Äganderätten - dags att omintetgöra den liberala kritiken?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 19 jul 2009 18:14

biggj skrev:
Jodå visst har vi svarat på dina inlagor, att du inte gillar svaren får du står för själv.

Jag tror inte någon förnuftig människa skulle gilla dina svar, biggj.

biggj skrev:
I mitt sista inlägg till dig tog jag upp ett specifik påstående av Ayn Rand, "Att vara människa är ett mål i sig, det innebär inte att påverka andras liv, bara sitt eget" - en av hennes teser/axiom! Jag tog ned det på jorden eftersom det inte hade med verkligheten att göra!Denna har du inte ens besvarat, det är dåligt! Gör nu det och kom med ett vettigt svar!  :)

Jo, biggj, det har jag besvarat åtskilliga gånger med stora bokstäver. Hur i helvete kan du återigen ha missat att mitt svar alltid varit att: DU HAR RÄTT I ATT MÄNNISKAN INTE ÄR ETT SJÄLVÄNDAMÅL TILL 100% !!!!!!!

biggj skrev:
Innan bigj går över på nästa axiom av Ayn Rand, och även sänker det, så kan man kanske be samuelkazen, att besvara våra frågor till de liberalt troende, kanske han kan få lite hjälp av teoretikern i fall det blir svårt!

Varför skulle jag det? Jag är inte liberal och har aldrig varit det! Jag tänker inte försvara nattväktarstaten! Jag har ställt DIG bigj inför den liberala kritiken av ditt samhällsystem på tråden ”det goda samhället” och du har hittils svarat i en mängd ologiska osammanhängande underligga yttringar som ingen på detta forum nog kan ta på allvar!

Vill du argumentera mot mig och mina egna idéer, läs då min text ”Från etik till politik” och kritisera denna!

biggj skrev:
Sedan är jag lite besviken, du läser mina svar, men tycks ändå inte fatta dem? Vill du inte, eller är du bara obstinat? Det torde ju inte vara så svårt att läsa svensk text! Eller hur?

Det kanske beror på att dina inlägg inte är logiska, konsistenta och relevanta? Jag har dragit fram åtskilliga punkter där du sagt emot dig själv samt vägrat svara på inlägg. Jag har konkret visat att du verkar ha svårt med logisken och svenskan. Kan du visa på ett enda konkret exempel där jag sagt emot mig själv eller vägrar förstå så enkel eningar som ”jag håller med dig” och ”jag är inte liberal”?

biggj skrev:
En sak till, kom inte med en massa grejer, beta av en fråga i taget, annars blir det bara pladder av det, vännen! Det kan det förvisso bli ändå, men det är lättare att besvara frågorna då! Vi vill ju gärna se till så alla bliver glada och goa....... :wink:
Nästa gång kommer jag att förklara hur även nästa axiom inte håller för verkligheten!  :D
MVH
bigj

Varsågod biggj. Saknar du simultankapacitet att avhandla flera frågor parallelt så låt bli med det. Välj en fråga där du anser att du överbevisat mina ståndpunkter eller där du anser att du svarat på den liberala kritiken så tar vi och går igenom den grundligt och noga.

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 19 jul 2009 18:18

...fast iof, biggj. Om du inte klarar av att räkna ut det själv så kan jag ju alltid försöka svara på dina frågor om nattväktarstaten som jag tror att en konsekvent liberal skulle svara. Men det tycker jag att vi gör på en annan tråd än denna.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 jul 2009 18:33

Hejsan!

Kors detta av samuelkazen har jag missat - "DU HAR RÄTT I ATT MÄNNISKAN INTE ÄR ETT SJÄLVÄNDAMÅL TILL 100%"

Där ser man, för mycket pladder gör att man inte kan urskilja guldkornen, tänk på det i fortsättningen! Nåväl, då är vi överens om att det första Ayn Randska axiomet därmed äro krossat och bortfört från dagordningen. Ett noll till alla andra ideologier således...... :lol:

De flesta som inte gillar mina svar är objektivister, sverigedemokrater eller liberaler - övrige gillar svaren!  :wink:

"Det kanske beror på att dina inlägg inte är logiska, konsistenta och relevanta? Jag har dragit fram åtskilliga punkter där du sagt emot dig själv samt vägrat svara på inlägg."
Njae, det är nog tvärtom, avta med pladdret, och det blir lättare att följa dina inlagor, vännen!

Ok, då går vi loss på nästa tokighet av Ayn Rand.....

Objektiva kunskaper och värden…

- Det som människan identifierar och förstår med sina sinnen är objektiv kunskap, och enda sättet för människan att uppfatta verkligheten, hans enda källa till kunskap, hans enda guide till handling, och hans grundläggande medel för överlevnad - Ayn Rand....

Ayn Rand menar med sin objektivism att det finns objektiva värden och kunskaper, och att dessa inte alls härstammar från subjektiva antaganden. Men där har hon till stor del också fel. Det gäller i vissa fall, men inte i andra fall. Ett plus ett är alltid två, alltså är det frågan om ett objektivt värde. Men att människan är ett självändamål under sitt liv, är ett subjektivt påstående – eftersom det inte går att bevisa att hon är ett självändamål, av den enkla anledningen att människor trivs bäst i grupp. När man påstår att människan är ett självändamål i sig slår man in öppna dörrar – allt liv har ju egentligen den funktionen. Här har Ayn Rand först tänkt ut en subjektiv tankegång om just människan och hennes natur – som alltså inte stämmer – och därur byggt en teori av osäkert värde. Om detta finns det dessutom en uppsjö av teorier och filosofiska skolor. Hur Ayn Rand kunde tänka ut just sin variant om de objektiva värdena och kunskaperna, är lätt att se om man följer hennes liv och livshistoria – absolut stabilitet, byggd på en absolut sanning, var något hon troligen hela tiden längtade efter.

Sedan kan man fundera på vad Ayn Rand egentligen menade med en ”objektiv kunskap”? Ayn Rand avgav själv inga direkta värdeomdömen, men ansåg att det var irrationellt att inte försöka skilja de sanna intrycken från de falska. Hennes objektivism tycks gå ut på att individen äger en sådan förmåga: ”Den objektiva teorin hävdar att det goda … är en värdering av verkliga fakta, som görs av människans medvetande i enlighet med en rationell värdenorm”, skriver hon. Det goda skall här definieras som ”ett fenomen” (oklart vilket, men sannolikt värdenormen) som alltså härletts ”ur verkliga fakta och bekräftats genom en förnuftsprocess”.
Vidare menar Rand att ”det goda är objektivt, dvs. att det bestäms av verklighetens natur, men måste upptäckas av människans tänkande”. Hur skall då det gå till? Rand menar, att det ”filosofiskt objektiva värdet” skall bedömas ”med utgångspunkt från vad som är det bästa möjliga för människan, m.a.o. om man som kriterium väljer den förnuftigaste intelligensen som besitter den största kunskapen inom en given kategori, under en given period och i ett definierat sammanhang”. Men här uppstår ett fundamentalt och olösligt problem. Hur skall man veta vem som har den ”förnuftigaste intelligensen” eller ”den största kunskapen”? Det svarar inte Ayn Rand på, och därmed är även detta axiom, eller denna tes, av oklart värde för hennes objektivistiska budskap!

Objektivister och andra som tyr sig till denna ”den absoluta sanningens liberalism”, anser att den grundläggande rättigheten för en mänsklig varelse är rätten till liv. Med detta menar man att alla har rätt till ett liv, och rätt att agera till förmån för sitt eget liv. Men man har ingen rätt att ens liv är skyddat, eller att ens ha en garanterad överlevnad – om det sker genom ”ofrivilliga” ansträngningar från andra mänskliga varelser. Men hos en art som lever i grupper, är detta en omöjlighet – det skulle strida mot artens instinkter och särart. Detta påstås av Ayn Rand sedan leda vidare till rätten till ”egendom”, vilken alltid var skapad av individens egna ansträngningar. Inte ens detta håller för verklighetens särskådande öga. Och vari ligger egentligen skillnaden mellan rätten till liv, som objektivister och liberaler förfäktar – men ingen rätt alls för att skydda samma liv, eller att ha en garanterad levnad, som påverkas av, eller påverkar, andra? Kan man ha rätt till liv utan att någon behöver ta hänsyn till denna rätt? Det hänger ju inte ens ihop i teorin, för att inte tala om verkligheten! Man kan ju inte påstå en sak, och sedan påstå att det inte gäller i praktiken, vilket det här är frågan om i praktiken!

Och stämmer ens detta att det är individen som skapat de rikedomar vi ser hos de rika i det verkliga samhället vi lever i? Knappast, eftersom ingen egentligen har kunnat skapa en förmögenhet genom eget arbete – det har alltid krävts andra, som på olika sätt har utnyttjats för att skaffa fram denna förmögenhet. Och kan man ha ett samhälle som garanterar alla rätten till liv, men där ingen är garanterad detta liv? Utan att det på något sätt påverkar andra på ett negativt sätt? Att det finns rika och fattiga i verkligheten motsäger ju denna tes – eftersom fattigdomen alltid är påtvingad! Samtidigt som man garanterar vissa rätten till egendom trots att de påverkat andras liv när de skaffat sig denna rikedom? Knappast, säger logiken! Om man kan utnyttja någon att arbeta mot dålig betalning åt en individ, varför kan då inte en annan individ kräva aktsamhet om medmänniskorna av den som utnyttjar andra? Då är inte livet garanterat för alla, det säger sunda förnuftet! Det är här den liberala tanken börjar övergå till den totalitära idétraditionen och fascismen – och praktiken om det hade varit i den verkliga världen, kanske skall tilläggas!

Har den mänskliga hjärnan förmåga att samla in all information som behövs för att göra verkligt rationella beslut? Kan man klara av allt själv, det är frågan? Ser man till alla människors liv stämmer inte detta alls, inte ens hos Ayn Rand själv! Hennes liv var allt annat än rationella beslut, istället trasslade hon in sig i en massa problem hon förmodligen ångrade! Ayn Rand har rätt i att människor behöver en livsfilosofi, annars går vi lätt vilse – men detta påtalar faktiskt de flesta filosofer och samhällsintresserade. Men måste en filosofi begränsas till enbart våra egna uppfattningar om den fysiska världen genom våra fysiska sinnen? Räknas inte våra drömmar?

Att vara förankrad i verkligheten kräver ett tänkande som når bortom de fysiska överbyggnaderna, till den andliga underbyggnaden av en människas existens. En sådan uppfattning strider mot det Ayn Rand påstår, och det är inte bara godtycklighet eller enbart mysticism. Verkligheten för den mänskliga naturen är inbäddat i en slags andlig sfär. Det är kärnan i vad som skiljer den mänskliga hjärnan från djurets hjärna. Att förneka ett ickefysiskt inflytande i alla människors tänkande leder helt fel. Det är snarare en slags intellektuell fåfänga eller rent av snobberi, och det ser vi särskilt hos just Ayn Rand och hennes texter.

När vi hävdar att det inte finns någon källa utanför vår egen begränsade förmåga att kalibrera vår förståelse av livet och egenintresse, idealiserar vi vår egen rationalitet. Ja, vi är smarta och perceptiva varelser, men intellektet är mer än så. Även möjligheten att inse att både gott och ont finns i våra intellekt kan detta inte alltid urskiljas om man påstår att det bara finns en enda ”rätt” tankegång att beträda. Ayn Rand anade det nog själv - världen styrs i hög grad av det mänskliga sinnet. I en miljö med ständiga skiften inom politik, kultur och fysisk miljö ökar både manipulation av information, frestelsen att följa övertygande eller sensationella ”sanningar” kommer alltmer att ifrågasätta våra invanda beteenden och motiv.

Ayn Rand misslyckades med att inse att människan varken är fullkomligt logiskt eller helt känslomässig, hon missförstod helt enkelt sin egen mänsklighet. Vi har sällan alla fakta, vår uppfattning är inte sällan missvisande eftersom våra erfarenheter och möjligheter är så olika. Vi drar ofta felaktiga slutsatser, och våra barn kommer också att göra det. Den rationella individen har aldrig existerat, och kommer aldrig att göra det. Därav följer att vi aldrig kommer att nå den slutliga ”sanningen” – eftersom just det intellektuella sökandet är vårt kännetecken som art. Men med hjälp av det kollektiva kunnandet kommer vi att nå långt…

Och däri ligger kanske Ayn Rands största - om än inte helt och hållet avsedda – lärdom, i en värld där nya rationaliseringar för alla typer av beteenden dagligen bombarderar oss, och att vi försöker att definiera det vi ser så objektivt som möjligt. Faktum är att vi behöver mer av objektivitet. En objektiv granskning av världen är inte fel - om vi bara kunde skapa en sådan objektiv syn inifrån oss själva. Men det kan vi inte, eftersom vi som art studerar vår egen art – och då är det omöjligt att vara objektiv. Eftersom vi inte kan vara objektiva i att studera oss själva – det är en logisk omöjlighet eftersom vi är en del av det vi studerar! Vi kan inte frigöra oss från våra subjektiva värderingar – och då kan vi inte heller vara objektiva i våra studier! När det gäller frågorna om egenintresset och vår identitet, då kan vi glömma alla ansatser av objektivitet. De centrala frågorna som Ayn Rand och hennes medtroende ofta ställs inför är dessa – i vilka inre fantasier är jag fortfarande fastlåst? Förankrar jag grunden för mitt liv på fakta eller fiktion? Ayn Rand försökte hitta en objektiv filosofi, men fastnade i sina egna subjektiva värderingar! Det är omöjligt att nå en objektiv filosofi, vi kan möjligen sträva efter den och ha den som målsättning…

Slutsatser: Det är helt omöjligt för en människa att ta reda på huruvida alla kunskaper är objektiva eller inte. Problem uppstår så fort man påbörjar detta sökande efter de objektiva kunskaperna:
1) Vilka subjektiva värderingar skall man bortse ifrån? Etiska, estetiska, metodiska!
2) Var skall de subjektiva värderingarna saknas - i texten, i resultatet, i den vetenskapliga verksamheten?
3) Hur skiljer man på objektiva och subjektiva kunskaper? Efter vilka kriterier?

PS, när skall samuelkazen besvara våra 31 epistlar/frågor om objektivismen?  :)  

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

libertarian

Inläggav libertarian » 19 jul 2009 19:10

Jag är inte objektivist men vill ha en nattväktarstat ändå. Här följer mina svar som inte är representabla för alla nyliberaler.

1. Finns det en krigsmakt i detta samhälle? Hur finansieras den?
Det finns en försvarsmakt. Hur den finansieras är nyliberaler inte ense om.

Några olika alternativ:
1. Avgifter.
2. Skatt.
3. Frivilliga bidrag.
4. En avgift för varje kontrakt som sluts.

Detta kan man organisera röstning om efter ett bestämt antal år.

2. Finns det rösträtt?
Man röstar om militär, domstol och polisväsendets utseende.

3. Vilka har rösträtt?
Alla över 18 förslagsvis.

4. Finns det begränsningar i rösträtten?
Nej men du får specifiera frågan bättre.

5. Får man rösta på vad man vill?
Se fråga 2.

6. Får man rösta på partier som vill avskaffa den objektiva staten?
Det finns inga partier i den meningen. Du gör fel när du utgår från vårt nuvarande system som det ultimata demokratin. Det är inte mycket till demokrati alls. I en nattväktarstat har man enbart negativ föreningsrätt. Alltså man får bilda vilka föreningar man vill men man får inte tvinga in folk i dem.
Parlamentarisk demokrati är ju lite av en majoritetens diktatur där minoriteter tvings rätta sig efter massan, detta är onödigt då en nattväktarstat
gör det möjligt för minoriteten att organisera sig som de vill och majoriteten som de vill utan att den ene tvingar på den andre något.
Nattväktarstat erbjuder alltså i praktiken en extrem form av direktdemokrati.

7. Är kommunistpartier tillåtna?
Som sagt, partier i den mening vi har idag finns ej.
Kommunism är dock självklart tillåtet. Gör som i Israel och start en kibbutz, alltså ett kollektiv som själva bestämmer hur produktionen ska läggas upp.
Exakt hur det ska se ut skiftar från kibbutz till kubbitz.
Detta är den enda form av kommunism som kan sägas ha lyckats och det är ju just pga att den bgger på frivillighet och ej tvång.

8. Är socialdemokratiska partier tillåtna?
Se föregående fråga, ett socialdemokratiskt samhälle är ju givetvis tillåtet. Man kan tänka sig ett Sverige där Norrland tex är ett stort
kommunistiskt kollektiv, Stockholm ett rent kapitalistsamhälle och Skåne en bladekonomi. Dessa samhällen kan sedan handla med varandra.

9. Får man med majoritetens hjälp öka skatterna för de rike?
Inga skatter(förutom de nödvändigt onda för rättsväsende). 9000000 diktatorer är inte bättre än en.
Se föregående fråga dock. I den Skånska blandekonomin så kan de givetvis ha upprättat ett parlamentariskt system med progressiv skatt och
där kan de också rösta upp skatterna för de rika.

10. Existerar det yttrandefrihet? Finns det begränsningar i yttrandefriheten?
Total yttrandefrihet. Hatiska uttalanden är tillåtna.

11. Vem trycker upp pengarna i detta samhälle? Hur skall det finansieras?
Guldmyntfot(eller annan metall, poängen är att man inte har fiat-ekonomi).

12. Skall detta samhälle vara med i exempelvis EU? Hur skall man betala avgiften till EU?
Nej, inte medlemmar i EU. Dock råder total frihandel med andra länder.

13. Riskerar några att bli fattiga i detta samhälle? Varför?
Ja, om alla vill leva i ett rent kapitalistiskt samhälle kommer den del slås ut.

14. Hur undviker de fattiga att skadas, eller påverkas negativt, av andra?
Av polis. Påverkas negativt får du specifiera närmare.

15. Vem avgör vad som är fattigdom och inte fattigdom i detta samhälle? Hur avgörs det?
Varje organisation som har med sådant att göra(sjukförsäkringar, arbetslöshetsförsäkring etc) definierar det själva. En del försäkringar innebär kanske att
man måste ta vilket jobb som helst när man väl blir erbjuden ett om man är arbetslös, andra kanske tillåter en att säga nej till jobb man tycker är moraliskt fel,
tex en vegan som lever i ett samhälle där man äter kött och veganen ej vill jobba på ett slakteri.

16. Finns det rättsväsende i denna stat? Hur finansieras det?
Försvarasmakt, domstolsväsende och polis finns. För finansiering se fråga ett.

17. Kan alla leva i detta samhälle utan att bli negativt påverkade av andra människor? Hur?
Negativt påverkade är aningen luddigt. Folk har som sagt full yttrandefrihet så påverkade kan de såklart bli som i andra samhällen.
Vad de inte kan bli påverkade av är våld för då kommer våldsverkaren straffas.

18. Är det tillåtet att arbeta aktivt politiskt för att avskaffa det objektiva samhället?
Ja.

19. Är strejker tillåtna i detta samhälle?
Beror på hur. Varje delsamhälle i nattväktarstaten kan komma överens om det. Strejk kan dock vara ett kontraktsbrott och isåfall kommer de straffas.
Fackföreningar är tillåtna(fri organisationsrätt är en grundpelare i en nattväktarstat).

20. Finns det hälso- och sjukvård för alla i det objektiva samhället? Hur skall det finansieras?
Försäkringssystem. Varje delsamhälle kan besluta hur det går till.

21. Finns det socialhjälp? Hur skall det finansieras?
Se föregående fråga.

22. Finns det arbetslöshetsunderstöd? Hur skall det finansieras?
Se fråga 20.

23. Finns det pensioner? Hur skall det finansieras?
Se fråga 20.

24. Finns det brandkår? Hur skall det finansieras?
Se fråga 20.

25. Finns det polis? Hur skall det finansieras?
Se fråga 1 och 16.

26. Finns det skolgång? Hur skall det finansieras?
Se föregående frågor. Allt utom rättsväsende får folk göra upp genom fria överenskommelser.

27. Skall man ha betyg i skolan i det objektiva samhället? Varför?
Se föregående fråga.

28. Kan de som behöver få bostadsbidrag i detta samhälle? Hur finansieras det?
Se tidigare frågor.

29. Hur skall stora kommunikationsbyggen (vägar, broar, järnvägar m.m.) finansieras?
Genom entreprenörskap och/eller gemensam finansiering. Upp till medborgarna att komma överens om.

30. Hur stor tror du andelen fattiga och rika är i detta samhälle? Ange i procent!
Stora skillnader mellan rika och fattiga inom nattväktarstaten men de fattiga kommer efter en tid vara rikare än medelklassen i icke-nattväktarstat-länder.

31. Vad är viktigast? Att rädda livet på den fattige genom att lätta på äganderätten, eller att stå för äganderättens okränkbarhet och låta den fattige dö av misär/svält? Förklara gärna hur du tänker?
Dragit till sin spets, låta den fattige dö. Men det händer ju bara om alla andra struntar i honom.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 jul 2009 19:26

Hejsan!

Vi tackar för svaren vi erhållit av libertarianen! Och vi ser med en gång vad det är för slags samhälle det objektivistiska är - en ren diktatur, en polisstat där enbart omkring 5-10 procent av befolkningen har ett liv värt att leva! Övriga kan betecknas som slavar eller totalt ofria :lol:

På en hel del frågor visste våran libertarian inte ens hur han skulle svara - tala om en korkad ideologi! Den hänger inte ens ihop i teorien.....ho ho ho ho..... 8)

Vem vill leva i ett sådant samhälle? Det är ju värre än den tyska nazistaten som existerade på 1930-talet! Det påminner om England under 1700-talet, där ungefär 5 procent av befolkningen hade rösträtt, terrorn var obeskrivlig gentemot de övriga och där man drev bort de fattiga på landsbygden från sina hus och hem då de rika ville öka sina egendomar. Tala om att använda våld alltså..... :)

Därmed är det bevisat - det objektiva samhället är en polisstat, en diktatur och ett samhälle i klass med nazistaten! Tala om att vara bortgjorda, desse nötter till objektivister..... :lol:  :lol:  :lol:

MVH
bigj - den som med fakta krossar ondskans idéer......

libertarian

Inläggav libertarian » 19 jul 2009 19:29

biggj skrev:Hejsan!

Vi tackar för svaren vi erhållit av libertarianen! Och vi ser med en gång vad det är för slags samhälle det objektivistiska är - en ren diktatur, en polisstat där enbart omkring 5-10 procent av befolkningen har ett liv värt att leva! Övriga kan betecknas som slavar eller totalt ofria :lol:

På en hel del frågor visste våran libertarian inte ens hur han skulle svara - tala om en korkad ideologi! Den hänger inte ens ihop i teorien.....ho ho ho ho..... 8)

Vem vill leva i ett sådant samhälle? Det är ju värre än den tyska nazistaten som existerade på 1930-talet! Det påminner om England under 1700-talet, där ungefär 5 procent av befolkningen hade rösträtt, terrorn var obeskrivlig gentemot de övriga och där man drev bort de fattiga på landsbygden från sina hus och hem då de rika ville öka sina egendomar. Tala om att använda våld alltså..... :)

Därmed är det bevisat - det objektiva samhället är en polisstat, en diktatur och ett samhälle i klass med nazistaten! Tala om att vara bortgjorda, desse nötter till objektivister..... :lol:  :lol:  :lol:

MVH
bigj - den som med fakta krossar ondskans idéer......

Märkligt då att Hong Kong är ett fantastiskt land att leva i GIVET DESS FÖRUTSÄTTNINGAR.

Hur kan det bli en polisstat när det enda staten gör är att försvara folks rättigheter?

Hur kan du få det till att 5% skulle ha rösträtt när i själva verket alla myndiga människor skulle ha det? Hur kan du kalla det diktatur när folk skulle ha ökade möjligheter att bestämma över sina liv?

Om de rika försöker köra bort folk från sina hus på landsbygden med våld så ska dessa rika givetvis fängslas.

Nu har jag bemödat mig med att svara på alla 31 punkter, då kan du ju respektera den ärliga debatten och bemöta alla mina 31 svar.
Men det verkar du ej intresserad av utan du som vanligt bara utropar seger trots att du inte vunnit något, du har ju som vanligt bara påstått och inte argumenterat alls.

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 19 jul 2009 20:20

biggj skrev:

MVH
bigj

?! frågor om objektivismen? Knappast! Du frågar om en liten del av Rands objektivistiska etik - nattväktarstaten. Jag har aldrig försvarat denna och kommer inte att göra det heller! Jag skulle av rent pedagogiska skäl kunna försöka förklara nattväktarstatens idéer för dig mennu har ju några riktiga liberaler redan svarat på dessa frågor (om än inte på ett helt konsekvent nyliberalt sätt) så varför ska jag då leka mera liberal?

Jag är glad över att det inte var dina svenskakunskaper som briste utan att det var så enkelt att du överhuvudtaget inte läst mina svar i 3-4 inlägg bakåt och att det var därför du missat att jag skrivit att människan inte är ett rent självändamål. Om det är någon som ska svara på något så är det du! Varsågod och gå tillbaka några inlägg och läs! Du har jävligt mycket att göra om du vill vara "Bigj - den goda sidans försvarare".

Användarvisningsbild
teoretikern

Inläggav teoretikern » 19 jul 2009 20:29

samuelkazen skrev:?! frågor om objektivismen? Knappast! Du frågar om en liten del av Rands objektivistiska etik - nattväktarstaten. Jag har aldrig försvarat denna och kommer inte att göra det heller! Jag skulle av rent pedagogiska skäl kunna försöka förklara nattväktarstatens idéer för dig mennu har ju några riktiga liberaler redan svarat på dessa frågor (om än inte på ett helt konsekvent nyliberalt sätt) så varför ska jag då leka mera liberal?

Jag är glad över att det inte var dina svenskakunskaper som briste utan att det var så enkelt att du överhuvudtaget inte läst mina svar i 3-4 inlägg bakåt och att det var därför du missat att jag skrivit att människan inte är ett rent självändamål. Om det är någon som ska svara på något så är det du! Varsågod och gå tillbaka några inlägg och läs! Du har jävligt mycket att göra om du vill vara "Bigj - den goda sidans försvarare".

Biggens frågor är dessutom egentligen inte menad som en förintande krktik mot en nattväktarstat, utan de är till för att Biggen inte har en aning om de konkreta företeelser som har ägt rum i historien, ochsom  ligger som grund för att någon person överhuvudtaget törs nämna att en nattväktarstat är möjlig. Nu ställer han några frågor för att mjölka svaranden på info så att han kan leta på internet efter info att kunna nagelfara liberalismen med.

samuelkazen
Kontakt:

(mitt svar på biggens inlägg 18:33)

Inläggav samuelkazen » 19 jul 2009 20:30

Grattis bigj!

Du har återigen exakt kopierat dina tidigare inlägg och presenterat dem igen! Vilken slående argumentationsförmåga! Jag bugar för den store biggj! Argumenationens mästare! Mitt svar kommer här i samma stil:

sadf spdlkjf pie pisjd  spdefj sp psd fpåj asdef psodjf psjdf s!!!

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 jul 2009 20:31

Hejsan!

Hong Kong hade skatter hele tiden, och den statliga sektorn växte hele tiden. När det var som mest laissez-faire där, under 1950-talet, så var orättvisorna skriande. Att kolonin klarade sig berodde på att den var just - en koloni! Dessutom var det en diktatur!

Nåväl, vi ser efter på libertarianens svar då!
Vi tar några frågor åt gången:

"Det finns en försvarsmakt. Hur den finansieras är nyliberaler inte ense om.
Några olika alternativ:
1. Avgifter.
2. Skatt.
3. Frivilliga bidrag.
Detta kan man organisera röstning om efter ett bestämt antal år."

Detta svar är enbart flum, mer detaljer tack! Du får ju ta och bestämma dig, vännen - eller skall ni ha omröstningar om försvarsbudgeten varje år? Då skulle ju tom norrmännen kunna invadera er.....ho ho ho..... :lol:

2. Finns det rösträtt?
"Man röstar om militär, domstol och polisväsendets utseende."

Varför skall man rösta om detta, vad menar du egentligen? Får man inte rösta om något mer?  :)

"Se fråga 2."

Alltså, svara nu på frågan, får man rösta om mer än polis, militär och rättsväsende? Ja eller nej?

"Det finns inga partier i den meningen. Du gör fel när du utgår från vårt nuvarande system som det ultimata demokratin. Det är inte mycket till demokrati alls. I en nattväktarstat har man enbart negativ föreningsrätt. Alltså man får bilda vilka föreningar man vill men man får inte tvinga in folk i dem. Parlamentarisk demokrati är ju lite av en majoritetens diktatur där minoriteter tvings rätta sig efter massan, detta är onödigt då en nattväktarstat gör det möjligt för minoriteten att organisera sig som de vill och majoriteten som de vill utan att den ene tvingar på den andre något. Nattväktarstat erbjuder alltså i praktiken en extrem form av direktdemokrati."

Mest pladder och lite substans, igen! Varför är inte partierna tillåtna? Om demokrati är "majoritetsdiktatur", vad är då den objektiva staten? Minoritetsdiktatur kanske?  :lol:

"Inga skatter(förutom de nödvändigt onda för rättsväsende). 9000000 diktatorer är inte bättre än en.
Se föregående fråga dock. I den Skånska blandekonomin så kan de givetvis ha upprättat ett parlamentariskt system med progressiv skatt och
där kan de också rösta upp skatterna för de rika."

Pladder igen, och orealistiska delningar av ett land! Man får alltså inte, även om man har en majoritet med sig, öka skatterna för de rike. Således är demokratin satt ur spel, och allt som inte är demokrati är alltid per definition icke-demokrati - och icke-demokrati är alltid per defintion fascism! Hur enkelt som helst!

Den objekltiva staten är en diktatur - och dess anhängaqre är anhängare av en diktatur med inslag av nazism...... :)

MVH
bigj - som med kunskap krossar den totalitära hopens drömar......

samuelkazen
Kontakt:

Inläggav samuelkazen » 19 jul 2009 20:32

teoretikern skrev:
samuelkazen skrev:?! frågor om objektivismen? Knappast! Du frågar om en liten del av Rands objektivistiska etik - nattväktarstaten. Jag har aldrig försvarat denna och kommer inte att göra det heller! Jag skulle av rent pedagogiska skäl kunna försöka förklara nattväktarstatens idéer för dig mennu har ju några riktiga liberaler redan svarat på dessa frågor (om än inte på ett helt konsekvent nyliberalt sätt) så varför ska jag då leka mera liberal?

Biggens frågor är dessutom egentligen inte menad som en förintande krktik mot en nattväktarstat, utan de är till för att Biggen inte har en aning om de konkreta företeelser som har ägt rum i historien, ochsom  ligger som grund för att någon person överhuvudtaget törs nämna att en nattväktarstat är möjlig. Nu ställer han några frågor för att mjölka svaranden på info så att han kan leta på internet efter info att kunna nagelfara liberalismen med.

Låter mkt möjligt. Jag har just förlorat allt förtroende för biggj, så dina subjektiva spekulationer om bigjs faktasökande har nästan högre trovärdighet ur mina ögon än biggjs faktapåståenden...

libertarian

Inläggav libertarian » 19 jul 2009 20:43

Hong Kong hade skatter hele tiden, och den statliga sektorn växte hele tiden. När det var som mest laissez-faire där, under 1950-talet, så var orättvisorna skriande. Att kolonin klarade sig berodde på att den var just - en koloni! Dessutom var det en diktatur!

Nåväl, vi ser efter på libertarianens svar då!
Vi tar några frågor åt gången:

"Det finns en försvarsmakt. Hur den finansieras är nyliberaler inte ense om.
Några olika alternativ:
1. Avgifter.
2. Skatt.
3. Frivilliga bidrag.
Detta kan man organisera röstning om efter ett bestämt antal år."

Detta svar är enbart flum, mer detaljer tack! Du får ju ta och bestämma dig, vännen - eller skall ni ha omröstningar om försvarsbudgeten varje år? Då skulle ju tom norrmännen kunna invadera er.....ho ho ho..... :lol:

2. Finns det rösträtt?
"Man röstar om militär, domstol och polisväsendets utseende."

Varför skall man rösta om detta, vad menar du egentligen? Får man inte rösta om något mer?  :)

"Se fråga 2."

Alltså, svara nu på frågan, får man rösta om mer än polis, militär och rättsväsende? Ja eller nej?

"Det finns inga partier i den meningen. Du gör fel när du utgår från vårt nuvarande system som det ultimata demokratin. Det är inte mycket till demokrati alls. I en nattväktarstat har man enbart negativ föreningsrätt. Alltså man får bilda vilka föreningar man vill men man får inte tvinga in folk i dem. Parlamentarisk demokrati är ju lite av en majoritetens diktatur där minoriteter tvings rätta sig efter massan, detta är onödigt då en nattväktarstat gör det möjligt för minoriteten att organisera sig som de vill och majoriteten som de vill utan att den ene tvingar på den andre något. Nattväktarstat erbjuder alltså i praktiken en extrem form av direktdemokrati."

Mest pladder och lite substans, igen! Varför är inte partierna tillåtna? Om demokrati är "majoritetsdiktatur", vad är då den objektiva staten? Minoritetsdiktatur kanske?  :lol:

"Inga skatter(förutom de nödvändigt onda för rättsväsende). 9000000 diktatorer är inte bättre än en.
där kan de också rösta upp skatterna för de rika."

Pladder igen, och orealistiska delningar av ett land! Man får alltså inte, även om man har en majoritet med sig, öka skatterna för de rike. Således är demokratin satt ur spel, och allt som inte är demokrati är alltid per definition icke-demokrati - och icke-demokrati är alltid per defintion fascism! Hur enkelt som helst!

Den objekltiva staten är en diktatur - och dess anhängaqre är anhängare av en diktatur med inslag av nazism...... :)

MVH
bigj - som med kunskap krossar den totalitära hopens drömar......

biggj:

Du verkar inte förstå att demokrati handlar inte enbart om röstning utan även om rättigheter.
Annars skulle ju majoriteten kunna rösta fram minoriteten som deras slavar.

Det är som det inte ens existerar i det huvud möjligheten att organisera sig frivilligt utan tvång. Allt man kan göra i en parlamentarisk demokrati kan man göra i en nattväktarstat och mer därtill.

Varför skulle det vara mer demokratiskt att flera samhällen tvingas på samma samhällsform genom röstning vart fjärde år än att folk själva får välja i vilket samhälle de vill leva?

Nej HongKong är inte en nattväktarstat men det är det närmaste som funnits. Ekonomiskt är det nästan laissez-faire.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 19 jul 2009 20:44

Hejsan!

Det var tråkigt att inte samuelkazen erkänner att även det andra axiomet bigj tog upp, också är ohållbart. Att han inte vågar besvara det beror troligen på endera två saker, antingen har han ej läst Ayn Rand, eller så är han så långt inne i sin nyliberalism att han inte ser verkligheten och att även teorin inte håller. Rekomenderar en mer grundläggande läsning i Ayn Rands fascism, och hur den alltså ter sig! Men då får man allt först erkänna att nyliberalismen inte är något annat än en totalitär lkära.....:lol:

Men du har ju teoretikern, så får du lära dig ännu mer av hur man manipulerar det andra skriver! Nyliberaler och andra totalitära trivs bra tillsammans, tills de måste samarbeta.......:lol:

MVH
bigj

libertarian

Inläggav libertarian » 19 jul 2009 20:49

Det var tråkigt att inte samuelkazen erkänner att även det andra axiomet bigj tog upp, också är ohållbart. Att han inte vågar besvara det beror troligen på endera två saker, antingen har han ej läst Ayn Rand, eller så är han så långt inne i sin nyliberalism att han inte ser verkligheten och att även teorin inte håller. Rekomenderar en mer grundläggande läsning i Ayn Rands fascism, och hur den alltså ter sig! Men då får man allt först erkänna att nyliberalismen inte är något annat än en totalitär lkära.....:lol:

Men du har ju teoretikern, så får du lära dig ännu mer av hur man manipulerar det andra skriver! Nyliberaler och andra totalitära trivs bra tillsammans, tills de måste samarbeta.......:lol:

MVH
bigj

Hur kan jag vara totalitär när jag bara vill handla med andra människor frivilligt helt befriat från tvång?
Hur kan jag vara totalitär när jag vill att alla ska kunna välja det samhälle de vill vara del av?

Hur kan vårt samhälle minus skatt, dvs Sveriges system minus ett offentligt sjukvårdssystem och infrastrukturbyggande samt skolsystem vara fascism?
Man har ju tagit bort tvång, inte infört något.

libertarian

Inläggav libertarian » 19 jul 2009 20:50

samuelkazen skrev:
biggj skrev:

MVH
bigj

?! frågor om objektivismen? Knappast! Du frågar om en liten del av Rands objektivistiska etik - nattväktarstaten. Jag har aldrig försvarat denna och kommer inte att göra det heller! Jag skulle av rent pedagogiska skäl kunna försöka förklara nattväktarstatens idéer för dig mennu har ju några riktiga liberaler redan svarat på dessa frågor (om än inte på ett helt konsekvent nyliberalt sätt) så varför ska jag då leka mera liberal?

Vari ligger inkonsekvensen?

Återgå till "Politik och samhälle"