sig själva och befästa de egna positionerna. Alltså: våldet behövs för att legitimera närvaron där. Närvaron där sägs bekämpa våldet, men våldet är en förutsättning för närvaron och ett självbevarande system får inte bekämpa sina egna förutsättningar för då är det per definition inte självbevarande.
Jag ser några luckor, ni är hjärtligt välkomna att peka ut dom så aggressivt ni bara kan, för diskussionens skull, själv orkar jag inte just nu för jag är trött som en packåsna. Tjolahopp[/i]
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68