Feminism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Feminism

Inläggav Pilatus » 10 mar 2014 21:39

förbryllad skrev:Att vara feminist är lite som att vara för rasism. Det är som att välja en sida och säga här, här är den korrekta halvan av befolkningen. Det är dömt att misslyckas när vi män reser oss ur det.

Hur ser du på talibanerna som bränner skolor och förbjuder flickor att få utbildning och arbete. De skall leva dolda bakom slöjan och vara nöjda.

I Jerusalem är kvinnorna hänvisade till en plats bak i bussen, liksom de alltid haft en plats skild från männen i synagogan.

I katolska länder är det litet si och så med rätten till den egna kroppen för kvinnor. Om någon buse eller familjemedlem gör dem gravida så skall de föda barnet.

I Sverige är det faktiskt skillnad, kvinnor har det bra. Men de ljuger om att de har dåligt betalt. Däremot har de inte alltid samma möjlighet att göra karriär som män och får på så sätt inte samma ansvar och chefspositioner och följaktligen inte heller samma goda lön. Det eller de år kvinnor har varit hemma med barn betyder att de halkar efter och de kommer bara mycket långsamt igen, men på en litet lägre nivå. Generellt sett.
Moderator

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 10 mar 2014 21:45

Pilatus skrev:
förbryllad skrev:Att vara feminist är lite som att vara för rasism. Det är som att välja en sida och säga här, här är den korrekta halvan av befolkningen. Det är dömt att misslyckas när vi män reser oss ur det.

Hur ser du på talibanerna som bränner skolor och förbjuder flickor att få utbildning och arbete. De skall leva dolda bakom slöjan och vara nöjda.

Det har jag inte sagt, men sedan när baseras hela vår politik på att sköta andras samhällen? Om vårt egna samhälle krisar så kan vi inte längre agera som världens biståndsorganisation.
Bless you and your mother.

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 10 mar 2014 21:51

Jag är lite trött på det här faktiskt, med män som kommer till feminismens försvar. Vad har en svensk man 2014 för intresse av försvara dem som hatar honom?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Feminism

Inläggav Pilatus » 10 mar 2014 22:03

förbryllad skrev:Jag är lite trött på det här faktiskt, med män som kommer till feminismens försvar. Vad har en svensk man 2014 för intresse av försvara dem som hatar honom?

Det är ingen som hatar dig. Når feministerna i Sverige var unga var det främst internationella frågor som berörde. Omskärelse, förtryck, små möjligheter att göra något bra av sina liv utanför familjen. Grupp 8 var en bra organisation som tog kvinnokampen på allvar.

Feministiskt initiativ är inte mycket att bry sig om, låt dem bränna sina sedlar och gaffla om att män är djur. Valerie Solanas dog redan 1988 så du kan sova lugnt.
Moderator

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 10 mar 2014 22:08

Pilatus skrev:
förbryllad skrev:Jag är lite trött på det här faktiskt, med män som kommer till feminismens försvar. Vad har en svensk man 2014 för intresse av försvara dem som hatar honom?

Det är ingen som hatar dig. Når feministerna i Sverige var unga var det främst internationella frågor som berörde. Omskärelse, förtryck, små möjligheter att göra något bra av sina liv utanför familjen. Grupp 8 var en bra organisation som tog kvinnokampen på allvar.

Feministiskt initiativ är inte mycket att bry sig om, låt dem bränna sina sedlar och gaffla om att män är djur. Valerie Solanas dog redan 1988 så du kan sova lugnt.

På internet är jag än så länge ganska fri att säga vad jag vill, men om du läser t.ex. förordet till den svenska utgåvan att SCUM:

” Vi kan läsa den bokstavligt. Vi ska läsa det bokstavligt. SCUM är en helt allvarlig och bokstavlig affär. SCUM menar vad det säger. SCUM drar allting till sitt slut, det är helt logiskt. SCUM har ingen anledning att vara konstruktiv och rimligt. Patriarkatet är rimligt.
Vi kan läsa det metaforiskt, cutting up betyder ju också kritisera, ifrågasätta på engelska. Våldet mot männen kan läsas som en metafor för mäns våld mot kvinnor. Och Scums idéer om män, och utopin om deras utplåning är förvillande lika mansidéerna om kvinnan som löper genom historien och samtiden."

... så är det uppenbart att i Sverige föredrar vi kvinnor. Internet är än så länge ganska landslöst, det finns ingen "på internet tycker vi X" attytid.

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 13 maj 2014 18:51

Efter lång betänketid och moralisk rannsakande har jag kommit fram till att jag är sexist. Jag gillar sex.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Feminism

Inläggav Pilatus » 13 maj 2014 19:25

förbryllad skrev:Efter lång betänketid och moralisk rannsakande har jag kommit fram till att jag är sexist. Jag gillar sex.

"Sexism" innebär fördomsladdad diskriminering, förtryck och utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet.
Moderator

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 13 maj 2014 19:44

Pilatus skrev:
förbryllad skrev:Efter lång betänketid och moralisk rannsakande har jag kommit fram till att jag är sexist. Jag gillar sex.

"Sexism" innebär fördomsladdad diskriminering, förtryck och utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet.

Sexism i min begreppsvärld, betyder att sex är den intellektuella utgångpunkten för andra åtaganden. Men du har rätt att själva sexakten innehåller en förtryckade aspekt.

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 13 maj 2014 19:46

Pilatus skrev:

Förresten så anser jag inte att någon "tillhör" ett kön, mer än att någon människa tillhör sin arm. Socialt kön finns inte i min värld.

Användarvisningsbild
Zokrates

Feminism

Inläggav Zokrates » 13 maj 2014 20:29

förbryllad skrev:
Pilatus skrev:

Förresten så anser jag inte att någon "tillhör" ett kön, mer än att någon människa tillhör sin arm. Socialt kön finns inte i min värld.

Klent!

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 13 maj 2014 20:41

Zokrates skrev:Klent!

Ska jag vara lite mer rå? [-X

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 15 maj 2014 23:00

Zokrates skrev:Klent!

Klent är alla som när feminismen tog fart på 2000-talet inte skickade in minst 1 artikel till en tidning eller gjorde 1 uttalande på TV. Vilket gäller 99% av alla svenska män. Min gissning är att du inte har tagit något ansvar, men jag vet ju inte vem du är. Och jag tror inte jag någonsin kommer få reda på det.

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 08 jan 2015 18:21

Nu 'är det dags för sveriges så kallade kvinnor att dklargöra vad fan de egentligen håller på med...

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 08 jan 2015 18:24

Ni svarar ju inte, och så kräver ni samarbete.

förbryllad

Feminism

Inläggav förbryllad » 08 jan 2015 18:25

Abdukerade av aliens lr?

Återgå till "Politik och samhälle"