Ursäkta att det dröjt med svaret.. Kompenserar med mycket text
J R Auk skrev:Ja det kanske är nyttigt att man uttalar starkt sin ställning.
Om det inte framkommit så anser jag feminismen handla om kvinnlig emancipation.
Därav också min kritik till feminismen om att den kommit att främst handla om enbart kvinnlig emancipation, då jag kan tycka att mannen, som aktör i samhället är mer förtryckt. Om än med "mer" rättigheter.
Jag tycker alltså att feminism;
1. Delar frågan om människans rätt till att i sig själv och för sig själv definiera sig och hur livet bör levas.
2. Framställt frågan om kvinnans rätt som en som skall utgå från mannen som norm. Alltså har de frångått kvinnans rätt att själv definiera de kvinnliga villkoren för att istället anta den manliga normen och kräva den för kvinnor likväl.
Din analys som bygger på att värdera individens egna beslut över sitt liv högt låter sund, med invändningen att debatten på senare tid ofta verkar föras högljutt av vissa feminister vars åsikter som du sedan leder till slutsats. (Ja, tycker boken Fittstim t ex missade sitt mål helt. Men jag kanske saknar koll

"Populärfeminism" som du kallar det senare. Håller alltså med, men högljudda utspel är sällan långsiktigt hållbart. Utan egentlig expertis, verkar feminism vara ett brett fält av åsikter, politiskt både till vänster och höger, även om sådana som Gudrun Schyman syntes mest ett tag. Tror hon gjorde diskussionen helt skev...
jag nämnde att det förtryck som existerar i Skandinavien av individen inte är så mycket politiskt eller ekonomiskt som vissa liberaler hävdar, utan på nåt sätt döljs i andra strukturer, sociala och i samspelet grupp och individ. Kraven sägs ha ökat, när man var tonåring för 10 år sedan, var det ovanligt att man hörde om någon som skar sig själv för att bli kvitt psykiska konflikter.
Numera verkar det om inte jättevanligt, så i alla fall känner man nån som gjort/gör det.
Tänker här då på utsatta tonåriga tjejer (och killar, men det är tjejerna som nämns) med motstridiga krav på sig. Att både ha kraven att forma sig efter en mall och att vara unik, är ju en motsägelse att leva i vill jag påstå. Tror inte det är hållbart långsiktigt att leva med en föreställning som inte är logiskt giltig. Gäller folk över 20 också faktiskt. Just bristen på tolerans mot avvikare är mer likriktande och farligt på sikt, skulle jag tro än t ex höga skatter som bara begränsar våra redan rika individers frihet att få mer över till byte med andra. Med brist på tolerans och kanske uppskattning av oliktänkare och avvikare, en bredd i samhället, skulle nog mycket vara vunnet.
Dessa "psykiska sjukdomar" som krav från gruppen/samhället utgör för individen borde ha slängts på nån soptipp redan under upplysningen.
Det roliga med människorna är just att de är fruktansvärt rädda att inte passa in, jag skulle vilja hävda att det är just det man bör vara rädd för.
I detta perspektiv visar en (missriktad) protest som tonåringen som t ex blir nazist/satanist/centerpartist eller nåt annat otyg på en motreaktion som är klart sund i mina ögon. Som just den protest det är, inte i de fall protesten leder till våld eller annat som är han/henne till nackdel i längden, men på handlingskraft. En motreaktion.
De flesta tonåringar har förmåga att tänka klart förstås, men det är just i umgänget med gruppen som problemen ofta uppstår. Ta narkomaner t ex, ingen ung person nästan börjar missbruka i ensamhet. Det krävs oftast att personen överlåter attityder/vilja/tankekraft till gruppen för att döma sig själv till problem och brottslighet.
Sen medges att gruppen/samhället ger trygghet, speciellt kanske i sosse-Sverige. Vinsten är förmodligen obetydlig på sikt.
Detta är alltså en kritik som jag riktar mot vad jag anser vara den gängse normen inom feminism, alltså populärfeminismen.
Jaså, det fanns ett namn för Gudrun också.
Det finns väldigt många olika typer av synsätt inom det som betecknas som feminism och jag är väl medveten om att den kritik jag framför faller platt mot många. Men det tråkiga är att jag har ännu att möta någon som företräder feminism som en emancipatorisk ideologi, jag bara vet att den existerar.
Sen om det säger mer om mig eller mer om samhället låter jag vara osagt. Det kan bara spekuleras i.
Tänker inte ägna mig åt att granska dig psykologiskt. Då är vi eniga om att saken förgrenar sig i en "folklig" men ganska innehållslös feminism, kallad populärfeminism som du slutit dig till innebär frigörelse, och ett antal olika typer av synsätt som oftast är mindre högljudda men är långsiktigt hållbara och genomtänkta på ett annat sätt än känslomässiga utbrott.
Jag vill bara addera vår kunskap om biologi (speciellt hjärnans) till detta med tidigare inlägg. Hur mycket man än drömmer om att vara fri så är samhället och också individen nog, tillsvidare, förankrade i biologiska regler. Jag menar att dessa (oavsett hur de ser ut, det kan ägnas ett helt forum) inverkar hur individen formas och hur vi ordnar samhället. Graden av frihet från biologin är säkert dock enorm, hur kan man annars förklara märkliga system som nazityskland och staten Tibet buddha-diktatur innan kina tog över. En viss frihet i att tänka verkar given av naturen, men det är omöjligt att komma ifrån att våra hjärnor utvecklas både av påverkan av arv men också av sociala strukturers påverkan, på det sättet tror jag vi är begränsade i handling och tanke.
Skall se på nån schimpans på tv...
[/quote]
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world